Volvo 855 som bluddrar (går kass när varm)

dabby född blåvit
14 juli 2009 · 624 Inlägg

Bilen stendog idag efter att ha varit lite hoppig på sistone. Den tänder, typ, men inte mycket mer.
Så jag tänkte att det kommit fukt någonstans som sist jag motortvättade (visslar oskyldigt).
Torkade ur fördelarlocket och kablar, fast det var ingen synlig fukt där, däremot kaaanske lite lite olja i underkant av fördelarlocket.
Lossade även på topplockskåpan, där var det riktigt gott om olja, ska det vara det? Runt 2 eller 3 av tändhattarna kunde man ana att det lyckats läcka ner lite olja till tändstiften så jag torkade där också, samt lossade änden på de tändkablarna och torkade, fast där var det ingen olja synlig.

Den gick igång men går fruktansvärt illa, gasar man så dör den.

Nu är ju inte olja som vatten när det gäller torka bort, så planen för morgondagen är att byta tändstift och torka ännu bättre.
Farsan är på semester men pratade om vevhusventilationen och något filter som kan sättas igen, det ska jag kika på och även byta den packningen. Men jag har ingen aning om var det sitter så lite vägledning hade varit uppskattat.

Är det något annat jag bör titta på? Jag ska ta vägen om Bilia så om något behövs kan det plockas upp där.

Senast redigerat av dabby (20 juli 2009)

Marlboroman
14 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Det är väl bara att börja funder på när stift / kablar / rotor / fördelarlock /bräsnlefilter byttes senast? Hur serrändspolen ut? Är det märken efter ljusbågar runt den isf är det dags att byta. Är vevhusverntilationen rejält igensatt, för det påverkar motorgången negativt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
dabby född blåvit
14 juli 2009 · 624 Inlägg

Den är servad enligt Volvos bok ända upp till 31.000 ungefär, det var då vi köpte den, nu har den gått 1500 till. Jag har inte bytt något alls och har stift liggande i bilen som jag tänkte börja med.
Tändspolen är det den centimeterlånga avlånga metallbiten som sitter på en axel (typ) under fördelarlocket? Den såg ganska bränd och knagglig ut så att säga. Är den lätt att byta? Det sitter en gummihatt runt/på den, oljig som fan, har det med saken att göra?
Hur kommer man åt vevhusventilationen? Jag vet bara att den sitter nånstans under luftburken.

Senast redigerat av dabby (14 juli 2009)

raliman08
14 juli 2009 · 151 Inlägg

Tändspolen sitter framför vänstra fjäderbenstornet, går en kabel ifrån den till fördelaren.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...
dabby född blåvit
14 juli 2009 · 624 Inlägg

Jaha den..kan man se om den är dålig eller behöver bytas?

Marlboroman
14 juli 2009 · 8 234 Inlägg

dabby skrev:
Jaha den..kan man se om den är dålig eller behöver bytas?

Om det är sprickor i huset på den och då även troligen små kratrar i innerskärmen så är det hög tid för byte.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
dabby född blåvit
14 juli 2009 · 624 Inlägg

Ingen som kan ge kan liten vägledning till vevhusventilationen innan jag beger mig?
Bilen står 3mil bort och jag har ingen dator där för de är bortresta hmm

Christian S
14 juli 2009 · 4 816 Inlägg

oljefällen till vevhusventen sitter under insuget och inte under luftburken som du skrev att den gör.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
dabby född blåvit
14 juli 2009 · 624 Inlägg

Helgad vare Haynes, hittade farsans och då också vevhusventilationen. Den såg inte så farlig ut men en del gegga var det runtom filtret. Lossade det mesta igen och torkade igen, däremote hittade jag ingen tändstiftnyckel så de blev inte bytta.
Den går bättre men inte bra, bluddrar som fan på låga varv om man belastar den eller gasar hårt.
Lampan för motorelektronik lyser.

Vad göra nu?

dabby född blåvit
14 juli 2009 · 624 Inlägg

Inga andra tips än tändstiften?

Jag kom förresten på en sak som kanske spelar roll. När man lossar flamskyddet (var det så det hette? Hållaren till vevhusventilationsfiltret?), hållaren till filtret sitter det 2 slangar på, en tjock och en tunn. Den tunna var typ halvt avgnagd en centimeter ifrån hållaren. Är det en slang eller en kabel? Drog lite i den men den verkar ju sitta hårt på hållaren/höljet till filtret. Byter man den själv lite lätt? Vart går den?

Volvofarfar
15 juli 2009 · 1 312 Inlägg

Några felkoder?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
dabby född blåvit
15 juli 2009 · 624 Inlägg

Vad jag vet kan jag inte se dom utan att plugga i en dator framför växelspaken?

dabby född blåvit
17 juli 2009 · 624 Inlägg

Efter att ha stått en dag extra och torkat till sig bytte jag idag tändstift, de gamla såg bra ut, bara slitna.
Körning 10 minuter gick den helt bra, bättre än innan.
Efter en kvart eller så började den så smått hoppa, efter 25 minuter gick den riktigt illa, det började bli svårt att få upp varven över 2-3000, myyycket försiktig hantering av gasen gällde. Om man låg i 50 på fyran säger vi, och tryckte gasen i botten, så tjövde den sig och 'dog' samt baktände mycket.

Efter en 35 minuter i samband med ett stopp vid kurva+uppförsback så dog den. Efter en 5 minuter så gick den igång, knappt, gudskelov var jag nu 300m hemifrån så på 1an och ~2000rpm tog jag mig hem där den självdog på parkeringen.

I vilken ände ska jag börja?
Bilia är en 40 minuter bort så gärna en prioriteringslista så kan jag köpa flera mindre saker samtidigt istället för flera turer.

Schotttz
17 juli 2009 · 586 Inlägg

Kolla du med luftmassemätaren, när den gav sig på min 740 blev det verkligen cirkus.
Kolla så att trådarna i den ser hela ut, dock är det ingen garanti för att den ska fungera för det, bästa är ju att prova med någon men säkert vet fungerar.

Bara ett förslag. smile

Skaune
17 juli 2009 ·

Marlboroman skrev:
Det är väl bara att börja funder på när stift / kablar / rotor / fördelarlock /bräsnlefilter byttes senast? Hur serrändspolen ut? Är det märken efter ljusbågar runt den isf är det dags att byta. Är vevhusverntilationen rejält igensatt, för det påverkar motorgången negativt.

jag vill inte säga emot dig Marlboroman, men igensatt vevhusvent måste inte ge så dlig motorgång, min vevhusvent på turbon var TOTALT igensatt, men bilen gick ändå jämt o fint, blev dock piggare när jag bytte allt till nya grejjer!

dabby född blåvit
17 juli 2009 · 624 Inlägg

Hur är det med vevhusventilationen det som jag skrev högre upp? När man lossar kåpan och tar ut filtret så sitter kåpan fast i 2 slangar, en tjock och en tunn. Den tunna såg halvt avgnagd ut, kan det ha med saken att göra? Är det en slang eller en kabel?

LMM är det det lilla typ, elementet, som sitter inuti luftburken? Tyckte jag såg något när jag blåste rent lite där..

Jag vet liksom inte var jag ska börja..det mesta ser ju fint ut i mina ögon.. Rotorn är det den som sitter fast i toppen så att säga (gömt bakom fördelarlocket) med 3 skruv tror jag det var? Den var ordentligt knagglig..
Fördelarlock såg ok ut, stift är nu 4 mil gamla, kablar ser helt ut utifrån, tändspole ser hel ut.

Betänk att den gick som en klocka i en kvart..mysko.

redigerat: kontrollampan för motorelektroniken lyser inte längre, inga felindikeringar finns. (dock inte avläst med dator utan på instrumentpanelen alltså)

Senast redigerat av dabby (17 juli 2009)

m_ster Avstängd
17 juli 2009 · 122 Inlägg

LMM garanterat.. min la av på min v70 och då gick den fruktansvärt dåligt.. sitter i luftboxen

Rquired Allmänt envis
18 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Lmm kontrollerar man lätt, i alla fall på de flesta bilar. Koppla helt enkelt ur den, utan denna givare går nämligen bilen över på förinställda värden. Alltså går den sämre med en hel lmm urkopplad, är lmm sönder så kommer bilen gå lika illa som innan.

Att motorelektroniken varvar behöver inte vara något konstigt, denna varvar även när bilen inte går riktigt bra eller när utsläppen är för höga. Att lampan lyser beror kanske bara på att bilen släpper ut en massa skit när den går ojämt tex, inte på det ursprungliga felet.

Om lmm är sönder eller vevhusventilationen är igensatt eller liknande saker, då borde bilen alltid gå illa. Men nu gick den bra ett tag vilket får mig tro där är nått som glappar.

Har du kollat så att bensinpumpen är ok? Denna kan nämligen bli dålig i lindningarna (jag antar att du vet hur en elmotor fungerar) och därmed glappa/ge upp helt. Men helt plötsligt glappar lindningarna ihop igen, pumpen blir nästan lika pigg som vanligt och man tycker bilen är ok igen. Att bilen går dåligt beror kanske på att trycket fram till motorn är för dåligt så den får inte så mycket soppa som den behöver?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dabby född blåvit
19 juli 2009 · 624 Inlägg

Måndag imorgon och då ska jag handla lite, frågan är då vad!

LMM verkar det gudskelov inte vara, den går lika illa med kontakten ur.
Bränslefiltret byttes för runt 3000mil sedan så det bör ju vara ok. Bränslepumpen hur kommer man åt den? Den sitter ju inuti tanken står det..
Kablarna ser helt ok ut, men rotorn kan jag anta att den ser sliten ut, fast jag vet ju inte hur den SKA se ut egentligen tongue Mässingstoppen sticker inte ut från själva armen och är dessutom rätt så knagglig. Fördelarlocket ser ok ut också, fast som sagt vet jag inte hur det SKA se ut där heller.

Hade tänkt börja med att skaffa rotor, fördelarlock och eventuellt kablar imorgon. Är det något av det som Biltema eller Mekonomen borde kunna lösa eller vill man ha dom grejerna från Bilia?

Det som fortfarande är så jäkla irriterande är hur den gick som en klocka en stund..men men.

Ska det förresten vara ganska mycket olja under ventilkåpan/runt tändhattarna?

Remiss
19 juli 2009 · 1 339 Inlägg

dabby skrev:
Måndag imorgon och då ska jag handla lite, frågan är då vad!

LMM verkar det gudskelov inte vara, den går lika illa med kontakten ur.
Bränslefiltret byttes för runt 3000mil sedan så det bör ju vara ok. Bränslepumpen hur kommer man åt den? Den sitter ju inuti tanken står det..
Kablarna ser helt ok ut, men rotorn kan jag anta att den ser sliten ut, fast jag vet ju inte hur den SKA se ut egentligen tongue Mässingstoppen sticker inte ut från själva armen och är dessutom rätt så knagglig. Fördelarlocket ser ok ut också, fast som sagt vet jag inte hur det SKA se ut där heller.

Hade tänkt börja med att skaffa rotor, fördelarlock och eventuellt kablar imorgon. Är det något av det som Biltema eller Mekonomen borde kunna lösa eller vill man ha dom grejerna från Bilia?

Det som fortfarande är så jäkla irriterande är hur den gick som en klocka en stund..men men.

Ska det förresten vara ganska mycket olja under ventilkåpan/runt tändhattarna?

Det finns en förpump i tanken och en under bilen som är huvudpumpen. Hade likadana symptom som dig. Sacka, går dåligt för att sedan helt dö (de va huvudpumpen) När den börjar bli varm helt enkelt pallar den inte med att pumpa fram bränsle, dvs den kan låta helt okej när du vrider på tändingen.

Innan du sticker imorrn, testa starta din bil igen och se hur länge den går, när den sedan inte går längre utan vill självdö så testa spruta in startgas och se om den kan hålla liv i motorn.

Det tråkiga är att bränslepumpar inte e sådär överdrivet jättebilliga (beroende på var du köper givetvis)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang