4836
Sök

Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

blacken
21 juli 2009
ekelund88 skrev:
skalman1 skrev:
Eisenhut skrev:
Testa något annat än franskt och amerikanskt ska du se att det reder sig. wink

du menar något japan skit?   öööööhhhh nej tack, då blir det hellre en cykel från biltema.lol
dock kan jag hålla med om att citroen och merca är ganska nära en cykel, fast med sämre kvalite. tongue

roligt inlägg "japanskt skit"

de e ju dok hos sbp att det är bilarna som har minst fel genom bes eller du kanske inte bryr dig om sån statestik smile kanske tråkig läsning ? menar man kan ju inte jämnföra en amrikan med en japan

menar amricanarna kom på nått bra på mitten utan 50 talet med el hissar o grejer då va dom på topp men sen nöjde dom sig med utvecklingen stötstänger 4 life roll 

medan japanerna utvecklar hela tiden och kommer med bilar som toyota prius tex

"liten flik från ovan mot amrikarnarna"

en dooge viper har 500 hk på 8,1 liter v10 ( tror de e 8,1 ) 
en bmw M5 har 509 hk på 5 liter v10

bara här visar de hur kort amrikarnarna kommit i sin utveckling

Visst Japs har "bra" grunker som håller förvånansvärt bra..ibland. Men när dom rasar eller pajjar så är det inte lika roligt längre, dels svindyra reservdelar, inte alltid lätta att få tag i/på, och man måste dunka mycket Sakè, innan man fattar hur det ska skruvas på dom. och man måste ha djäkligt små fingrar och femton händer för att få dit en del grejor på dom.
Och deras "innovativa" förmåga kan alltid diskuteras, för ungefär 99,99% av deras "uppfinningar" eller kontraptioner har dom snott i från andra tillverkare i väst utan diskution.
Deras bilar har ingen "själ" heller utan är bara ett högteknologiskt surr som dom producerar.

Att stötstångsmotorer ska vara "sämre" går även det att diskutera, se på Ford V4:an i Saabarna, Volvos b18/20, GM:s "hyvelbänkar, Plymas "slantsexa". För att nämna några, är väldans osäker om det finns en Japspis med överliggande som tar dom i slitstyrka eller livslängd samt "själ" Skulle inte tro det.
Visst kan man hävda att stötstångsmotorer är "förlegade" eller otidsenliga, men dom funkar till det som det var tänkt, att förse ett fordon med en bra och pålitlig drivkälla, dvs en beprövad konstruktion behöver man inte förbättra för den är bra som den är.  Och bara för att den är gammal så är det icke liktydigt med att den är sämre för den saken skull, utan funkar den som den ska så är den "livskraftig" så att säga..
Senast redigerat av blacken (21 juli 2009)

4 001 Inlägg
21 juli 2009
blacken skrev:
Visst Japs har "bra" grunker som håller förvånansvärt bra..ibland. Men när dom rasar eller pajjar så är det inte lika roligt längre, dels svindyra reservdelar, inte alltid lätta att få tag i/på, och man måste dunka mycket Sakè, innan man fattar hur det ska skruvas på dom. och man måste ha djäkligt små fingrar och femton händer för att få dit en del grejor på dom.
Och deras "innovativa" förmåga kan alltid diskuteras, för ungefär 99,99% av deras "uppfinningar" eller kontraptioner har dom snott i från andra tillverkare i väst utan diskution.
Deras bilar har ingen "själ" heller utan är bara ett högteknologiskt surr som dom producerar.

Att stötstångsmotorer ska vara "sämre" går även det att diskutera, se på Ford V4:an i Saabarna, Volvos b18/20, GM:s "hyvelbänkar, Plymas "slantsexa". För att nämna några, är väldans osäker om det finns en Japspis med överliggande som tar dom i slitstyrka eller livslängd samt "själ" Skulle inte tro det.
Visst kan man hävda att stötstångsmotorer är "förlegade" eller otidsenliga, men dom funkar till det som det var tänkt, att förse ett fordon med en bra och pålitlig drivkälla, dvs en beprövad konstruktion behöver man inte förbättra för den är bra som den är.  Och bara för att den är gammal så är det icke liktydigt med att den är sämre för den saken skull, utan funkar den som den ska så är den "livskraftig" så att säga..

hmm... det mesta i ditt inlägg tror jag handlar om franska bilar  wink
Senast redigerat av kolvas (21 juli 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
21 juli 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:

hmm... det mesta i ditt inlägg tror jag handlar om franska bilar  wink

Och ( utan att du blir sur eller förolämpad nu) grundar du den "tankevurpan" på??

4 001 Inlägg
21 juli 2009
blacken skrev:
Och ( utan att du blir sur eller förolämpad nu) grundar du den "tankevurpan" på??

1.
Men när dom rasar eller pajjar så är det inte lika roligt längre, dels svindyra reservdelar, inte alltid lätta att få tag i/på

T.ex Renualt så måste man alltid ta hem de 2 olika alternativ som finns för ingen vet vilket som sitter på vilken bil
2.
man måste ha djäkligt små fingrar och femton händer för att få dit en del grejor på dom

Någonsin skruvat Citroen eller Renault Clio?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

DFFL
9 020 Inlägg
21 juli 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:

1.
Men när dom rasar eller pajjar så är det inte lika roligt längre, dels svindyra reservdelar, inte alltid lätta att få tag i/på

T.ex Renualt så måste man alltid ta hem de 2 olika alternativ som finns för ingen vet vilket som sitter på vilken bil
2.
man måste ha djäkligt små fingrar och femton händer för att få dit en del grejor på dom

Eller Audi A4 B6.
Tajtare än kungens arsle.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
21 juli 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:

1.

2.

Ja det  förståss, man hade totalt förträngt dessa "bilar" ur sinnet smile. Det är förenat med stor flashbackångestattack när man drar sig till minnes vissa "exkursioner" på dylika fordon..

Ford fantast
1 607 Inlägg
21 juli 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81954/714939_e2l329.jpg

Pappas bil snart 30000 står på nu 299603. och går bra jag tycker att den är växelspaken är trög i sidled
Övningskör i den.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

371 Inlägg
21 juli 2009
Möjligt att en nyare bil har fler grejer som kan gå sönder, men det är det faktiskt värt. Blir bara förbannad om jag kör runt med en bil med slö motorn, kass komfort, ingen acc, ingen farthållare osv.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 637 Inlägg
21 juli 2009
snackcalahan skrev:
MrPersson skrev:
TurbOla skrev:

En gammal Volvo rödblockare anses också outslitlig - men hur rolig är den att köra?
Hur bränsleekonomisk är egentligen den motorn/bilen?

Visst går det att förbättra, men då går vi ju ifrån vad det handlar om.

Vitmotorerna är mycket mer effektiva och presterar mycket bättre i förhållande till bränslekostnaden, men till priset av känsligare motorer, då där inte är de marginalerna i lagerspel t.ex.

Härliga att köra dom;) Måste väl ändå vara mer miljövänligt att tillverka bilar me lång livslängd så går det åt mindre råvaror att tillverka nya hela tiden.Tkr ja iaf.

håller med dig...

Japp, framförallt eftersom det går åt mycket mer energi vid tillverkningen av en modern bil jämfört med bilar av äldre konstruktion.

2 021 Inlägg
21 juli 2009
Min far köpte en mazda 626-90 för 700spänn, 6 år senare har bilen kostat ett hjullager och en hallgivare, går fortfarande på samma olja och filter i motorn, bes utan anmärkning varje år. sjukt hållbara bilar gamla japsare.

Ford fantast
1 607 Inlägg
21 juli 2009
Rille0 skrev:
Min far köpte en mazda 626-90 för 700spänn, 6 år senare har bilen kostat ett hjullager och en hallgivare, går fortfarande på samma olja och filter i motorn, bes utan anmärkning varje år. sjukt hållbara bilar gamla japsare.

samma olja och filter? det tror jag inte.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Smålänning
7 887 Inlägg
21 juli 2009
Vilken jävla diskussion...
Hjullagren pajar ungefär dubbelt så ofta fram på V70 jämfört med 740, och bak går det 1- 2 per år där jag jobbar till 740, 6 - 10 till V70.

Bromsdelar räknas inte då det är slitagedelar, men det gick ett bromsok till en Saab 9-3 förra veckan, en 05:a...

I förhållande till bilparken så verkar det i alla fall gå åt mer reservdelar till de nyare bilarna... Det som sälja till gamla är spindelleder, styrleder, oljefilter, bromsdelar och avgassystem.

Det som säljs till nyare bilar är allt ovan + massa skumma givare man inte visste fanns...

LMM pajar oftare på Audi A6 än på Audi 100.

Sen snackar vi verkstadstid kanske...
En Saab 9-5 behöver ofta kamkedjebyte vid 15 - 20k mil, och omkonstruerad/rensad vevhusvent. vid varje service. Trasiga infodisplayer, elfel, trasiga tändkassetter, m.m...

En Saab 9000i av äldre modell (den med 900-motor) behöver olja och filter då och då, kamkjedjebyte vid kanske 50k mil om det ens behövs, tändstift ibland och lite vax i dörrarna. Kanske ett oljebyte i växellådan  ibland.

Men en stor bov bakom att nya bilar går sönder är serviceintervallerna... Vilken idiot kom på att 3000 mils oljeintervall va lagom? Oljorna blir bättre, men inte tillräckligt bra...

BTW: nån nämde Volvo B20 som slitstark... Kanske stämmer, om man byter kamaxel vart 10 000:e mil tongue B18 är bättre då, förutom att man inte får stå still med dem för då kokar dem smile

Har nog aldrig sett en Volvo 140 som INTE haft motorn nere för byte eller reparation... Som gått som "Daily Driver" då ska tilläggas...
Men jag byte hellre kam och justerar brytarna i en B20 än letar skumma elfel i baklyset som gör att bilen inte startar och att stereon bara skickar ut ljud i ena högtalaren samtidigt som varvräknaren och hastighetsmätaren bytt funktion tack vare att det va jordfel i CAN i en dörrgenomföring p.g.a slarv vid monteringen. wink
Senast redigerat av twin_cam (21 juli 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
21 juli 2009
Min Passat närmar sig 30.000 privatkörda mil, den vita Octavian likaså. Båda har cirkus 5000 mil kvar dit. Och de spinner som katter, går minst lika bra maskinellt som en lågmilare. Och båda är fina karossmässigt sett också. Så jag tror då verkligen inte att en modern bil är slut vid 30.000 mil, beror väl för fan på hur man sköter den wink
Senast redigerat av Edil_ (21 juli 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juli 2009
Janken skrev:
lodiseN skrev:
Janken skrev:

Nädå, ska själv köpa tyskt nästa veva smile. Dock har du fel när du säger att japanska bilar är skit. Face it.
smile.

För ju tidigare du gör det , ju snabbare kan du köpa en bra,billig rolig bil wink. Aj,den sved va? wink...

Anledningen till att jag ska skaffa annan bruks är att jag haft nuvarande i 5 år och kanske är dags att testa om bmw håller lika bra i dagligt bruk wink.

De gör den inte haha

Tråkigt att höra wink

Räknade precis ut att det är 6 året med primeran hehe tongue. Bytte koppling (kärring som hade den innan) o bromsar under de första två åren... Sug på den ni japshatare wink. Brummar dagligen, ingen "trailerQeen" direkt smile

Tja jag vågar påstå att där inte är några större skillnader. Båda bilarna ligger högt upp i tillförlitlighetsstatistiken. Vem bryr sig om man har 3 eller 4 fel om året så länge båda bilarna tuffar på som dom skall? Skall man vara riktigt petig har japs dyra delar, det har inte Bmw. Alltså är det dyrare att fixa tre fel på en sådan än fyra på en bmw. (Se teknikens världs undersökning, vad det kostar att underhålla en bil under 6000 mil. Bmw var med marginal billigast i alla klasser de har en modell i)

Men det var inte det jag tänkte skriva, rycktes bara med lite tongue

Visst kanske en Primera (Och Galant, 626 osv) håller, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att äga en tyvärr. De är osmidiga att köra för storleken (enorma vändradier tex), tråkiga som s*tan, inte bekväma med tanke på storleken (vår A-klass går bekvämare i alla farter än Morfars primera, samma sak med körstabiliteten). Och så känns de riktigt budget innuti, till och med skinnklädseln känns som den vore gjord i plast.

Dessutom, de kan kanske inte kallas törstiga direkt. Men en 193hp och en 231hp Bmw  (328 och 330) drar en dl mindre än en 130hp japs. En Bmw 525-92 drog en halv dl mindre, samma ex kan jag dra med ett par Audi och Mercedes. Och ingen av Bmw bilarna ovan har körts lungt, Primeran däremot busas aldrig med.

Några fel har förekommit på bilarna ovan, men aldrig så de blivit stående. Vi har väl haft tur. Kalla mig japshatare om du vill. Men kan jag välja mellan två bilar, båda kostar lika mycket i reperationer och startar och går. Men den ena har nått fel mer per år (i alla fall enligt statistiken) men är överlägsen den andra i allt annat. Då väljer jag denna.

Hoppas du inte tar illa upp, men jag är inte ett dugg avundsjuk på din Primera eller någon annan med pålitlig japansk bil. Jag tar hellre nått fel extra än att köra runt med en sådan smile

**Obs, Skyline, Supra, Evo, Imprezza, Lexus osv räknas inte med som "japanare" ovan. Syftar på det som brukar kallas "vardagsbilar" bland de japanska modellerna.**

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

371 Inlägg
22 juli 2009
Rquired skrev:
Hoppas du inte tar illa upp, men jag är inte ett dugg avundsjuk på din Primera eller någon annan med pålitlig japansk bil. Jag tar hellre nått fel extra än att köra runt med en sådan smile

Precis! Man köper ju ingen betongfåtölj bara för att den håller bättre än en skinnfåtölj.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juli 2009
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:

Precis! Man köper ju ingen betongfåtölj bara för att den håller bättre än en skinnfåtölj.

Ungefär så jag tänkte ja big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

796 Inlägg
22 juli 2009
När jag köpte min gamla e30 från 1985 i början på året räknade jag med att köra i den i en månad och sedan börja bygga. byta motor osv... Tänkte väl att den rasar när som helst, bara busa slut den in i de sista.

Har gått över 30k mil och alla vet att en e30 med sexan inte körs lugnt..   Alla bussningnar är i princip pulveriserade och borta, diffen skriker av oljebrist, morton rasslar och tickar högre än en leyland diesel.  Vatten är billigare än kylvätska och oljebyte, vad är det?

Varje morgon när jag åker till jobbet varvar jag varvstopp 1an och 2an och hoppas att den nån gång ska bara rasa ihop, så jag kan få min tumme ur och slänga i en m50 motor istället...

bilfan vägrar ju dö.... tycker nästan synd om den snart...

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

1 827 Inlägg
22 juli 2009
skalman1 skrev:
ekelund88 skrev:
skalman1 skrev:

du menar något japan skit?   öööööhhhh nej tack, då blir det hellre en cykel från biltema.lol
dock kan jag hålla med om att citroen och merca är ganska nära en cykel, fast med sämre kvalite. tongue

roligt inlägg "japanskt skit"

de e ju dok hos sbp att det är bilarna som har minst fel genom bes eller du kanske inte bryr dig om sån statestik smile kanske tråkig läsning ? menar man kan ju inte jämnföra en amrikan med en japan

menar amricanarna kom på nått bra på mitten utan 50 talet med el hissar o grejer då va dom på topp men sen nöjde dom sig med utvecklingen stötstänger 4 life roll 

medan japanerna utvecklar hela tiden och kommer med bilar som toyota prius tex

"liten flik från ovan mot amrikarnarna"

en dooge viper har 500 hk på 8,1 liter v10 ( tror de e 8,1 ) 
en bmw M5 har 509 hk på 5 liter v10

bara här visar de hur kort amrikarnarna kommit i sin utveckling

och vem fan vill åka runt i en toyota prius bara för att "den är ju så högteknologisk"?
och jag är övertygad om att en vipermotor tål mycket mer än en bmw motor som dom plockar ur så mycket effekt ur.
allt tjat om precision och elektronik, men hur blir det när prylarna har några år på nacken och det blir slitet, glappt och elfel då. därav japansk skit
-detta är dock min åsikt-

dock så gillade jag faktiskt japanbilar för några år sedan, men sedan fick jag medicin mot sånt. lol

Jag skulle vilja påstå att det är just där det skiljer sig mellan japanskt och amerikanskt/franskt. Elen slits inte ut och börjar spöka... Har ägt 8 hondor från årsmod 88 - 04 och inte ETT ENDA elfel i någon av bilarna!

Min ford, mina audis mm däremot var totalt sönderätna i elsystemen, var inte en pryl som funkade som det skulle... Därför amerikanskt skit. wink Läs bara problemen du har med dina "nya" bilar, det är helt enkelt inte okej och ingenting en japanbilägare skulle funnit sig i.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
22 juli 2009
Hasselstrom skrev:
När jag köpte min gamla e30 från 1985 i början på året räknade jag med att köra i den i en månad och sedan börja bygga. byta motor osv... Tänkte väl att den rasar när som helst, bara busa slut den in i de sista.

Har gått över 30k mil och alla vet att en e30 med sexan inte körs lugnt..   Alla bussningnar är i princip pulveriserade och borta, diffen skriker av oljebrist, morton rasslar och tickar högre än en leyland diesel.  Vatten är billigare än kylvätska och oljebyte, vad är det?

Varje morgon när jag åker till jobbet varvar jag varvstopp 1an och 2an och hoppas att den nån gång ska bara rasa ihop, så jag kan få min tumme ur och slänga i en m50 motor istället...

bilfan vägrar ju dö.... tycker nästan synd om den snart...

Jag vet en som behandlar sin volvo 940 på det viset... ändå går den igenom besiktning och bara tuffar på...

Om vi ska snacka slitstarka bilar så vill jag sätta volvo och VW i min topplista... ungefär lika avancerade trotts att de skiljer i konstruktion.. volvo är duktiga på att bygga stora, slitstarka men slöa familjebilar... (850 t5 räknas inte)... medans vw är duktiga på att bygga mindre pålitliga bruksbilar... har även uppfunnigt en hel bilklass...(gti klassen) och även dessa bilar har visat sig vara (relativt) slitstarka...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

vinnarskalle!
907 Inlägg
22 juli 2009
Det är ju all denna el som ställer till det för oss! Mer el = mer bekymmer. Elektronikfel kan även vara svårt att hitta och laga själv.. och då måste man helt enkelt åka in på verkstad och läsa av felkoder. Men det är klart.. så länge el'en funkar så är det ju bara trevligt smile dubbelmoral!

Sök