2073
Sök

Vill ha rost, tips?

2 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#1
Tja! Funderar på att slipa plåten ren och sedan låta den rosta. Jag är dock lite osäker hur jag gör detta på bästa sätt, vill ju att det ska se bra ut smile

Många frågor...

Läste något om plåtrent + saltvatten, är det vägen att gå? Hur länge bör det ta innan det blir en "bra" yta på ett ungefär?

Sedan antar jag att man lägger på klarlack? Behåller man samma yta om man lägger på matt klarlack? Sprider sig rosten innuti plåten trots klarlack? Fungerar klarlack på sprayburk? Sprider rosten sig lätt till skruvar och annan metall som ligger an?

Typ samma yta som "Rusty" är jag ute efter smile

Tacksam för hjälp!

/Calle
Senast redigerat av Pledger (18 juli 2009)

Gasglad
295 Inlägg
18 juli 2009
#2
Varför inte skicka ett pm till dem som har en rostig huv och fråga hur dem gjort?


1 327 Inlägg
18 juli 2009
#3
Att lägga klarlack på rost är ingen smart ide.

Spelar nog ingen roll om det sprider sig vidare för bilen lär ju ändå rosta upp ganska fort.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2009
#4
Lack fäster sig vääldigt dåligt på rost så att klarlacka är ingen mening. Självklart sprider rosten sig till bultar och skruvar samt annat roligt.

Plåtrent och saltvatten bör lösa dina problem.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Olofström , Blekinge
211 Inlägg
18 juli 2009
#5
te_wik skrev:
Plåtrent och saltvatten bör lösa dina problem.

Det är där pengarna ligger=) Rätt mycket jobb att få den helt plåtren och det tar 3dygn för den att rosta om du har den ute och vattnar samt kastar på salt!


5 111 Inlägg
18 juli 2009
#7
Om man ändå vill ha ett visst skydd så är frågan om det skulle gå att åstadkomma med linolja eller liknande? Kanske får upprepa behandlingarna men man har ju något vattenavstötande då i alla fall...


2 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#8
Tack för svaren! smile Verkar som jag missuppfattat det där med klarlack då hmm Hm, inget skydd...då är frågan hur lång tid det tar innan ytrosten inte längre är ytrost och allt faller isär hmm

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 juli 2009
#9
Här med vårat klimat så lär det inte ta så lång tid...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

28 Inlägg
19 juli 2009
#10
Varför vilja ha rost på bilen? Dum jävla idé....

3 650 Inlägg
19 juli 2009
#11
Plåtrent + saltvatten ja, tar ett par månader, kryper sakta fram. Klarlack ska du nog skippa. Tar bra många år för ytrosten att bita sig igenom. så köör bara


5 111 Inlägg
20 juli 2009
#12
driver2 skrev:
Varför vilja ha rost på bilen? Dum jävla idé....

För att han inte hade råd med en E-klass W210 och ville ha åtminstone EN av den bilens kvaliteter? lol



(Ta det där som det skämt det är, har inget emot varken dig eller 210orna...)


28 Inlägg
23 juli 2009
#13
Hahahaha skit kul...!!!

406 Inlägg
24 juli 2009
#14
driver2 skrev:
Varför vilja ha rost på bilen? Dum jävla idé....

Håller med. Är ju inte snyggt äns:/

MvH Glenn Wiberg

yrkeschaufför
709 Inlägg
24 juli 2009
#15
DJeXCute skrev:
driver2 skrev:
Varför vilja ha rost på bilen? Dum jävla idé....

Håller med. Är ju inte snyggt äns:/

jag håller oxå med.. en dum jävla idé......
ser ricktigt ruggit ut.. blääh

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

471 Inlägg
24 juli 2009
#16
volvonisse440 skrev:
DJeXCute skrev:
driver2 skrev:
Varför vilja ha rost på bilen? Dum jävla idé....

Håller med. Är ju inte snyggt äns:/

jag håller oxå med.. en dum jävla idé......
ser ricktigt ruggit ut.. blääh

men han ville väl ha en billigare variant av mercedes ?

Skiiit du nedde ! ;)

1 785 Inlägg
24 juli 2009
#17
Pledger skrev:
Tja! Funderar på att slipa plåten ren och sedan låta den rosta. Jag är dock lite osäker hur jag gör detta på bästa sätt, vill ju att det ska se bra ut smile

Många frågor...

Läste något om plåtrent + saltvatten, är det vägen att gå? Hur länge bör det ta innan det blir en "bra" yta på ett ungefär?

Sedan antar jag att man lägger på klarlack? Behåller man samma yta om man lägger på matt klarlack? Sprider sig rosten innuti plåten trots klarlack? Fungerar klarlack på sprayburk? Sprider rosten sig lätt till skruvar och annan metall som ligger an?

Typ samma yta som "Rusty" är jag ute efter smile

Tacksam för hjälp!

/Calle

När all färg är borta och du har ren plåt så räcker det långt bara med vatten och luft. Om du vill att processen ska stanna upp och inte fortsätta rosta så kan du dämpa hastigheten på rosten med att dränka in ytorna i motorolja. Du får en mörkare färg men vattenavstötande yta. Nackdelen är att dam och smuts också fastnar lättare.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

yrkeschaufför
709 Inlägg
24 juli 2009
#18
240boy skrev:
volvonisse440 skrev:
DJeXCute skrev:

Håller med. Är ju inte snyggt äns:/

jag håller oxå med.. en dum jävla idé......
ser ricktigt ruggit ut.. blääh

men han ville väl ha en billigare variant av mercedes ?

aa jo det är sant hmm  alla sätt är bra, utom dom dåliga tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Team Kränghäng
657 Inlägg
24 juli 2009
#19
Hört att linolja dämpar spridningen en del..!

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 juli 2009
#20
volvonisse440 skrev:
DJeXCute skrev:
driver2 skrev:
Varför vilja ha rost på bilen? Dum jävla idé....

Håller med. Är ju inte snyggt äns:/

jag håller oxå med.. en dum jävla idé......
ser ricktigt ruggit ut.. blääh

Finns en bra anledning till varför man gör de. Lacken ser förjävlig ut, eller man ser tendenserna till att de kommer gå åt helvete inom en snar framtid, och man har inte kunskap eller pengar att åtgärda de. Då skapar man ett mode att de e snyggt med förfall. Tänk va typ ryska bilar hade kunnat göra sig snygga här..



Sök