Förklaringar kring den så kallade Lambdasondslampan/Lambdalampan/Motorlampan

henke_99 Offroad Racing
18 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Nu orkar jag inte längre sitta o se trådar om bilar där "lambdasondslampan" lyser. Det finns inga bilar som har en särskild lampa som indikerar om lambdasonden är hel eller inte.

Den vanligen gula lampan med antingen en motorsymbol, servicetext eller liknande är ingen lampa som talar om att lambdasonden är trasig utan det är en lampa som talar om att nånting i motorstyrningen (datorn) är fel. Det kan vara lambdasonden som felar men motorelektroniken är ju uppbyggd av ytterligare ett större antal komponenter, även kablarna som går mellan dator och givare. Även själva datorn i sig kan ju gå sönder.

Så som sagt, lyser lampan så är nånting i motorstyrningen förmodligen felande. Vad som är fel kan man oftast sedan få fram genom att datorn har lagrat en "felkod". På vissa bilar kan man få fram en kod, med vilken man sedan kan använda för att i en lista se vad som är fel.
Sättet man får fram dessa koder på är ju olika för i princip varje bilmodell, men gemensamt är att det är nån form av kod som man ska läsa av. Lite äldre bilar kan man få fram koder från utan extra hjälpmedel, nyare krävs en särskild avläsare som kopplas in i bilens dator för att få fram felkoden.

Vi tar ett par exempel på hur lampan kan se ut (det finns fler symboler, länka gärna om du har en bild)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/28750000-28759999/640x480/28757842.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/28750000-28759999/640x480/28757843.jpg


Här finns info om felkoder och har man avläser dessa till en del bilmärken.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Denna sida är oxå bra, kräver dock att man har lite kunskaper i engelska språket
http://www.troublecodes.net/

Nån som har tips på andra bra sidor för felkodsavläsning, eller kanske exempel på hur lampan ser ut i andra bilar? Eller kanske har nåt annat vettigt att komma med? Skriv gärna ett inlägg i tråden i så fall, så ska jag försöka uppdatera detta inlägg. (det är lättare att flera hjälper till att skapa bra info, då minskar risken att man missar/skriver fel saker. Eller kanske skriver på ett svårt sätt)

Så där ja, nu hoppas jag på att "lambdalampan" är ett utdöende uttryck...wink

Senast redigerat av henke_99 (28 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Pinnenpabacken
30 juli 2009 · 402 Inlägg

På Volvo 850 är lampan markerad med ett lambdatecken(en bokstav i grekiska alfabetet)
kanske därför många kallar den för just "lambdalampa" vilket mycke riktigt är felaktigt.roll

Kavli Motborgare
28 november 2009 · 1 099 Inlägg

Den här sidan http://www.obdii.com/ kräver också lite engelskakunskaper.

Där finns det även lite utfyllande information om bakgrunden till OBD och dets varianter.

-- K

micke-opel
28 november 2009 · 562 Inlägg

http://home.swipnet.se/g_gson/index.html

Om OBD fast på Svenska! bra sida!

9-5 Aero Sedan -05
ivaron
1 december 2009 · 7 Inlägg

oj då, jag skrev precis nu ett inlägg om ehh lambdalampan. Ber så mycket om ursäkt. Man lär så länge man lever heter det ju!! Fast jag har faktiskt felsökt oxå, och då fick vi information om att det var just lambdasonden som var kass!!

Audi_Fraelst
2 januari 2010 · 35 Inlägg

På Renault Lyser ordet "SERVICE" och då menas det inte att man ska serva bilen.
utan på renault betyder det att det finns en felkod lagrad.
rätta mig om jag har fel

E30MPOWER
5 januari 2010 · 1 Inlägg

hej jag har en nissan sunny gti 92a va inne och bes då fick jag fel på hc 575 och på lambda 1,33
sdean byte jag lambda och kat men hc sjönk bara till 96 men lambdan e fortfarande hög så bytte jag tändstift för den gick lite ojämt men det e samma sak förtfarande kan någon hjälpa mej MVH David

BMW E30 "Hayati" (1991)
norbey25
23 mars 2010 · 4 Inlägg

hej har en fråga angånde en audi 80 2,0 kylsistemet har till rekligt med glikol ingel hål i slangar men lampan till kylarsistemet i bilen blinkar vad kan det va för problem vet nån som kan svara ???

Korva Friends don't let friends apex early!
1 april 2010 · 9 Inlägg

henke har både väldigt rätt men också fel de finns ett få tal med enkom lamda lampa om inte annat finns de som tillbehör

Don´t drive faster, Then your Angel can fly!
Volvo Amazon 121 "Holger" (1962)
AMC Hornet "Sgt Lee" (1970)
Korva Friends don't let friends apex early!
1 april 2010 · 9 Inlägg

norbey25 skrev:
hej har en fråga angånde en audi 80 2,0 kylsistemet har till rekligt med glikol ingel hål i slangar men lampan till kylarsistemet i bilen blinkar vad kan det va för problem vet nån som kan svara ???

givar fel typ temp eller liknande vanligt på VAG bilar spec med mono insprut

Don´t drive faster, Then your Angel can fly!
AMC Hornet "Sgt Lee" (1970)
Volvo Amazon 121 "Holger" (1962)
Korva Friends don't let friends apex early!
1 april 2010 · 9 Inlägg

E30MPOWER skrev:
hej jag har en nissan sunny gti 92a va inne och bes då fick jag fel på hc 575 och på lambda 1,33
sdean byte jag lambda och kat men hc sjönk bara till 96 men lambdan e fortfarande hög så bytte jag tändstift för den gick lite ojämt men det e samma sak förtfarande kan någon hjälpa mej MVH David

de kan beror på både masse metaren eller dylig styrning eller helt enkelt bara koks

Don´t drive faster, Then your Angel can fly!
AMC Hornet "Sgt Lee" (1970)
Volvo Amazon 121 "Holger" (1962)
silverkreation
24 april 2010 · 7 Inlägg

Jag har en 850 -97. Lampan lyser hela tiden. Tar jag ur batteriet så börjar den lysa igen efter några mil. Hur vet jag om det är bakre eller framre lamdasonden som behövs bytas? Hur läser jag av felkoderna på min volvo 850 sedan -97? Ska jag köpa en sån kabel man pluggar till datorn för att göra en felanalys eller?

silverkreation
24 april 2010 · 7 Inlägg

problemet jag har är att jag lämnade in bilen och betalade 500kr för att göra en felsökning på lampan. Killen sade att han hade släkt lampan och om den tändes igen så skulle det vara lambdasonden som var kass!!! BORDE han inte sett det direkt. Nu lyser lampan igen och har gjort det i 4 månader. Problem 2 är att i min volvo så sitter det 2st lambdasonder. Hur vet jag vilken av de 2 det är som krånglar?

Storius
19 maj 2010 · 44 Inlägg

silverkreation skrev:
problemet jag har är att jag lämnade in bilen och betalade 500kr för att göra en felsökning på lampan. Killen sade att han hade släkt lampan och om den tändes igen så skulle det vara lambdasonden som var kass!!! BORDE han inte sett det direkt. Nu lyser lampan igen och har gjort det i 4 månader. Problem 2 är att i min volvo så sitter det 2st lambdasonder. Hur vet jag vilken av de 2 det är som krånglar?

Du kan ju prova att köpa en ny bara. och byta på ett ställe. och slutar den inte att lyssa får du sätta den nya lambdasonden på det andra stället. Mvh Tobbe

Syllen
1 juni 2010 · 13 Inlägg

volvo-galning skrev:
Du kan ju prova att köpa en ny bara. och byta på ett ställe. och slutar den inte att lyssa får du sätta den nya lambdasonden på det andra stället. Mvh Tobbe

Om det vore så lätt ändå. På vissa motorer är det inte samma sond både fram och bak.

Sharky
1 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Bakre sond brukar vara en binärsond som sitter där för att kolla att katten funkar som den ska. Främre sond brukar vara en bredbandslambda för motorstyrnigen.

Och nej - man byter inte lambdasond bara för att felindikering har dykt upp. Först provar man att nolla och se om det kommer tillbaka. Så jäkla kul är det inte att byta lambda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
petraa
31 augusti 2010 · 5 Inlägg

Hej jag vet egentlingen inte om jag kommer   på rätt plats men jag måste få hjälp att kunna åtgärda problemet  Nu orkar jag inte längre bytar grejer och  har stoppat idéer  det är  ju så här att jag har en 97 opel vectra B.bilen har följande problem
1. den hackar vid laga varva och vid alla väder förhållandena
2.när jag kör typ på tvån och trycker på gas pedalen reagerar inte så bra trots jag trycker mycket men plötslig händer nåt och bilen ökar fart och går som klockan det känns att nåt täpper bränsle systemet .jag har urkopplat lambdasonden och  Provkört men Motorteknik lampan lyste då trode jag lambdasonden funkar som det ska,jag har urkopplat också lmm då lyste igen jag har bytt tändstift kable men inget förändering ,en kompis till mig sa att  du ska blanda e85 när du tankar bilen, han tror att det kan vara spridare problem och e85 kan rengöra spridarna bra innan man tänker bytta dom,kan ni vara snälla och hjälpa mig tack.

Mohawwk BagarN
5 november 2010 · 1 179 Inlägg

Min sån lampa lyser på min Golf också! Men där heter det Blandningsbildningssystem.. Och den säger att man ska åka till närmsta VAG verksta så att dom kan fixa det... Annars kan motorn gå sönder.. Nån som vet problemet? Har försökt leta efter Lambdasonden (om man nu får kalla det?) men hittar den inte, för den ska väll sitta i katten? Eller är det annorlunda på tyska bilar?
MvH

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
TireSlayer Tvivlare
5 november 2010 · 2 266 Inlägg

TS har nog aldrig ägt en Volvo.. där har motorfelslampan en lambda-ikon.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
PapaEcho
18 november 2010 · 76 Inlägg

Så här ser det ut på volvo. (Iaf min s40)



Någon som vet något felkodsavläsare program till S40 -96? Eller bara felkodsavläsare...
Någon som bor när Gbg?

Senast redigerat av chrizz (15 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang