2797
Sök

Honda Civic Lsi Hatchback - Läcker olja vad kan felet vara?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Hondisen läcker olja som bara den, man får häla på hela tiden!

Vad kan felet vara ? Det är motoroljan, ingen annan oljja! yikes

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Glömde säga - Olja är inte som den ska vara, utan när man kollar den så är det svart.

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
Skulle gissa på att felet ligger i att den läcker olja  tongue     Tips:  Försök konstatera varifrån den läcker (tex. högt upp eller långt ner, vid tråget eller vid ventilkåpan)

Ps. LÄCKER den olja eller dricker den olja? (vet att du skrev läcker men kanske bara menade att det försvann olja?  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
emijl skrev:
Glömde säga - Olja är inte som den ska vara, utan när man kollar den så är det svart.

Välanvänd olja ska vara svart, visar att oljan sköter sig och tar med smutsen med sig ut = när du byter olja så följer skiten med.

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
ZonaX skrev:
Skulle gissa på att felet ligger i att den läcker olja  tongue     Tips:  Försök konstatera varifrån den läcker (tex. högt upp eller långt ner, vid tråget eller vid ventilkåpan)

Ps. LÄCKER den olja eller dricker den olja? (vet att du skrev läcker men kanske bara menade att det försvann olja?  smile

Den både läcker å dricker!

Den läcker under bilen, fick reda på att filteret sittter under motorn av ngn här för ngn dag sedan? Kan en service hjälpa?

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
emijl skrev:
ZonaX skrev:

Den både läcker å dricker!

Den läcker under bilen, fick reda på att filteret sittter under motorn av ngn här för ngn dag sedan? Kan en service hjälpa?

Typ från oljefilter menar du?   Länge sen du bytte det?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Vet ej när det e bytat senast. HItta lixom inte de, för att det ska ligga under de. Så den åker in på service med byte av tändstift,olja,oljefilter.

Kan detta få det att sluta läcka å dricka olja!? FÖr de kan inte vara normalt att oljan är helt slut efter en veckas tid?

551 Inlägg
20 juli 2009
ryker den blått? eller i någon annan färg? tvätta rent motorn ordentligt så ser du sen var det läcker. luktar den kontigt? låter?

You can't B serious, oh K

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
emijl skrev:
Vet ej när det e bytat senast. HItta lixom inte de, för att det ska ligga under de. Så den åker in på service med byte av tändstift,olja,oljefilter.

Kan detta få det att sluta läcka å dricka olja!? FÖr de kan inte vara normalt att oljan är helt slut efter en veckas tid?

Nej, det är inte normalt om inte nån lagt typ en jordhög i din motor eller om den gamla oljan var som sirap när du tömde den  hmm

Att den dricker olja tyder ju ofta på kassa ventiltätningar/kolvringar eller jävligt högt oljetryck. Kolla om den slutar läcka vid filtret (om det nu är där den läcker) när dom har bytt det.

Kan också vara så att din motor är hyffsat sliten och gör att när den nya, fina, tunna, lättrinninga oljan inte "tätar" lika bra och på så vis hittar ställen att rinna igenom.

Ps. Ryker den nåt?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Den ryker inte. Bilen har haft få ägare å bara Äldre människor så tror inte att motorn har sliten. ( Har rullat 16k ) -

Om detta nu är kassa ventiltätningar/kolvringar, vad kan detta kosta? å borde detta inte synas på motorn? Då den har nästan ingen olja på den! Men dock skitig!

551 Inlägg
20 juli 2009
gör ett komptest på motorn så ser du om det är kolvringarna eller ventiltätningarna. kolla stiften vilken färg dom har. 16k är ingenting för en honda. men du säger att den inte ryker, då kommer det inte in olja i förbränningrummen, då borde det inte vara ventiltätningar eller kolvringar. känns bilen slö? blir det inte oljepölar där du parkerar?

You can't B serious, oh K

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
emijl skrev:
Den ryker inte. Bilen har haft få ägare å bara Äldre människor så tror inte att motorn har sliten. ( Har rullat 16k ) -

Om detta nu är kassa ventiltätningar/kolvringar, vad kan detta kosta? å borde detta inte synas på motorn? Då den har nästan ingen olja på den! Men dock skitig!

Dricker den olja så ryker den oftast också (blått, luktar skit).  När dom gör servicen så kolla med dom om de har möjlighet att kika på oljetrycket.

Kan ju vara så att den inte dricker olja utan bara läcker mycket? Isåfall kanske inte filtret sitter riktigt.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
marven skrev:
ryker den blått? eller i någon annan färg? tvätta rent motorn ordentligt så ser du sen var det läcker. luktar den kontigt? låter?

Marven, ryker inget! Jag vet att den läcker under bilen vid bakre delen. om du förstår. Den luktar inte konstigt alls. å låter som den ska ! smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
ZonaX skrev:
emijl skrev:

Dricker den olja så ryker den oftast också (blått, luktar skit).  När dom gör servicen så kolla med dom om de har möjlighet att kika på oljetrycket.

Kan ju vara så att den inte dricker olja utan bara läcker mycket? Isåfall kanske inte filtret sitter riktigt.

Zonax - Den luktar inte ett piss. å saken är att den TAR alla olja! så jag har en känsla av det du säger att den inte sitter rätt. För att under så finns det på ett ställe FULT av olja ;P som om det läcker riktigt mkt. smile

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
emijl skrev:
ZonaX skrev:
emijl skrev:

Zonax - Den luktar inte ett piss. å saken är att den TAR alla olja! så jag har en känsla av det du säger att den inte sitter rätt. För att under så finns det på ett ställe FULT av olja ;P som om det läcker riktigt mkt. smile

Hehe  tongue   Ska du in med den på service imorrn?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
den ska in nästa måndag håll tummarna att de e filteret!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Fick nyss reda på att det som är helt svart av olja under bilen är "oljebaljen" smile Det e den som har massa olja på sig! Ska sitta under filretet!

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
emijl skrev:
Fick nyss reda på att det som är helt svart av olja under bilen är "oljebaljen" smile Det e den som har massa olja på sig! Ska sitta under filretet!

Haha   "Oljebaljen"?  x)   Är det samma sak som tråget elle?  Isåfall skulle jag säga att sumppackningen är kass åt helvete.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
å vad ligger en repartion på sumppackningen!?yikes, Oljeblajen, - liknar en behållar typ!

Svetsare
3 150 Inlägg
20 juli 2009
emijl skrev:
å vad ligger en repartion på sumppackningen!?yikes, Oljeblajen, - liknar en behållar typ!

Ok, då e det nog inte samma då tråget/sumpen är underdelen av motorn där pluggen till oljeavtappningen sitter.  Fattar tyvärr inte vad oljebadaljen är  sad

Ps. Sumppackningen byter man "lätt" nästa gång man byter olja.  Bara tappa av oljan, lossa alla skruvarna, lyfta ner tråget, sätta ny packning, ihop med skiten igen.

Sök