2192
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

902 968 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Jullee skrev:
Nackdelen med tennsug är att när man använder den så får man i princip aldrig bort allt lod. Blir kvar ett tunnt lager som stelnar för att kalluft dras in uppifrån (i detta fallet) och kyler ner lodet så det inte är smält.

Iofs sant.... Efter att ha googlat lite så slänger jag fram en ny idé... Om man först suger ur så mycket med tenn som möjligt och sedan lägger munstycket i salpetersyra för att ta bort resterna? Eller löser salpetersyran upp munstycket också!? hmm Börjar kanske bli överkurs nu lol

1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Putteliten skrev:
När man böjer VP-rör/elrör i plast använder man en fjäder och stoppar i röret för att sedan böja det till rätt vinkel. Så någonting som typ koppar kabel eller liknande som elda säger skulle nog funka bra. Bara det inte smälter före röret blivit varmt för att kunna böjas.

Svårt att se att det skulle gå att för in nått med rätt diameter då det måste föras in "innefrån"... men det är värt att titta på innan jag fyller röret med tenn.

1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
m_a_c skrev:
Har kollat in dit projekt en längre tid och är imponerad över dit arbete och att du vågar göra detta. Vill varna lite med de där att böja om dem. Vet inte hur kännslig din motor är men kan tala från erfarenhet av jobbet. Jobbar Volvo PV skövde. Vet att när vi provar exempelvis 2L diseln där och det kan vara problem med oljetrycke ibland. Det kan vara åt bäggehållen. Då är problemet (ibland) just dessa som inte är inom spec. Oftast är munstycket fel längd eller diameter. Men som sagt vet inte hur din motor reagerar om du börjar mixtra med dem.

Kul att du följer projektet. Ibland undrar jag själv hur jag vågar wink

Min förhoppning är att jag ska kunna justera röret utan att ändra längd och diameter. Det är inte mycket som behöver justeras för att den ska gå fri.... tror jag.

En fundering är hur jag ska ha koll på att allt står rätt till inne motorn efter att jag gjort ändringarna. hmm

1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Elda skrev:
Exsicco skrev:
En fundering är hur jag ska ha koll på att allt står rätt till inne motorn efter att jag gjort ändringarna. hmm

är SWAG som gäller.

Tack för den wink

1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
En annan variant är kanske att komplettera med den här: http://plxdevices.com/sensormodules.html Oljetrycksmodulen, andra raden till höger....

48 Inlägg
3 november 2010
Läst hela tråden. Mycket intressant! Ska bli spännande att läsa om ECUm och växlingarna.. smile

112 Inlägg
5 november 2010
Det skulle inte kunna gå att försöka få kolvkylningen att den delar sig och spruta  från 2 håll och på nåt sätt inte ta lika mycket plats så att de går fritt från veven. kanske är för trångt för de också.

1 290 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Olle__h skrev:
Det skulle inte kunna gå att försöka få kolvkylningen att den delar sig och spruta  från 2 håll och på nåt sätt inte ta lika mycket plats så att de går fritt från veven. kanske är för trångt för de också.

Risk för att det blir för lågt tryck om jag försöker dela på spridningen. Kommer testa att bocka om röret så att det går fritt, utan att påverka diameter på röret eller längden.

1 290 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Fick låna en kraftigare Dremel från herr Grape så det gick rätt kvickt att ta bort material så att vevstaken skulle gå fritt. Gjorde klart för staken till cylinder två, får ta dom andra två en annan dag. Målet idag var att se om ventilerna går fritt från kolvarna.

Monterade ihop toppen med nya kammen och ventiler på cylinder två. Hittade två mjuka fjädrar som fick ersätta orginalfjädrarna, lite enklare att vrida rund vevaxeln då smile Skruvade dit toppen utan topplockspackning.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1015861_ujmfje.jpg

Köpte ett kitt med modellera, valde ut den rosa leran som får symbolisera att en del tycker att en motorvolym på 0,7l är fjolligt roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1015866_75aynn.jpg

En lustig sak jag stötte på (som någon gärna får förklara) är att inre drevet som driver oljepumpen snurrar fritt på vevaxeln. Såg det redan när jag rev motorn men tänkte att jag missat nått som sedan skulle lösa sig vid återmonteringen, men jag hittar fortfarande inget som låser drevet på axeln. Räcker det med friktionen mellan drev och axel för att driva pumpen?!?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1015873_r5lyce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1015880_o3xu40.jpg

Slängde på kåpen och remskivan för att hitta nolläget. Dags att blästra och lacka skivan kanske? Det var ett rätt tung remskiva, om jag haft en svarv så skulle jag nog lätta det en del.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1015884_4fsw19.jpg

När allt var monterat så vred jag runt någa varv. Kände aldrig att något tog i men när jag lyfte av toppen så visade det sig att avgasventilen precis tar i kolven, insugsventilen går fritt med ca 1mm. Ska dra ett mail till killen som designat nya kamaxeln och se vad han säger. Får se om det blir att jacka kolvarna eller slipa om kammen..... avgaserna kommer ju alltid ut, eller hur wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1015885_g52h09.jpg

Allt för idag!

438 Inlägg
6 november 2010
Har funderat på ditt problem med att ventilen tar i kolven, gör den även det när du har topp packningen i???
för den är ju några mm tjock så det kanske inte tar i när du har den på???

Bara en fundering, Grymmt bygge förresten smile

MVH VAnd3rsson

1 290 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
VAnd3rsson skrev:
Har funderat på ditt problem med att ventilen tar i kolven, gör den även det när du har topp packningen i???
för den är ju några mm tjock så det kanske inte tar i när du har den på???

Bara en fundering, Grymmt bygge förresten smile

MVH VAnd3rsson

Packningen ger lite marginal men det är inte mm vi talar om och sen när det blir oljetryck på hydraullyftarna så kanske den marginalen försvinner. Behöver lite mer marginal för att vara säker på att det inte tar i. Iom att det är avgasventilen som tar i så kan man kanske slipa ner avgassidan, ut kommer alltid avgaserna. Får se vad kamkillen säger då jag mest spekulerar nu om nått jag inte kan så mycket om lol

9 141 Inlägg
6 november 2010
Grymt imponerad på allt arbete du lägger ner på kärran. Att du inte gett upp när allting började strula är helt sjukt! Du har inte funderat på en lite grövre stålpackning till toppen då? Då kan du ju få hur mycket spelutrymme du vill nästan....

1 290 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Putteliten skrev:
Grymt imponerad på allt arbete du lägger ner på kärran. Att du inte gett upp när allting började strula är helt sjukt! Du har inte funderat på en lite grövre stålpackning till toppen då? Då kan du ju få hur mycket spelutrymme du vill nästan....

Strulet är det som gör det intressant..... om jag ville ha färdiga delar så skulle jag börjat med en annan bil wink

Grövre packning ger lägre kompression, inte en väg jag vill gå i dagsläget.

474 Inlägg
6 november 2010
Putteliten skrev:

Du har inte funderat på vad som händer med kompet då? wink

Ser bra ut som vanligt! Det där löser du nog, brukar ju bli många bekymmer som behövs lösas när man håller på med bilar..

9 141 Inlägg
6 november 2010
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Strulet är det som gör det intressant..... om jag ville ha färdiga delar så skulle jag börjat med en annan bil wink

Grövre packning ger lägre kompression, inte en väg jag vill gå i dagsläget.

Haha typ Volvo eller Nissan då?
Jo det är ju sant då, men med tanke på att en vanlig packning kan göra någon mm så gör en stålpackning lite till....   Kan väl inte bli någon jätteskillnad eller?

1 290 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Alka0512 skrev:
Ser bra ut som vanligt! Det där löser du nog, brukar ju bli många bekymmer som behövs lösas när man håller på med bilar..

Lite det som är poängen med att hålla på.... hitta lösningar på problem big_smile

9 141 Inlägg
6 november 2010
Alka0512 skrev:
Putteliten skrev:

Du har inte funderat på vad som händer med kompet då? wink

Behöver ju kanske inte vara någon mega packning om man säger så....

Tvivlare
2 266 Inlägg
6 november 2010
ta av nån mm på ventilskaften? smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 290 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Putteliten skrev:

Typ.... då skulle jag nog ha ett högre betyg på bilen också lol

9 141 Inlägg
6 november 2010
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Typ.... då skulle jag nog ha ett högre betyg på bilen också lol

Haha...   jo du, förstår inte hur folk kan ge höga betyg på lådbilar (Volvo).

Sök