Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.
  • 232 Följare
  • 871 774 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2016
MR_Smart
20 juli 2009 · 1 290 Inlägg

Tanken med min tråd är att få hjälp, tips och inspiration av andra här på garaget.

Lite bakgrund:
Roadster Coupé hade tillverkningsstart 2003 och redan 2005 rullade sista bilen av bandet då efterfrågan var låg och att Smart ändrat sin strategi. Kanske dyker Roadstern upp igen under ett annat varumärke, både MG och AC Ace har varit på tal men nu verkar det tyvärr ha runnit ut i sanden.

Roadstern fanns att beställa i tre olika versioner, 61Hk, 82Hk och 101Hk, varav den sistnämnde var en Brabusversion. Utöver de olika motorversionerna finns det två olika karosser, Roadster och Roadster Coupé. Motorn är trecylindrig och på totalt 698cc. Växellådan är sekventiell med sex växlar och en backväxel. Växellådan är en av bilens svagheter då en växling tar 0,6 sekunder. Genom ett mer aggressivt program och lättare svänghjul får man ner tiderna markant.

Min Roadster är en 82Hk Coupé som har fått spridare, ratt och lite annat från Brabusversionen. Den har även fått progressiva fjädrar, lättare stolar, annan tryckregulator samt frontlyktor från Michalak Design. Den har idag ett program som laddar 1.5bar jämfört med 1bar som den laddar original. Tanken var att den nu skulle rulla på E85 men killen som skulle fixa det programmet är lika svår att få tag på som Jesus. Så om någon känner sig manad att fixa ett fungerande program så skickar jag över originalfilen, skicka PM.

Målet är som rubriken lyder, att dubbla effekten, dvs minst 164Hk. 160Hk är kanske inget som gör någon speciellt upphetsad, men bilen är som en gokart med sina 760Kg.

I och med att motorerna till dessa Smartar är ganska svåra att få tag på så började jag med att leta rätt på en projektmotor istället för att trimma sönder min originalmotor. Hittade en Roadster på en skrot i Västerås som kramat en lyktstolpe eller ett träd. Från den fick jag köpa loss hela subframen med motor, växellåda, hjulupphängning och allt. Så.... där har ni vad min projekttråd ska handla om, dvs min subframe. Vad som ska göras är fortfarande bara en mental lista, men andra kolvar, stakar.... lägger in en lista lite längre fram när allt börjar klarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/714107_yn6yed.jpg

Börjar med att plocka ur motor och växellåda ur ramen, har även rivit isär hjulupphängningen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/714094_c3i0xu.jpg

Knäckt drivaxel, kan dock inte stoltsera med att det är en hög effekt som är orsaken, snarare en stolpe i Västeråstrakten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/714096_avu20d.jpg

Insug i plast.... Det är även en trasig anslutning på fuelrailet. Köpa ett nytt original eller finns det någon anledning till något ”annat”?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/714092_n1fqey.jpg

Senast redigerat av Exsicco (17 april 2012)

tpdabster
20 juli 2009 · 224 Inlägg

Ska bli roligt att se om du får ut de pållar du vill från denna bil. Lycka till och kör hårt

Volvo V40 2,0T "Blackline" (1999)
rotary12
21 juli 2009 · 482 Inlägg

Tufft projekt. Hoppas det går vägen för dig smile

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Erick
21 juli 2009 · 4 767 Inlägg

Kul med ett trimma-smart-projekt! smile Ska följas! big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
GSI_TIC
21 juli 2009 ·

mycket häftigt att någon vågar sig på dessa bilar också smile

Rquired Allmänt envis
21 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Kul liten bil denna, en Go-kart som du skrev. Fast det skall vara en Roadster-coupé som du har för Roadstern är inte snygg tycker jag. Hoppas dina mål går vägen för 180hp i denna lilla vore grymt. Om du vill ta dig lite vatten över huvudet kanske du kan slänga i en R6 eller Hayabusa motor istället? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MR_Smart
21 juli 2009 · 1 290 Inlägg

Var tyligen lite trött igår iom att jag inte kunde räkna... givetvis är 82+82=164 smile

MR_Smart
21 juli 2009 · 1 290 Inlägg

Rquired skrev:
Kul liten bil denna, en Go-kart som du skrev. Fast det skall vara en Roadster-coupé som du har för Roadstern är inte snygg tycker jag. Hoppas dina mål går vägen för 180hp i denna lilla vore grymt. Om du vill ta dig lite vatten över huvudet kanske du kan slänga i en R6 eller Hayabusa motor istället? wink

Det finns färdiga kit till Fortwo för att montera en Suzuki GSXR. Det är en liknande subframe i Fortwo som i en Roadster, så om man har pengar över så... smile

http://www.smartuki.com/

daNNe_maN
21 juli 2009 · 225 Inlägg

Riktigt skön tråd, vill se vart detta slutar big_smile

LordWood
21 juli 2009 · 143 Inlägg

Riktigt tufft, jag har alltid älskat smart roadster big_smile

SoL Eigenbrötler
21 juli 2009 · 1 237 Inlägg

Lätt att jag ska följa detta!

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
MR_Smart
21 juli 2009 · 1 290 Inlägg

Turbon som sitter original är en Garrett GT1238S, vilket inte kommer att räcka till 164Hk. Tyvärr är grenröret en del av turbon, så att montera en större turbo är inte så enkelt. Det finns en del hybrider där man har tagit kompressorhuset från GT1241. Eventuellt har jag en slutkörd GT1544 på gång, med den kan jag se om det går att göra en hybrid med det kompressorhuset. Alternativet till en hybrid är att göra ett nytt grenrör och hitta en annan mer passande turbo.

Ett tredje alternativ är att istället för en turbo, montera en kompressor. Någonstans hittade jag en tillverkare av en kompressor som såg ut som kompressordelen av en turbo med en remskiva (och ett drevhus?) istället för en avgasturbin, tyvärr sumpade jag länken till den sidan när min dator gick in i väggen... nån som kan ha koll på vad det var för tillverkare?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/715107_y2ur1l.jpg

Reflektioner över mina reflektioner? smile

sorken_NO1
21 juli 2009 · 3 Inlägg

rotrex.(com) kanske??

Mvh

torpis Forummoderator
22 juli 2009 · 10 572 Inlägg

kompressor känns lite fel på en liten motor...  visst snabbt svar, men så behöver ju skiten leverera över 200hk och du får ut bara 160 av dem eftersom kompressorn behöver mycket kraft.

på en V8 är detta inget problem då man även om den ger massiva 1400hk bara har en litereffekt motsvarande en steg3 chippas 1.8turbo-bil.

Hur ser kamaxlar ut i denna motor? går det att reducera bascirkeln så du får mer luft och duration? Dubbla originaleffekten borde kräva omslipade kammar kan tyckas.

Kanske är en 12T turbo enklare att börja med. att snida ett grenrör som passar borde inte vara speciellt svårt.  en 12T sitter på bilar som ger 160hk i original, så helt fel är den kanske inte ändå. Minns inte vad vi kom fram till sist vi bollade dessa idéer :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
22 juli 2009 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:
kompressor känns lite fel på en liten motor...  visst snabbt svar, men så behöver ju skiten leverera över 200hk och du får ut bara 160 av dem eftersom kompressorn behöver mycket kraft.

på en V8 är detta inget problem då man även om den ger massiva 1400hk bara har en litereffekt motsvarande en steg3 chippas 1.8turbo-bil.

Hur ser kamaxlar ut i denna motor? går det att reducera bascirkeln så du får mer luft och duration? Dubbla originaleffekten borde kräva omslipade kammar kan tyckas.

Kanske är en 12T turbo enklare att börja med. att snida ett grenrör som passar borde inte vara speciellt svårt.  en 12T sitter på bilar som ger 160hk i original, så helt fel är den kanske inte ändå. Minns inte vad vi kom fram till sist vi bollade dessa idéer :p

Kamaxeln är lite av ett mysterium, hittar inget som berättar något om kammen. Däremot så har jag hitta en snubbe i England som säljer två olika kammar som han kallar för ”Fast road” och ”Full race”, han gör även olika hybridturbos. Jag har mailat lite med honom men han är så hemlig kring specifikationerna på hans prylar så jag har ingen aning om vad dom gör. Han ska ha 480 pund för en axel och han säger att det inte är omslipade originalaxlar. Skillnaden mellan kammarna är att det med racekammen händer först vid 4000rpm. Visst skulle jag kunna köpa en av axlarna för att testa men jag hatar att bli lurad...

Vad kan man annars gör med en kam, kan nån med rätt kunskap mäta kammen och slipa om den?

torpis Forummoderator
22 juli 2009 · 10 572 Inlägg

slipa om de två kammarna på en S40 kostar 3500kr då hoppar man från kapacitet för 300 till 450hk, från max effekt vid 4500rpm till 6500rpm.  rätt lagomt faktiskt.  Mer lyft gör att du inte tappar nämnvärt i botten heller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
22 juli 2009 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:
slipa om de två kammarna på en S40 kostar 3500kr då hoppar man från kapacitet för 300 till 450hk, från max effekt vid 4500rpm till 6500rpm.  rätt lagomt faktiskt.  Mer lyft gör att du inte tappar nämnvärt i botten heller.

Men då är det nån som antagligen har slipat om en hel drös med S40-kammar och lärt sig en del på vägen. Lämnar jag min kam till samma ställe så lär det vara första gången dom ser en Smart-kam.... Kommer dom kunna räkna ut vad som behöver göras och vad resultatet blir?

Senast redigerat av Exsicco (22 juli 2009)

MR_Smart
22 juli 2009 · 1 290 Inlägg

sorken_NO1 skrev:
rotrex.(com) kanske??

Mvh

Kanon... det var inte Rotrex jag tittade på men här har vi samma teknik. Nu blev idén iofs sågad av Torpis big_smile

Senast redigerat av Exsicco (22 juli 2009)

torpis Forummoderator
22 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Exsicco skrev:

torpis skrev:
slipa om de två kammarna på en S40 kostar 3500kr då hoppar man från kapacitet för 300 till 450hk, från max effekt vid 4500rpm till 6500rpm.  rätt lagomt faktiskt.  Mer lyft gör att du inte tappar nämnvärt i botten heller.

Men då är det nån som antagligen har slipat om en hel drös med S40-kammar och lärt sig en del på vägen. Lämnar jag min kam till samma ställe så lär det vara första gången dom ser en Smart-kam.... Kommer dom kunna räkna ut vad som behöver göras och vad resultatet blir?

Man mäter upp kammen och ser vilka värden dne har sedan modifierar man i princip så långt det går genom omslipning vilket brukar bli ganska lagomt.

Enklast är ju om du själv frågar killen med kamaxelslipen, axelsson engineering exempelvis.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
22 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Exsicco skrev:

sorken_NO1 skrev:
rotrex.(com) kanske??

Mvh

Kanon... det var inte Rotex jag tittade på men här har vi samma teknik. Nu blev idén iofs sågad av Torpis big_smile

Hehe, men notera att jag inte använder kompressor själv och således inte har koll på exakt hur det funkar. Kanske finns det små rackans effektiva kompressorer som klarar av 1.5bar vid ett ganska lågt flöde, så kasta inte idén ändå :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang