2669
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

900 067 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
myran skrev:
Mbfine skrev:
Krassegrand skrev:
Intressant!
Vi har varit inne på detta för vissa applicationer här på jobbet men jag vet inte hur mycket jag får berätta om det. Kan Du printa med titan?
Ja det ska bli mycket intressant att se resultatet!

Jörgen

Coolt! smile
Näe, jag har ingen maskin för Titan tyvärr, men det finns! (2st. i Sverige har jag för mig)...

/Micke

Maskiner för titan har jag blivigt visad delar ifrån på en mässan.

Liten rund sak ihålig med triangel-reglerverk invändigt. Hela prylen va ca 5x5cm och tror killen pratade om en 200-300 tusen i tillverkningskostad.

Gick slå på skiten med hammar o allt möjligt. Men kanske lit väl dyrt för ett insug wink

För dom pengarna skulle jag ställa undan Roadstern och köpa en Lotus Exige istället smile

9 130 Inlägg
26 oktober 2011
Måste väl gå att plahyvla emot toppen tycker ja? Får man fråga hur mycket det där insuget kommer springa lös på när det är klart?

1 290 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Måste väl gå att plahyvla emot toppen tycker ja? Får man fråga hur mycket det där insuget kommer springa lös på när det är klart?

Det får man inte fråga wink Men skulle du själv behöva någon detalj till din bil så tycker jag att du ska fråga honom om han kan hjälpa dig. Nu är jag inte så intresserad av billjud men jag kan tänka mig att 3D-printing är grymt i de sammanhangen.

239 Inlägg
29 oktober 2011
Skilnaden i färg på stiften, beror det på olika flöde i insuget? Det ser ut som att det mittersta får mer än de andra.
De tre stiften till vänster är de nedre.

http://i111.photobucket.com/albums/n128/krassegrand/DSC00806.jpg
De som sitter längst från insuget ser nästan vita ut.
Att alla stiften ser så fina ut efter 2000 mil är för att det allra flesta milen har gått på E85.

Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (29 oktober 2011)

9 130 Inlägg
29 oktober 2011
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Det får man inte fråga wink Men skulle du själv behöva någon detalj till din bil så tycker jag att du ska fråga honom om han kan hjälpa dig. Nu är jag inte så intresserad av billjud men jag kan tänka mig att 3D-printing är grymt i de sammanhangen.

Det skulle ju kunna bli häftigt, men frågan är om en annan har råd med sådana prylar?

112 Inlägg
30 oktober 2011
Hoppas du lyckas med 3D insuget. Helt sjukt detta projekt följt från start och förstår inte vart du får all inspiration ifrån? väntar på en uppstart big_smile

187 Inlägg
30 oktober 2011
Krassegrand skrev:
Skilnaden i färg på stiften, beror det på olika flöde i insuget? Det ser ut som att det mittersta får mer än de andra.

http://i111.photobucket.com/albums/n128 … C00806.jpg
Att alla stiften ser så fina ut efter 2000 mil är för att det allra flesta milen har gått på E85.

Jörgen

En teori bara...jag har sett liknande stiftmönster dock på trimmade S2:or med orginalinsug,där går första och andra runnern från spjällhuset sett magrare.Detta ska tydligen bero på turbulens i insuget.
Men i just det fallet är ju orginalinsuget värdelöst,men du vet ingen med en flödesbänk?

//Fredrik

Btw,riktigt imponerad av ditt bygge.Keep it up!

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

239 Inlägg
30 oktober 2011
Jag kanske väntar tills Gary har sitt printade insug klart!

Förresten Gary, vilka 2 platser ska de långa pinnbultarna sitta på?
http://i111.photobucket.com/albums/n128/krassegrand/DSC00807.jpg
De två till höger?

Jörgen

1 290 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Svanb3rg skrev:
Krassegrand skrev:

http://i111.photobucket.com/albums/n128 … C00806.jpg

Jörgen

En teori bara...jag har sett liknande stiftmönster dock på trimmade S2:or med orginalinsug,där går första och andra runnern från spjällhuset sett magrare.Detta ska tydligen bero på turbulens i insuget.
Men i just det fallet är ju orginalinsuget värdelöst,men du vet ingen med en flödesbänk?

//Fredrik

Btw,riktigt imponerad av ditt bygge.Keep it up!

Det är jag som bygger, inte Krassegrand wink

1 290 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Jag kanske väntar tills Gary har sitt printade insug klart!

Förresten Gary, vilka 2 platser ska de långa pinnbultarna sitta på?
http://i111.photobucket.com/albums/n128 … C00807.jpg
De två till höger?

Jörgen

Längst till höger har jag för mig, det ser du på flänsen då det är planat för för EGR-anslutningen.

Gällande tändstiften tror jag att det kan bero på flera saker och skulle jag gissa så skulle jag säga att spridarna inte flödar jämnt.

239 Inlägg
30 oktober 2011
Exsicco skrev:

big_smile
Jag tänkte att färgen på stiften indikerar skillnader i flöde som Du kanske kommer att lösa med Ditt nya insug.
tongue

Jörgen

239 Inlägg
30 oktober 2011
Exsicco skrev:
Längst till höger har jag för mig, det ser du på flänsen då det är planat för för EGR-anslutningen.

Tack!
Så har jag satt dem nu!

Exsicco skrev:
Gällande tändstiften tror jag att det kan bero på flera saker och skulle jag gissa så skulle jag säga att spridarna inte flödar jämnt.

Faktisk skulle jag ju kunna kolla det med de andra spridarna som är till 82hk.
Då är den ju dessutom klar att mappa!roll
Jörgen

1 290 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:

big_smile
Jag tänkte att färgen på stiften indikerar skillnader i flöde som Du kanske kommer att lösa med Ditt nya insug.
tongue

Jörgen

Vill gärna klura ut hur man testar det i SW men jag behöver nog hitta nån som kan hjälpa mig smile

1 290 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:

Tack!
Så har jag satt dem nu!

Exsicco skrev:

Faktisk skulle jag ju kunna kolla det med de andra spridarna som är till 82hk.
Då är den ju dessutom klar att mappa!roll
Jörgen

Det går att mäta upp spridarna för att se om dom flödar jämt fast det är inget jag någonsin gjort.... om du googlar lite så kan du kanske hitta nån som kan göra jobbet.

239 Inlägg
31 oktober 2011
Nja.. det blir rätt mycket billigare att byta till de andra spridarna! Kan det ta en timme max, nästa helg!

Jörgen

133 Inlägg
5 november 2011
hm, att kolla hur spridarna flödar, vilket tryck dom klarar, å hur dom sprider osv osv, är väl inte så svårt att kolla? Vet att på gymnasiet här så har dom i en av fordonshallarna ett skåp för just det. man sätter fast soppa anslutning på spridarn, o pumpar för hand. på pumpen sitter en mätare som berättar lite olika grejjor, sen äre okulär som gäller för resten smile

239 Inlägg
5 november 2011
Jag vill inte kapa Garys tråd ännu mera.

Jörgen

1 290 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Jag vill inte kapa Garys tråd ännu mera.

Jörgen

Ingen fara men du ska kanske starta en egen tråd så att det inte bara finns en Roadster-tråd på garaget wink

1 290 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
Har nu lämnat över två testbitar av materialet till nya insuget till Qpon, han ska testa två varianter av epoxybenhandlig, sen ska jag ha sönder delarna för att se vilken som håller bäst:D

Ni som är nya i tråden och inte vet vad jag surrar om får backa tillbaka i tråden och titta. Vi ska testa att skriva ut ett nytt insug med en 3D-skrivare... har inte sett någon som gjort något liknande... kan bero på att det inte fungerar... eller så är det bara så att ingen vågat testa roll

9 130 Inlägg
5 november 2011
Exsicco skrev:
Har nu lämnat över två testbitar av materialet till nya insuget till Qpon, han ska testa två varianter av epoxybenhandlig, sen ska jag ha sönder delarna för att se vilken som håller bäst:D

Ni som är nya i tråden och inte vet vad jag surrar om får backa tillbaka i tråden och titta. Vi ska testa att skriva ut ett nytt insug med en 3D-skrivare... har inte sett någon som gjort något liknande... kan bero på att det inte fungerar... eller så är det bara så att ingen vågat testa roll

Säg åt han å sätta fart, för nu jävlar vill ja se ett printat insug!!!! big_smile

Sök