3828
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

63 Inlägg
20 augusti 2009
Och är engelska för svårt så använd Googles översättningsfunktion

http://translate.google.se/translate?u= … p;ie=UTF-8

Blir lite lurigt men om man anstränger sig så..

269 Inlägg
20 augusti 2009
Och här är återigen sidan med Definitionen för vad som är muskelbil...

http://www.musclecarclub.com/musclecars … tion.shtml

Mopar or no car:)

63 Inlägg
20 augusti 2009
red442 skrev:
Och är engelska för svårt så använd Googles översättningsfunktion

http://translate.google.se/translate?u= … p;ie=UTF-8

Blir lite lurigt men om man anstränger sig så..

He he läs översättningslänken som jag skickade.. försök att hålla er för skratt mercury har blivit kvicksilver, javelin har blivit spjut...
Senast redigerat av red442 (20 augusti 2009)

Meister
6 763 Inlägg
20 augusti 2009
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hedning skrev:

Varför är det fränt med en varvande motor om det inte händer något när den varvar?

Camaro Z28 1969, 302!

Representative Performance
0-60 mph, sec: 7.4
1/4 mile, sec @ mph: 15.12 @ 94.8

400 bänkade hästar, där snackar vi skämt

Det räckte iaf väldigt långt för att piska skiten ur allt vad chrysler och ford hette iaf. De var inte ens i närheten

Vart spöar den skiten ur Chrysler och ford? valfri duster 340 rastar ju av den där vilken dag som hellst, och e  340 är väll inte bänkad till några 400 häst?

där har vi ett väldigt bra exempel på Chevahästar, hälften har hängt sig!

Du har adrig hört talas om trans am serien? Ford och Chrysler fanns ju knappt på banan... Rakt fram åka är bara för folk som inte kan svänga(Chrysler).

152 Inlägg
20 augusti 2009
Mycket pajkastning härinne nu...  hmm Detta var minsann ett hett ämne! Dessutom så slängs det fakta högt och lågt(ibland minst delvis urtaget ur sitt totala samanhang) vilket inte säger ett skit! Faktum är att 95% av produktionsbilarna var väldigt jämna i prestanda,och var det någon som stack ut så kom konkurrenterna snabbt med något som kunde matcha den. De flesta exempel på de sista tjugo(!) sidorna handlar om de absolut värsta motoralternativen,nerlirkade i småseriemodeller som inte har ett skit med den stora massan att göra. De flesta har nog inte mycket över 350 cui under huven och det i en fullsizer utan trim,prepp och chassimod.
Sen kan man ju fråga sej vad frågan var egentligen? Det handlar nog om alla modeller och motorer.Ni tre,fyra som argumenterar mest högljutt har ju alla allt annat än sura smogmotorer...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

4 682 Inlägg
20 augusti 2009
camaro67 skrev:
Du har adrig hört talas om trans am serien? Ford och Chrysler fanns ju knappt på banan... Rakt fram åka är bara för folk som inte kan svänga(Chrysler).

inte för att det alls har med ämnet och göra men du vet uppenbarligen inte vad du talar om.
läs lite här : http://www.trans-amseries.com/results.htm .
så ser du att ford och chrysler inte bara var med utan tävlade också framgångsrikt, ford bilar vann t.e.x serien i sin klass 66,67 och 70.
och alla chrysler bilar jag har sett har varit utrustade med ratt , så de går utmärkt att svänga med.
ber om ursäkt för O.T.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 augusti 2009
SevilleDiesel skrev:
Mycket pajkastning härinne nu...  hmm Detta var minsann ett hett ämne! Dessutom så slängs det fakta högt och lågt(ibland minst delvis urtaget ur sitt totala samanhang) vilket inte säger ett skit! Faktum är att 95% av produktionsbilarna var väldigt jämna i prestanda,och var det någon som stack ut så kom konkurrenterna snabbt med något som kunde matcha den. De flesta exempel på de sista tjugo(!) sidorna handlar om de absolut värsta motoralternativen,nerlirkade i småseriemodeller som inte har ett skit med den stora massan att göra. De flesta har nog inte mycket över 350 cui under huven och det i en fullsizer utan trim,prepp och chassimod.
Sen kan man ju fråga sej vad frågan var egentligen? Det handlar nog om alla modeller och motorer.Ni tre,fyra som argumenterar mest högljutt har ju alla allt annat än sura smogmotorer...

Var nog en av de bästa inläggen i den här tråden.

Dock så har jag en sur smogmotor i min GSX för tillfället, en 72'as 455 från en HGW, duger gott nog att riva lös 275'or på torr asfalt med halvgas dock. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

135 Inlägg
21 augusti 2009
cheffer skrev:
Aa, för jänkarna med 8000häst är ju driftsäkra? Plockas isär efter varje 201/402 meters körning... Kolla bara hur många bmw turbos med ~600häst som kör där ute, och håller bra för det dessutom. Finns ett antal s40 (1,9liter!) Med 450++hk som håller för körning, för att inte tala om alla supror på 5-900häst som körs ofta. Även om det är "lite" effekt i amerikanarna original så handlar ju tråden om hur snabba de är original och inte hur snabba de är topptrimmade, kompressormatade och nitrodrivna topfuel bilar.

Om du ska kontra hållbarhet/effekt/cylindervolym så är du ju helt ute och cyklar iaf, där ligger euro/japs lååångt före. Finns ju ett par bmw 6or som bromsat 4siffrigt bara här i landet och åk iväg till japan och kolla där på deras sjuka motorer, där kör de hårt med bilarna på gatan VÄLDIGT OFTA och pressar ut sjuka siffror.

Men det finns en sak du måste tänka på när det gäller effekt/cylindervolym när du jämför jänkare med japs/euro är att 99% av japs/euro motorerna har turbo eller någon annan sorts överladdning och sen jänk motorer är till 99% sugmotorer. Det går helt enkelt inte att jämföra. Sedan angående hållbarheten vill jag inte uttala mig, för där saknar jag tillräckligt med kunskap om japs/euro motorer. Säger bara att mina jänk motorer håller tillräckligt bra för mig.big_smile
Jag vill bara påpeka att jag inte tycker japs/euro bilar/motorer är kassa, snarare tvärtom, liksom min absoluta drömbil är en Mercedez SLR Mclaren (vem kan inte älska den bilen?). Dock tycker jag många säger att jänkare suger balle utan egentligen riktigt veta vad de pratar om.
Senast redigerat av thunderbolt (21 augusti 2009)

Fd Bannad
657 Inlägg
21 augusti 2009
camaro67 skrev:
Hedning skrev:
camaro67 skrev:

Det räckte iaf väldigt långt för att piska skiten ur allt vad chrysler och ford hette iaf. De var inte ens i närheten

Vart spöar den skiten ur Chrysler och ford? valfri duster 340 rastar ju av den där vilken dag som hellst, och e  340 är väll inte bänkad till några 400 häst?

http://www.moparaction.com/Tech/archive … p-pix.html

Den här bilen Torkade arslet av en 300.000$ Camaro, sponsrad med Helaluminium motor och bur, coilovers och hela helvetet. Kan ju bara tillägga att Vallen körde med Torsion Bars, 3 petad låda och Fullt gatduglig, dom körde över 600 mil med den över två dagar.

av 92 bilar slutade den sexa, överlägsen vinnare i sin klass på 16 bilar.
Budgeten var på under 25.000 dollar, gamla B-Body bromsar och skrotdelar, det enda som egentligen var dyrt var motorn, en 500 hästars Ray barton skapelse.

Känns som om du måste börja låtsas att en 302 var något som den inte var, Alltså en överskattad varvande motor utan effekt!

Sen handlade inte den här tråden om standardbilar? För annars börjar jag prata Nascar, vart fan var Cheva då?

Märkesbög

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 augusti 2009
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hedning skrev:

Den här bilen Torkade arslet av en 300.000$ Camaro, sponsrad med Helaluminium motor och bur, coilovers och hela helvetet. Kan ju bara tillägga att Vallen körde med Torsion Bars, 3 petad låda och Fullt gatduglig, dom körde över 600 mil med den över två dagar.

Budgeten var på under 25.000 dollar, gamla B-Body bromsar och skrotdelar, det enda som egentligen var dyrt var motorn, en 500 hästars Ray barton skapelse.

Känns som om du måste börja låtsas att en 302 var något som den inte var, Alltså en överskattad varvande motor utan effekt!

Sen handlade inte den här tråden om standardbilar? För annars börjar jag prata Nascar, vart fan var Cheva då?

Som rubriken lyder.

Hur snabba är gamla amerikanska bilar?
Tex en Impala eller en Chevelle med sina orginalmotorer. Tex 327, 396, 454?
Pratar om orginalmotorerna, inga trimmade 700 hk bilar.

Jag tänker närmast på 0-100, 100-200 osv....

Någon som vet?

/Christian

Ville bara säga =P

"When innovation meets passion!"

21 Inlägg
21 augusti 2009
Mechanimal skrev:
Hedning skrev:
camaro67 skrev:

Som rubriken lyder.

Hur snabba är gamla amerikanska bilar?
Tex en Impala eller en Chevelle med sina orginalmotorer. Tex 327, 396, 454?
Pratar om orginalmotorerna, inga trimmade 700 hk bilar.

Jag tänker närmast på 0-100, 100-200 osv....

Någon som vet?

/Christian

Ville bara säga =P

sitter och tänker samma sak.

lägg ner allt tjaffs å svara på de han vill veta

135 Inlägg
21 augusti 2009
GM förbjöd sig själva att delta i någon som helst tävlingar 1963 och detta vara väl hela 60-talet ut? Det gjorde detta p.g.a de var rädda att staten annars skulle vidta åtgärder för att förhindra att GM eventuellt skulle få en monopol ställning.
Det som var mest tråkigt tycker jag var att Pontiac inte kunde fortsätta med deras Super Duty Catalina, som vann överlägset -62. Bilen hade en 421 motor på 405hk (sägs att den riktiga siffran är närmare 460hk) och bilen hade massor av aluminium delar och lättad ram och kunde bara fås med manuell låda.
Det fanns t.o.m grenrör i aluminium, dock kunde dessa endast användas på stripen för om man körde längre med dem så smälte grenrören.

Meister
6 763 Inlägg
21 augusti 2009
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hedning skrev:

Fortfarande så är 302:an mest överlägsna motorn någonsin i transam serien. Kolla bara på 68 års upplaga.
När man läser gamla tester om den så framgår det ganska klart att det inte var en död maskin utan tvärt om.

Du får prata nascar hur mycket du vill för det intresserar mig inte de minsta när det bara går runt runt

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 augusti 2009
thunderbolt skrev:
cheffer skrev:
Aa, för jänkarna med 8000häst är ju driftsäkra? Plockas isär efter varje 201/402 meters körning... Kolla bara hur många bmw turbos med ~600häst som kör där ute, och håller bra för det dessutom. Finns ett antal s40 (1,9liter!) Med 450++hk som håller för körning, för att inte tala om alla supror på 5-900häst som körs ofta. Även om det är "lite" effekt i amerikanarna original så handlar ju tråden om hur snabba de är original och inte hur snabba de är topptrimmade, kompressormatade och nitrodrivna topfuel bilar.

Om du ska kontra hållbarhet/effekt/cylindervolym så är du ju helt ute och cyklar iaf, där ligger euro/japs lååångt före. Finns ju ett par bmw 6or som bromsat 4siffrigt bara här i landet och åk iväg till japan och kolla där på deras sjuka motorer, där kör de hårt med bilarna på gatan VÄLDIGT OFTA och pressar ut sjuka siffror.

Men det finns en sak du måste tänka på när det gäller effekt/cylindervolym när du jämför jänkare med japs/euro är att 99% av japs/euro motorerna har turbo eller någon annan sorts överladdning och sen jänk motorer är till 99% sugmotorer. Det går helt enkelt inte att jämföra. Sedan angående hållbarheten vill jag inte uttala mig, för där saknar jag tillräckligt med kunskap om japs/euro motorer. Säger bara att mina jänk motorer håller tillräckligt bra för mig.big_smile
Jag vill bara påpeka att jag inte tycker japs/euro bilar/motorer är kassa, snarare tvärtom, liksom min absoluta drömbil är en Mercedez SLR Mclaren (vem kan inte älska den bilen?). Dock tycker jag många säger att jänkare suger balle utan egentligen riktigt veta vad de pratar om.

Jag satt och tänkte samma tanke när jag läste det inlägget... och jag tycker att jänkägare också säger att allt annat suger utan att heller veta vad dem snackar om...

visst jänkarna plockar väl inte så mycket effekt litermässigt som japsarna gör, men kolla på japsarna´s sugmotorer istället... dem suger verkligen om man ska jämnföra smile

sätt turbo på en v8 så är du ikapp och förbi turbojapsarna... och så här kan man hålla på i evigheter...

...och man kan snedvrida det hela till "japsarnas" eller "jänkars" fördel fruktansvärt lätt... japsfolket kan använda sig av argument att jänkarna inte plockar så mycket per liter, men samtidigt så använder japsen och europén mycket turbo, vilket gör det hela obalanserat igen...

som sagt, allt beror på vad man själv föredrar lite grann...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Fd Bannad
657 Inlägg
21 augusti 2009
camaro67 skrev:
Hedning skrev:
camaro67 skrev:

Fortfarande så är 302:an mest överlägsna motorn någonsin i transam serien. Kolla bara på 68 års upplaga.
När man läser gamla tester om den så framgår det ganska klart att det inte var en död maskin utan tvärt om.

Du får prata nascar hur mycket du vill för det intresserar mig inte de minsta när det bara går runt runt

vad den presterade i trans am serien bekommer inte mig ett dugg, då den var trimmad och anpassad efter banan då. Det är vad en bil presterar på gatan som betyder någonting, och en Camaro är verkligen ingen gat roadracer, och klicka gärna på länken, och försök förklara hur i helvete en helaluminium Camaro kunde få pisk av en lågbudget pilsnervalle!

vad folk tycker är en sak, men tider pratar sanning. 15.12, jo du kunde med en tiondels marginal hänga av en SAAB 900 Turbo. Imponerande Chevahästar, 400 mot 185!

och klart att nascar inte intresserar dig, när Cheva inte vann?

Trans Am är fränt, men Chrysler var väll bara med ett år? och chanslösa var dem inte, även om dem inte vann...

Märkesbög

Meister
6 763 Inlägg
21 augusti 2009
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hedning skrev:

vad den presterade i trans am serien bekommer inte mig ett dugg, då den var trimmad och anpassad efter banan då. Det är vad en bil presterar på gatan som betyder någonting, och en Camaro är verkligen ingen gat roadracer, och klicka gärna på länken, och försök förklara hur i helvete en helaluminium Camaro kunde få pisk av en lågbudget pilsnervalle!

vad folk tycker är en sak, men tider pratar sanning. 15.12, jo du kunde med en tiondels marginal hänga av en SAAB 900 Turbo. Imponerande Chevahästar, 400 mot 185!

Trans Am är fränt, men Chrysler var väll bara med ett år? och chanslösa var dem inte, även om dem inte vann...

Att cheva inte vann på den tiden har ingenting att göra med att jag tycker att nascar är ointressant. Vänstersvängar och rakor är inte fränt enligt mig. Cheva har ju haft en hel del framgångar på senare år inom nascar. Sen tider på strippen är ju ganska roligt att du tar upp och jämför med en modern bil.. Som sagt tidigare i tråden så åkte man på pissiga polyglas.

Sen "lågbudgett-vallen" mot helalu-camaron är ju inte ens en vettig jämförelse när det handlar om helt ombyggda bilar.

Fd Bannad
657 Inlägg
21 augusti 2009
camaro67 skrev:
Hedning skrev:
camaro67 skrev:

Att cheva inte vann på den tiden har ingenting att göra med att jag tycker att nascar är ointressant. Vänstersvängar och rakor är inte fränt enligt mig. Cheva har ju haft en hel del framgångar på senare år inom nascar. Sen tider på strippen är ju ganska roligt att du tar upp och jämför med en modern bil.. Som sagt tidigare i tråden så åkte man på pissiga polyglas.

Sen "lågbudgett-vallen" mot helalu-camaron är ju inte ens en vettig jämförelse när det handlar om helt ombyggda bilar.

det är där det blir roligt, då valianten har alla sina standard "vitala" delar kvar, han andvänder alltså inte coilovers, stel bakaxel med bladfjädring, 3 petad låda, all inredning kvar osv, medans camaron som har bur och allt möjligt special special byggt.

Säger lite om kapaciteten hos en A-Body Chrysler så länge man inte dumpar ner en 440 där fram i dem.

visst, men du sa att den hängde på en Hemi, som kör 13 på pissiga polyglas däck, och han borde ju ha ännu mer problem med fästet.

och vilka som har framgånger numera är helt ointressant, när alla bilar är likadan och bilarna i stort sett bara tjänstgör som reklamplankat för blöjor, tamponger, bilmärken osv.

Väldigt tråkigt att det blivit så faktiskt.

Märkesbög

Meister
6 763 Inlägg
21 augusti 2009
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hedning skrev:

det är där det blir roligt, då valianten har alla sina standard "vitala" delar kvar, han andvänder alltså inte coilovers, stel bakaxel med bladfjädring, 3 petad låda, all inredning kvar osv, medans camaron som har bur och allt möjligt special special byggt.

Säger lite om kapaciteten hos en A-Body Chrysler så länge man inte dumpar ner en 440 där fram i dem.

visst, men du sa att den hängde på en Hemi, som kör 13 på pissiga polyglas däck, och han borde ju ha ännu mer problem med fästet.

och vilka som har framgånger numera är helt ointressant, när alla bilar är likadan och bilarna i stort sett bara tjänstgör som reklamplankat för blöjor, tamponger, bilmärken osv.

Väldigt tråkigt att det blivit så faktiskt.

Det är inte jag som har sagt att den hängde på en hemi från början utan det är vad jag har läst. Kommer inte ihåg vart men det är väll inte jätte intressant heller.

Jag har inte tid just nu att läsa om den där vallen men jag kan göra de imorrn.

325 Inlägg
21 augusti 2009
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hedning skrev:

du tror inte ägaren till 300000dollars camaron va väldigt rädd om den då? det är där ju ingen som är om en valiant, folk super ju i sönder sådana med vilje för dom är ju ultimat ocoola.3000000 på en camaro känns ju mer berättigat än 25000 på en valiant .sen går det säkert att hitta en artikel om en camaro, mustang eller vad som helst ,som piskar massor av dyra mopar bilar.

152 Inlägg
21 augusti 2009
Varför gnälla på vårat kulturarv? Det är okej att inte gilla Valiant,Dart eller för den delen Ford Falcon,Rambler och andra kompakter,men faktum är att vi har haft svensk monteringslina för MoPar i Nyköping,och alla kompakter har varit ett vanligt inslag på våra vägar. Inte för att på något sätt nedvärdera Camaro (eller NÅGOT märke/modell för den delen) så känns nog dessa ultima ocoola bilar betydligt mer okej att äga än en modern superpotent japan,eller totalombyggd Camaro för sjuka pengar. Fråga alla som kommer åkandes i en resten av sommaren-de kanske till och med är stolta över den,du!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Sök