5847
Sök

Hur gör ni när ni ska vinter förvara erans bilar?

2 600 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
hej mitt i sommaren tongue satt och fundera på om man ska vinterförvara saaben efter den har fått kärlek tongue
och undra då var man ska tänka på att göra me bromsar och allt sånt? troligen blir det i ett garaget den ska stå i om det är varm eller kall garage vet jag inte. jag har aldrig gjort detta innan och undra då hur man ska göra för att förvara bilen som bäst?

gör som jag kör gubba racer=)

4 767 Inlägg
30 juli 2009
Tanka fullt, ställ in den i garaget. Sätt batteriet på underhållsladdning på tex en ctek laddare.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 juli 2009
skulle säga som erick säger. alternativt plocka ur batterit så länge bilen står still

2 600 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
okej tack smile behöver man starta upp den nån gång i månaden eller nått ?

1 723 Inlägg
30 juli 2009
nä låt den vara, håll inte på att starta upp den. startar du upp den så ska den komma upp i arbetstemp och gå så ett tag. men frågar du mig så är det helt menlöst. startade aldrig pontiacen när den var avställd, gick hur bra som helst. kopplade batteriet till en ctek, ställde in en torrboll och nångång lyfte jag upp den på pallbockar. du kan även pumpa upp däcken lite extra.

Supraman
2 300 Inlägg
30 juli 2009
en liten checklista fyll på om ni tycker något saknas.

Ta ur batteri alternativt sätt den på underhållsladdning
Gör ordentlig tvätt ut och inne i bilen gärna ett lager vax
Högt lufttryck i däcken för att undvika platt däck alternativt ställ bilen på pallbock, 0,5-1 över normal tryck
Gör oljeservice
Ställ den med nästan helt tom tank
Sätt en torrboll i bilen.
Om den står inne kan man ha ett bilkapell på men inte om den står ute.

Kommentar till checklistan.
Anledningen till att man ska ställa den med nästan tom tank är att bensin är färskvara den blir dålig av att den står länge.
Bättre att fylla på färsk bensin när den ställs på igen då slipper man problem med att den går dåligt när den startas igen, problem med ev kondens är försumbara, aldrig vart ett problem jag stött på.

Man kan ställa den med kapell inne men inte ute av den anledningen att ute så blåser det och skit kommer att lyckas att komma in mellan lack och kapell och då kommer det börja repa lacken.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 600 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
tack för bra info smile jag  som är lite lost på sånt här vad är en torrboll tongue ?

4 767 Inlägg
30 juli 2009

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 723 Inlägg
30 juli 2009
Stefan Varberg skrev:
en liten checklista fyll på om ni tycker något saknas.

Ta ur batteri alternativt sätt den på underhållsladdning
Gör ordentlig tvätt ut och inne i bilen gärna ett lager vax
Högt lufttryck i däcken för att undvika platt däck alternativt ställ bilen på pallbock, 0,5-1 över normal tryck
Gör oljeservice
Ställ den med nästan helt tom tank
Sätt en torrboll i bilen.
Om den står inne kan man ha ett bilkapell på men inte om den står ute.

Kommentar till checklistan.
Anledningen till att man ska ställa den med nästan tom tank är att bensin är färskvara den blir dålig av att den står länge.
Bättre att fylla på färsk bensin när den ställs på igen då slipper man problem med att den går dåligt när den startas igen, problem med ev kondens är försumbara, aldrig vart ett problem jag stött på.

Man kan ställa den med kapell inne men inte ute av den anledningen att ute så blåser det och skit kommer att lyckas att komma in mellan lack och kapell och då kommer det börja repa lacken.

har heller aldrig haft problem med tom tank då jag ställt av den. endel förespråkar ju full tank, men som sagt. det har alltid gått bra.

oljeservice har jag aldrig gjort och vad jag läst mig till så kvittar det. fast det "känns" väl bättre att ha fräsch olja i. men kör man inte ens över 500 mil som jag gjorde med min bil så kan jag aldrig tänka mig att olja hinner bli så dålig att den förstör något under förvaringen.

kapell däremot vågade jag mig aldrig på sen jag hörde skräckexpemplet om den bilen som var rostig efter att stått under kapell. se till att ha ett kapell som andas så inte fukt stannar kvar under. nu vet jag inte om det är en skröna men iom att min stod i garage så strunta jag i kapell.

194 Inlägg
30 juli 2009
Man säger väl antingen full eller tom tank.. så det inte kan bli kondens i tanken .. smile

OEM <3
6 957 Inlägg
30 juli 2009
trocade skrev:
Man säger väl antingen full eller tom tank.. så det inte kan bli kondens i tanken .. smile

Dedär med bensin i tanken så är nog tom att föredra, som nämndes tidigare i tråden är ju bensin
en färskvara och det fick jag lära mig i min gamla golf som jag ställde av i 4 mån i garaget.
Jäklar vad seg den var tills jag fick ny soppa i den tongue

Iår (om bilen inte säljs) ska den ställas av i garage så denna checklistan är ju kanon, ifall att man
glömmer ngt smile

OEM <3

2 600 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
varför jag inte vill köra me den är att jag vill behålla den i det skicket den är eller blir i efter lite om vård.  kankse låter löjligt för en del men jag tycker inte de:P tack alla för bra svar smile

1 339 Inlägg
30 juli 2009
Vilket material andas? Nylonväv? Polyesterväv?

I vinter ska bilen stå under kapell tänkte jag. Lägger på ett torrt kapell en torr dag, vid sidan om ett hus, tynger ner kapellet för att undvika blåst och skit som kommer in under, blir väll knappast kondens under? Och jag menar, bättre kapell än att ha 20 cm snö på bilen och blöt i all allmänhet hela vintern?

Thorssa
30 juli 2009
Ställa av en Saab som gått över 20000 mil?? Vart är världen på väg?

2 600 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
mycket man inte förstår. men har du inget vettigt att säga så behöver du inte svara.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
30 juli 2009
Thorssa skrev:

finns bilar med personligt värde men sånt kanske du aldrig märkt av ?

RMR-Crew
478 Inlägg
31 juli 2009
Haha.
Ställa av bilen i 6mån är inga problem med bensin i tanken, har kört en charger med 10 år gammal bensin i och det gick allt fint.
Fast det kanske inte nya bilar pallar?

141 Inlägg
31 juli 2009
klimpan skrev:
mycket man inte förstår. men har du inget vettigt att säga så behöver du inte svara.

haha, helt rätt, varför ställa av en bil som e 40 år gammal för?! e ju lixom helt beroende på vad man har för intressen vad bilen e värd å hur man själv värderar den, å varför ens åka saab på vinter, bättre å ha en gammal bakhjulsdriven bil å sladda med (måste inte va en volvo eller BMW, gillar saab med om dom ser bra ut å så..)å då kan man lika gärna behålla sin "finbil" i de skick den .. ja hara garage å sommarbilen förvarar ja hos föräldrarna i deras garage me en torrboll i bara, struntar i täcke på den ändå står inne, full tank å underhållsladdnigng räcker för min del, byter olja när ja tar ut den istället så den får nytt då den ska användas!

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

Bonntrimmare
620 Inlägg
31 juli 2009
Team-Adolfsson skrev:
Thorssa skrev:

finns bilar med personligt värde men sånt kanske du aldrig märkt av ?

Ärligt talat ni tror väl inte att han ska ställa undan saaben för vintern lol det är nog någon annan bil det handlar om wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Sök