Byta kamrem på 740

aliwin
9 augusti 2009 · 114 Inlägg

nån som vet hur alla hjulen ska stå på min 740-88 med en b230f för remmen har gått av och vet inte hur alla hjulen ska stå så vore tacksamt om jag fick ett svar.wink behöver veta de snarast möjligt och har letat på nätet.

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
twin_cam Smålänning
9 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Finns markeringar på kamremskåporna, bara att följa dem smile Kamaxeln ska stå vid upphöjningen i bakre kåpan och veven ska stå på 0 på tändningsskalan smile

Oljepumpen spelar kvitta var den står tongue

Byter man i tid slipper man bekymra sig wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Louksor
9 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

Då kan du inte ha letat speciellt mycket..
en snabb sökning på google ger flera bra resultat.

http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
Där finns det biler på hur du gör.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
aliwin
9 augusti 2009 · 114 Inlägg

jo men köpte bilen som den är och de trodde att de var soppatorsk men kamremmen som gått av smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
FLindgren
9 augusti 2009 · 5 089 Inlägg

Detta var min första träffen på min sökning på google när jag sökte på markering kamrem b230f......
http://www.zatzy.com/attachments/teknik/66637d1230863597-byte-topplockspackning-b230f-volvo-745-volvo-230f.jpg

Här är en gammal tråd med faktiskt nästan exakt samma rubrik(sök).
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1329334

En annan tråd här på garaget när jag sökte lite snabbt.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=81562

Den leder till denna sida. Lättare blir det väll inte?
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=15524

Min sökmotor måste vara dubbelt så bra som alla andras för jag hittar allting jättelätt smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
RaGnaR RattmuFF
9 augusti 2009 · 506 Inlägg

Har den rykit av måste du nollställa hela motorn. Görs lättast genom att skruva loss tändstiftet på första cylindern och känna med en lång fin skruvmejsel när kolven är i sitt "övre dödläge". Sen är det bara att nolla kammarna sen är det bara att hänga på.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang