2059
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Jag anser att dom inte har på vägen att göra då dom inte betalar någon vägskatt för att framföras där, plus att dom skräpar ner på vägen (nedskräpning), och man kan inte tillämpa så kallad ECO driving om det är häst på vägen eftersom man måste hålla hastigheter ända ner till 30 på en 70 väg och sen accelerera upp till 70 igen, detta är helt fel enligt min mening .. varför måste man ta upp efter sin hund men inte sin häst ..

Är det verkligen så att en bilist har lagen mot sig vid en eventuell olycka där en häst blir skrämd ? eller liknande ??

I såfall krävs det nog lite lagändringar.

Bara pratar av mig lite.

Mvh S.Österdahl

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
Ibland måste man rida efter vägen för att ta sig till skogen... vägskatt? konstig fundering det är ett djur isåfall är det lika med katter/hundar m.m. Det är inte så lätt att ta upp efter hästen om den skiter efter vägen kan vara krångligt att hoppa av ta bort.. upp igen kan bli betydligt värre då man har mindre kontroll om hästen får för sig dumheter.... Ja om hästen sparkar till din bil är det du som åker på det hur det än är.
Senast redigerat av Oceanmist (15 augusti 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
15 augusti 2009
Oceanmist skrev:
Ibland måste man rida efter vägen för att ta sig till skogen... vägskatt? konstig fundering det är ett djur isåfall är det lika med katter/hundar m.m. Det är inte så lätt att ta upp efter hästen om den går nått på vägen kan vara krångligt att hoppa av ta bort.. upp igen kan bli betydligt värre då man har mindre kontroll om hästen får för sig dumheter.... Ja om hästen sparkar till din bil är det du som åker på det hur det än är.

Polisens hästar har blöja.
Borde ni vanliga också ha.
Hästbajs är precis lika äckligt som hundbajs.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
Stackars djur säger ja bara.. dock har inte jag sett en polishäst med detta..
Jo de e sant men som jag skrev nedan inte lätt att plocka upp.

blacken
15 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
Jag anser att dom inte har på vägen att göra då dom inte betalar någon vägskatt för att framföras där, plus att dom skräpar ner på vägen (nedskräpning), och man kan inte tillämpa så kallad ECO driving om det är häst på vägen eftersom man måste hålla hastigheter ända ner till 30 på en 70 väg och sen accelerera upp till 70 igen, detta är helt fel enligt min mening .. varför måste man ta upp efter sin hund men inte sin häst ..

Är det verkligen så att en bilist har lagen mot sig vid en eventuell olycka där en häst blir skrämd ? eller liknande ??

Bara pratar av mig lite.

Håller med dig, om man är tvungen att plocka upp efter jycken, så ska det i rättvisans namn vara samma för hästägarna. Men,men rättvisa i detta samhälle är lika vanligt som hönständer. Det är inte bara på vägarna som det är ett "dilemma" med hästskiten, när man ibland vill ta en trevlig tur i skogen så har det varit ett helt stall med hästägare med sina "skitmaskiner" där och man får ibland kryssa mellan drivor av hästskit.
Nej lagändringar måste till...
Senast redigerat av blacken (15 augusti 2009)

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
Vägen tycker jag också att ma bör ta upp efter sig men i skogen? ska man sticka ut i skogen och ta reda på skiten? kan ju bli en rätt rejäl bit att gå mena jag... dessutom hur mycket hundskit finns det inte efter vägen? 2/10 hundägare som plockar upp efter sin hund

1 339 Inlägg
15 augusti 2009
Ja de e kontigt egentligen. Det e ju inte heller lite bajs vi snackar om. Risk för halka? big_smile

Hur ofta springer en hund ut på vägen och tvingar bilister att väja eller tvärnita? Dom flesta hundägarna har faktiskt koppel och har dom inte koppel har dom ordentlig pli på sin hund. Vägskatt skulle nog behövas som du säger på hästarna, eller iallfall något som rättfärdigar det hela.

Borde egentligen räknas som framförarande av farligt fordon. För dom är ju farliga, inget snack om saken.

Du kan alltid kontrollera din bil men en häst är precis som vilket djur som helst inklusive människan, inte alltid så pålitliga som man kanske kan tro.
Senast redigerat av Volvo740an (15 augusti 2009)

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
Håller på med hästar själv så vet hur ett djur fungerar.. kör man lungt förbi med lite merginal ska hästen inte bry sig ( man skall endast ha en trafiksäker ) häst med bilar. dessutom gasar många precis bredvid.. kör förbi istället en bit sen gasa försiktigt!

1 339 Inlägg
15 augusti 2009
Oceanmist skrev:
Håller på med hästar själv så vet hur ett djur fungerar.. kör man lungt förbi med lite merginal ska hästen inte bry sig ( man skall endast ha en trafiksäker ) häst med bilar. dessutom gasar många precis bredvid.. kör förbi istället en bit sen gasa försiktigt!

Problemet kan bli att hästen tar uppmärksamheten från föraren och på vis utsätter sig själv och andra för fara. Du kan prata för dig och din(a) häst(ar) men det finns dom opålitliga krakarna o dom vill man inte möta

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
KLART det finns folk som tar ut rädda hästar bland bilarna och kan skapa olyckor. Själv har jag ingen häst men har erfarenhet. det finns mycket som är farligt i trafiken inte bara hästarna men de kan bidra till olyckor det nekar jag inte till!

151 Inlägg
15 augusti 2009
Mmm också borde man häfta fast en regplåt i röven på dom också så dom har nånstanns o sätta skattemärket

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 augusti 2009
Låt dom gå sina hundra meter på vägen så de kommer till sin skog. Vilket onödigt jävla gnäll asså.

107 Inlägg
15 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:

Bara pratar av mig lite.

Haft lite tråkigt eller, och varit tvungen att dra igång en diskussion?
Det är ett fritt land, hört talas om att ta hänsyn till "medtrafikanter" det är väl inte så att du kör förbi ryttare varje kilometer?
Så vad är problemet...
Och som redan skrivits, hur många hundägare plockar egentligen upp efter sig? och det är nog värre i min mening, för det ser du inte, du är bra blind om du missar skit efter en häst...

Porsche 911 - 71 banträffsbil
Opel Calibra -94 Vardagsbil

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
Nån vettig människa smile hundskit ser man oftast inte och det luktar grönjävligt om man kliver i det wink hästskit luktar inte lika eftersom de äter växter.

1 339 Inlägg
15 augusti 2009
Mortalis skrev:
Låt dom gå sina hundra meter på vägen så de kommer till sin skog. Vilket onödigt jävla gnäll asså.

Om de nu bara va så väl

Oceanmist skrev:
Nån vettig människa smile hundskit ser man oftast inte och det luktar grönjävligt om man kliver i det wink hästskit luktar inte lika eftersom de äter växter.

hahahaha big_smile, om jag bara åt sallad en dag o grönsaker så skulle mitt skit inte lukta något då? tongue
Senast redigerat av Volvo740an (15 augusti 2009)

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
Men snälla yikes de äter ständigt vegetariskt det blir en viss skillnad

DFFL
9 020 Inlägg
15 augusti 2009
Oceanmist skrev:

Fortfarande äckligt med 5kg bajs på vägen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 339 Inlägg
15 augusti 2009
Oceanmist skrev:

Allright smile, hur är det med vegetarianer då?

Emelie Hallberg
829 Inlägg
15 augusti 2009
De äter som sagt inte bara *Gräs* wink ni kommer nog endå aldrig bli av med era fyrbenta fiender på vägen smile

blacken
15 augusti 2009
Oceanmist skrev:

Kom inte och säg att hästskit inte luktar illa, liasom skit är skit och det stinker oavsett. och dom som skiter värst är hästar och vegeterianer..

Sök