sirmiro skrev:
Hayah skrev:
Tänkte bara hoppa in och ge lite olika ryttares åsikter om era åsikter!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=996176Sen kan jag tala för mig själv att jag alltid rider i kanten på asfaltsvägar och vid möjlighet rider jag helst även nere i diket för både våran och trafikens säkerhet.
Jag rider aldrig med hörlurar med radio eller musik och jag uppmärksammar bilar oftast innan dom ser mig och hinner därför hålla undan själv i största mån.
Sen ang bajs på vägar så försöker jag även där hålla ut i kanten och därför hålla hästen i gång samtidigt för att istället för en stor hög ha typ några små bollar med några dm mellanrum.
Jag gör mitt bästa för att anpassa mig efter trafiken och mina medtrafikanter, man kan bara önska dom andra gör detsamma.
Och även jag tackar förare som kör lugnt förbi hästarna!
Läste just den tråden, och där fanns ett antal vettiga ryttare, som gör de saker vi härinne önskar - plockar upp efter sig och rider på ett sätt som stör trafiken så lite som möjligt (vilket oftast är mest trafiksäkert också).
Dock blir jag riktigt förvånad när ryttare anser att det ska vara självklart att de ska få rida på vägarna och inte betala ett öre. Jag tycker att idén om skatt på hästar är överdriven, men det är för jag är mot skatt på alla sätt. Vägarna är byggda för BILAR. Cykelbanor är byggda för cyklar och trottoarer för fotgängare. Detta för att alla ska hålla sig på en plats och undvika krockar mellan olika grupper. Det finns olika områden som är anpassade för hästar - och ska man då verkligen hårddra det är det väl där hästarna ska vara?
Som en person skrev ovan - ska man få ta sin cross och åka till crossbanan? Eller bara ge sig ut och åka på vandringsleder?
Det är samma sak. En häst förstör lika mycket/lite som en cross - det blir lite spår i marken som är borta efter lite regn. Går många hästar eller många crossar åker förstörs det mer och de som blir lidande är de som ska vandra där, de som leden är byggd för.
Missförståmig gärna rätt nu. Jag har inget emot hästar på vägen och jag saktar gärna ner (främst för att titta på söta ryttare, men givetvis även för säkerheten) och så bråttom har man inte att man inte har tid att passera en häst i 20-30 istället för 70, det handlar om 10sekunder.
Men det i den tråden jag blev sur över är att hästskit jämförs med påkört vilt. Vilt ska man ta ner i diket om man kan göra det säkert, annars ska man rapportera det till t.ex. polis då det kan vara en fara att det är på vägen - och ja det är riktigt äckligt ibland och det kan förstöra en dag att se ett kadaver.
Nu ser jag 10 personer som sitter och skrattar med tanken "Hur fan kan en död kanin vara farlig?"
Tänk att den döda kaninen träffas av ett av dina däck i 70-90 mitt i natten under ett möte - sikten är ganska lika med noll och de flesta håller koll på den mötande bilen, då träffas kadavret, bilen vinglar till och med otur en riktig olycka... "Men hästskit är mjukt." Ja, helt riktigt, medan det är varmt och färskt. Vi närmar oss drastiskt tiden med minusgrader på nätterna och då blir det som att köra in i en sten. Så håll våra vägar rena.
Något som nämns är att vi här på gorg bryr oss mycket om våra bilar, eller är omogna och inte vet något.
Vi bryr oss om våra bilar, det vet vi. Men det vi på ett bilforum diskuterar mycket är just olika saker i trafiken och försöker finna en lösning. Vi kontrollerar vad reglerna säger för att kunna nyttja kryphål till vår fördel. Så att vi är omogna och saknar kunskap tvivlar jag på, inom segmentet trafik. Hästar saknar de flesta intresse för och kan därför inte så mycket om dem.
Slutligen funderar jag över de som säger att en häst är som en älg. Visst, storleken är liknande - men hästen ska ju vara under kontroll - inte sant?
Och oavsett hästens storlek - ni som ryttare är 2a i en eventuell olycka. I bilen finns mycket säkerhetsutrustning, ni har en hjälm. Så för er egen säkerhet - utmana inte, snälla. Av samma anledning kliver jag inte ut på ett övergångsställe utan att titta - bilisten kanske gör fel, men jag får ont.
Så till er ryttare - rid försiktigt och håll vägarna rena från skit så ska vi vara glada.
Till alla gorgare - sakta ner och njut av utsikten ett par sekunder.