2291
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 augusti 2009
Pretty skrev:
Tänkte bara berätta hur jag har det med mitt "hästeri".
Om man ska komma till några vettiga ridvägar, så måste man rida på en asfalterad väg där hastighetsgränsen ligger på 70km/h. Den vägen behöver man rida på ca 1km och där är det faktiskt en hel del folk som kör bra mycket snabbare än vad lagen tillåter.

De som saktar ner vinkar jag "tack" åt och ler, för att visa tacksamhet eftersom jag vet att jag sitter på ett opålitligt flyktdjur.
Det finns ju de som säger att hästar inte har något på vägarna att göra om de inte är trafiksäkra.
Hur ska man göra hästen trafiksäker om man inte är ute i lite trafik nån gång då och då?
Jag har försökt träna min häst genom att prassla med plastpåsar, plaska hårt i vattenpölar och göra konstiga ljud när jag sitter på hans rygg. Han har blivit bra mycket lugnare, men eftersom han fortfarande är ung (4år) så har han inte den rutinen i trafiken än som många bilister verkar kräva. Därför är jag helt sjukt tacksam gentemot de bilister som faktiskt visar hänsyn!

Ang. bajseriandet så försöker jag styra rumpan på hästen mot diket om jag märker att han ska börja klämma och om jag är ute och går med honom, så sparkar jag ner bajset i diket.
Svårare än så är det inte!
Ang. bajs på cykelvägar, så ska ryttare inte ens vistas på cykelvägar med sina hästar eftersom de räknas som fordon. Får be om ursäkt för de ryttare som inte visar hänsyn och som är sura, men det finns faktiskt rötägg hos de som sitter på fler hästkrafter också!
Nej, mer hänsyn för sina medtrafikanter!

Tack för mig!

Tänk om det där kunde vara standard bland hästfolk. smile

1 634 Inlägg
17 augusti 2009
Har bott en bit in på en grusväg där det låg ett stall, och fyfan va äckligt det var på somrarna när det låg dessa rejäla skithögar med några meters mellanrum hela jäkla vägen. Vad är det som är så svårt med att göra en skitlåda under röven på hästen, häng av den vid vägkanten där det rids in i skogen och ta på den sen på tillbakavägen.

För övrigt visar jag alltid hänsyn när jag passerar ryttare, saktar ner kraftigt om det är på en vanlig väg, är det på en grusväg stannar jag alltid i god tid (om jag kör lastbil) och låter ryttaren passera om de inte vinkar fram mig, då passerar jag på tomgång.

Respekt från båda sidor!
Senast redigerat av andreas_gbg_ (17 augusti 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

87 Inlägg
17 augusti 2009
lol roligaste tråden hittils...............

4 637 Inlägg
17 augusti 2009
Hästen kom före bilen och lite hästskit här och där ute på landet stör väl ingen, bara skoj att se lite söta flickor längs vägarna.
Då är det värre med all jävla hundbajs, hundkiss, kattbajs och kattkiss överallt i stan. Och även om man plockar upp hundbajs finns en massa rester och bakterier kvar. Tänk på hur mycket kiss och bajs parkarbetare som trimmar gräs får i sig och hur mycket barn får med sig in o s v...
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 augusti 2009)

502 Inlägg
17 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
klarrre skrev:
Och ja, Det finns hästar på vanliga landsvägar utanför storstaden. Men dom jag har träffat på har visat sin hänsyn genom att rida intill kanten, tackar för att man har saktat ner är man kör om osv.
Och om dom bajsar på gatan, vad gör det egentligen. Det är 90% gräs och desamma som om du tömmer ut nån vecka gammalt komposterat gräs på vägen. Det luktar ju inte ens skit.

Vilken fantasivärld lever du i ?? och har du något luktsinne alls ?

Ja jag har ett fullgott luktsinne. Ibland för kännsligt också.

Och nej.  hästskit luktar nästan inget. Och du lär inte känna det genom rutan när du kör förbi en hög heller.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

7 Inlägg
18 augusti 2009
Mortalis skrev:
Låt dom gå sina hundra meter på vägen så de kommer till sin skog. Vilket onödigt jävla gnäll asså.

HAHA! Jag håller fan med, gör flera jävla sidor, med stora diskussioner om, om hästar ska få gå på vägen eller inte... xD haha... Har själv häst, trafiksäker som tusan..
Men snacka om att inte ha så mycket åh göra om man ska sitta i denna diskussionen åh "vinna" över varandra hela tiden, om vem ska ska ha rätt åh hur det ska vara osv... xD xD HAHA, kan inte säga något annat än.. xD

7 Inlägg
18 augusti 2009
RacingBabe skrev:
Mortalis skrev:
Låt dom gå sina hundra meter på vägen så de kommer till sin skog. Vilket onödigt jävla gnäll asså.

HAHA! Jag håller fan med, gör flera jävla sidor, med stora diskussioner om, om hästar ska få gå på vägen eller inte... xD haha... Har själv häst, trafiksäker som tusan..
Men snacka om att inte ha så mycket åh göra om man ska sitta i denna diskussionen åh "vinna" över varandra hela tiden, om vem ska ska ha rätt åh hur det ska vara osv... xD xD HAHA, kan inte säga något annat än.. xD

Haha, just de ja.... ALLA BILAR, SOM BRÄNNER GUMMI, MÄRKEN I VÄGEN, ÅH LUKTEN AV AVGASER OSV OSV! Det är inget farligt el?? xD det är ju exakt samma sak som med hästskit då!
Ta "upp" efter era avgaser då xD åh lukten av bränt gummi... Det är exakt samma sak som med hästskit! En skit gnällig obetydelse bar diskussion... tongue

1 339 Inlägg
18 augusti 2009
RacingBabe skrev:
Mortalis skrev:

Mm, men sen är detta ett diskussionsforum så vad är det då annars till för? smile ..xD på daj, välkommen till garaget smile

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Måste säga det att än så länge har det varit EN bra hästtjej som skrivit något vettigt, resten har ju riktigt dåliga försvars argument wink

Mvh S.Österdahl

865 Inlägg
18 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
Måste säga det att än så länge har det varit EN bra hästtjej som skrivit något vettigt, resten har ju riktigt dåliga försvars argument wink

värdelös tråd borde sätta garaget skatt på sånna här trådar... tycker du har fått ganska många vettiga svar om du läser igenom allt

1 723 Inlägg
18 augusti 2009
Har jag missat nåt? Har landet helt plötsligt blivit invaderat av stora horder med hästar som springer runt å skiter på vägen?! Bör vi vara rädda för ett kommande maktskifte och vara beredda på att styras av hästar?

Fri fart för ett fritt folk!
14 664 Inlägg
18 augusti 2009
Oceanmist skrev:
Ibland måste man rida efter vägen för att ta sig till skogen... vägskatt? konstig fundering det är ett djur isåfall är det lika med katter/hundar m.m. Det är inte så lätt att ta upp efter hästen om den skiter efter vägen kan vara krångligt att hoppa av ta bort.. upp igen kan bli betydligt värre då man har mindre kontroll om hästen får för sig dumheter.... Ja om hästen sparkar till din bil är det du som åker på det hur det än är.

öh..så det ska vara lika okej att bara köra crossen till en crossbana

finns väll hästsläp

visst att jag kan förstå ute på landet på små grusvägar men på asfalterade vägar borde dom vara helt förbjudna

värsta är dom där förbannade hästarna som är livrädda för bilar
inte så kul när man kommer där med en stor buss och hästjäveln inte kan stå stilla
kvittar i om man åker 2km/h eller 100km/h dom blir lika rädda

bäst gör dom sig på min macka lol

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 664 Inlägg
18 augusti 2009
RacingBabe skrev:
RacingBabe skrev:
Mortalis skrev:

Haha, just de ja.... ALLA BILAR, SOM BRÄNNER GUMMI, MÄRKEN I VÄGEN, ÅH LUKTEN AV AVGASER OSV OSV! Det är inget farligt el?? xD det är ju exakt samma sak som med hästskit då!
Ta "upp" efter era avgaser då xD åh lukten av bränt gummi... Det är exakt samma sak som med hästskit! En skit gnällig obetydelse bar diskussion... tongue

vad bra..då gör vi så..jag ställer mig och burnar på vägen sen rullar jag runt i gummiresterna

sen låter du din häst skita på vägen sen rullar du dig runt i skiten

det är samma sak big_smile

skit är äkligt oavsätt vilket rövhål skiten kommer ifrån
häst,hund,fågel,mäniska osv osv äkligt är det och inget som hör hemma där det vistas folk

Kör fort så hinner inget hända...

Barnaltsweden.se
12 Inlägg
18 augusti 2009
Tänkte bara hoppa in och ge lite olika ryttares åsikter om era åsikter! wink
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=996176

Sen kan jag tala för mig själv att jag alltid rider i kanten på asfaltsvägar och vid möjlighet rider jag helst även nere i diket för både våran och trafikens säkerhet.
Jag rider aldrig med hörlurar med radio eller musik och jag uppmärksammar bilar oftast innan dom ser mig och hinner därför hålla undan själv i största mån.

Sen ang bajs på vägar så försöker jag även där hålla ut i kanten och därför hålla hästen i gång samtidigt för att istället för en stor hög ha typ några små bollar med några dm mellanrum.

Jag gör mitt bästa för att anpassa mig efter trafiken och mina medtrafikanter, man kan bara önska dom andra gör detsamma.
Och även jag tackar förare som kör lugnt förbi hästarna!

DFFL
9 020 Inlägg
18 augusti 2009
Jag tror att jag ska börja bajsa på hästar, lägga en stor jävla korv i ansiktet på den största jag ser.

Min bil får ju hästbajs på sig ibland, då är det väl ingen fara om hästarna får mitt bajs på sig ibland?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 augusti 2009
Hayah skrev:

Sen kan jag tala för mig själv att jag alltid rider i kanten på asfaltsvägar och vid möjlighet rider jag helst även nere i diket för både våran och trafikens säkerhet.
Jag rider aldrig med hörlurar med radio eller musik och jag uppmärksammar bilar oftast innan dom ser mig och hinner därför hålla undan själv i största mån.

Sen ang bajs på vägar så försöker jag även där hålla ut i kanten och därför hålla hästen i gång samtidigt för att istället för en stor hög ha typ några små bollar med några dm mellanrum.

Jag gör mitt bästa för att anpassa mig efter trafiken och mina medtrafikanter, man kan bara önska dom andra gör detsamma.

Läste just den tråden, och där fanns ett antal vettiga ryttare, som gör de saker vi härinne önskar - plockar upp efter sig och rider på ett sätt som stör trafiken så lite som möjligt (vilket oftast är mest trafiksäkert också).

Dock blir jag riktigt förvånad när ryttare anser att det ska vara självklart att de ska få rida på vägarna och inte betala ett öre. Jag tycker att idén om skatt på hästar är överdriven, men det är för jag är mot skatt på alla sätt. Vägarna är byggda för BILAR. Cykelbanor är byggda för cyklar och trottoarer för fotgängare. Detta för att alla ska hålla sig på en plats och undvika krockar mellan olika grupper. Det finns olika områden som är anpassade för hästar - och ska man då verkligen hårddra det är det väl där hästarna ska vara?

Som en person skrev ovan - ska man få ta sin cross och åka till crossbanan? Eller bara ge sig ut och åka på vandringsleder?

Det är samma sak. En häst förstör lika mycket/lite som en cross - det blir lite spår i marken som är borta efter lite regn. Går många hästar eller många crossar åker förstörs det mer och de som blir lidande är de som ska vandra där, de som leden är byggd för.

Missförståmig gärna rätt nu. Jag har inget emot hästar på vägen och jag saktar gärna ner (främst för att titta på söta ryttare, men givetvis även för säkerheten) och så bråttom har man inte att man inte har tid att passera en häst i 20-30 istället för 70, det handlar om 10sekunder.

Men det i den tråden jag blev sur över är att hästskit jämförs med påkört vilt. Vilt ska man ta ner i diket om man kan göra det säkert, annars ska man rapportera det till t.ex. polis då det kan vara en fara att det är på vägen - och ja det är riktigt äckligt ibland och det kan förstöra en dag att se ett kadaver.

Nu ser jag 10 personer som sitter och skrattar med tanken "Hur fan kan en död kanin vara farlig?"
Tänk att den döda kaninen träffas av ett av dina däck i 70-90 mitt i natten under ett möte - sikten är ganska lika med noll och de flesta håller koll på den mötande bilen, då träffas kadavret, bilen vinglar till och med otur en riktig olycka... "Men hästskit är mjukt." Ja, helt riktigt, medan det är varmt och färskt. Vi närmar oss drastiskt tiden med minusgrader på nätterna och då blir det som att köra in i en sten. Så håll våra vägar rena.

Något som nämns är att vi här på gorg bryr oss mycket om våra bilar, eller är omogna och inte vet något.
Vi bryr oss om våra bilar, det vet vi. Men det vi på ett bilforum diskuterar mycket är just olika saker i trafiken och försöker finna en lösning. Vi kontrollerar vad reglerna säger för att kunna nyttja kryphål till vår fördel. Så att vi är omogna och saknar kunskap tvivlar jag på, inom segmentet trafik. Hästar saknar de flesta intresse för och kan därför inte så mycket om dem.

Slutligen funderar jag över de som säger att en häst är som en älg. Visst, storleken är liknande - men hästen ska ju vara under kontroll - inte sant?
Och oavsett hästens storlek - ni som ryttare är 2a i en eventuell olycka. I bilen finns mycket säkerhetsutrustning, ni har en hjälm. Så för er egen säkerhet - utmana inte, snälla. Av samma anledning kliver jag inte ut på ett övergångsställe utan att titta - bilisten kanske gör fel, men jag får ont.

Så till er ryttare - rid försiktigt och håll vägarna rena från skit så ska vi vara glada.
Till alla gorgare - sakta ner och njut av utsikten ett par sekunder. wink

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
Hayah skrev:

Läste just den tråden, och där fanns ett antal vettiga ryttare, som gör de saker vi härinne önskar - plockar upp efter sig och rider på ett sätt som stör trafiken så lite som möjligt (vilket oftast är mest trafiksäkert också).

Dock blir jag riktigt förvånad när ryttare anser att det ska vara självklart att de ska få rida på vägarna och inte betala ett öre. Jag tycker att idén om skatt på hästar är överdriven, men det är för jag är mot skatt på alla sätt. Vägarna är byggda för BILAR. Cykelbanor är byggda för cyklar och trottoarer för fotgängare. Detta för att alla ska hålla sig på en plats och undvika krockar mellan olika grupper. Det finns olika områden som är anpassade för hästar - och ska man då verkligen hårddra det är det väl där hästarna ska vara?

Som en person skrev ovan - ska man få ta sin cross och åka till crossbanan? Eller bara ge sig ut och åka på vandringsleder?

Det är samma sak. En häst förstör lika mycket/lite som en cross - det blir lite spår i marken som är borta efter lite regn. Går många hästar eller många crossar åker förstörs det mer och de som blir lidande är de som ska vandra där, de som leden är byggd för.

Missförståmig gärna rätt nu. Jag har inget emot hästar på vägen och jag saktar gärna ner (främst för att titta på söta ryttare, men givetvis även för säkerheten) och så bråttom har man inte att man inte har tid att passera en häst i 20-30 istället för 70, det handlar om 10sekunder.

Men det i den tråden jag blev sur över är att hästskit jämförs med påkört vilt. Vilt ska man ta ner i diket om man kan göra det säkert, annars ska man rapportera det till t.ex. polis då det kan vara en fara att det är på vägen - och ja det är riktigt äckligt ibland och det kan förstöra en dag att se ett kadaver.

Nu ser jag 10 personer som sitter och skrattar med tanken "Hur fan kan en död kanin vara farlig?"
Tänk att den döda kaninen träffas av ett av dina däck i 70-90 mitt i natten under ett möte - sikten är ganska lika med noll och de flesta håller koll på den mötande bilen, då träffas kadavret, bilen vinglar till och med otur en riktig olycka... "Men hästskit är mjukt." Ja, helt riktigt, medan det är varmt och färskt. Vi närmar oss drastiskt tiden med minusgrader på nätterna och då blir det som att köra in i en sten. Så håll våra vägar rena.

Något som nämns är att vi här på gorg bryr oss mycket om våra bilar, eller är omogna och inte vet något.
Vi bryr oss om våra bilar, det vet vi. Men det vi på ett bilforum diskuterar mycket är just olika saker i trafiken och försöker finna en lösning. Vi kontrollerar vad reglerna säger för att kunna nyttja kryphål till vår fördel. Så att vi är omogna och saknar kunskap tvivlar jag på, inom segmentet trafik. Hästar saknar de flesta intresse för och kan därför inte så mycket om dem.

Slutligen funderar jag över de som säger att en häst är som en älg. Visst, storleken är liknande - men hästen ska ju vara under kontroll - inte sant?
Och oavsett hästens storlek - ni som ryttare är 2a i en eventuell olycka. I bilen finns mycket säkerhetsutrustning, ni har en hjälm. Så för er egen säkerhet - utmana inte, snälla. Av samma anledning kliver jag inte ut på ett övergångsställe utan att titta - bilisten kanske gör fel, men jag får ont.

Så till er ryttare - rid försiktigt och håll vägarna rena från skit så ska vi vara glada.
Till alla gorgare - sakta ner och njut av utsikten ett par sekunder. wink

WORD

Mvh S.Österdahl

blacken
18 augusti 2009
Tänk att den döda kaninen träffas av ett av dina däck i 70-90 mitt i natten under ett möte

För att inte tala om när man kör hoj och kommer in i en kurva och det ligger en död hare eller en stor hästskit där. Inget kul alls..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 augusti 2009
Har du rätt hastighet så hinner du veja, men men

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
Har du rätt hastighet så hinner du veja, men men

Det är ju inte fråga om att man ska köra slalom på vägen heller ??

Jag läste lite på www.bukefalos.com forumet och har kommit fram till att:

1. Hästbajs ska inte ligga på vägen då de flesta från båda sidor tycker att det ska ner i diket (godkännt)

2. Om ryttaren ska få vara på vägen utan lämplighets intyg / trafikförsäkring är en fråga som bara regeringen kan ta ställning till, men de verkar som alla ryttare än sålänge tycker det är okej att framföra sitt fordon (häst) på allmän väg utan något som helst krav från någon lagstadga (som jag uppfattat det), jag anser att det är ett måste då jag som bilförare inte vill bli skyldig till en mindreårig tjej/killes olycka med häst för att min bil skrämmer hästen (fordonet) som personen i fråga färdas på för att jag har alla skyldigheter mot mig, medans ryttaren färdas på en räkmacka ..

Mvh S.Österdahl

Sök