5102
Sök

Ska jag byta min Saab 9-3 mot en BMW 330 XiA?

Trucker
2 710 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Hej,

Ja som rubrik lyder

BMWn i fråga är denna http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_330 … =9&w=1

Har erfarenhet av att BMW är lättmekade, men det är inte största problemet vid det här fallet.

Har mindre erfarenhet av BMWs större motorer, denna motor är ju näststörsta motorn på E46-modellen, sen kommer då M3. Hur är det me dessa motorer egentligen? Hört och läst massa om att BMWs M-motorer inte är så välkända för att hålla. Hur ligger de till med just 330 X E46? Är det Haldex som gör deras fyrhjulsdrivningar oxå eller?

Hur ligger det till med förbrukningen kontra min bil? Försäkring på just denna? vet nån..? Kommer stå på en kille 25+ .. smile

Tackar o bockar för allt som kan ramla in här..

Vettiga svar tack!!

Mvh
Senast redigerat av BMWgrabben (16 augusti 2009)

Fart missbrukare

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 augusti 2009
Du har ju reg numret, använd de o ring runt till försäkringsbolag eller använd nättjänster för att se va de kostar på just dig......
Senast redigerat av Mortalis (16 augusti 2009)

Trucker
2 710 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
nåra nättjänster o rekomendera? vet bara insplanet o dom ringer ju runt..

Fart missbrukare

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2009
http://www.compricer.se/

Annars tycker jag TryggHansa är rätt schyssta:
http://www.trygghansa.se/
Brukar ligga ungefär mitt i prismässigt.

**

330ci utan "X" är ju iaf en riktig turbokiller, bra ös men inte samma tryck som i en turbomotor direkt.

Tycker du ska åka och provköra så fort som möjligt smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2009
Motorn i Bmw M3 E46 hade felkonstruerade vevlager och därför förekom en del haverier, i övrigt är M-serien driftsäker.

M5x motorn däremot har inte alls samma trimmningsgrad, rätt sköt håller den klanderfritt och det är därför den fått smeknamnet "Bmws B20" skulle jag tro. Efter Volvos välkända slithäst..

Motorn i 330i heter M54, den har jag erfarenhet av att vara kanon. Pappa har kört drygt 55k mil med denna och aldrig haft några problem. Efter 40k mil i den första 325an gick motorn som ny, bilen var felfri i övrigt men suget efter 330 blev för stort. Motor och drivlina är det sista du behöver oroa dig för i en Bmw.

Blandad körning drog 325an strax under 0.9. 330n ligger på litern knappt (0.96)men då har farsan gått över till att köra mestadels stad också, och hetsigt kör han också 330 är pigg och svår att ta det lungt med. När jag körde den bilen under ett par veckor låg jag på 0.9, det är ingen törstig bil direkt. Motorn vann Teknikens världs miljöpris år 2000 för förbrukning och utsläpp. Inte bara i sin klass, utan totalt. Tvåa blev peugeots 2.2hdi osv...

För övrigt visade E46an med 6a sig vara billig att underhålla, modellen tog tillsammans med ford ka hem förstaplatsen i ovanstånde tidnings begagnatundersökning (3 år gamla bilar). Vilken spände över alla modeller som såldes nya i sverige.

Försäkringen däremot är ofta dyr, iom att du är över 25 tror jag du slipper det allra värsta. Men räkna med en hel del.

För övrigt är motorn i 330 underbar, ett helt annat tryck och karaktär än de svagare sexorna. Provkör så är du fast, enda nackdelen är väl just det att den är svår att ta det lungt i. Hela bilens karaktär och "själ" lockar till bus smile

Bilen du länkar till är en facelift, och det är att föredra när det gäller E46. Lite detaljer som skiljer, främst blev styrkänslan något bättre. Om du nu skippar denna, försök hitta en 2004a istället, då förlängdes rostskyddsgarantin till 12 år. Aldrig fel att ha, i faceliften är för övrigt E46ans svaga punkter i rostskyddet åtgärdade (vid huven mot lyktorna och bakluckan) men ändå bra att ha smile

www.autopower.se finns en bra begagnatguide för E46 modellen, där står i princip allt du behöver veta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
16 augusti 2009
BYT!!!!!!!!!

Vill han ha nått imellan eller?

Annars så sitter du på världens storklipp!!!

Byt innan han ångrar sig, för det kommer du aldrig göra!

Trucker
2 710 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Självklart vill han ha penagr mellan..

330 X står för fyrhjulsdrivningen - påstår ni att en vanlig 330 är turbokiller så kan ej X va sämre..  men undrar fortfarande om 330X verkligen kan ta turbokänslan i trycket. hmm

Kanske en personlig fråga: vad tycker ni jag ska ge tibak?? och va tycker ni jag ska begära för min bil? Har absolut inga problem med bilen (förutom färddatordisplayen vilket han e informerad om) Har tänkt ut ett pris för min bil men vad tycker ni??

Tack

Mvh

Fart missbrukare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2009
BMWgrabben skrev:

330 X står för fyrhjulsdrivningen - påstår ni att en vanlig 330 är turbokiller så kan ej X va sämre..  men undrar fortfarande om 330X verkligen kan ta turbokänslan i trycket. hmm

Kanske en personlig fråga: vad tycker ni jag ska ge tibak?? och va tycker ni jag ska begära för min bil? Har absolut inga problem med bilen (förutom färddatordisplayen vilket han e informerad om) Har tänkt ut ett pris för min bil men vad tycker ni??

Tack

Mvh

4wd gör ingen märkbar skillnad, tror bara Steifan menade att han inte kört e X smile
Där är riktigt bra tryck i 330, men turbokänsla? Det tycker jag inte, kraften kommer mer linjärt och jämt. Härlig karaktär är det i alla fall, tror inte du blir besviken även om du gillar turbo...

Kolla upp vad Saaben är värd på www.teknikensvarld.se/bilpriser och anpassa sedan detta riktpris efter din bils skick etc smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
16 augusti 2009
BMWgrabben skrev:

Tack

Mvh

Du kommer verkligen inte bli missnöjd med trycket då det finns mycket av den varan.

Han vill ha 165. Du får max 65 för din så säg 90 imellan låter väll som en schysst deal.

Mvh

fälg fantast
1 086 Inlägg
16 augusti 2009
jag hadde gjort det iallfall

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

study
772 Inlägg
16 augusti 2009
välkommen till kvalite

gör bytet
Senast redigerat av moose46019 (16 augusti 2009)

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2009
BMWgrabben skrev:

No shit Sherlock wink Fyrhjulsdrivna bilar brukar vara lite slöare än
motsvarande 2wd-bil (tex pga viktökningen).

2 982 Inlägg
16 augusti 2009
BYT BYT BYT.....
svenskt mot tyskt... do u HAVE TO ASK???

BYTBYT

12 086 Inlägg
17 augusti 2009
Självklart! smile

461 Inlägg
17 augusti 2009
BMWgrabben skrev:
Hej,

Ja som rubrik lyder

Har erfarenhet av att BMW är lättmekade, men det är inte största problemet vid det här fallet.

Har mindre erfarenhet av BMWs större motorer, denna motor är ju näststörsta motorn på E46-modellen, sen kommer då M3. Hur är det me dessa motorer egentligen? Hört och läst massa om att BMWs M-motorer inte är så välkända för att hålla. Hur ligger de till med just 330 X E46? Är det Haldex som gör deras fyrhjulsdrivningar oxå eller?

Hur ligger det till med förbrukningen kontra min bil? Försäkring på just denna? vet nån..? Kommer stå på en kille 25+ .. smile

Vettiga svar tack!!

Mvh

Motor och drivlina är ju som sagt de sista du behöver fundera på om de håller... Förbrukningen ligger mellan 0.75-1.0 för min del, beroende på hur jag kör.

Att kalla den en turbokiller vet jag inte jag skulle våga, speciellt inte med 4wd och automat!? Min (330Ci manuell) drar ganska jämnt mot en S40/V50 T5, iaf de gånger jag provat.

Jag betalar 4800kr/helår för helförsäkring inkl. hyrbil på Vesta.

BMW - Better Make Way

Avstängd
512 Inlägg
17 augusti 2009
Bmw är inte kvalitet! De KÄNNS kvalitet, men är det ej! Men tur du är van från Saaben,  3 serien är trång, dyr, törstig och gammal, och stolarna vidriga motför Svenska/franska bilar..

461 Inlägg
17 augusti 2009
Crozzfire skrev:
Bmw är inte kvalitet! De KÄNNS kvalitet, men är det ej! Men tur du är van från Saaben,  3 serien är trång, dyr, törstig och gammal, och stolarna vidriga motför Svenska/franska bilar..

Haft någon själv?

BMW - Better Make Way

Trucker
2 710 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
von_blad skrev:
BMWgrabben skrev:
Hej,

Ja som rubrik lyder

Vettiga svar tack!!

Mvh

Motor och drivlina är ju som sagt de sista du behöver fundera på om de håller... Förbrukningen ligger mellan 0.75-1.0 för min del, beroende på hur jag kör.

Att kalla den en turbokiller vet jag inte jag skulle våga, speciellt inte med 4wd och automat!? Min (330Ci manuell) drar ganska jämnt mot en S40/V50 T5, iaf de gånger jag provat.

~5k / helår ? det är hur billigt som helst ju, för den bilen. men jag kollade upp 330in på compricer o där fick jag billigast på ca 12k yikes

Fart missbrukare

461 Inlägg
17 augusti 2009
BMWgrabben skrev:
von_blad skrev:
BMWgrabben skrev:
Hej,

Ja som rubrik lyder

Vettiga svar tack!!

Mvh

~5k / helår ? det är hur billigt som helst ju, för den bilen. men jag kollade upp 330in på compricer o där fick jag billigast på ca 12k yikes

Finns Vesta med där? Du kanske bor i sthlm eller gbg?

BMW - Better Make Way

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
17 augusti 2009
Byyt big_smile
Senast redigerat av _JLarsson (17 augusti 2009)

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

Sök