Motorn i Bmw M3 E46 hade felkonstruerade vevlager och därför förekom en del haverier, i övrigt är M-serien driftsäker.
M5x motorn däremot har inte alls samma trimmningsgrad, rätt sköt håller den klanderfritt och det är därför den fått smeknamnet "Bmws B20" skulle jag tro. Efter Volvos välkända slithäst..
Motorn i 330i heter M54, den har jag erfarenhet av att vara kanon. Pappa har kört drygt 55k mil med denna och aldrig haft några problem. Efter 40k mil i den första 325an gick motorn som ny, bilen var felfri i övrigt men suget efter 330 blev för stort. Motor och drivlina är det sista du behöver oroa dig för i en Bmw.
Blandad körning drog 325an strax under 0.9. 330n ligger på litern knappt (0.96)men då har farsan gått över till att köra mestadels stad också, och hetsigt kör han också 330 är pigg och svår att ta det lungt med. När jag körde den bilen under ett par veckor låg jag på 0.9, det är ingen törstig bil direkt. Motorn vann Teknikens världs miljöpris år 2000 för förbrukning och utsläpp. Inte bara i sin klass, utan totalt. Tvåa blev peugeots 2.2hdi osv...
För övrigt visade E46an med 6a sig vara billig att underhålla, modellen tog tillsammans med ford ka hem förstaplatsen i ovanstånde tidnings begagnatundersökning (3 år gamla bilar). Vilken spände över alla modeller som såldes nya i sverige.
Försäkringen däremot är ofta dyr, iom att du är över 25 tror jag du slipper det allra värsta. Men räkna med en hel del.
För övrigt är motorn i 330 underbar, ett helt annat tryck och karaktär än de svagare sexorna. Provkör så är du fast, enda nackdelen är väl just det att den är svår att ta det lungt i. Hela bilens karaktär och "själ" lockar till bus

Bilen du länkar till är en facelift, och det är att föredra när det gäller E46. Lite detaljer som skiljer, främst blev styrkänslan något bättre. Om du nu skippar denna, försök hitta en 2004a istället, då förlängdes rostskyddsgarantin till 12 år. Aldrig fel att ha, i faceliften är för övrigt E46ans svaga punkter i rostskyddet åtgärdade (vid huven mot lyktorna och bakluckan) men ändå bra att ha

På
www.autopower.se finns en bra begagnatguide för E46 modellen, där står i princip allt du behöver veta.