Lambdalampan lyser!

Maxrace
2 september 2009 · 44 Inlägg

_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

// Max W
Chevrolet Corvette "C6 Z06" (2007)
nilsson_racing
2 september 2009 · 67 Inlägg

Maxrace skrev:

boenana skrev:

Maxrace skrev:
Nej precis, lambdan påverkar ju inte motorns gång om man säger så. Ända jag undrar är om det kan vara något annat fel än lambdan?

Lyft batterikabeln o några sekunder o sen på med den igen. Tänds den inte igen kan det varit något tillfälligt. Annars får du köra diagnos på bilen o kolla. Om jag förstått det rätt kan det vara mycket som är fel om den tänds.

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

vänta längre då

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
2 september 2009 · 2 252 Inlägg

nilsson_racing skrev:

Maxrace skrev:

boenana skrev:

Lyft batterikabeln o några sekunder o sen på med den igen. Tänds den inte igen kan det varit något tillfälligt. Annars får du köra diagnos på bilen o kolla. Om jag förstått det rätt kan det vara mycket som är fel om den tänds.

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

vänta längre då

går inte att nolla boxarna på 850 genom att lyfta batteripolen..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
nilsson_racing
2 september 2009 · 67 Inlägg

Maxrace skrev:

_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

lossa inte på lambdan lossa kontakten och mät på signal kabeln den brukar va svart om jag inte minns fel

nilsson_racing
2 september 2009 · 67 Inlägg

The_Mechanic skrev:

nilsson_racing skrev:

Maxrace skrev:

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

vänta längre då

går inte att nolla boxarna på 850 genom att lyfta batteripolen..

aha

turboforssen Telge Drifting Team
2 september 2009 · 5 398 Inlägg

sockel a7 är ju kombiinstrument  testa på a2 och a6 istället  å det går visst att släcka fel koder genom att lyfta batteripolerna . men den bör va borta i ca 10 min 
å kolla så att det inte ha oxiderat i uttagen (putsa dom rena )

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
_karlsson_90
3 september 2009 · 45 Inlägg

Maxrace skrev:

_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

Nej lambdan ska sitta kvar så startar du bilen och mäter på en kabel som går till lambdan så ska den pendla mellan 0-5 volt.. du ska INTE ta isär kontakt stycket utan viker undan gummi skyddet så du kommer åt att mäta nere vid kablarna utan att ta isär.  vet inte hur många kablar du har till lambdan på din bil men det är bara att pröva sig fram

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
_karlsson_90
3 september 2009 · 45 Inlägg

nilsson_racing skrev:

Maxrace skrev:

_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

lossa inte på lambdan lossa kontakten och mät på signal kabeln den brukar va svart om jag inte minns fel

Hur ska han kunna mäta om lambdan växlar i spänning om han tar isär kontak stycket? DET SKA SITTA KVAR TRO MIG!!

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
Maxrace
11 september 2009 · 44 Inlägg

Lyckades äntligen lösa problemet med min diagnos modul! Det var så enkelt att jag endast behövde byta en säkring så började lampan att funktionera igen, så nu är det bara att läsa av felkoderna!smile

// Max W
Chevrolet Corvette "C6 Z06" (2007)
Maxrace
13 september 2009 · 44 Inlägg

Har läst av felkoderna och den levererar 1-1-1 vilket betyder att ingen felkod är lagrad, hade sladden inkopplad i uttag 3 på A modulen. Men motorelektroniklampan lyser ju fortfarande? :S

// Max W
Chevrolet Corvette "C6 Z06" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang