Studerande, hur har ni råd med bil?

Aerodynamik ...
19 augusti 2009 · 7 120 Inlägg

linuslinje skrev:
Bortskämda ungar!

Jag önskar jag var bortskämd.. tongue

von_blad
19 augusti 2009 · 461 Inlägg

Elda skrev:

linuslinje skrev:
Bortskämda ungar!

faktiskt.
Mina föräldrar betalade skatt försäkring och besnin till min bil när jag övningskörde pga att dom bara har en automatväxlad bil, dock fick jag betala alla reservdelar osv själv. och så köpte jag ju bilen själv.

Sen som många säger att "det är ju bara att jobba" så finns det inte mycket jobb som hinns med med skola på dagarna.

Det är därför man jobbar på alla lov istället, klarar man sig fint på smile Jobbade även efter skolan förr, men tyckte det var för segt, så körde bara på lov istället.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
hedley Saaboholic
19 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

ralle_boyen skrev:

Glader9991 skrev:
Letar bil just nu, men svårt att få ihop det med 1050 i månaden.
Jag har pengar sen jag sommarjobbat, men dem pengarna fylls ju aldrig på om jag tar av dem. Men 1050 får jag ju igen månaden efter.

Så tänkte höra med er som går gymnasiet och äger bil, hur klarar ni er på 1050?
Jag har tagit det billigaste som finns, trafikförsäkring på mamma, billigaste försäkringsbolaget. Men 1050 räcker precis till det och 1 tank bensin á 700 spänn.

mamma betalar bilarna och skatt tongue men försäkring och soppa får jag sköta själv wink

Någon är brutalt bortskämd^^

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Mortalis VW-nörd?
19 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Jobbade på morgonen på helger, gav väl 2-4000 extra i månaden iaf å hade ändå hela dagarna kvar

p-nyhlen Quattro - bar å åk
19 augusti 2009 · 621 Inlägg

Jag jobbade extra undertiden..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
ErikJohansson
19 augusti 2009 · 174 Inlägg

Rauken91 skrev:
vafan typ 80% av alla som svarade är saab människor:P hehe!!

Men man drar in på onödiga kostnader, prioriterar man bilen högst så behöver man inte ha de värsta i te.x
mobilväg / dataväg eller så!


Har nu fått ärva en w800i, tidigare hade jag en nokia 3310, smsa och ringa , vad mer behöver man?
Och min data blev köpt bättre beg för 2000kr, och har hållt i 1½år nu och mår bättre än någonsin!
Kläder , de för 250kr plagget värmer lika gött som dem för 1000kr plagget!

Nöj di me maten mamma lagar och ställer på bordet, drick vatten, eller åk med pappa o handla o lägg ner en eller annan cola i kundvagnen!
när polarna sticker till korvmojjen på rasten går du till matsalen, vi betalar skatt för att vi ska äta, inte för att vi ska bränna resten av lönen på mat som vi får gratis via skatten!

Ring till mor/Farmor och säg 200kr så klipper jag din gräsmatta, varenda krona gör nytta!

te.x såna saker!

leta igenom hela huset/garaget efter grejer som du inte vill ha längre, o offra några kronor på en o annan annons på blocket och bli kvitt me skiten!

Nu vet du hur vi har råd med bilar!

Har sommarjobbat 3år i rad nu, sålt o köpt, köpt o sålt! och fortfarande kunnat leva lite extra gött!

låter ju inte direkt som att du lever "extra gött" men men...lol

von_blad
19 augusti 2009 · 461 Inlägg

Elda skrev:

von_blad skrev:

Elda skrev:

faktiskt.
Mina föräldrar betalade skatt försäkring och besnin till min bil när jag övningskörde pga att dom bara har en automatväxlad bil, dock fick jag betala alla reservdelar osv själv. och så köpte jag ju bilen själv.

Sen som många säger att "det är ju bara att jobba" så finns det inte mycket jobb som hinns med med skola på dagarna.

Det är därför man jobbar på alla lov istället, klarar man sig fint på smile Jobbade även efter skolan förr, men tyckte det var för segt, så körde bara på lov istället.

finns inte mkt jobb över loven heller tyvärr.. speciellt inte just nu med finanskris o skit. finns mycket folk med hög kompetens som är arbetslösa, att anställa en ungdom är då mindre lockande.

Kanske inte gör de längre... Jag hade t.o.m. 2 jobb när jag gick i skolan ett tag.

Dock ser inte min arbetsgivare några problem att fixa ett nytt ställe att vara på om detta jobbet tar slut för mig. Han säger att det finns en hel del jobb nu igen, iaf i denna branschen. Så de gäller väl att leta på rätt ställe?

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Etingelholm
19 augusti 2009 · 979 Inlägg

Skatt & försökrning betalar min pappa, snäll som han är. Bilen sparade jag ihop från de att jag va 15,sen har jag haft sommar jobb som bidrog me att ja kunde göra den iordning m.m Sen tankade jag för mina 1050:- Så de löste sig rätt bra endå, ibland fick bilen stå halva månaden för att man helt enkelt inte hade rådsmile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
niclas_swe bitter besserwisser
19 augusti 2009 · 644 Inlägg

Elda skrev:

von_blad skrev:

Elda skrev:

faktiskt.
Mina föräldrar betalade skatt försäkring och besnin till min bil när jag övningskörde pga att dom bara har en automatväxlad bil, dock fick jag betala alla reservdelar osv själv. och så köpte jag ju bilen själv.

Sen som många säger att "det är ju bara att jobba" så finns det inte mycket jobb som hinns med med skola på dagarna.

Det är därför man jobbar på alla lov istället, klarar man sig fint på smile Jobbade även efter skolan förr, men tyckte det var för segt, så körde bara på lov istället.

finns inte mkt jobb över loven heller tyvärr.. speciellt inte just nu med finanskris o skit. finns mycket folk med hög kompetens som är arbetslösa, att anställa en ungdom är då mindre lockande.

FEL. att anställa en överkvalificerad är rent utav dumt. En arbetsgivare vet att är en arbetssökande är överkvalificerad för tjänsten så är han inte kvar länge. Han kommer att sticka så fort ett jobb som passar honom kommer. Även dyrare att anställa en med hög kompetens, varför? jo för att denne kräver högre lön och ersättningar än extra arbetande ungdomar.

Det finns fler timlönsbaserade extrajobb än vanliga. Och dessa jobb får just ungdomar.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Iveskold
19 augusti 2009 · 193 Inlägg

jag får 1500 i månads peng och det klarar jag av att hålla bilen rullande smile
fast bilen står på pappa tongue

Jlmmy
19 augusti 2009 ·

Betalade min bil helt själv med, Sålde av alla mopeder och hade jobbat en del smile
Nu står pappa för både försäkring/skatt, Bensin och så betalar jag själv!

Är bara 18år och bygger på bilen vilket inte är det lättaste, Men försöker att jobba så mycket det bara går och samtidigt göra lite goa Business wink


smack that!

Senast redigerat av Jlmmy (19 augusti 2009)

Remiss
19 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Bensin gratis
Skatt 180 kr/månad
Försäkring 300 kr/månad
Lite delar 120 kr/månad

Summa: 600 kr månaden smile

azXig Finlirare
19 augusti 2009 · 478 Inlägg

Sommarjobbade hela förra sommaren. Köpte bil, började sista året på gymnasiet. Päronen betalar dock försäkringen på bilen, men soppan betalar jag själv. Hade iaf råd att köra till skolan varje dag hela 3:an (ca 1,3 mil till skolan, och en volvo 740 på köpet). Så det gick ihop sig ändå. En tank i månaden räckte.

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Tycker inte att någon i denna tråden är speciellt bortskämd.
Låter normalt/vettigt allting.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Jokke_
19 augusti 2009 · 453 Inlägg

steifan skrev:
Tycker inte att någon i denna tråden är speciellt bortskämd.
Låter normalt/vettigt allting.

håller med, låter mer som svensk avundsjuka än bortskämdhet enligt mig

AeroMalm BMW fantast
19 augusti 2009 · 1 172 Inlägg

jag jobbade extra varannan lördag ,söndag när jag gick i gymnasiet.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Majorn
19 augusti 2009 · 122 Inlägg

Jobbar så mycket som jag bara får, har inga utgifter i form av alkohol eller nikotin, lån tagit inom familjen så ränta och avgifter existerar inte, morsan står på bilen.
Går ihop bara man ger sig fan... eller, det måste gå ihop, så äre bara, sen hur man löser det kan variera, i värsta fall får man väl ställa sig i nått gatuhörn och se billig ut, för bilen gör jag mig inte av mig iaf:)

ZonaX Svetsare
19 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

Köpte min bil nån månad innan jag fyllde 18 (skulle snart börja "3an").  Bilen köpte jag för pengarna jag fick för ersättning av moppen (blev stulen), bilen stod på farsan men jag betalade soppa och så.  Tankade kanske för 400 spänn i månaden, resten gick till snus typ  smile    Nu står den dock på mig så är lite dyrare nu  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
19 augusti 2009 · 148 Inlägg

slutade 9an började jobba som 16 åring 9 000 månaden 2 år spara t man skulle köpa bil.. tongue

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
D_Nilsson
19 augusti 2009 · 754 Inlägg

Jag är arbetslös...så jag har ingen inkomst överhuvudtaget=/...fast jag får 1000kr av mormor varje månad!wink Så för att ha råd med bilen kör jag endast på helger, ett annat krav är det måste vara fint väder!wink...på vardagarna kör jag med mammas S40 2.0t:P

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang