5721
Sök

Tredje året på Gymnasiet, dags för Ungdomsföretag. Tips?

1 150 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Har precis startat mitt tredje och sista år på en industriell linje med namnet produktionsteknik. Industri med teknik kan man säga. Nu nalkas det att komma igång med ett så kallat UF, ungdomsföretag som man under en viss tid ska bedriva och utveckla. Har dock väldigt svårt att komma fram till vad jag ska göra.

Cnc?
Svets?
Svarv?
Fräs?

Vore rätt kul att kunna göra något till företag, eller privatpersoner, i Photoshop då jag kan det rätt grundligt. Men vad?!

Tacksam för ev. tips och förslag. S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

502 Inlägg
23 augusti 2009
Om du vill jobba med ps, Så kan du ju kanske beroende på hur duktig du är erbjuda layouter till hemsidor, reklamblad osv till bättre pris en de etablerade firmorna.

Det var vad jag kunde komma på med ps.

Och jag börjar 2an på buss och lastbils teknisk linje imorgon. wink

// Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2009
Gör inget komplicerat, risken är bara att du ägnar hela året åt att få produkten bra. Stressa inte fram något, du kommer hitta något smart till slut. Tänk på nått som förenklar, en ring med inbyggd kapsylöppnare?

Eller varför inte en tjänst, typ klippa folks gräsmattor? Kanske inte så passande den kommande årstiden men som ett exempel.

Ung Företagsamhet är mycket lärorikt, lycka till med ditt UF-år smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Borstat grenrör!
125 Inlägg
27 augusti 2009
Ett miljövänligt projekt får (vad jag har fått erfara) höga poäng hos lärare, och oavsett vad du tänker göra så lockar en miljöinriktning mycket intresse hos privatpersoner (om du nu tänker erbjuda en tjänst) i dessa dagar. Best of luck!

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

9 108 Inlägg
27 augusti 2009
Tillverka Spacerplattor on-demand? Inte så stor marknad kanske men det är mycket Volvofolk som efterlyser det har jag märkt wink

Jag hade också UF-företag i skolan och dom det gick bäst för hade en riktigt bra idé som dom dessutom tjänade ett gäng tusenlappar var på.. Dom sålde platser i ett direktreklamblad till företag som dom sedan själva delade ut i hela staden. Kanske vore något om det nu inte måste handla om det ni utbildar er till.

1 150 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
MilleN skrev:
Tillverka Spacerplattor on-demand? Inte så stor marknad kanske men det är mycket Volvofolk som efterlyser det har jag märkt wink

Jag hade också UF-företag i skolan och dom det gick bäst för hade en riktigt bra idé som dom dessutom tjänade ett gäng tusenlappar var på.. Dom sålde platser i ett direktreklamblad till företag som dom sedan själva delade ut i hela staden. Kanske vore något om det nu inte måste handla om det ni utbildar er till.

Det med Spacerplattorna kanske hade kunnat vara något.. Hur skulle man kunna göra en marknadsundersökning på det? Se om de är något av intresse.. Sen det med reklambladen kan man ju kolla upp med företagen runt om kring..

a slice of lemon
and a shot tequila..

Sanizz
28 augusti 2009
Med tanke på produktionsteknik. Det är inte så att du kan Solidworks?

1 150 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Sanizz skrev:
Med tanke på produktionsteknik. Det är inte så att du kan Solidworks?

Mjo, de är något 3D program va? Vi har något sådant i skolan..

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 814 Inlägg
29 augusti 2009
försök hitta något varje person kan tänkas behöva och som är rätt billigt, kanske något ni kan låta ett lokalt företag tillverka?

1 417 Inlägg
29 augusti 2009
Vad du än tänker göra, så gör det så bra och seriöst du bara kan. Du kommer INTE ångra en sekund av den tid du lägger ner. När vi höll på var vi i skolan massor med timmar extra för att jobba med firman. Det som var kvar efter vi lagt ner det räckte precis till en middag för oss 4 på restaurang, men vi omsatte över 100 000 under året istället smile

Kör hårt!

4 005 Inlägg
29 augusti 2009
Holme skrev:
Vad du än tänker göra, så gör det så bra och seriöst du bara kan. Du kommer INTE ångra en sekund av den tid du lägger ner. När vi höll på var vi i skolan massor med timmar extra för att jobba med firman. Det som var kvar efter vi lagt ner det räckte precis till en middag för oss 4 på restaurang, men vi omsatte över 100 000 under året istället smile

Kör hårt!

Omsatte 100 000 och vinsten räckte bara till en middag? haha. FAIL

huh?
10 427 Inlägg
29 augusti 2009
Om du inte "måste" tillverka nåt så kan du ju leka konsult och göra värdeflödesanalyser hos tillverkande industriföretag. Hitta flaskhalsarna! cool

DFFL
9 020 Inlägg
29 augusti 2009
Holme skrev:

Kör hårt!

Då hoppas jag att ni inte fick godkänt?

Ett företag ska vara vinstdrivande, det är hela idén med företagande.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 814 Inlägg
29 augusti 2009
linuslinje skrev:
Holme skrev:

Kör hårt!

Ett företag kan ha en omsättning på XX antal miljoner kr men ändå inte gå med en enda krona i vinst. Det säger mer om in/ut när det kommer till pengar bara.

DFFL
9 020 Inlägg
29 augusti 2009
expect1991 skrev:
linuslinje skrev:
Holme skrev:

Kör hårt!

Ett företag kan ha en omsättning på XX antal miljoner kr men ändå inte gå med en enda krona i vinst. Det säger mer om in/ut när det kommer till pengar bara.

Omsättning är hur mycket företaget har sålt för räknat i kronor.

Svårare än så är det inte.

Men det hade ju varit tråkigt att göra en resultaträkning och få upp +-0...
Då hade jag känt att något var fel.
Beroende på hur ekonomin i övrigt ser ut hos företaget. (Kommande intäkter t.ex.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

453 Inlägg
29 augusti 2009
Kör på spacerplattor, då kanske jag blir kund hos dig sen tongue

Nä men jag skulle köra på något vettigt, inte något som är för svårt bara. Och jag tänker inte dela med mig av mina vettiga ideer så att du snor dom tongue wink

1 814 Inlägg
29 augusti 2009
FireTraXX skrev:
expect1991 skrev:
linuslinje skrev:

Beroende på hur ekonomin i övrigt ser ut hos företaget. (Kommande intäkter t.ex.)

Då har jag antagligen tänkt på omsättning på ett annat sätt. jag täntke typ produkter man köpt in och sålt.

Jag kan t.ex. köpa och sälja bilar för 50 000 kr styck i ett år och få upp en rejäl omsättning men utan någon vidare vinst (exempel)

DFFL
9 020 Inlägg
30 augusti 2009
expect1991 skrev:
FireTraXX skrev:
expect1991 skrev:

Då har jag antagligen tänkt på omsättning på ett annat sätt. jag täntke typ produkter man köpt in och sålt.

Jag kan t.ex. köpa och sälja bilar för 50 000 kr styck i ett år och få upp en rejäl omsättning men utan någon vidare vinst (exempel)

Ifall du köper 20 bilar för 50 000kr/st och säljer de för 75 000kr/st så har du en omsättning på 1 500 000kr.
Varken mer eller mindre.

Ifall du istället säljer bilarna för 45 000kr/st så går företaget back och ditt bokslut är en som folk har tagit sina liv för. tongue

Russel Crowe, Gladiator.

461 Inlägg
31 augusti 2009
Jag skulle satsat på tjänster, du borde kunna hjälpa företag att svarva och fräsa? Ganska enkelt... smile Vet några som gjorde det när jag höll på med UF.

Själv gjorde vi en grej som drar åt byxorna nedtill. Brall kallar vi den, och vi har även designskydd numera. Omsatte ca 60k varav ca 45-50k var vinst. Sålde dem för 40kr/par. Tillverkningskostnaden var gratis då vi hade tillgång till formspruta på skolan, verktyget gjorde vi själva och plasten fick vi av skolan.

Nu är det tyvärr nedlagt då ingen av oss orkar driva vidare det. sad Men designskyddet finns ju kvar, så de är väl bara att starta när man har lust.

såhär ser den ut:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61893/752502_lr5873.jpg
En Brall

Såhär ser den ut när den är på:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61893/752504_4ksp1k.jpg
Brall
Senast redigerat av von_blad (31 augusti 2009)

BMW - Better Make Way

1 814 Inlägg
31 augusti 2009
von_blad skrev:
Jag skulle satsat på tjänster, du borde kunna hjälpa företag att svarva och fräsa? Ganska enkelt... smile Vet några som gjorde det när jag höll på med UF.

Själv gjorde vi en grej som drar åt byxorna nedtill. Brall kallar vi den, och vi har även designskydd numera. Omsatte ca 60k varav ca 45-50k var vinst. Sålde dem för 40kr/par. Tillverkningskostnaden var gratis då vi hade tillgång till formspruta på skolan, verktyget gjorde vi själva och plasten fick vi av skolan.

Nu är det tyvärr nedlagt då ingen av oss orkar driva vidare det. sad Men designskyddet finns ju kvar, så de är väl bara att starta när man har lust.

såhär ser den ut:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/61893/752502_lr5873.jpg
En Brall

Såhär ser den ut när den är på:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/61893/752504_4ksp1k.jpg
Brall

Nice grej, enkel och bra. Sånt ska UF handla om, inte sälja någon skit folk redan har bara för att ha något att sälja tongue

Sök