Klubb för japanska Retrobilar (minst 25 år gamla), något intressant?

turbo5a Avstängd
31 augusti 2009 · 424 Inlägg

jaa en AE86:a hade varit vackert att få uppleva "in real" nån gång..

team Svineri. Volvos under construction.
Kasi
31 augusti 2009 · 140 Inlägg

johnny blade skrev:
JDM? Här är det ju mest bilar som är byggda för den svenska marknaden?

I och för sig hmm Tänkte mest att det var japanska bilar och JDM-stuk, men det är som du säger, den ordagranna betydelsen av JDM är ju att det är byggt för den japanska markanden. Får stimma lite på något nytt namn då.

turbo5a skrev:
jaa en AE86:a hade varit vackert att få uppleva "in real" nån gång..

O ja! Inte så fasligt dyra att importera wink

Bra hemsida:
http://www.tradecarview.com/

tc3e
31 augusti 2009 · 165 Inlägg

skulle vara mysigt men en sådan sida wink

Kasi
31 augusti 2009 · 140 Inlägg

tc3e skrev:
skulle vara mysigt men en sådan sida wink

Som sagt så vet jag inte riktigt om en -88 är tillräckligt gammal/retro för att riktigt platsa i klubben, tyvärr hmm Upp till -84, -85 va ungefär gränsen i och med att japanska bilar av nyare modell är rätt vanligt. Även om en s12:a är en riktig raritet så blir kraven lite väl diffusa om vi låter nyare bilar komma med. Vi får se hur vi gör senare när hemsidan är på gång, men än så länge så kör vi nog på dessa krav.

Hemsidan ska givetvis vara öppen för gäster, så man kan ju alltid vara involverad ändå wink

TeedasT 100% ninja
31 augusti 2009 · 342 Inlägg

tycker det är lite diffust med reglerna, s12'an kom 84 om jag inte misstar mig, så designen är ju samma? då är ju själva modellen i rätt tidsperiod, bara årtalet som inte stämmer?

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Holiace
31 augusti 2009 · 1 754 Inlägg

Jag skulle säga att en s12 från 84 inte klassas som retro, iaf inte för mig.

Jag kan inget om allt.
TeedasT 100% ninja
1 september 2009 · 342 Inlägg

Holiace skrev:
Jag skulle säga att en s12 från 84 inte klassas som retro, iaf inte för mig.

menar bara att reglerna är lite diffusa, om en modell kom 79, men tillverkades fram till 87, är det inte en "retro" japanare då?

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Holiace
1 september 2009 · 1 754 Inlägg

I min mening: Beror på designen och när den kom, inte riktigt hur länge den gjordes. Saab 900 är inte retro men 99an är. Volvo 240 är inte retro men 140 är.

Celica generation 1 är retro men generation 2 är borderline.

Senast redigerat av Holiace (1 september 2009)

Jag kan inget om allt.
Streckkoden
1 september 2009 · 2 655 Inlägg

Jag är också intresserad, Charmanten kommeer byggas Oldstyle JDM under våren.. smile

bmx
1 september 2009 · 7 100 Inlägg

upp till -85?synd,min är en 87:a sad

men kmr fortfarande att vara med big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 september 2009 · 1 123 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/753217_xedkdd.jpg
undrar vilken av de är snabbast=)?

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Fenriz_s14a
1 september 2009 · 25 Inlägg

johnny blade skrev:

Fenriz_s14a skrev:
Jag e på!
Har ända sedan jag tog körkortet för 10 år sedan varit inne på Japansk retro.
Idag har jag en Toyota Corolla Ke36 -76... Alltså en Ke30 kombi.
Jag handlade fälgar till den igår big_smile
Den är redan i klockrent orginalskick. Men den ska få ny färg och bli låg som perkele!

Oj, En sån Rolla skulle man ha.tongue

Haha! Du har tillräckligt mycke skoj!
Låt mig få hadla några nu smile

Stötdämparverkstan
BRL
Raidopower
Euromaster
Kasi
1 september 2009 · 140 Inlägg

Mycket intressant diskussion med många bra argument här.

Håller med om att s12:an faktiskt har en hel del 80-talsretro-drag, men det beror ju helt på vad man klassar som retro. Vissa kanske anser att retro endast är 70-tal, medan andra kanske har en lite mer bred syn på det. Det kan ju även bero på ålder. Jag som är relativt ung tycker absolut att tidigt 80-tal är retro, medan äldre bilentusiaster kanske inte tycker det var så länge sedan, och då inte riktigt ser det på samma sätt.

Möjligt att jag är helt ute och cyklar, men om min teori stämmer så kan det bli väldigt svårt att bedöma vilka bilar som ska få va med och inte...

Personligen tycker jag, men tanke på s12:ans tidsenliga design, att den ska få vara med (tar tillbaka tidigare kommentar då jag inte visste när bilmodellen lanserades).

Streckkoden skrev:
Jag är också intresserad, Charmanten kommeer byggas Oldstyle JDM under våren.. smile

Låter mycket intressant! smile Då har vi lite samma planer för våra vrålåk wink

peegee Forummoderator
1 september 2009 · 2 924 Inlägg

Nä, om jag får säga mitt så tycker jag det ska hålla sig till modellgenerationer som har sin debut på 70-talet MAX! ...sen om den modellen tillverkades in på 80-talet är en helt annan sak så därför är en ex -83a av samma modellgeneration välkommen...

Nissan 180ZX S12 är så mycket "80-tals bil" det kan vara och det är INGEN retro i mina ögon... 180ZX är ju i princip samma bil som 200SX S13, fast kantigare...

70-talets japaner skiljer sig en hel del generellt mot 80-talets japaner, det tycker jag man ska ta hänsyn till även här om man väljer att kalla det RETRO...

Jag ska äga en racebetonad Datsun 240/260Z inom snar framtid.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Holiace
1 september 2009 · 1 754 Inlägg

Som både jag och peegee sa, en 80-talsbil är inte riktigt retro.

Jag kan inget om allt.
Kasi
1 september 2009 · 140 Inlägg

Holiace skrev:
Som både jag och peegee sa, en 80-talsbil är inte riktigt retro.

Ne, det är sant. Men då förvinner många intressanta modeller, som t ex Corolla AE86 (om det skulle komma upp någon), KE70, en del kul Nissan/Datsun-modeller osv.

Skulle man inte kunna kompensera lite genom att säga att vi drar gränsen vid -84 (allt för vanliga bilar godkänns inte!), men om det skulle komma upp någon extremt intressant bil (T ex då AE86), så kan undantag göras. Låter det rimligt?

Holiace
1 september 2009 · 1 754 Inlägg

Det låter rimligt. AE86 är faen på gränsen dock. Jag tycker inte riktigt att den är retro.

Jag kan inget om allt.
TeedasT 100% ninja
1 september 2009 · 342 Inlägg

Nu tycker jag att ni hoppar på båda sidor av ribban. en ae86 och en s12 har väldigt lik design. Dessutom finns det bara kanske 50-60 s12or kvar i sverige. det gör det till en väldig ovanlig bil på den svenska marknaden.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Holiace
1 september 2009 · 1 754 Inlägg

Men den är inte retro bara för det.

Jag kan inget om allt.
peegee Forummoderator
1 september 2009 · 2 924 Inlägg

AE86 är inte heller retro (möjligen JDM retro, om det nu finns något sådant..) men den har en unik historia... S12 har väl ingen speciell historia alls vad jag vet mer än den kördes i lite rally i skymundan på 80-talet, utan några större framgångar...

Retrobilar för mig är bilar som är 30 år, alltså veteranklassade.

Svårt det där att dra gränser men japanska 80tals sportbilar har något visst dom oxå...
(jag har haft 2st Nissan S12...men är väl ytterst tveksamt om man kan kalla dem sportbilar dock hehe...)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang