Klubb för japanska Retrobilar (minst 25 år gamla), något intressant?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 september 2009 · 1 948 Inlägg

peegee skrev:
Ok ja ska inte vara gnällspik men jag har haft 2st S12 och en jäkla massa andra bilar... så jag vet hur lite spännade en S12 är... jag köpte mina för de var billiga vinterlekbilar med rwd och roligare än 740...
Värdet ligger ju under 10k för en i hyffsat skick... HUR kan det då bli en speciell bil som specialbehandlas?

Anledningen till att det inte finns så många vet jag varför också eftersom min far var Nissan-försäljare när de var nya och det var att det fanns inget intresse för bilarna nästintill, de såldes bara som en enda(!) årsmodell (1988) i Sverige och blev ett stort misslyckande i försäljningssiffror
...alltså fiasko.; bilen fick storspö av ex Toyota Celica gen 4, Honda CRX mm... ja fattar inte vad den bilen S12 har att göra i en entusiastklubb??

du sa det just själv smile dem är ovanliga, såldes endast som en årsmodell...

låter faktiskt som en mer vettig kandidat än många andra bilmodeller..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
_Jonex_ Byggare Behm
3 september 2009 · 562 Inlägg

Hmm , bra idé men tillåts inte exempelvis Ae86 vara med så faller hela Jdm-idén , så många 70-tals Jdm stukade bilar finns inte i det här landet.

Äger själv Gen 4 Celica Gt-four -88, dock modernt stylad för stunden, den platsar inte..
Men celican är typiskt sent 80-tal , låg kilformad kaross med höga "höfter", fliplysen , 80-tals interiör..
Den stilen försvann ur Toyotas design med Gen 4 celica.

Men en än ovanligare bil är farsans Mazda 929 coupe -85, är inte den 80-tal så det skriker om det så är Ni totalt ute och cyklar, jämför med vilken 80-tals filmrulle som helst.
Flipplysen, staplar som visar hastighet och varvtal i instrumenteringen, elektriskt ställbara stötdämpare runt om, taklucka, plysch, elspeglar, elrutor, Ac och farthållare, org fälgar i polerat rostfritt, den utrustningen hade inte en vanlig bil på 80-talet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75670/755267_adiwwn.jpg
Farsans ovanliga Mazda under uppbyggnad 2004..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75670/755269_1gunrs.jpg
Instrumentbrädan, staplar som visar varvtal och hastighet, hela brädan påminner om något vi sett i en gammal rymdserie..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
TeedasT 100% ninja
3 september 2009 · 342 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

peegee skrev:
Ok ja ska inte vara gnällspik men jag har haft 2st S12 och en jäkla massa andra bilar... så jag vet hur lite spännade en S12 är... jag köpte mina för de var billiga vinterlekbilar med rwd och roligare än 740...
Värdet ligger ju under 10k för en i hyffsat skick... HUR kan det då bli en speciell bil som specialbehandlas?

Anledningen till att det inte finns så många vet jag varför också eftersom min far var Nissan-försäljare när de var nya och det var att det fanns inget intresse för bilarna nästintill, de såldes bara som en enda(!) årsmodell (1988) i Sverige och blev ett stort misslyckande i försäljningssiffror
...alltså fiasko.; bilen fick storspö av ex Toyota Celica gen 4, Honda CRX mm... ja fattar inte vad den bilen S12 har att göra i en entusiastklubb??

du sa det just själv smile dem är ovanliga, såldes endast som en årsmodell...

låter faktiskt som en mer vettig kandidat än många andra bilmodeller..

håller med föregående talare. men om vi s12ägare inte är välkommna, så är det ju inget att argumentera för. man vill inte vara i en förening där man inte är önskad. föresten, de som tycker att en s12a är slö, så kan jag hålla med, i orginalutförande. men dessa är väldigt lätta att skrämma mer hästar ur. dessutom hade de fler hästar orginal än eran älskade ae86.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 september 2009 · 1 948 Inlägg

TeedasT skrev:

AcesHigh666 skrev:

peegee skrev:
Ok ja ska inte vara gnällspik men jag har haft 2st S12 och en jäkla massa andra bilar... så jag vet hur lite spännade en S12 är... jag köpte mina för de var billiga vinterlekbilar med rwd och roligare än 740...
Värdet ligger ju under 10k för en i hyffsat skick... HUR kan det då bli en speciell bil som specialbehandlas?

Anledningen till att det inte finns så många vet jag varför också eftersom min far var Nissan-försäljare när de var nya och det var att det fanns inget intresse för bilarna nästintill, de såldes bara som en enda(!) årsmodell (1988) i Sverige och blev ett stort misslyckande i försäljningssiffror
...alltså fiasko.; bilen fick storspö av ex Toyota Celica gen 4, Honda CRX mm... ja fattar inte vad den bilen S12 har att göra i en entusiastklubb??

du sa det just själv smile dem är ovanliga, såldes endast som en årsmodell...

låter faktiskt som en mer vettig kandidat än många andra bilmodeller..

håller med föregående talare. men om vi s12ägare inte är välkommna, så är det ju inget att argumentera för. man vill inte vara i en förening där man inte är önskad. föresten, de som tycker att en s12a är slö, så kan jag hålla med, i orginalutförande. men dessa är väldigt lätta att skrämma mer hästar ur. dessutom hade de fler hästar orginal än eran älskade ae86.

rätta mig om jag har fel.. men har inte en s12 typ 120hk med turbo... medans ae86 har 130-140 ur en mindre motor... och UTAN turbo...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
lillrackarn
3 september 2009 · 130 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
rätta mig om jag har fel.. men har inte en s12 typ 120hk med turbo... medans ae86 har 130-140 ur en mindre motor... och UTAN turbo...

det tror jag jag stämmer ganska bra. runt 120hk i s12 samt 130hk i ae86:an

Sandvik
3 september 2009 · 547 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

TeedasT skrev:

AcesHigh666 skrev:

du sa det just själv smile dem är ovanliga, såldes endast som en årsmodell...

låter faktiskt som en mer vettig kandidat än många andra bilmodeller..

håller med föregående talare. men om vi s12ägare inte är välkommna, så är det ju inget att argumentera för. man vill inte vara i en förening där man inte är önskad. föresten, de som tycker att en s12a är slö, så kan jag hålla med, i orginalutförande. men dessa är väldigt lätta att skrämma mer hästar ur. dessutom hade de fler hästar orginal än eran älskade ae86.

rätta mig om jag har fel.. men har inte en s12 typ 120hk med turbo... medans ae86 har 130-140 ur en mindre motor... och UTAN turbo...

4A-GE hade 130hk.
Dock vägde AE86an bara 900kg jämnfört med S12 på 1200kg, AE86an har även en bättre balanserad viktfördelning. Därför har den varit så populär inom motorsport, en potent motor och en lätt och bra balanserad kaross.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 september 2009 · 1 948 Inlägg

Sandvik skrev:

AcesHigh666 skrev:

TeedasT skrev:

håller med föregående talare. men om vi s12ägare inte är välkommna, så är det ju inget att argumentera för. man vill inte vara i en förening där man inte är önskad. föresten, de som tycker att en s12a är slö, så kan jag hålla med, i orginalutförande. men dessa är väldigt lätta att skrämma mer hästar ur. dessutom hade de fler hästar orginal än eran älskade ae86.

rätta mig om jag har fel.. men har inte en s12 typ 120hk med turbo... medans ae86 har 130-140 ur en mindre motor... och UTAN turbo...

4A-GE hade 130hk.
Dock vägde AE86an bara 900kg jämnfört med S12 på 1200kg, AE86an har även en bättre balanserad viktfördelning. Därför har den varit så populär inom motorsport, en potent motor och en lätt och bra balanserad kaross.

Det var lite dit jag ville komma, det är ju inte utan anledning ae86 är höjd till skyarna!

men tycker samtidigt att det är bättre med en rullande åldersgräns och sen då tillåta alla japanska bilar som är gamla nog vara med.. istället för att säga ja vi säger 25 år, men vi låter en viss bil vara med ändå för att den är cool... men vi skiter i en annan för den tycker vi är ful eller ointressant...

åldersgränsen bör vara nog för att få vara med... UTAN undantag... annars blir det ju iallfall för mig en ointressant klubb då jag inte (om jag haft en bil som platsat) villjat vara med i en klubb där ett fåtal personer ska bestämma om bilen är cool nog att vara med och på så vis neka bilar som vissa klubbmedlemmar då kan tycka vara intressant.

men jag uttrycker bara min åsikt och det är i slutändan givetvis upp till personen som skapar klubben.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Streckkoden
3 september 2009 · 2 655 Inlägg

Tidigt 80-tals bygge med lite retrovibbar kanske? Ska bara beställa skärmbreddare av klassiskt snitt..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11588/755127_o75v2s.jpg

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 september 2009 · 1 948 Inlägg

Streckkoden skrev:
Tidigt 80-tals bygge med lite retrovibbar kanske? Ska bara beställa skärmbreddare av klassiskt snitt..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/11588/755127_o75v2s.jpg

Dem där charmanterna tycker jag är riktigt fräcka smile synd bara att det inte finns några till mig tongue

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
hampeboi
4 september 2009 · 16 Inlägg

Jag tycker absolut S12orna ska få vara med i denna klubb!
Bara för att vissa tycker dom är skit och att den inte attraherade den stora massan ska den inte uteslutas. .
Den såldes bara i en årsmodell här i Sverige och det finns 50-60 kvar idag är ett ännu större argument för att den ska få vara med! betyder det inte att dom har ett "retrovärde"? big_smile
Jag står i alla fall med öppna armar till Nissan S12!


Streckkoden skrev:

Tidigt 80-tals bygge med lite retrovibbar kanske? Ska bara beställa skärmbreddare av klassiskt snitt..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … o75v2s.jpg

Dem där charmanterna tycker jag är riktigt fräcka  synd bara att det inte finns några till mig

Det finns en på blocket, laddnings problem men den är uppe i boden :S tongue

Senast redigerat av hampeboi (4 september 2009)

Bite my nuts n call me skippy!
http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja :)
http://www.toyotaclubsweden.com
peegee Forummoderator
4 september 2009 · 2 924 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

peegee skrev:
Ok ja ska inte vara gnällspik men jag har haft 2st S12 och en jäkla massa andra bilar... så jag vet hur lite spännade en S12 är... jag köpte mina för de var billiga vinterlekbilar med rwd och roligare än 740...
Värdet ligger ju under 10k för en i hyffsat skick... HUR kan det då bli en speciell bil som specialbehandlas?

Anledningen till att det inte finns så många vet jag varför också eftersom min far var Nissan-försäljare när de var nya och det var att det fanns inget intresse för bilarna nästintill, de såldes bara som en enda(!) årsmodell (1988) i Sverige och blev ett stort misslyckande i försäljningssiffror
...alltså fiasko.; bilen fick storspö av ex Toyota Celica gen 4, Honda CRX mm... ja fattar inte vad den bilen S12 har att göra i en entusiastklubb??

du sa det just själv smile dem är ovanliga, såldes endast som en årsmodell...

låter faktiskt som en mer vettig kandidat än många andra bilmodeller..

Eh.. jag har väl aldrig påstått att dom INTE är ovanliga?
Jag förklarade ju bara VARFÖR dom är ovanliga... roll

Hade de sålt bättre, alltså hade de varit mer potenta bilar i den klassen de försökte säljas, så hade de blivit eftertraktade och således så hade det funnits fler... enkel logik.

Jag är inte emot att de ska få vara med men jag tycker INTE de är värda att särbehandlas om gränsen är satt till nyast 1984 som var på tal...och ska S12 vara med så är det ett gäng andra bilar från 80-talet som är av liknande årgång som S12 som ska få vara med också.


Man kanske rentav ska ha en 70-tals avdelning och en 80-tals avdelning i denna klubb? Kanske även 60-tal men finns väl inte jättemkt japansk kvar från den tiden?)

Btw, Retrobilar förknippas som äldre bilar som var populära på sin tid utav med nån speciell historia...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 september 2009 · 1 948 Inlägg

peegee skrev:

AcesHigh666 skrev:

peegee skrev:
Ok ja ska inte vara gnällspik men jag har haft 2st S12 och en jäkla massa andra bilar... så jag vet hur lite spännade en S12 är... jag köpte mina för de var billiga vinterlekbilar med rwd och roligare än 740...
Värdet ligger ju under 10k för en i hyffsat skick... HUR kan det då bli en speciell bil som specialbehandlas?

Anledningen till att det inte finns så många vet jag varför också eftersom min far var Nissan-försäljare när de var nya och det var att det fanns inget intresse för bilarna nästintill, de såldes bara som en enda(!) årsmodell (1988) i Sverige och blev ett stort misslyckande i försäljningssiffror
...alltså fiasko.; bilen fick storspö av ex Toyota Celica gen 4, Honda CRX mm... ja fattar inte vad den bilen S12 har att göra i en entusiastklubb??

du sa det just själv smile dem är ovanliga, såldes endast som en årsmodell...

låter faktiskt som en mer vettig kandidat än många andra bilmodeller..

Eh.. jag har väl aldrig påstått att dom INTE är ovanliga?
Jag förklarade ju bara VARFÖR dom är ovanliga... roll

Hade de sålt bättre, alltså hade de varit mer potenta bilar i den klassen de försökte säljas, så hade de blivit eftertraktade och således så hade det funnits fler... enkel logik.

Jag är inte emot att de ska få vara med men jag tycker INTE de är värda att särbehandlas om gränsen är satt till nyast 1984 som var på tal...och ska S12 vara med så är det ett gäng andra bilar från 80-talet som är av liknande årgång som S12 som ska få vara med också.


Man kanske rentav ska ha en 70-tals avdelning och en 80-tals avdelning i denna klubb? Kanske även 60-tal men finns väl inte jättemkt japansk kvar från den tiden?)

Btw, Retrobilar förknippas som äldre bilar som var populära på sin tid utav med nån speciell historia...

Där har du rätt... d¨är det bättre med en gräns på 20 år så får man alla gamla as i en o samma klubb smile

eller då en gräns på 25år som kom på tal... men då UTAN undantag.. då även för bilar så som ae86...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
lhh
4 september 2009 · 1 Inlägg

låter ju intressant och trevligt med en gammeljapsarklubb! tack för inviten förresten. Vet dock inte om jag klarar kravet på fint skick........ (utanpå, motorn går givetvis som ny).

Hur är upplägget tänkt då? mest på internet? kan tänka mig att det kan vara svårt att få till träffar, i alla fall ofta, om medlemmarna är spridda över hela landet.

Kasi
5 september 2009 · 140 Inlägg

Va kul med så mycket respons, men orkar inte quota allas inlägg.

Håller med om att det blir svårt med undantag, så jag tycker nog att vi bör slopa den idén.

Ett förslag till betydligt konkretare krav för medlemskap: Bilen skall vara av japanskt fabrikat och minst 25 år gammal (inga undantag).

Det spelar alltså ingen roll om bilen inte är i bra skick eller "ointressant", är den bara japansk och 25 år eller äldre så är den med.

Blir många missnöjda om vi skulle begränsa det så, eller låter det vettigt? Det är ju rullande åldergräns, så nästa år kan era -85:or vara med, osv.

Senast redigerat av Kasi (5 september 2009)

hampeboi
5 september 2009 · 16 Inlägg

Jag kommer inte ligga sömnlös iaf! wink Tycker det låter som en bra ide med 25års gräns....

Bite my nuts n call me skippy!
http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja :)
http://www.toyotaclubsweden.com
Berna Mr s13 of Sweden
5 september 2009 · 180 Inlägg

Ska man hård dra det här med s12 så är den ritad 1983 och produserad 1984 till 1988.
Självklart ska den klassa in.
Såldes 166st nya i sverige och inte många finns kvar bara korkat att utesluta en sådan bil pg att den bara såldes här 1988.

Senast redigerat av Berna (5 september 2009)

Lite för mkt är precis lagom.
Norsken
5 september 2009 · 121 Inlägg

Kan bara säga att jag har fastnat totalt för Retrostuket på bilarna.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/9968/756814_dt33el.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/9968/756815_wno2xs.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/9968/756817_7yokgq.jpg

Att komma två är att förlora!
Volvo V70 (2006)
Opel Vivaro (2008)
peegee Forummoderator
6 september 2009 · 2 924 Inlägg

Kasi skrev:
Va kul med så mycket respons, men orkar inte quota allas inlägg.

Håller med om att det blir svårt med undantag, så jag tycker nog att vi bör slopa den idén.

Ett förslag till betydligt konkretare krav för medlemskap: Bilen skall vara av japanskt fabrikat och minst 25 år gammal (inga undantag).

Det spelar alltså ingen roll om bilen inte är i bra skick eller "ointressant", är den bara japansk och 25 år eller äldre så är den med.

Blir många missnöjda om vi skulle begränsa det så, eller låter det vettigt? Det är ju rullande åldergräns, så nästa år kan era -85:or vara med, osv.

Låter klokt!
Det brukar ju bli naturlig självsanering av bilar som är ointressanta ändå. 

Berna skrev:
Ska man hård dra det här med s12 så är den ritad 1983 och produserad 1984 till 1988.
Självklart ska den klassa in.
Såldes 166st nya i sverige och inte många finns kvar bara korkat att utesluta en sådan bil pg att den bara såldes här 1988.

Finns ganska många japanska bilar av 1988 års modell där själva bilmodellgenerationen började tillverkas före gränsen 1984...ska alla dom också vara med då om gränsen är 1984 menar du?

Är gränsen 1984 så är den, bara vänta 4 år innan man kan få vara med om man har en svensksåld S12, om den inte är importerad av 1984 årsmodell dvs ...lika för alla.

Finns för övrigt så mycket importbilar i Sverige idag så hur många svensksålda det finns i en entusiastklubb är ju mindre relevant, mer relevant är det kanske på bilens attraktionsvärde.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Knugcab
6 september 2009 · 5 111 Inlägg

peegee skrev:
Finns ganska många japanska bilar av 1988 års modell där själva bilmodellgenerationen började tillverkas före gränsen 1984...ska alla dom också vara med då om gränsen är 1984 menar du?

Är gränsen 1984 så är den, bara vänta 4 år innan man kan få vara med om man har en svensksåld S12, om den inte är importerad av 1984 årsmodell dvs ...lika för alla.

Ligger nåt i det... Nissan Micra kom väl 1982 och tillverkades i 10 år med samma kaross... Knappast nån entusiastbil... De flesta 82-84 Micra lär väl vara skrotade vid det här laget men tidiga 90-tals Micror kryllar det ju ännu av... Ett rätt så strålande exempel...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
masjävel Stegingenjör o najningsintendent samt trätekniker
6 september 2009 · 15 Inlägg

DET VAR VÄL ETT FÖREBANNADE GNÄLL OM EN NISSAN!!! det måste vara svårt att hålla modet uppe och fortfarande vilja starta nån klubb eller forum när det finns så jävla många lipsillar här ute som bara gnäller och klagar.
DET GÅR ALDRIG ATT HITTA EN LÖSNING SOM PASSAR ALLA!

jag äger själv en blivande retrobil som är av -88 års mod, men den är för ny än tycker jag med.

Skoda Fabia RS 2011
Mazda 626 Coupe -88
Mazda 626 Coupe SDX -82
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang