Klubb för japanska Retrobilar (minst 25 år gamla), något intressant?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 september 2009 · 1 948 Inlägg

masjävel skrev:
DET VAR VÄL ETT FÖREBANNADE GNÄLL OM EN NISSAN!!! det måste vara svårt att hålla modet uppe och fortfarande vilja starta nån klubb eller forum när det finns så jävla många lipsillar här ute som bara gnäller och klagar.
DET GÅR ALDRIG ATT HITTA EN LÖSNING SOM PASSAR ALLA!

jag äger själv en blivande retrobil som är av -88 års mod, men den är för ny än tycker jag med.

Gnället hade inte bara med just "en nissan" att göra utan det faktum att det funderades på om det skulle vara undantag för vissa speciella modeller, i detta fallet var AE86 exempelbilen. Och IMO så förtjänar alla ovanliga modeller också ett undantag om AE86 skulle få det... antingen ska alla få eller ingen.

så en gräns på 25 år UTAN undantag låter vettigt.. men då ska det vara utan undantag också...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kasi
6 september 2009 · 140 Inlägg

Låter som att vi är rätt överens om att 25 årsgräns utan undantag är det vi bör köra på, även om vissa blir lite missnöjda. Som "masjävel" sa; det går inte att hitta en lösning som passar alla.

peegee skrev:
Låter klokt!
Det brukar ju bli naturlig självsanering av bilar som är ointressanta ändå.

Precis! Bilar som är mindre tilldragande får mindre uppmärksamhet, vilket är helt logiskt. Men det betyder inte att man bör avstå från att bli medlem om man har en bil som inte ser så bra ut (min Datsun är definitivt ingen utställningsbil), utan det handlar nästan enbart om hur intressant bilen är i sig, vilket jag har uttryckt ett par gånger. Givetvis uppskattas bra skick, men det är absolut inget krav.

peegee kom även med ett förslag om att gruppera in bilarna enligt årtionde, vilket även jag funderade lite på innan. Eftersom stilen på bilarna varierar så mycket från årtiondena, kunde det underlätta för både medlemmar och besökare om man slipper leta igenom alla bilar för att hitta det man är ute efter, då inte alla tycker det är intressant med 80-talsbilar utan är mer för veteraner och vise versa.

Är alla (majoriteten) ense om att vi bör använda det senaste kravförslaget? Alltså: Bilen skall vara av japanskt fabrikat och minst 25 år gammal.

I så fall, vad ska klubben heta? Brainstorm allihopa!

Senast redigerat av Kasi (6 september 2009)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 september 2009 · 1 948 Inlägg

Kasi skrev:
Låter som att vi är rätt överens om att 25 årsgräns utan undantag är det vi bör köra på, även om vissa blir lite missnöjda. Som "masjävel" sa; det går inte att hitta en lösning som passar alla.

peegee skrev:
Låter klokt!
Det brukar ju bli naturlig självsanering av bilar som är ointressanta ändå.

Precis! Bilar som är mindre tilldragande får mindre uppmärksamhet, vilket är helt logiskt. Men det betyder inte att man bör avstå från att bli medlem om man har en bil som inte ser så bra ut (min Datsun är definitivt ingen utställningsbil), utan det handlar nästan enbart om hur intressant bilen är i sig, vilket jag har uttryckt ett par gånger. Givetvis uppskattas bra skick, men det är absolut inget krav.

AcesHigh666 kom med ett förslag om att gruppera in bilarna enligt årtionde, vilket även jag funderade lite på innan. Eftersom stilen på bilarna varierar så mycket från årtiondena, kunde det underlätta för både medlemmar och besökare om man slipper leta igenom alla bilar för att hitta det man är ute efter, då inte alla tycker det är intressant med 80-talsbilar utan är mer för veteraner och vise versa.


Är alla (majoriteten) ense om att vi bör använda det senaste kravförslaget? Alltså: Bilen skall vara av japanskt fabrikat och minst 25 år gammal.

I så fall, vad ska klubben heta? Brainstorm allihopa!

Det var inte jag som kom på det smile  men det var en bra idé!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kasi
6 september 2009 · 140 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Det var inte jag som kom på det smile  men det var en bra idé!

Haha, oj då, åtgärdat tongue

Berna Mr s13 of Sweden
6 september 2009 · 180 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

peegee skrev:
Finns ganska många japanska bilar av 1988 års modell där själva bilmodellgenerationen började tillverkas före gränsen 1984...ska alla dom också vara med då om gränsen är 1984 menar du?

Är gränsen 1984 så är den, bara vänta 4 år innan man kan få vara med om man har en svensksåld S12, om den inte är importerad av 1984 årsmodell dvs ...lika för alla.

Ligger nåt i det... Nissan Micra kom väl 1982 och tillverkades i 10 år med samma kaross... Knappast nån entusiastbil... De flesta 82-84 Micra lär väl vara skrotade vid det här laget men tidiga 90-tals Micror kryllar det ju ännu av... Ett rätt så strålande exempel...

micran kom 1985 ;-)

Lite för mkt är precis lagom.
Berna Mr s13 of Sweden
6 september 2009 · 180 Inlägg

peegee skrev:

Kasi skrev:
Va kul med så mycket respons, men orkar inte quota allas inlägg.

Håller med om att det blir svårt med undantag, så jag tycker nog att vi bör slopa den idén.

Ett förslag till betydligt konkretare krav för medlemskap: Bilen skall vara av japanskt fabrikat och minst 25 år gammal (inga undantag).

Det spelar alltså ingen roll om bilen inte är i bra skick eller "ointressant", är den bara japansk och 25 år eller äldre så är den med.

Blir många missnöjda om vi skulle begränsa det så, eller låter det vettigt? Det är ju rullande åldergräns, så nästa år kan era -85:or vara med, osv.

Låter klokt!
Det brukar ju bli naturlig självsanering av bilar som är ointressanta ändå. 

Berna skrev:
Ska man hård dra det här med s12 så är den ritad 1983 och produserad 1984 till 1988.
Självklart ska den klassa in.
Såldes 166st nya i sverige och inte många finns kvar bara korkat att utesluta en sådan bil pg att den bara såldes här 1988.

Finns ganska många japanska bilar av 1988 års modell där själva bilmodellgenerationen började tillverkas före gränsen 1984...ska alla dom också vara med då om gränsen är 1984 menar du?

Är gränsen 1984 så är den, bara vänta 4 år innan man kan få vara med om man har en svensksåld S12, om den inte är importerad av 1984 årsmodell dvs ...lika för alla.

Finns för övrigt så mycket importbilar i Sverige idag så hur många svensksålda det finns i en entusiastklubb är ju mindre relevant, mer relevant är det kanske på bilens attraktionsvärde.

Det jag menar är att det är en gammal design och som är mkt ovanlig i sverige.

Lite för mkt är precis lagom.
Knugcab
6 september 2009 · 5 111 Inlägg

Berna skrev:

Volvo544special65 skrev:

peegee skrev:
Finns ganska många japanska bilar av 1988 års modell där själva bilmodellgenerationen började tillverkas före gränsen 1984...ska alla dom också vara med då om gränsen är 1984 menar du?

Är gränsen 1984 så är den, bara vänta 4 år innan man kan få vara med om man har en svensksåld S12, om den inte är importerad av 1984 årsmodell dvs ...lika för alla.

Ligger nåt i det... Nissan Micra kom väl 1982 och tillverkades i 10 år med samma kaross... Knappast nån entusiastbil... De flesta 82-84 Micra lär väl vara skrotade vid det här laget men tidiga 90-tals Micror kryllar det ju ännu av... Ett rätt så strålande exempel...

micran kom 1985 ;-)

Alla uppgifter jag hittar från flera olika källor säger 1982? Men jag blir gärna överbevisad om jag har fel, för jag är ingen japanexpert. smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 september 2009 · 1 948 Inlägg

Kan hända att den kom hit 85, men jag tror den kom i japan redan 82, då hade den backspeglar framme på skärmarna o lite sånt kult smile

Senast redigerat av AcesHigh666 (6 september 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
6 september 2009 · 2 258 Inlägg

Taget från Engelska Wiki::

The Nissan March (マーチ, Māchi?) (known outside Asia as the Nissan Micra) is a supermini produced by the Japanese automaker Nissan since 1982. Since 1992, the March/Micra has also been built in Europe at the NMUK plant in Washington, Tyne and Wear, UK.

Sump Runk Rätt O Slätt!
Kasi
7 september 2009 · 140 Inlägg

http://img03.carview.co.jp/trade/img01/cars/505202/499635/01.jpg
Om man bara hade 66 000 kr roll

http://www.tradecarview.com/used_car/ja … in/499635/

Inga förslag på klubbnamn? Kan ju använda "Vintage" på något sätt. Det relaterar ju inte till någon specifik tidsepok, betyder i stort sätt bara "gammalt men bra". Passar rätt bra på gamla japsare tänkte jag smile

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
7 september 2009 · 1 948 Inlägg

Jag håller med KASI, om man bara hade så pass med $$$ att man kunde/ville runt 60k på 80talsbil med 130hk :p

Det är synd att det är så dyrt att frakta hit sånna bilar... och det är synd att dem verkar vara dyra PGA sin populäraitet..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
peegee Forummoderator
7 september 2009 · 2 924 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Berna skrev:

Volvo544special65 skrev:
Ligger nåt i det... Nissan Micra kom väl 1982 och tillverkades i 10 år med samma kaross... Knappast nån entusiastbil... De flesta 82-84 Micra lär väl vara skrotade vid det här laget men tidiga 90-tals Micror kryllar det ju ännu av... Ett rätt så strålande exempel...

micran kom 1985 ;-)

Alla uppgifter jag hittar från flera olika källor säger 1982? Men jag blir gärna överbevisad om jag har fel, för jag är ingen japanexpert. smile

Du har rätt smile
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Micra
...dock enligt svenska wikipedia så är det 1983 men jag tror att första årsmodellen var 1983 som introducerades hösten 1982 (även i Sverige)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Micra

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Berna Mr s13 of Sweden
7 september 2009 · 180 Inlägg

peegee skrev:

Volvo544special65 skrev:

Berna skrev:

micran kom 1985 ;-)

Alla uppgifter jag hittar från flera olika källor säger 1982? Men jag blir gärna överbevisad om jag har fel, för jag är ingen japanexpert. smile

Du har rätt smile
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Micra
...dock enligt svenska wikipedia så är det 1983 men jag tror att första årsmodellen var 1983 som introducerades hösten 1982 (även i Sverige)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Micra

Ojoj vad ni missar poängen helt utanför fokus ujuj.

Lite för mkt är precis lagom.
CornerSeal_Racing Rotoriserad användare
7 september 2009 · 23 Inlägg

Blir det något seriöst av det hela så är jag givetvis intresserad. Har en bekant som också är djupt nere i gammeljaps-träsket, han skulle nog också finna det intressant.

Namnförslag? Ptja, "JDM Retro Club of Sweden", eller bara "Retro JDM Club". "Retro" samt "JDM" är väl grundpelarna för en ev. klubb så det borde ju vara med på ett hörn? "Classic" tror jag många förknippar med riktigt gamla bilar (äldre än -70 ungefär).

Vore ju trevligt med en svensk version av:
http://www.japanesenostalgiccar.com/ big_smile

brapbrapbrapbrap
SWR - Svenska Wankelregistret
Kasi
7 september 2009 · 140 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag håller med KASI, om man bara hade så pass med $$$ att man kunde/ville runt 60k på 80talsbil med 130hk :p

Det är synd att det är så dyrt att frakta hit sånna bilar... och det är synd att dem verkar vara dyra PGA sin populäraitet..

De har gått upp i pris bara de senaste året. En gång i tiden va de i typ samma prisklass som en gammal Volvo i Sverige, men sen blev de kultbilar, och så blev det som det blev...

SushiCamaro Racing skrev:
Blir det något seriöst av det hela så är jag givetvis intresserad. Har en bekant som också är djupt nere i gammeljaps-träsket, han skulle nog också finna det intressant.

Namnförslag? Ptja, "JDM Retro Club of Sweden", eller bara "Retro JDM Club". "Retro" samt "JDM" är väl grundpelarna för en ev. klubb så det borde ju vara med på ett hörn? "Classic" tror jag många förknippar med riktigt gamla bilar (äldre än -70 ungefär).

Vore ju trevligt med en svensk version av:
http://www.japanesenostalgiccar.com/ big_smile

Vänner och bekanta är varmt välkomna smile

Vi kom på att JDM egentligen betyder produkter för den japanska marknaden, och inte från Japan. Det blir alltså inte helt korrekt om man använder JDM för det ändamålet, men det kan bli svårt att hitta något annat.

http://www.japanesenostalgiccar.com/ är en bra riktlinje för våran klubb smile

Kasi
9 september 2009 · 140 Inlägg

Inga fler namnförslag?

Även om JDM (Japanese Domestic Market) inte helt och hållet är korrekt till detta ändamål, så tycker jag att det är det ända alternativ som fungerar. Ska man inte använda JDM så måste man förklara att det är en klubb för japanska bilar, och det är svårt att få det till ett smidigt klubbnamn. Något i Retro Japanese Car Club of Sweden-stilen blir inte bra helt enkelt. JDM-stilen handlar till stor del om att uppgradera bilarna med japanska perfomance-delar, vilket på ett sätt relaterar till den japanska marknaden, men å andra sidan har det blivit ett rätt fritt begrepp. JDM kan jämföras med "tyskstuk", som inte nödvändigtvis behöver vara tyska bilar, utan mer som ett namn för en viss stil.

Jag röstar alltså för att ändå använda JDM i klubbnamnet. SushiCamaro Racings förslag "Retro JDM Club" tycker jag låter bra.

peegee Forummoderator
9 september 2009 · 2 924 Inlägg

JDM låter nog för många som att det bara gäller tunade/trimmade bilar...
Kanske lite fel om man vill ha med fina japanska orginalbilar? ...ex orginal Datsun Z bilar wink

Än värre är väl kanske att jag inte kommer på nåt bättre just nu när jag påpekar detta ...eller kanske det som nämnts fast kortare; "Jap Retro Car Club" ... JRCCroll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
9 september 2009 · 1 948 Inlägg

"Japan Retro club sweden"

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
hampeboi
9 september 2009 · 16 Inlägg

peegee skrev:
Än värre är väl kanske att jag inte kommer på nåt bättre just nu när jag påpekar detta ...eller kanske det som nämnts fast kortare; "Jap Retro Car Club" ... JRCCroll

Låter helt ok! smile

Bite my nuts n call me skippy!
http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja :)
http://www.toyotaclubsweden.com
peegee Forummoderator
9 september 2009 · 2 924 Inlägg

Jo  "Sweden" bör nog vara med eller rent av ha ett svenskt namn på klubben...för känns som man vill visa tydligt att det är en svensk klubb...?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang