Göra hjulinställning själv

MawE
27 augusti 2009 · 517 Inlägg

Tja!

Ska byta däck på min micra nu. Vill inte lägga ner 600-1000 kr på en hjulinställning då bilen knappt är värd mer än 1000 kr.

Nu är det så att båda framdäcken är sneslitna på den sidan närmast motorrummet i båda fallen..


Om jag skruvar på styrstagen, i vilken riktning bör jag skruva då? Inåt eller utåt? Hur mycket? Ja den frågan kan vara ganska relativ, jag vet, men på ett ungefär så att det blir lite bättre smile

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
groze
27 augusti 2009 · 564 Inlägg

Hmm. Det låter som du har för mycket toe out, men det kan också bero på andra saker.

Ett enkelt recept på att få "hygglig" uppfattning om hur hjulvinklarna är:

1. ställ hjulen så rakt du kan, dvs kör spikrakt med bilen på plant underlag och stanna.
2. Ta 4st pallbockar och placera på båda sidor om bilen.
3. Ta 2st långa RAKA brädor/aluprofiler och placera dom på pallbockarna  på ett sådant sätt att brädorna följer samma vinkel som hjulen har.
4.Gör 2st markeringar på varje bräda framför bilen med tex 0,5m mellanrum.
5. mät avståndet mellan brädorna på varje markering.
6. med hjälp av skillnaden i avstånd mellan markeringarna går det att räkna ut hjulvinkeln.
7. Justera styrlederna så bra du kan för att få hjulen lite rakare.

Förmodligen pekar dom ut i framkant ganska mycket om du har mycket snedslitna däck, om det nu inte beror på något annat fel i framvagnen.
Hjulvinklarna kan man få exprimentera lite med innan det blir bra. Styrningen/styrkänslan kan påverkas en hel del när man ändrar hjulvinklarna.

Vill du ha det riktigt bra är enda sättet att lämna in bilen till nån som har riktig utrustning. Jag har gjort så här på min busbil och det funkar klockrent. Rätt kul att exprimentera eftersom bilen styr in helt olika i kurvorna beroende på inställning. smile

Mvh Johan

MawE
27 augusti 2009 · 517 Inlägg

Ja precis, jag måste ha för mycket toe out.

Jag såg ditt svar efter att jag gjort min justering. Jag skruvade helt enkelt ett varv på styrstagen. Sen får jag se hur det blir. Sliter det mer eller mindre det får vi se om ett tag.

Sen om ratten står snett får vara där vid wink

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Stefan Varberg Supraman
27 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

bara så du vet så kommer dom inte sluta slita snett efter du har justerat.
tyvärr funkar de så med däck.
en framhjulsinställning kostar inte mer än 400, en fyrhjulsinställning kostar dock de du säger.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
FLindgren
27 augusti 2009 · 5 089 Inlägg

är dte inet bättre att lägga 600 på en hjulinställning,. än att skruva lite själv och chansa.. och sen få betala 1000 spänn för ett par nya däck igen..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Batta
27 augusti 2009 · 1 353 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
bara så du vet så kommer dom inte sluta slita snett efter du har justerat.
tyvärr funkar de så med däck.
en framhjulsinställning kostar inte mer än 400, en fyrhjulsinställning kostar dock de du säger.

Inte här i falun iallafall, en hjulinställning går på 800-1200.

inte många bilar idag som man har nån justering överhuvudtaget på på bakhjulen.



ontopic.

Ett annat sätt att mäta på ut på ett ungefär;

sätt 2 st häftstift i däcken och mät i mellan dem och nån fast punkt på bilen.

och om du ska skruva ut eller in beror på om styrleden sitter framför eller bakom hjulnavet.

sitter den framför så skall du skruva ihop/in den lite om du har toe-out.
sitter den bakom så skall den skruvas isär/ut lite                -:-

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
FLindgren
27 augusti 2009 · 5 089 Inlägg

Batta skrev:

Stefan Varberg skrev:
bara så du vet så kommer dom inte sluta slita snett efter du har justerat.
tyvärr funkar de så med däck.
en framhjulsinställning kostar inte mer än 400, en fyrhjulsinställning kostar dock de du säger.

Inte här i falun iallafall, en hjulinställning går på 800-1200.

inte många bilar idag som man har nån justering överhuvudtaget på på bakhjulen.



ontopic.

Ett annat sätt att mäta på ut på ett ungefär;

sätt 2 st häftstift i däcken och mät i mellan dem och nån fast punkt på bilen.

och om du ska skruva ut eller in beror på om styrleden sitter framför eller bakom hjulnavet.

sitter den framför så skall du skruva ihop/in den lite om du har toe-out.
sitter den bakom så skall den skruvas isär/ut lite                -:-

Jag tycker att istort sätt alla bilmärken har justeringar i bakvagnen. Inte många nya som inte har det. Tycker jag iaf.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Xuri One Man Clan
27 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

FLindgren skrev:

Batta skrev:

Stefan Varberg skrev:
bara så du vet så kommer dom inte sluta slita snett efter du har justerat.
tyvärr funkar de så med däck.
en framhjulsinställning kostar inte mer än 400, en fyrhjulsinställning kostar dock de du säger.

Inte här i falun iallafall, en hjulinställning går på 800-1200.

inte många bilar idag som man har nån justering överhuvudtaget på på bakhjulen.



ontopic.

Ett annat sätt att mäta på ut på ett ungefär;

sätt 2 st häftstift i däcken och mät i mellan dem och nån fast punkt på bilen.

och om du ska skruva ut eller in beror på om styrleden sitter framför eller bakom hjulnavet.

sitter den framför så skall du skruva ihop/in den lite om du har toe-out.
sitter den bakom så skall den skruvas isär/ut lite                -:-

Jag tycker att istort sätt alla bilmärken har justeringar i bakvagnen. Inte många nya som inte har det. Tycker jag iaf.

håller med...efter 92 är 940 volvos ända modell som inte går... v90,850,s40,v70,v70N.v70fas2...osv... där ställer man in...å tycker man ser rätt många volvos på vägarna...möjligtvis dom lite billigare bilarna å småbilar som e ej justerbara...men är de stora tunga bilar med komfort brukar de vara justeringsmöjligheter.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Batta
27 augusti 2009 · 1 353 Inlägg

Xuri skrev:

FLindgren skrev:

Batta skrev:

Inte här i falun iallafall, en hjulinställning går på 800-1200.

inte många bilar idag som man har nån justering överhuvudtaget på på bakhjulen.



ontopic.

Ett annat sätt att mäta på ut på ett ungefär;

sätt 2 st häftstift i däcken och mät i mellan dem och nån fast punkt på bilen.

och om du ska skruva ut eller in beror på om styrleden sitter framför eller bakom hjulnavet.

sitter den framför så skall du skruva ihop/in den lite om du har toe-out.
sitter den bakom så skall den skruvas isär/ut lite                -:-

Jag tycker att istort sätt alla bilmärken har justeringar i bakvagnen. Inte många nya som inte har det. Tycker jag iaf.

håller med...efter 92 är 940 volvos ända modell som inte går... v90,850,s40,v70,v70N.v70fas2...osv... där ställer man in...å tycker man ser rätt många volvos på vägarna...möjligtvis dom lite billigare bilarna å småbilar som e ej justerbara...men är de stora tunga bilar med komfort brukar de vara justeringsmöjligheter.

Jag har inte varit och kikat på nån volvo visserligen,
men jag har inte sett många bilar som har så faktiskt, men då får jag tro på er då! smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Germax
28 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Xuri skrev:
håller med...efter 92 är 940 volvos ända modell som inte går... v90,850,s40,v70,v70N.v70fas2...osv... där ställer man in...å tycker man ser rätt många volvos på vägarna...möjligtvis dom lite billigare bilarna å småbilar som e ej justerbara...men är de stora tunga bilar med komfort brukar de vara justeringsmöjligheter.

Vad kan man justera i bakvagnen på en 850/X70?
Vad jag vet kan man inte justera något bak på 440 häller, som även den såldes efter 92.
V70n/S60/80 kan man justera toe på vet jag.

Christian S
28 augusti 2009 · 4 816 Inlägg

JapMax skrev:

Xuri skrev:
håller med...efter 92 är 940 volvos ända modell som inte går... v90,850,s40,v70,v70N.v70fas2...osv... där ställer man in...å tycker man ser rätt många volvos på vägarna...möjligtvis dom lite billigare bilarna å småbilar som e ej justerbara...men är de stora tunga bilar med komfort brukar de vara justeringsmöjligheter.

Vad kan man justera i bakvagnen på en 850/X70?
Vad jag vet kan man inte justera något bak på 440 häller, som även den såldes efter 92.
V70n/S60/80 kan man justera toe på vet jag.

det är toe vinkeln man kan justera även på 850/X70.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
o_lindh
28 augusti 2009 · 347 Inlägg

Mawe, jag tycker att det låter som att du har felaktig camberinställning. Parkera bilen på en plan yta med ratten rakt och mät med ett vattenpass.

engolf
28 augusti 2009 · 3 235 Inlägg

Vattenpass som o-lindh föreslår,
och sen kan man mäta avstånd mellan fälgkanterna, först på ena sidan, sedan på andra, (alltså melan framhjulen). Om avståndet inte är samma, bör du justera. Du förstår väl att bilen måste stå på plan mark med centrerad ratt. Det är jävligt trångt att göra det med måttband eller liknande, men med en lasermätare går det fort och smidigt, bara sätta den mot fälgkanden och peka mot det andra hjulet.

Henke203
26 april 2021 · 6 Inlägg

Skapligt gammal tråd men fick upp den nu så.
Camber fram är väl justerbart på varenda bil i hela världen?
Custer fram är väl också justerbart på allt jag sett iaf.
Sen finns det efter-marknads satser till många modeller som gör att man kan justera mer lätt även vid mycket sänkning och coilovers osv.
Är bilen "Kobent" så Camber är den "Hjulbent" så Camber justeras i nästan alla bilar i topplagringen på  fjädertornen och övre länkarm.
Toe out som det skulle kunna vara i detta fall justeras i styr-stagen vanligtvis toe in skulle slitaget vara på utsidan av däcken och justeras som toe in fast åt andra hållet.
Sänkta bilar får nästan alltid fel Camber för att den nedre länkarmen sitter fast i chassiet och gör att bilen blir kobent som om du ser en jätte-sänkt gammal bubbla så fattar ni vad jag menar.
Det är dessutom ganska vanligt med inställningsmöjligheter i bakvagnen på bilar men det brukar inte synas på utsidan direkt då det ofta är en centrerings mojäng man skruvar på som jag tappat namnet på nu men.

Senast redigerat av Henke203 (26 april 2021)

Lucif3r
26 april 2021 · 2 215 Inlägg

Henke203 skrev:
Camber fram är väl justerbart på varenda bil i hela världen?

Volvo 7/940 går inte justera cambern på. Den är fast. Finns givetvis lösningar som t ex vrida topplagringen och borra nya bulthål... Men orginal är det inte justerbart.

torsen
26 april 2021 · 7 240 Inlägg

Henke203 skrev:
Skapligt gammal tråd men fick upp den nu så.
Camber fram är väl justerbart på varenda bil i hela världen?
Custer fram är väl också justerbart på allt jag sett iaf.

Sen finns det efter-marknads satser till många modeller som gör att man kan justera mer lätt även vid mycket sänkning och coilovers osv.
Är bilen "Kobent" så Camber är den "Hjulbent" så Camber justeras i nästan alla bilar i topplagringen på  fjädertornen och övre länkarm.
Toe out som det skulle kunna vara i detta fall justeras i styr-stagen vanligtvis toe in skulle slitaget vara på utsidan av däcken och justeras som toe in fast åt andra hållet.
Sänkta bilar får nästan alltid fel Camber för att den nedre länkarmen sitter fast i chassiet och gör att bilen blir kobent som om du ser en jätte-sänkt gammal bubbla så fattar ni vad jag menar.
Det är dessutom ganska vanligt med inställningsmöjligheter i bakvagnen på bilar men det brukar inte synas på utsidan direkt då det ofta är en centrerings mojäng man skruvar på som jag tappat namnet på nu men.

Camber och Caster är INTE justerbart på bl a Citroen 2CV med derivator.

Vissa bilar, t ex de med torsionsfjädring fram, blir nästan utan undantag, hjulbenta(positiv Camber) vid höjning och kobenta(negativa Camber) vid sänkning.
Även bilar med skruvfjädring och dubbla A-armar beter sig som ovan.
Men - vid höjning kan man,  i båda fallen, minska tendensen till positiv camber genom att placera en distans på 50 -75 mm mellan övre A-arm och styrspindel på t ex Jeep Liberty, Nissan Terrano II och Lada Niva m fl.
Vet jag - för jag har själv gjort det.

Castervinkeln påverkas starkt så den blir "framåtlutande" = minskat försprång vid höjning - på bilar med "skiftnycklar" fram,
t ex Land Rover Defender & Discovery 1 & II, Suzuki Jimny 3 & 4, Mercedes Geländewagen och vissa Toyota LandCruiser.
I stället för att byta "skiftnycklar" kan man kompensera Caster genom att byta till excentriska bussningar i "skiftnycklarna".

Själv använder jag "snörmetoden" för att kolla hjulskränkning fram och bak samt vattpass för hjullutningen/Camber.

Castervinkeln har jag ännu inte listat ut något enkelt och smart sätt att kolla.
Det är även den ändrade vinkeln som gör bilen vinglig - eller tvärt om styrovillig - när försprånget ändras.
Även villigheten att återgå till rakt fram efter styrutslag påverkas i olika grad.

simlar
27 april 2021 · 5 526 Inlägg

Dom flesta moderna standardbilar har inte justerbar camber och caster i framvagnen.
Eller ja extremt minimal justering genom att flytta framvagnsbalken någon millimeter i sina skruvhål.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Nurminen86
27 april 2021 · 109 Inlägg

Jag har gort 2 st hjulinställningar med ett snöre, ställ ratten rak sen spänn upp snöret så nära däcken du kan, sen är det bara mäta sig fram och ställa in... det sjuka är att båda bilarna slutade dra snett och även slita snett med den hör metoden. Det trodde jag aldrig 😆

Volvo 740 Gl "Sugis" (1989)
spillolja
27 april 2021 · 4 026 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
27 april 2021 · 7 240 Inlägg

Nurminen86 skrev:
Jag har gort 2 st hjulinställningar med ett snöre, ställ ratten rak sen spänn upp snöret så nära däcken du kan, sen är det bara mäta sig fram och ställa in... det sjuka är att båda bilarna slutade dra snett och även slita snett med den hör metoden. Det trodde jag aldrig 😆

Med "snörmetoden" ser man ju även om bilen "spårar" eller "springer som en hund".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang