4044
Sök

Hjälp med att trimm volvo 945 ltt

3 182 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Har tröttnat på dom slöa 135hk som är i bilen. skulle villa ha en enkel och billig setupp för motorn. jag vill inte byta topp eller turbon just nu. jag har redan beställt en wastgate från turbomek så man kan ladda mer. med vad mer ska man göra. 3" avgas med 3 kisse kommer så fort tanten slutar att jobba så jävla mycket hälg.

snickare
612 Inlägg
27 augusti 2009
chippa måste du göra om du ställer upp laddtrycket. sportfilter fast de e inge bra för luftmassemätaren,den tar skada. men så e de väl om du bygger en 3" downpipe o ett eget 2,5 " system,om du har tid o ork så sätt på en ic för bilen kommer bara bli slöare o slöare när du e ute o åker när du trimmar. bya ut alla slangar till rör på turbosystemet sen finns de nog massa annat man kan göra men de e några förslag/tips

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

3 182 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Det kommer bli 3" hela vägen från turbon. chip håller jag på att letar efter. öppet filter struntar jag nog i just nu. jag gjorde en större hål i luftburken idag. som e ungefär 15cmx 15cm. brölar fint. sen vart jag rekommenderad att skaffa volvos 968 spridare. så om nån har 4st så sig gärna till.

snickare
612 Inlägg
27 augusti 2009
orginal spridarna håller o fungerar fint så de e bara onödigt köp sånt där medel som gör rent hela motorn så om du vill byt spridare men byter du till värre spridare så får den mer bränsle så den kan ju bluddra då måste du kolla över luften oxså

3 182 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
ingen som har några tipps.

92 Inlägg
28 augusti 2009
om jag fattat det hela rätt så räcker det med att byta
tryck klockan till en större så har du samma hk som i en fulltryckare dvs 165hk

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73

1 915 Inlägg
28 augusti 2009
1bars laddryck, pystrim eller wastegate beroende på ekonomi.
chip, tex viking.
3" avgassystem
Tändstift BPR7ES
ca 200häst bör det bli då och kostar inte så mycket.
mkt roligare än orginal 135häst o 0,3bar laddtryck

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

3 182 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
tändstiften vilka är det är det vanliga ngk.  jag har beställt  en wg från turbomek.

1 915 Inlägg
28 augusti 2009
japps, det är NGK.
BP7ES eller BPR7ES funkar bra, lite hårdare än standard.
standard rekomendation är BP6ES

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

snickare
612 Inlägg
29 augusti 2009
larsson.m skrev:
chip, tex viking.
3" avgassystem
Tändstift BPR7ES

ja har 3" efter kat,ställbar wg,o vanliga tändstift o bilen e rolig som den e men laddar bara 0,5 just nu så ska väl ställa upp den big_smile o byta stift hehe så får ja se om ja bygger 3" downpipe o racekat. hur mycke hästar kan de ge?

1 915 Inlägg
30 augusti 2009
En FT laddar 0,55 och den har 165hästar, så du ligger väl strax under om du laddar exakt 0,5.
ökar du laddet till 1,0 så blir det runt 200häst.
3" DP och racekat gör väl några extra hästar oxå.

Byta kamaxel till tex A, gör bilen roligare att köra än med orginal T-kam...

allenalle skrev:
larsson.m skrev:
chip, tex viking.
3" avgassystem
Tändstift BPR7ES

ja har 3" efter kat,ställbar wg,o vanliga tändstift o bilen e rolig som den e men laddar bara 0,5 just nu så ska väl ställa upp den big_smile o byta stift hehe så får ja se om ja bygger 3" downpipe o racekat. hur mycke hästar kan de ge?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

snickare
612 Inlägg
30 augusti 2009
har ingen större lust o öppna motorn för en kam då de redan släpper när man e ute o kör så ja e nöjd med hur den e nu men ska ställa upp trycket o hade tänkt bugga om hela avgassystemet nu i vinter till dubbla utblås så då får de bli en downpipe o racekat smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 augusti 2009
dom gröna spridarna som sitter i Ltt räcker till 250 häst i alla fall så att byta dom på en bil utan uppgraderingsturbo är bara dumt å dyrt...

billigaste för pengen är ett chip å laddtryck på 0,8-1bar..
avgasystemet ger väl knappast kännbar effektökning i mitt tycke (inte så de är värt pengarna)... ljud kan få vem som å tro att en bil går fortare..

effekt/pris = chip + 1bar
Pris/ingenting = avgas,spridare."sportluftfilter"

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
30 augusti 2009
Xuri skrev:
dom gröna spridarna som sitter i Ltt räcker till 250 häst i alla fall så att byta dom på en bil utan uppgraderingsturbo är bara dumt å dyrt...

avgasystemet ger väl knappast kännbar effektökning i mitt tycke (inte så de är värt pengarna)... ljud kan få vem som å tro att en bil går fortare..

när jag skulle bes min bil så satt jag på orginal downpipe (katalysator) o far åt fan va slö den blev.. tongue så visst är de skillnad med 3"

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 augusti 2009
Nichlas_H skrev:
Xuri skrev:

när jag skulle bes min bil så satt jag på orginal downpipe (katalysator) o far åt fan va slö den blev.. tongue så visst är de skillnad med 3"

Ja men om du jämnför pengarna ? typ 3-6K för ett avgassystem som ger lite bredare register...

medans ett chip för 500 kr ger 50 häst....

3" ger inte någon direkt skillnad men å plocka bort katten gör de lite roligare...

10 287 Inlägg
31 augusti 2009
Skit i 3" och lägg pengar på en annan kam. Orginal kam är tillverkad för att bromsa motorn över 4500 rpm genom att fylla cylindrarna med avgaser.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 182 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Skit i 3" och lägg pengar på en annan kam. Orginal kam är tillverkad för att bromsa motorn över 4500 rpm genom att fylla cylindrarna med avgaser.

/Göran

3" kommer jag och en polare bygga i helgen hur som helst och det blir från turbon. men nu sitter jag och undrar bilen är ny bes och ska jag skita i katten eller ska vi svetsa på en när vi endå håller på.

Du siger att jag ska montera en annan kam, vad för kam rekommenderar du då i så fall. jag kommer som sagt va inte att byta topp eller turbo. och vart hittar jag nån som till en vettig peng kan montera den särigöst.

wg är beställd från turbomek. chipet blir till 98% en vikingchip ecotrim så du kan ladda 1,2.

Forummoderator
26 481 Inlägg
31 augusti 2009
Ja vill du få bilen genom besiktningen en gång till så ska du nog ha en katalysator ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 182 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
AirOne skrev:
Ja vill du få bilen genom besiktningen en gång till så ska du nog ha en katalysator ja.

jo det vet jag men den kan man svetsa på när det är dags.

Forummoderator
26 481 Inlägg
31 augusti 2009
pukan2 skrev:
AirOne skrev:

jo det vet jag men den kan man svetsa på när det är dags.

Gör man det från första början när man ändå bygger om helt så slipper man det sen. Hellre nu än ett hastjobb man ändå måste göra om efter besiktningen då man har avgasläckor här och där för att man hastat ihop allt.
Bara en tanke..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök