Hej - en tragikomisk historia - jag bjuder på den...

och tar tacksamt emot all ev hjälp jag kan få...
det skall sägas direkt att min kunskap när det gäller bilmeck är, eh, något begränsad...viljan däremot enorm...
En bekant skall utomlands och skulle sälja sin 745 modell som ovan - enda trasslet han haft var att den inte startade en gång för ett par veckor sedan (vilket kändes aningen obehagligt...). Jag körde den igår -den gick perfekt - och som "tur" ´var, vid ett tillfälle efter en paus, startade den inte på två försök - varvid jag (som kollat igenom trådarna på forumet) knackade till lite på bränslepumpsreläet varefter den gick igång, körde ner och letade relä bland bildelshandlare, hittade ett på MECA tryckte i det, körde runt lite utan problem, med flera pauser - HURRA - problem solved - köpte bilen.
Ett par timmar senare när jag i går kväll skulle ut startade den inte...och inte idag heller...
Startmotorn drar runt, jag har hållt handen på bränslepumpsreläet vid start och känner inget speciellt, borde det inte knäppa till rejält i det när det slår på? (jag tycker mig ana att det knäpper till lite lätt ett par sekunder efter det att jag "tänt av"). alla säkringar i utrymmet under cigtändaren ser OK ut.
Jag torkade av tändstiften och satte i dem igen och gjorde ett par nya startförsök utan att lyckas - när jag direkt plockade bort stiften var de helt torra vilket väl betyder att ingen soppa kommer fram.
Jag har sett, och uppskattar, de många potentiella förslag som finns på liknande problem i forumet men vågar ändå mig på att fråga om någon kan ge råd om var man skall börja leta när det gäller detta specifika problem: startar inte (alls numer), och när den väl startar/startade verkar/verkade den gå helt OK - kanske aningen trött tomgång direkt efter start.
2009-12-23 PROBLEMET LÖST:
EFTER EN MÄNGD TURER -
BesiktIGADES MED skyhöga avgasvärden (särskilt HC) och extremt lågt lambda:
CO 1.3
CO2500 1.3
HC 721
LAMBDA 0.65
-> STYRDATORN GAV FELAKTIGA SIGNALER (ÄRGADE KONTAKTER), UPPFUCKAD LAMBDASOND+KAT+ETT PAR SPRIDARE -> KONTAKTERNA TILL STYRDATORN GJORDES IORDNING OCH KOMPONENTERNA BYTTES.
-> BILEN STARTADE BARA PÅ STARTGAS KALL SOM VARM OCH SVAJJADE EXTREMT PÅ TOMGÅNG EMELLANÅT-> BYTTE SPRIDARRELÄ -> GÅTT SOM EN KLOCKA EFTER DET!
TACK FÖR ALL HJÄLP PÅ FORUMET
/paul