4768
Sök

Jetta motor som går baklänges

17 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Hej!

Har ett problem med en jetta 83:a som går baklänges sedan att spännrullen slakat efter och att remmen kuggat över flera kugg, hur gör man för att få ordning på kamremmen?
Har köpt en ny kamrem och spännrulle, och har ställt in enligt markeringarna men det fungerar inte, motorn går knappt.

Tacksam för svar.

Micke

17 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Tack för det, ska bli spännande att prova detta.

Tack.

Mvh Mikael

msjuan skrev:
Om jag inte är allt för morgontrött så är det Kamaxeln som står fel. Vrid kamaxeln ett varv till och ställ den på markeringen.

Mvh Marcus

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 september 2009
du kan väl inte mena att motorn går bokstavligen åt fel håll?
och om kammen står 1 varv fel så är det väl omöjligt att den ens går?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 september 2009
Borde väl inte spela någon roll om kammen står ett varv fel? borde ju liksom inte göra nån skillnad alls? värre om den står ett halvt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 554 Inlägg
1 september 2009
kolla så du kollar på rätt markeringar, de finns flera så man kan lura sig på de

17 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Hej!

Jag kanske uttryckte mig lite fel där...då jag provade att starta den så gick som vanligt på starten och tände till men sedan så stannade den till för att sedan liksom gå bakåt, åtminstone låter det så.
Jag vet inte så mycket om kamrem och så men gillar att hålla på så att man lär sig.

Vad tycker ni att jag ska göra för att få det till fungera?

tal0n skrev:

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 september 2009
mickesrx skrev:

nolla motorn och kolla så alla markeringar stämmer, troligtvis gör dom inte det.

17 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Jag har hittat en markering på drevet som sitter på toppen, där sitter det en markering på sidan mot toppen, en fyrkantig markering.
Längst ner på dreven därnere så finns det en punkt på ett drev och på det yttre drevet så finns det ett streck, enligt vad jag hört så ska dessa vara i linje med varandra.

loudness skrev:
kolla så du kollar på rätt markeringar, de finns flera så man kan lura sig på de

17 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Det har jag gjort en gång men fick inte den att gå, men ska försöka igen.

NITROUS skrev:
mickesrx skrev:

nolla motorn och kolla så alla markeringar stämmer, troligtvis gör dom inte det.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 september 2009
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/5016_0.jpg

vet inte om den bilden hjälper dej något
Senast redigerat av NITROUS (1 september 2009)

17 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Tack så mycket, det ser ut som på motorn, ska skriva ut den och ta bilden till bilen.

Mvh Mikael

NITROUS skrev:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/5016_0.jpg

vet inte om den bilden hjälper dej något

4 554 Inlägg
1 september 2009
har för mig det är en markering på insidan kamdrevet man ska gå efter eller något, lossa ventilkåpan och kolla hur kammen står så ser du vilken markering som stämmer

261 Inlägg
1 september 2009
vevaxeln ställs på noll,märkningen finns på startkransen, finns ett hål uppepå växellådan,  kammen ställs på noll . finns en liten prick eller streck på insidan kamdrevet. det skall stå jäms med toppen.
hjulet som driver fördelaraxeln ställs enklast genom att ta av fördelarlocket. rotorn skall stå mot strecket i fördelaren,

17 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Tack för ditt svar,  ska prova detta.

Beatnikbandit skrev:
vevaxeln ställs på noll,märkningen finns på startkransen, finns ett hål uppepå växellådan,  kammen ställs på noll . finns en liten prick eller streck på insidan kamdrevet. det skall stå jäms med toppen.
hjulet som driver fördelaraxeln ställs enklast genom att ta av fördelarlocket. rotorn skall stå mot strecket i fördelaren,

17 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
hej!

Har provat allt detta och tyvärr så går motorn inte ändå, jag har kollat och både 1:ans och 4:ans cylinder står i övre dödläge.
Motorn går liksom baklänges, alltså först går den runt och sedan stannar den till för att sedan gå igen.
Det låter som om att det tar i någonting, men jag har gjort kompprov och det varierar från 8,5 till 9,5 kg.

En fråga bara, den här markeringen på startkransen, hur ska den se ut?
Det jag har sett är en liten punkt som ser ut som en upphöjd nolla, jag har dragit runt motorn på vevaxeln och sett till markeringarna stått i linje med varandra och då har den här upphöjda nollan blivit synlig varje gång och 1:an och 4:ans cylinder står då högst upp och rotorn pekar på markeringen inne i fördelaren.
Likaså med den här markeringen på kamdrevet, den har jag ställt i höjd med toppen.

Har ni några fler ideer på vad som kan vara fel?

Tack
Mvh Mikael

mickesrx skrev:
Tack för ditt svar,  ska prova detta.

Beatnikbandit skrev:

jobbar påre
751 Inlägg
2 september 2009
tal0n skrev:

de som är fint med dessa motorer..du kan ställa kammen fel..händer inget=) kan snurra motorn hur mkt du vill=)

du har nollningspunkter.. en på blocket.har för mig den var på höger sida av kugghjulet..övre sitter ovanför har ja för mig...

var ganska simpelt=) finns även pilar på kugghjulen som markerar smile

17 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Ja det är jättebra, ska se om jag hittar den punkten, jag har använt mig att den fyrkantiga markeringen som sitter på kamdrevet.
Sedan så har jag använt mig av punkten på vevaxeldrevet och markeringen som sitter på drevet som sitter utanför vevaxeldrevet, dessa två har jag låtit vara i linje med varandra.
Rotorn pekar mot markeringen inne i fördelaren och både 1 och 4:ans cylinder ligger i topp.
På vevkransen i hålet på växellådan så ser jag en upphöjd nolla och den kommer alltid på plats när jag sätter alla markeringar som de ska vara.

Men ändå så går inte motorn, ett tips jag fick var att man ska vrida fördelaren lite till höger, det kan fungera  om man har tur.
Ett jag trodde jag att det var startmotorn som ställde till att motorn beter sig så här underligt.

Mikael

Pro_fxr skrev:
tal0n skrev:

de som är fint med dessa motorer..du kan ställa kammen fel..händer inget=) kan snurra motorn hur mkt du vill=)

du har nollningspunkter.. en på blocket.har för mig den var på höger sida av kugghjulet..övre sitter ovanför har ja för mig...

17 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Jag har gjort allt som går att göra, alla tips jag fått är gjorda, jag har till och med lejt en bilmekaniker som har varit och tittat och ställt in kamremmen men han har heller inte fått igång motorn, alla tänddelar är bytta, vi ska dra bilen till en verkstad för fullständig genomgång.
Det är ju som det sägs inte så svårt, men detta var ett mysko, jag har aldrig varit med maken på besvärlig bil.

Hör av mig sen när felet är hittat, om det går att hitta, blir kanske skroten istället...*ler*

mickesrx skrev:
Ja det är jättebra, ska se om jag hittar den punkten, jag har använt mig att den fyrkantiga markeringen som sitter på kamdrevet.
Sedan så har jag använt mig av punkten på vevaxeldrevet och markeringen som sitter på drevet som sitter utanför vevaxeldrevet, dessa två har jag låtit vara i linje med varandra.
Rotorn pekar mot markeringen inne i fördelaren och både 1 och 4:ans cylinder ligger i topp.
På vevkransen i hålet på växellådan så ser jag en upphöjd nolla och den kommer alltid på plats när jag sätter alla markeringar som de ska vara.

Men ändå så går inte motorn, ett tips jag fick var att man ska vrida fördelaren lite till höger, det kan fungera  om man har tur.
Ett jag trodde jag att det var startmotorn som ställde till att motorn beter sig så här underligt.

Mikael

Pro_fxr skrev:
tal0n skrev:

17 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Hej nu går bilen, det var tändkablarna från mekonomen som var lite konstiga, men efter en koll på dom så hittade vi att det var dom som orsakade felet med att bilen var stendöd.

Mvh Micke

mickesrx skrev:
Jag har gjort allt som går att göra, alla tips jag fått är gjorda, jag har till och med lejt en bilmekaniker som har varit och tittat och ställt in kamremmen men han har heller inte fått igång motorn, alla tänddelar är bytta, vi ska dra bilen till en verkstad för fullständig genomgång.
Det är ju som det sägs inte så svårt, men detta var ett mysko, jag har aldrig varit med maken på besvärlig bil.

Hör av mig sen när felet är hittat, om det går att hitta, blir kanske skroten istället...*ler*

mickesrx skrev:

Mikael

Pro_fxr skrev:

17 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Tillbaka igen, hade fått bilen till att gå, men helt plötsligt så började bilen hacka och rycka ochj smälla när bilen blivit varm för att sedan stanna.

Vet någon vad det kan vara för fel?

mickesrx skrev:
Hej nu går bilen, det var tändkablarna från mekonomen som var lite konstiga, men efter en koll på dom så hittade vi att det var dom som orsakade felet med att bilen var stendöd.

Mvh Micke

mickesrx skrev:

mickesrx skrev:

Mikael

Sök