Jetta motor som går baklänges

dbjanoz
19 september 2009 · 1 785 Inlägg

mickesrx skrev:
Hej!

Har ett problem med en jetta 83:a som går baklänges sedan att spännrullen slakat efter och att remmen kuggat över flera kugg, hur gör man för att få ordning på kamremmen?
Har köpt en ny kamrem och spännrulle, och har ställt in enligt markeringarna men det fungerar inte, motorn går knappt.

Tacksam för svar.

Micke

Markeringarna bör vara de samma som det är på motorn jag har i sciroccon. Kamaxeln har en punktmarkering på insidan av hjulet som ska stå i höjd med ventilkåpans kant. Markeringen på vevaxelns remskiva och mellan axelns drev ska möta varandra. Kolla att veven är nollad i växelådans ände genom tändinställningshålet. Nästa grej som också måste vara rätt är att tändfördelarens rotor möter upp markeringen på tändfördelarens hus. Det är en markering på kanten av huset ovankant. Då är allting rätt ställt och motorn kan i detta läget omöjligt startas och rotera baklänges.

Kolla även upp att vakuum enheten och motvikterna i fördelaren fungera som de ska

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Manny Medlem i GTIklubben
19 september 2009 · 401 Inlägg

Så här låter/går det det när man använder märkningen på utsidan av kammens remhjul istället för det på insidan.




Och eftersom bilder säger mer än tusen ord så varsågoda, så här nollar man maskinen (detta gäller de flesta 8v motorer från VAG):

http://www.forumbilder.se/images/ab9200994443P2836.jpg

http://www.forumbilder.se/images/5f9200994527P6bdb.jpg

http://www.forumbilder.se/images/119200994555P65ba.jpg

Senast redigerat av Manny (19 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang