Bränsleförbrukning på tomgång?

Koffa Butikschef
3 maj 2006 · 116 Inlägg

Tjenare!

Funderar på en sak, hur mkt soppa går egentligen åt när man står på tomgång?
Har kört en halv tank och stod på tomgång i typ 1min och snittförbrukningen steg med 0,3 från 11,1 till 11,4 under den korta tiden...

En rätt simpel fråga för er som kan... smile

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu
Big_J
3 maj 2006 · 99 Inlägg

De kan inte va rätt??? Eller... Min bil tar då knappt nån bensin alls på tomgång, iaf va ja ha märkt... Har iofs inte räknat på de, men nog har Opeln stått på tomgång ett antal timmar i vinter, utan att ja reflekterat över att de gått mycke bränsle smile Skulle det dessutom vara så att du hade en diesel, vilket ja ju knappast tror, så då tar den typ ingenting big_smile

Men om du har färddator, låt den stå på tomgång i typ tjugo minuter, å se om den visar förbrukning per timme istället för mil... Vissa bilar brukar då göra de...

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Drönirettab
3 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Beror ju på hur hög tomgången är också. Den kommer att dra väldigt mycket per mil iaf eftersom den står still. Men om du blir bogserad i 50 mil med motorn på tomgång och med en fart av 110 knyck så har den dragit ganska lite per mil.

Koffa Butikschef
3 maj 2006 · 116 Inlägg

Tycker inte heller att den borde dra ngt specillt med soppa när den står på tomgång.
Färddatorn registrerar heller ingen direkt förbrukning under tomgången utan man ser bara ökningen på snittförbrukningen...
Hmmm....

Och när man nollställer snittförbrukningen så tickar den upp riktigt fort 25,5l/mil sen kan den ej gå högre...

Har riktigt svårt att tro att den skulle dra så mycket soppa när den ej har ngt att driva...

Senast redigerat av Koffa (3 maj 2006)

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu
Nufo_boy
3 maj 2006 · 62 Inlägg

min bil drar 0.6 l/h på tomgång.

Alla är vi nybörjare första gången.
Koffa Butikschef
3 maj 2006 · 116 Inlägg

Kanske är ngt strul med datorn då....

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu
bdahl Säljare
3 maj 2006 · 341 Inlägg

datorn har kanske lite problem att räkna ut bensinförbrukningen på tomgång eftersom bilen står still... den tar väl hänsyn till hur långt man kör också?
så egentligen skulle den väl visa oändlig bränsleförbrukning/mil eftersom man inte tar sig nån stans..

viccoA
3 maj 2006 · 3 110 Inlägg

På ecodrive kurserna lär de ut att bilar drar betydligt mer i timmen på tomgång än i 70 km/h på högsta växeln.

Sibbe
3 maj 2006 · 17 Inlägg

Koffa skrev:
Tjenare!

Funderar på en sak, hur mkt soppa går egentligen åt när man står på tomgång?
Har kört en halv tank och stod på tomgång i typ 1min och snittförbrukningen steg med 0,3 från 11,1 till 11,4 under den korta tiden...

En rätt simpel fråga för er som kan... smile

Samma här. Snittförbrukningen stiger rejält.

audi_coupé
3 maj 2006 · 104 Inlägg

min står det att den drar runt 1,2 liter timmen

kung1
3 maj 2006 · 180 Inlägg

samma för mig

Ekis!
3 maj 2006 · 1 210 Inlägg

Koffa skrev:
Tjenare!

Funderar på en sak, hur mkt soppa går egentligen åt när man står på tomgång?
Har kört en halv tank och stod på tomgång i typ 1min och snittförbrukningen steg med 0,3 från 11,1 till 11,4 under den korta tiden...

En rätt simpel fråga för er som kan... smile

Haha ja färddatorn mäter ut förbrukningen på hur många mil du kör... wink står du still så blir det just inga mil därav stiger snittförbrukningen... smile

Ganska så logiskt eller hur grabbar wink hehe...

Senast redigerat av Ekis! (3 maj 2006)

PeppeVectra Peppe Vectra
3 maj 2006 · 1 076 Inlägg

min bil drar 1.3 liter i timmen på tomgång, den som skrev 25.5 eller nåt va de va kan du dela med 60 ungefär så får man fram vad bilen drar på tomgång i timmen, inget man kan lite helt hundra på.

  snabbt å enkelt,   60 delat på 25.5 = 2.3

   kan verka lite högt men din bil är ju säkert vråltrimmad eller nåt sånt roligt.  smile


    En diesel brukar generellt dra mer på tomgång än en bensinare för den som undrade...  inte alla bilar men många.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Ekis!
4 maj 2006 · 1 210 Inlägg

Lucifer84 skrev:
min bil drar 1.3 liter i timmen på tomgång, den som skrev 25.5 eller nåt va de va kan du dela med 60 ungefär så får man fram vad bilen drar på tomgång i timmen, inget man kan lite helt hundra på.

  snabbt å enkelt,   60 delat på 25.5 = 2.3

   kan verka lite högt men din bil är ju säkert vråltrimmad eller nåt sånt roligt.  smile


    En diesel brukar generellt dra mer på tomgång än en bensinare för den som undrade...  inte alla bilar men många.

MEN HALLÅ!!! seriöst fattar ni inte att färdatorn mäter snittförbrukning på MILTAL ni kör....
står man då still så drar bilen en hel jävla massa enligt färdatorn eftersom den EJ RULLAR.....!!

jag blir ju mörkrädd när jag ser era funderingar...  Färdatorn=mäter snittförbrukning vid FÄRD.

skärpning.. wink

Senast redigerat av Ekis! (4 maj 2006)

Ekis!
4 maj 2006 · 1 210 Inlägg

bdahl skrev:
datorn har kanske lite problem att räkna ut bensinförbrukningen på tomgång eftersom bilen står still... den tar väl hänsyn till hur långt man kör också?
så egentligen skulle den väl visa oändlig bränsleförbrukning/mil eftersom man inte tar sig nån stans..

Helt riktigt.. smile

jika
4 maj 2006 · 55 Inlägg

Får nog hålla med föregående inlägg lite grand...
Har man en färdator som KAN räkna ut förbrukning / TIDSenhet så är det ju inga problem... Men de flesta räknar ju förbrukning / LÄNGDenhet, dvs Liter / Mil ect... och det går ju inte att relatera till hur mycket den drar på tomgång när den står stilla...

Om Lucifer känner för att dela med sig på vilka grunder formlen som presenteras är baserad på så lyssnar jag gärna, för jag ser ingen logik i det iaf.

Förmodligen finns det någon inbyggd funktion i färddatorn att bortse från stillastående gång eftersom snittförbrukningen hade skjutit i höjden (till oändligheten) då bilen drar bensin trots att den står stilla -> Förbrukning / 0
Det är ju väldigt beroende på bilmärke och sådant för i många av de bilar jag kört påverkas inte snittförbrukningen av att stå still då den faktan (iaf för mig) är irrelevant.

Edit: Nu blev det för-föregående inlägg tongue

Senast redigerat av jika (4 maj 2006)

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)
PeppeVectra Peppe Vectra
4 maj 2006 · 1 076 Inlägg

Ekis! skrev:

Lucifer84 skrev:
min bil drar 1.3 liter i timmen på tomgång, den som skrev 25.5 eller nåt va de va kan du dela med 60 ungefär så får man fram vad bilen drar på tomgång i timmen, inget man kan lite helt hundra på.

  snabbt å enkelt,   60 delat på 25.5 = 2.3

   kan verka lite högt men din bil är ju säkert vråltrimmad eller nåt sånt roligt.  smile


    En diesel brukar generellt dra mer på tomgång än en bensinare för den som undrade...  inte alla bilar men många.

MEN HALLÅ!!! seriöst fattar ni inte att färdatorn mäter snittförbrukning på MILTAL ni kör....
står man då still så drar bilen en hel jävla massa enligt färdatorn eftersom den EJ RULLAR.....!!

jag blir ju mörkrädd när jag ser era funderingar...  Färdatorn=mäter snittförbrukning vid FÄRD.

skärpning.. wink

å gisses vad du skräms, titta på en färdator i en opel uner tomgångskörning??????

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
N33d4Sp33d Ingenjör
4 maj 2006 · 256 Inlägg

Koffa skrev:
Tjenare!

Funderar på en sak, hur mkt soppa går egentligen åt när man står på tomgång?
Har kört en halv tank och stod på tomgång i typ 1min och snittförbrukningen steg med 0,3 från 11,1 till 11,4 under den korta tiden...

En rätt simpel fråga för er som kan... smile

Står du en längre stund så garanterar jag dig att förbrukningen kommer stiga ännu mer.

Färddatorn räknar:

Snittförbrukningen = Antal liter som gått åt / mil som du kört

Tex:

11,1 = 12 / 1,08

När du står stilla så ökar "antal liter som gått åt" medan antal "mil som du kört" är detsamma
Detta ger:

11,4 = 12,312 / 1,08

Därav den ökade förbrukningen.


Mvh

P.S Testa med att nollställa allt och ställa bilen på tomgång.

Det är inget brott förrän man åker fast
bdahl Säljare
4 maj 2006 · 341 Inlägg

Åk till macken... tanka fullt.. stå kvar vid pumpen och kör på tomgång i en timme... tanka sedan i tills det blir fullt igen...då ser du vad den drar på tomgång.... smile

sveddan
4 maj 2006 · 1 453 Inlägg

viccoA skrev:
På ecodrive kurserna lär de ut att bilar drar betydligt mer i timmen på tomgång än i 70 km/h på högsta växeln.

Jo det stämmer. Många tror att det är bättre ur ekonomisk synpunkt att hålla ner farten, i själva verket är det tvärtom eftersom motorn inte behöver mer soppa utan istället mer luft vid körning i högre hastighet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang