Bötespris på för feta däck?

Sire
17 mars 2005 ·

Ska klämma på ordentliga svålar på Smarten till sommaren. Nån som vet hur mycket man ska lägga undan till kommande böter? ;-) De kommer sticka ut ca: 5cm utanför skärmkanterna.

För att inte bli alldeles ruinerad har jag funderingar på att bredda skärmarna både fram och bak. Kan någon ge mig några tips? (det är plastskärmar) Lite tips på verktyg, material och hur man går tillväga osv.

Tacksam för svar...

Daniel
17 mars 2005 · 671 Inlägg

Föreslår glasfiber, polyester och gelcoat.
Verktyg, sax, gasmask och pensel.

Jag har inte tittat närmare på en smart någon gång så hur du ska göra kan jag inte säga.

Breda däck ger vissa nackdelar. Om du får ett annat offset så riskerar du att det blir väldigt spårkänsligt. Troligen blir det betydligt tyngre och det ger ett större rullmotstånd.

Janne
17 mars 2005 · 252 Inlägg

Börja med att åk med en polare med en volvo 242  med 225 fram och 265 bak så käner du hur det känns att åka en bil med för breda däck.

problemet med din bil är nog att den inte e reggad med allt för breda däck.
Har du bredare ändå så kan du åka på att bes om bilen vid en ev kontroll.
Sedan har du om du byter fälgar till en annan omkrets så kan det bli problem med herr haffa även där...

//Janne
Sire
17 mars 2005 ·

Daniel:
Är det dyra grejer, och var köper man detta?

Janne:
Det är väl ingen bil som är reggad för allför breda däck? ;-)
Som det är nu, är bilen väldigt vindkänslig. Blåser det ordentligt (som inte märks så mycket i en vanlig bil) så är det båda händerna på ratten. Jag lovar!! Som om en osynlig jättehand greppar tag om hela bilen och leker med den. Har läst på olika Smart-forum att bredare däck minimerar detta och gör den ÄNNU mer stabil än den är original. (iof. inte såhär breda som jag har tänkt ;-) Fast omkretsen är fortfarande 15"
Däcken är redan köpta och bakre fälgarna är inlämnade för breddning. There is no return now! hehehe

Men det är ingen som vet vad böterna ligger på ungefär?

Daniel
18 mars 2005 · 671 Inlägg

Det finns på båtaffärer eller biltema.

Här finns en handbok för glasfibergjutning.
http://eastlake.mine.nu/robert/glasfiber/glasfiber.doc

Sire
18 mars 2005 ·

Tack för det! :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang