Ford Sierra 2.0 L -87 dör ibland

badford
12 september 2009 · 11 Inlägg

Snälla någon, hjälp mig! yikes

Jag har en gammal original Ford Sierra 2.0 L (inte insprutning) från 1987 som gått knappt 8000 mil, motorkod NRD, 74 kW (tror motorn är en sk "pintomotor"?). Problemet är att den då och då dör helt (ca 10-15 ggr nu under sommaren), helt utan förvarning. Inga ryckningar eller hostningar, den dör bara tvärt.

Verkar inte spela någon roll om man kör sakta eller fort. Sedan är det oftast (inte alltid) omöjligt att få igång den direkt. När den väl går igång igen kan man ibland köra minst 50 mil utan problem, ibland bara några kilometer (den hinner alltså ibland knappt bli varm). Efter att den dött så kan man ibland få igång den direkt, men det är vanligare att man får vänta många timmar eller till nästa dag. När den inte vill starta så lovar den inte ens, inte en tillstymmelse till tändning verkar det som.

Så, det verkar vara något med tändningen, är amatör ska jag säga, vilket ni förstått redan lol, men har försökt kolla om det kommer någon gnista när bilen väl strular, men det verkar vara helt dött från tändspolen. Men jag vill inte utelämna något, jag kan vara helt fel ute. Har försökt söka bland olika forum, det har skrivits om bl a:

* bränslepumpen (är väl inte elektrisk i denna modell?)
* säkerhetsrelät (ska tydligen finnas någon knapp i skuffen under reservhjulet men har inte hittat något)
* tändmodulen (har inte hittat någon, är den kanske inbyggd i...)
* tändboxen/styrboxen (? Sitter en relativt stor låda till höger i motorrummet som det står motorcraft på)
* hallgivare (Har förstått att denna troligen sitter i fördelaren, inne i blocket?)
* tändningslåset (kan det bryta endast tändningen om det är kasst?)

Tändkablar och fördelarlock är bytt (i brist på andra ideér), men det var ju givetvis inte det har jag insett nu. tongue

Är det någon som har en idé om vad som kan vara felet? hmm

Tacksam för hjälp! smile

Här är några kompletterande "inbillningar" hmm, skall dock tas med en STOR nypa salt (fattar inte hur det kan ha med tändningen att göra, därav min stora osäkerhet.)

* Felet verkar oftare inträffa när bilen precis lastats med mycket i bagageutrymmet...!?
* Felet verkar inte inträffa lika ofta när det är mycket soppa i tanken...!?
* Felet verkar oftare inträffa när det är nedlut eller möjligen plant, tror aldrig det inträffat i en uppförsbacke...!?

Senast redigerat av badford (14 september 2009)

norpan1
13 september 2009 · 1 043 Inlägg

Prova att byta tändmodulen, tror den sitter på innerskärmen.

badford
13 september 2009 · 11 Inlägg

Okej, tack! smile Jag har letat efter den förut, men ska göra ett nytt försök. Har för mig att jag läste någonstans att tändmodulen på denna modell (sierra modell 1) är inbyggd i den stora lådan "styrboxen" eller "tändboxen" eller vad den kallas.

norpan1
13 september 2009 · 1 043 Inlägg

Gå in på mekonomens hemsida där finns det en bild på den, dessutom tror jag att du kan följa kablarna ifrån fördelaren till den.

badford
13 september 2009 · 11 Inlägg

Ja, jo, jag har också sett den där grejen på mekonomens sida, allt verkar stämma med motorkod etc, men jag hittar ta mig f_n inte den. Måste göra ett allvarligt nytt försök. TACK!

badford
13 september 2009 · 11 Inlägg

Alltså allvarligt, jag har vart ut och letat med stora ficklampan, följt kablarna från fördelaren etc, men jag kan faktiskt inte hitta den, är till 99% säker att det inte sitter någon sådan modul på innerskärmen (som mekonomen har) någonstans, åtminstone inte synligt. Det enda som verkar finnas är den stora lådan som det står motorcraft på och givetvis tändspolen... skumt så det förslår.

norpan1
14 september 2009 · 1 043 Inlägg

Kan du lägga upp en bild på den stora lådan?

Vestin
15 september 2009 · 2 Inlägg

Har du kollat under förarsätet? Hade exakt!! de problem du beskriver med min gammla ford escort dock med skåp och elpump. Under stolen satt en "säkerhetsbrytare" som skulle strypa tändning och bensin vid olycka om jag inte minns fel. Hur som helst visade det sig att den var glapp, fattar än inte varför felet inträffade oftare vid tung last och löste sig själv efter nån dag men jag löste det genom att helt enkelt ta bort den dosan/knappen och skarva kabeln, kom aldrig mer efter det. Kan vara värt att titta där även om det inte är samma model. Kan tilläga att fordverkstan samt verkstadshandboken hävdade att denna brytare satt i reservhjulsbaljan men där var det tomt.

badford
18 september 2009 · 11 Inlägg

Bra idé norpan1, ska se om jag klarar av det. Ska ta en bild imorgon.

roll Hmmm under förarsätet!? Nä, där har jag inte kollat. Låter ju onekligen som samma problem, men nu har ju inte jag någon elektrisk pump, men ska kolla ändå. TACK!

Suck. Nu verkar bilen protestera allt vildare, felet verkar ha tagit "nästa steg" på något sätt. Jag verkar inte kunna köra mer än ett par kilometer längre innan den dör. Verkar inte heller spela någon roll om den är lastad eller fulltankad, så de teorierna falnar allt mer... typiskt.

badford
3 oktober 2009 · 11 Inlägg

Här kommer lite bilder på lådan:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/126745/775963_av56xp.jpg
Styrbox fronten

https://www1.garaget.org/gallery/archive/126745/775966_femkk2.jpg
Styrbox kretskort

badford
3 oktober 2009 · 11 Inlägg

Veztin, jag har kollat under sätena men har inte hittat någon säkerhetsbrytare, där finns bara en sladd till sätesvärmaren.

Vad gäller boxen har jag granskat den noga för att leta efter någon eventuell kallödning, har dock inte funnit någon misstänkt, men jag vet att de kan vara extremt svåra att upptäcka.

En fundering jag har är angående det ovanpåliggande separata kretskortet med den svarta slanganslutningen (går till insuget) längst ned till vänster på bilden. Vad är det, kan det vara en inbyggd "tändmodul" eller?

badford
4 oktober 2009 · 11 Inlägg

Har forskat lite kring denna elektroniklåda. Modellbeteckningen är: 85GB-12A297-EA. De benämningar jag funnit på nätet är bl a "Tändning Styrenhet", "Databox" och "Carburators Control unit". Det säger mig egentligen bara att den givetvis har med tändningen att göra och att den troligen är "hjärnan" i tändsystemet, men frågan är om det fel jag upplever, att bilen ibland tvärdör, sannolikt bero på något fel med denna låda? Någon "tändmodul" har jag ännu inte funnit, hur konstigt det än verkar. Känslan man får är ju att om det är något enda fel i denna låda, så borde inte bilen gå alls.

badford
4 juni 2010 · 11 Inlägg

Jag tänkte uppdatera denna tråd, bättre sent än aldrig. Det besvärligaste felet (nr 1 av 2) är löst sedan en tid tillbaka.

Som ganska vanligt är så var felet och även lösningen av det enklare slaget, men symptomen varierade ju vilt.

Fel nr 1 att bilen dog titt som tätt berodde på det första man (även jag) kommer att tänka på, något problem/glapp i strömförsörjningen till tändspolen. Även om jag en antal gånger hade tagit loss elkontakterna till tändspolen, rengjort noga och känt efter att de sitter fast, så visade det sig att de där kontakterna (likn hattar) som man enkelt trycker fast på tändspolens polgängor, är helt värdelösa. Efter att ha bytt ut "hattarna" mot vanliga bilelkontakter och istället gängat fast muttrar med låsbrickor så fungerar det i princip perfekt, den dör inte av sig själv längre... :-)

Dock har jag uppmärksammat att det fortfarande går att återskapa följdproblemet (hänt någon enstaka gång) att bilen inte tänder alls (fel nr 2), det måste dock vara något annat fel som ligger bakom detta. Om man nu t ex kör "motorstopp" så kan det hända att bilen vägrar starta/tända, på samma sätt som innan, skillnaden är att den inte dör spontant längre...

Allt detta "startande" utan tändning verkar dock ha slitit på startmotorn, trodde först det var batteriet, men samma problem kvarstår med nytt batteri... startmotorn orkar knappt dra runt motorn, så det blir väl till att byta startmotor... bilar! *suck*.  Tack till storebror och brorsonen som bytte ut startmotorn! smile

Senast redigerat av badford (3 juni 2012)

Slash Saabifierad
5 juni 2010 · 2 027 Inlägg

badford skrev:
Jag tänkte uppdatera denna tråd, bättre sent än aldrig. Det besvärligaste felet (nr 1 av 2) är löst sedan en tid tillbaka.

Som ganska vanligt är så var felet och även lösningen av det enklare slaget, men symptomen varierade ju vilt.

Fel nr 1 att bilen dog titt som tätt berodde på det första man (även jag) kommer att tänka på, något problem/glapp i strömförsörjningen till tändspolen. Även om jag en antal gånger hade tagit loss elkontakterna till tändspolen, rengjort noga och känt efter att de sitter fast, så visade det sig att de där kontakterna (likn hattar) som man enkelt trycker fast på tändspolens polgängor, är helt värdelösa. Efter att ha bytt ut "hattarna" mot vanliga bilelkontakter och istället gängat fast muttrar med låsbrickor så fungerar det i princip perfekt, den dör inte av sig själv längre... :-)

Dock har jag uppmärksammat att det fortfarande går att återskapa följdproblemet (hänt någon enstaka gång) att bilen inte tänder alls (fel nr 2), det måste dock vara något annat fel som ligger bakom detta. Om man nu t ex kör "motorstopp" så kan det hända att bilen vägrar starta/tända, på samma sätt som innan, skillnaden är att den inte dör spontant längre...

Allt detta "startande" utan tändning verkar dock ha slitit på startmotorn, trodde först det var batteriet, men samma problem kvarstår med nytt batteri... startmotorn orkar knappt dra runt motorn, så det blir väl till att byta startmotor... bilar! *suck*

8000 mil på en Ford brukar i själva verket betyda 18000-28000 då mätarställningen slår om vid 9999km tongue Något som är skumt är att Scorpio inte har dessa mätare hmm Både Sierra och Escort har dessa, misstänker att Fiestan också har dom. Kollar man på blocket är det mycket sällan Fordarna har gått över 10000mil trots att skärmarna är drabbade av en hel del rost wink

Hur som helst, du säger att det inte händer något när du drar om nyckeln ibland? kan det låta som en fläkt som surrar till när du vrider om? det är nämligen så här att jag ägt en Sierra förut och nu äger jag en Ford Escort och båda bilarna har nämligen samma problem att ibland reagerar inte bilen på tändningsnyckeln utan det enda som hörs är en fläkt. Lösningen jag funnit är att dra tillbaka nyckeln och testa att dra om igen så fungerar det att starta.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
rallyvalle
8 juni 2010 · 15 Inlägg

hej har haft liknande problem på sierra då var det en kabel som går från pluspolen på batteriet och vidare till säkringsdosan.till höger om batteriet om man står framför bilen där den går in i kabelhärvan blir den grövre i den övergången var min nästan av.skarvade ihop den och problemet försvann

LillMumin
7 december 2010 · 80 Inlägg

Har samma problem, hittar dock ingen lösning på det. Tycker att det verkar som att förgasaren inte får någon bensin fast bensin pumpen fungerar bra.

badford
15 maj 2012 · 11 Inlägg

The never ending story... :-)

Slash, jag vet att mätaren bara går till 9999 mil och att det i de flesta fall nog innebär att bilen gått 18000 mil eller mer, men i detta fall är jag väldigt säker på att det faktiskt handlar om endast 8000 mil (fast nu har mätaren slagit om för första gången). Jag går inte in mer på det nu...

rallyvalle, tack för tipset, jag ska verkligen kolla upp det! :-)

Lillmumin, jag var först inne på det, men har konstaterat att det är tändningen det hänger på... ingen gnista what so ever... frågan är bara vad som är problemet...

Felet med tändningen, att den plötsligt dör, kvarstår alltså - men det verkar inte vara lika frekvent längre. Efter att ha fixat kontakterna till tändspolen så att de inte glappade så händer det mer sällan. Jag kör visserligen inte "gamla Bettan" så mycket, aldrig vintertid, då ligger hon i ide. Ställde på henne nu till maj och har kört en del, det gick bra tills det blev blött ute, verkar vara fuktberoende på något sätt? hmmm... hon dog också någon enstaka gång förra sommaren (2011) då regnet stod som spö i backen...? Jag funderade även då på om det kunde ha att göra med fukt... men hur? Efter att då ha grävt och rotat bland tänddelarna, mätt och donat. Vi upptäckte en intressant sak (tyckte vi då), att när hon var död, så var jorden till tändspolen inte kopplad till jord (men det är tydligen den som styr gnistan...) även om vi jordade minus-polen på spolen så blev det ju ingen gnista, eftersom "pulsen" till spolen kommer via jorden, verkar det som. Jag vet inte om det egentligen är så att det inte går att mäta på den tråden utan oscilloskop, eftersom det är en pulserande jord... jaja...

Efter att ha låtit henne stå och torka upp några dagar så hoppade hon igång, som magi!
Min bilkunnige bror tipsade om att jag skulle byta ut rotorn vilket jag gjorde, och vad jag minns, så gick hon hela sommaren. Men det var ju en fin sommar! :-) Jag antog att brorsan hade rätt, att det var rotorn som var roten till det onda på något sätt...

Men, nu står hon och surar igen. Jag funderade nu på om det kanske ändå var tändspolen som strular på något sätt, även om allt pekar på att det inte är något fel på den gamla. Men för säkerhets skull bytte jag ut den igår morse - utan resultat... hon lovar inte ens... :-(

Nu är ju "alla vanliga" tänddelar bytta, från tändstift till tändspole, kablar, rotor och fördelarlock. Nästa steg som jag ser det är att byta ut själva styrboxen, håller på att jagar en nu... men jag är inte säker på om det kommer lösa problemet... det känns tröstlöst...

Hon är ju så fin, gamla Bettan, vill inte skicka henne på skroten än. Besiktningen är alltid så impade at henne, knappt någon rost någonstans, jättefin undertill... de häpnar varje gång! :-)

badford
3 juni 2012 · 11 Inlägg

Har nu provat att byta ut styrboxen, ingen skillnad... Har även provat att byta fördelare, eftersom jag trodde det kunde vara hallgivaren som dött... Ingen skillnad... om nu INTE tändspolen får puls-signalen på minuspolen som den ska och det varken är styrboxen eller hallgivaren som är trasiga... Vad f_n är det då? Har kollat kablarna från styrboxen att det inte är kabelbrott, och det verkar okej... Mätte även upp kablarna från fördelaren (hallgivaren) till styrboxen, och de verkar hela... Jag kan ge mig på att det är något simpelt fel... Glapp i en kabel eller liknande, men helt omöjligt att hitta.... Suck

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang