3297
Sök

Omvänd Flakmoped 2-takt till 4-takt :)

Mekaniker
240 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Tja tänkte se om ni vill se ett litet projekt jag har att jobba med på jobbet.
De är en flakmoped av märke Tomos Quadro sitter orginal en 2-takts 1hk motor på men den fick sig en pärla på svänghjulet och då blev vevaxeln sne försökte skaffa fram nya delar, dom skulle gå på ca 5200:- utan frakt.. så vi leta upp en ny motor 4-takt 3hk 4vxl motor av märke Lifan för 3000:- så nu har vi börja bygga om motor fästen och börjat malla upp vart den ska sitta för att allt ska passa. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17742/763312_rwpz44.jpg
så här ser den ut

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17742/763313_r0w0ee.jpg
Här ser man att de är lite tajt om utrymme tongue buntband för all del big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17742/763314_i77png.jpg
här ser man hur mycket vi har kapat ur för att motorn skulle få plats.

Ser när vi fick upp den i rätt höjd med bakre drevet såg vi att de inte är rätt mått i kedjan och de nya drevet fram så vi måste antagligen skaffa nytt drev fram eller så får vi skaffa ny kedja och drev bak.

i morgon blir de nog att skaffa plattjärn och bocka för livet för att få nya fästen. smile
Senast redigerat av lartz (14 september 2009)

Bil & Maskin i Munkfors AB.

1 485 Inlägg
14 september 2009
Sorry men, detta är ett bilforum..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Fritidsforskare
344 Inlägg
14 september 2009
Blir kul å se hur detta blir, lycka till.

//Robin.

Dom kallar mig Danino

Mekaniker
240 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
tackar smile

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
14 september 2009
Kul projekt! Ska bli intressant att följa!

Oscar-v-Linnea skrev:

Om man kollar på headern så framgår inte det.
Garaget.org- Sveriges största community för motorentusiaster

Enligt mig borde det innefatta alla motorfordon.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Mekaniker
240 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
kom och tänka på en sak med tanke på att förra motorn hade ett 26 drev fram lär den bli stark som en oxe med ett 14 drev fram som sitter där nu hehe
Senast redigerat av lartz (14 september 2009)

KHRacing
14 september 2009
En sådan 125cc motor kostar 1990 på www.motorhandel.se

Din motor har 420 kedja.   kedja & extra lås finns på Biltema för 159kr

bakdrev  för 420 sitter bla på Honda MT-5 & Yamaha DT50

större / mindre framdrev passar från Honda MT-5 finns från 10-17 kugg
Senast redigerat av KHRacing (14 september 2009)

KHRacing
14 september 2009
lartz skrev:
kom och tänka på en sak med tanke på att förra motorn hade ett 26 drev fram lär den bli stark som en oxe med ett 14 drev fram som sitter där nu hehe

olika motorer, olika drevning olika vrid/effekt

Med.lem
3 759 Inlägg
14 september 2009
Ska bli kul att följa tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Mekaniker
240 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
En sådan 125cc motor kostar 1990 på www.motorhandel.se

Din motor har 420 kedja.   kedja & extra lås finns på Biltema för 159kr

bakdrev  för 420 sitter bla på Honda MT-5 & Yamaha DT50

större / mindre framdrev passar från Honda MT-5 finns från 10-17 kugg

Kanon då vet jag tack ska du har då slapp jag den forskningen tongue

5 198 Inlägg
15 september 2009
RannerKing skrev:

Oscar-v-Linnea skrev:

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Garagets målgrupp är personer över 18 år. Är du under 18 år bör du överväga att inte registrera dig.
• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här
Senast redigerat av gamlingen (15 september 2009)

Med.lem
3 759 Inlägg
15 september 2009
gamlingen skrev:
RannerKing skrev:

Oscar-v-Linnea skrev:

För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Garagets målgrupp är personer över 18 år. Är du under 18 år bör du överväga att inte registrera dig.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här

Jag tycker ni ska sluta gnälla, visst det är inte helt enligt reglerna, men jag tycker vi kan göra ett undantag, tror inte den kommer bli så specielt omfattande heller, jag ser gärna att den här tråden blir kvar, och låses när den är klar.

5 198 Inlägg
15 september 2009
Varför ska man göra ett undantag på denna.. när det inte görs undantag på annat,,snart är hela garaget fullt av undantag.

Med.lem
3 759 Inlägg
15 september 2009
gamlingen skrev:
Varför ska man göra ett undantag på denna.. när det inte görs undantag på annat,,snart är hela garaget fullt av undantag.

Jo, men det är ingen reju drack som ska trimmas med större förgasare och effektsystem.
Det här är lite mer intressat tycker jag.
Men jag vill inte disskutera mer om det här i tråden.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
Mr_EmCom skrev:
gamlingen skrev:
RannerKing skrev:

Jag tycker ni ska sluta gnälla, visst det är inte helt enligt reglerna, men jag tycker vi kan göra ett undantag, tror inte den kommer bli så specielt omfattande heller, jag ser gärna att den här tråden blir kvar, och låses när den är klar.

Saken är ju den att ifall det tillåts en tråd rörande mopeder så blir det ett jävla gnäll när andra mopedtrådar blir låsta/raderade.

Tycker oxå att det är rätt intressant projekt, kul att pilla på mopeder osv, men regler är till för att följas. Ska den finnas kvar så ska det iaf hamna på offtopic. Där finns ju en mopedtråd som fått finnas kvar.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 198 Inlägg
15 september 2009
helt klart en häftig grej,, men ff en moped. oavsett så är det ju helt upp till moderatorerna naturligtvis.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 september 2009
Flyttar till offtopic och hoppas att  det fokuseras på projektet så vi slipper låsa av den anledningen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Diktator
968 Inlägg
15 september 2009
det är väl ingen moped längre, lätt motorcykel utan försäkring och oregistrerad lätt mc enligt svensk lag om vi ska hålla på tjaffsa om vad som är vad och regler. och motorcyklar är ju öppet för diskussion big_smile

Diktator
968 Inlägg
15 september 2009
Bullet--- skrev:
släng på en motor större än 50 cc, för tekniskt sett är det en oregistrerad motorcykel då.  big_smile

att den går fortare än 30 är nog för att räkna som motorcykel

KHRacing
15 september 2009
Jag har ju en liknande grej på gång om man vill kolla in mitt galleri :-) (tyckte dte var fel att lägg upp det på projekt liksom, trots att jag hade gokarten där innan)

Dett är coolt dock !

mina rekommendationer för drevning är cirka: 12/45 bak eller 14/50- borde ge en lagom takt liksom !

Sök