Max hk i en bil som är godkänd hos svensk bilprovning?

volvo_740gle
22 september 2009 · 56 Inlägg

Hur många hästkrafter får man ha i en bil som är godkänd av svensk bilprovning? Alltså få köra på vägen med som vilken bil som helst?

VOLVO-ligger brett å slitter däck
Ksj
22 september 2009 · 1 217 Inlägg

Menar du standardbil eller amatörreggad?

Saab 900 "2.1an" (1992)
FireTraXX DFFL
22 september 2009 · 9 020 Inlägg

1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Ksj
22 september 2009 · 1 217 Inlägg

FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?

Saab 900 "2.1an" (1992)
Muschke
22 september 2009 · 260 Inlägg

Får man regga Bugatti Veyron i sverige? finns väl vissa Ferrari som inte är godkända för bruk på allmän väg?

alexbenhard Hemlig Agent
22 september 2009 · 1 115 Inlägg

Ksj skrev:

FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?

Säg några andra "originalbilar" som har mer hk än Veyron.
Koenigsegg har väl en variant med dubbelturbo och etanol?

MVH. Alex

Ksj
22 september 2009 · 1 217 Inlägg

alexbenhard skrev:

Ksj skrev:

FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?

Säg några andra "originalbilar" som har mer hk än Veyron.
Koenigsegg har väl en variant med dubbelturbo och etanol?

MVH. Alex

Ja, deras flower power var den första som dök upp i min hjärna 1018 hästar orginal.
Men knappast en serieproducerad bil

Saab 900 "2.1an" (1992)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
22 september 2009 · 764 Inlägg

alexbenhard skrev:

Ksj skrev:

FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?

Säg några andra "originalbilar" som har mer hk än Veyron.
Koenigsegg har väl en variant med dubbelturbo och etanol?

MVH. Alex

Koenigsegg CCXR edition

1018 hk (1280 kg big_smile)
Dubbla kompressorer t.o.m. som laddar 1,6 bar

KHRacing
23 september 2009 ·

olika bilmodeller har olika maxeffekter - i de flesta fall dock ej agivna utav tillverkaren...
en Volvo PV444 tror jag fick ha max 113 hk med godkännande utav volvo.

IMPRAZERN Intresseklubben
23 september 2009 · 673 Inlägg

man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
Holiace
23 september 2009 · 1 754 Inlägg

Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

Jag kan inget om allt.
Ksj
23 september 2009 · 1 217 Inlägg

Holiace skrev:
Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

<<<<<<<<Jag håller med, vad gör det egentligen att vi trimmar lite?

Numera är det ju dessutom inga problem att få bränsleförbrukningen sänkt av trim..

Jaja..

Saab 900 "2.1an" (1992)
_DamnIt R1 driver!
23 september 2009 · 5 128 Inlägg

Ksj skrev:

Holiace skrev:
Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

<<<<<<<<Jag håller med, vad gör det egentligen att vi trimmar lite?

Numera är det ju dessutom inga problem att få bränsleförbrukningen sänkt av trim..

Jaja..

Om man nu ska ha det tillåtet, borde ju ändå kravet va att om man ökar effekten så måste bromsar och allt uppgraderas med för att matcha effekten.

Eller är min åsikt om det helt fel?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 september 2009 · 3 404 Inlägg

_DamnIt skrev:

Ksj skrev:

Holiace skrev:
Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

<<<<<<<<Jag håller med, vad gör det egentligen att vi trimmar lite?

Numera är det ju dessutom inga problem att få bränsleförbrukningen sänkt av trim..

Jaja..

Om man nu ska ha det tillåtet, borde ju ändå kravet va att om man ökar effekten så måste bromsar och allt uppgraderas med för att matcha effekten.

Eller är min åsikt om det helt fel?

Så är det ju redan och ja, ha en bil på 1000 friska och 740 originalcassi känns väll som en mindre lyckad och tom farlig konstruktion den dagen man får för sig att använda effekten

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Ksj
23 september 2009 · 1 217 Inlägg

självklart är det första man uppgraderar bramsarna så att de matchar den kommande motoreffekten..  lirar dom ihop i ett bra chassie så tycker jag inte det finns så mycket att klaga på..

Saab 900 "2.1an" (1992)
Ksj
23 september 2009 · 1 217 Inlägg

Inte ofta ja gör såhär men.. 


mina inlägg jag gjort ikväll bör tas med en stor nypa salt....  +1 

Blir lätt för mycke pulver... ibkand..

Saab 900 "2.1an" (1992)
Sharky
23 september 2009 · 10 287 Inlägg

Du får inte röra ett skit på en bil som är avgascertifierad.

Se gällande regler:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Att man sedan lyckas slinka igenom en besiktningshall gör det inte lagligt.

/Göran


IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
DanneJ
23 september 2009 · 642 Inlägg

Sharky skrev:
Du får inte röra ett skit på en bil som är avgascertifierad.

Se gällande regler:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Att man sedan lyckas slinka igenom en besiktningshall gör det inte lagligt.

/Göran


IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

+1

Men har man monterat trimmet snyggt och inte har årets lastbilssnurra under huven så kommer man ju oftast igenom. Avgas, FMIC och chip är ju ganska standard att komma igenom med iaf utan diverse gnäll.

Senast redigerat av DanneJ (23 september 2009)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Janneutanb
23 september 2009 · 7 272 Inlägg

DanneJ skrev:

Sharky skrev:
Du får inte röra ett skit på en bil som är avgascertifierad.

Se gällande regler:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Att man sedan lyckas slinka igenom en besiktningshall gör det inte lagligt.

/Göran


IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

+1

Men har man monterat trimmet snyggt och inte har årets lastbilssnurra under huven så kommer man ju igenom. Avgas, FMIC och chip är ju ganska standard att komma igenom med iaf utan diverse gnäll.

Oftast...

volvo_740gle
23 september 2009 · 56 Inlägg

okej så man får inte trimma en bil till ungefär 800-1000 hk och sen besikta?

VOLVO-ligger brett å slitter däck
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang