Bilbedrägeri på Blocket i Bromölla

tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

Vi lever tyvärr idag i en värld där man får passa sig noga vem man köper bil av. Skriver därför en varning nedan och hoppas att det kanske hjälper någon.

Jag höll på att bli riktigt lurad av en medelålders man i Bromölla som är skuldsatt upp över öronen hos kronofogden och som har satt i system att köpa och sälja bilar privat.

Redovisar hans illegala affärside nedan:

1. Mannen köper upp bilar från hela Skåne. Han köper bilar upp till 35.000:-, det spelar ingen roll om bilarna är skattade, besiktigade och helst köper han in bilar som har en KREDITFODRAN av personer vars bilars skuld överstiger värdet på bilen. Detta är olagligt med går att komma runt. Eftersom han redan är skuldsatt hos krono bryr han sig inte om att ta över en bil med skuld, han skriver över bilen på sig själv och tar över skulden.

2. Hans affärside går ut på att sälja bilen INNAN den har hunnit registreras över på honom, alltså när bilen fortfarande står på den gamla ägaren. Detta är möjligt eftersom det tar minst 3 dagar innan nytt registreringsbevis kommer till dig från transportstyrelsen. I och med att han säljer bilen när den fortfarande står på den gamla ägaren kan kronofogden inte hämta bilen hos honom eftersom bilen står just på den gamla ägaren. (Han har ett antal bilar stående konstant men de står ju på någon annan) Mannen berättar för dig att så fort reg. beviset kommer så antingen skriver han under med ditt namn (vilket är urkundsförfalskning) eller att han skickar det till dig för underskrift.

När bilen har blivit registrerad på honom hos transportstyrelsen, är bilen redan såld och kronofogden kan inte hämta den, de kan bara se på att han har ägt bilen i en dag ...

3. Det allra värsta scenariot (som höll på att kosta mig skjortan) är att om det finns restskuld på bilen (s.k. KREDITKÖP) och du inte uppmärksammar det så följer skulden med bilen till den nya ägaren. På så sätt tjänar han svarta pengar (de pengarna du betalar kontant) och han slipper kreditskulden.
Det kan sluta på en väldigt hög summa för en skitbil i slutändan varför jag uppmanar alla att ALDRIG SKRIVA PÅ ÄGARBYTE OM DU INTE ÄR 110% SÄKER PÅ ATT BILEN INTE ÄR SKULDFRI.

Tyvärr så är det systemet som tillåter att såna här skojare kan härja. Ifall ett ägarbyte skulle kunna ske online och därmed gå mycket fortare kan man minimera bedragarnas tidsutrymme och det kanske inte längre lönar sig.


Mannen i fråga är anmäld till diverse myndigheter så jag hoppas inners inne att de lyckas haffa skojaren så ingen annan behöver råka illa ut.

It ain't over 'till the fat lady sings
tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

Kan tillägga att bilen som han försökte sälja till mig är en

Regnr: SGM219
Fabrikat: OPEL VECTRA KO 2.2 ELEGA
Färg: GRÅ
Fordonsår: 2000
Chassinummer: W0L0JBF3511067296
Typgodkännandenummer: e1*98/14*0044*11
Typgodkännandedatum: 2000-09-06
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-09-21
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-09-21
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: Kredit <------- OBSERVERA

Var uppmärksamma!

It ain't over 'till the fat lady sings
tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

VARNING !!!
Han har lagt ut bilen på annons igen !!!

http://www.blocket.se/kristianstad/Opel … _8&w=1

It ain't over 'till the fat lady sings
KHRacing
23 september 2009 ·

mejla blockets annonstjänst då ?

ZonaX Svetsare
23 september 2009 · 3 150 Inlägg

Hur vet du att det är hans annons?   Och om du är 100% säker så anmäl det till blocket.se?  Antingen bara den annonsen eller typ hans ip eller hur fan man nu kan göra.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Opelmadness German cars, quality and beyond
23 september 2009 · 8 197 Inlägg

Tycker sånt är skit.. sad Anmäl honom till blocket.

Men en sak till, om man inte ens sätter sitt namn på annonsen utan t.ex "opel" så drar jag öronen åt mig.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

redan gjort!

It ain't over 'till the fat lady sings
Xoff Volvo tönt... =)
23 september 2009 · 2 344 Inlägg

Ok, att det är en hel del som är lurigt, men att den har kredit behöver ju inte vara någon fara, han kan ju faktiskt lösa det när bilen byter ägare? kan ju handla om 1000:- wink

men visst, kan man inte sätta ut sitt namn så är det ju lite spooky...

en bra tråd jag hittade på ämnet...

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=32746

Senast redigerat av Xoff (23 september 2009)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
evil-one
23 september 2009 · 350 Inlägg

en sak jag undrar , ifall d står kredit är d nått fiffel då eller ?

racea mot en snubbe lite idag o blev lite intresserad av motor effekten i hans bil på

www.vv.se  även på hans bil stod d  Kredit


tom1979 skrev:
Kan tillägga att bilen som han försökte sälja till mig är en

Regnr: SGM219
Fabrikat: OPEL VECTRA KO 2.2 ELEGA
Färg: GRÅ
Fordonsår: 2000
Chassinummer: W0L0JBF3511067296
Typgodkännandenummer: e1*98/14*0044*11
Typgodkännandedatum: 2000-09-06
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-09-21
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-09-21
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: Kredit <------- OBSERVERA

Var uppmärksamma!

N_W V8 de bästa som finns!
23 september 2009 · 1 092 Inlägg

Vet inte om de var de men jag såg den typ av Bmw som jag är ute efter till salu i de där trakterna som låg ute till ungefär drygt halva priset för va som är normalt men den försvann inom ett dygn från blocket. De osa het potatis om den big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

Han säger att krediten är löst, har kollat med Nordea, skuldn är 55.000

It ain't over 'till the fat lady sings
Rand
23 september 2009 · 1 024 Inlägg

hehehehe nu åker aset fast! göttttt

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Addekrull
23 september 2009 · 7 Inlägg

det står bara att han har köpt den på kredit? följer det med bilen också då eller?

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
23 september 2009 · 2 456 Inlägg

evil-one skrev:
en sak jag undrar , ifall d står kredit är d nått fiffel då eller ?

racea mot en snubbe lite idag o blev lite intresserad av motor effekten i hans bil på

www.vv.se  även på hans bil stod d  Kredit


tom1979 skrev:
Regnr: SGM219
Fabrikat: OPEL VECTRA KO 2.2 ELEGA
Färg: GRÅ
Fordonsår: 2000
Chassinummer: W0L0JBF3511067296
Typgodkännandenummer: e1*98/14*0044*11
Typgodkännandedatum: 2000-09-06
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-09-21
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-09-21
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: Kredit <------- OBSERVERA

Var uppmärksamma!

Inget fuffens med sådana inlägg det bara hänvisar till att bilen är köppt på Kredit
och har en skuld på sig till banken samt kan det väll även stå Lesing om jag ej e fel ute.

//Wolfy

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

det finns en kreditskuld på bilen, är du inte uppmärksam och gör ägarbyte så åker du på skulden

It ain't over 'till the fat lady sings
Addekrull
23 september 2009 · 7 Inlägg

jag har kollat upp bilen står bara att den har kredit och att någon bilfirma har gett han krediten inget mera...

tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

Krediten är tecknad hos en bilfirma i Bollnäs och handhas av Nordea Finans

It ain't over 'till the fat lady sings
tom1979
23 september 2009 · 40 Inlägg

Xoff skrev:
Ok, att det är en hel del som är lurigt, men att den har kredit behöver ju inte vara någon fara, han kan ju faktiskt lösa det när bilen byter ägare? kan ju handla om 1000:- wink

men visst, kan man inte sätta ut sitt namn så är det ju lite spooky...

en bra tråd jag hittade på ämnet...

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=32746

riktigt bra länk!
Men kreditskulden är mycket högre än 1000:-

It ain't over 'till the fat lady sings
jimmytic
23 september 2009 · 116 Inlägg

tom1979 skrev:
Vi lever tyvärr idag i en värld där man får passa sig noga vem man köper bil av. Skriver därför en varning nedan och hoppas att det kanske hjälper någon.

Jag höll på att bli riktigt lurad av en medelålders man i Bromölla som är skuldsatt upp över öronen hos kronofogden och som har satt i system att köpa och sälja bilar privat.

Redovisar hans illegala affärside nedan:

1. Mannen köper upp bilar från hela Skåne. Han köper bilar upp till 35.000:-, det spelar ingen roll om bilarna är skattade, besiktigade och helst köper han in bilar som har en KREDITFODRAN av personer vars bilars skuld överstiger värdet på bilen. Detta är olagligt med går att komma runt. Eftersom han redan är skuldsatt hos krono bryr han sig inte om att ta över en bil med skuld, han skriver över bilen på sig själv och tar över skulden.

2. Hans affärside går ut på att sälja bilen INNAN den har hunnit registreras över på honom, alltså när bilen fortfarande står på den gamla ägaren. Detta är möjligt eftersom det tar minst 3 dagar innan nytt registreringsbevis kommer till dig från transportstyrelsen. I och med att han säljer bilen när den fortfarande står på den gamla ägaren kan kronofogden inte hämta bilen hos honom eftersom bilen står just på den gamla ägaren. (Han har ett antal bilar stående konstant men de står ju på någon annan) Mannen berättar för dig att så fort reg. beviset kommer så antingen skriver han under med ditt namn (vilket är urkundsförfalskning) eller att han skickar det till dig för underskrift.

När bilen har blivit registrerad på honom hos transportstyrelsen, är bilen redan såld och kronofogden kan inte hämta den, de kan bara se på att han har ägt bilen i en dag ...

3. Det allra värsta scenariot (som höll på att kosta mig skjortan) är att om det finns restskuld på bilen (s.k. KREDITKÖP) och du inte uppmärksammar det så följer skulden med bilen till den nya ägaren. På så sätt tjänar han svarta pengar (de pengarna du betalar kontant) och han slipper kreditskulden.
Det kan sluta på en väldigt hög summa för en skitbil i slutändan varför jag uppmanar alla att ALDRIG SKRIVA PÅ ÄGARBYTE OM DU INTE ÄR 110% SÄKER PÅ ATT BILEN INTE ÄR SKULDFRI.

Tyvärr så är det systemet som tillåter att såna här skojare kan härja. Ifall ett ägarbyte skulle kunna ske online och därmed gå mycket fortare kan man minimera bedragarnas tidsutrymme och det kanske inte längre lönar sig.


Mannen i fråga är anmäld till diverse myndigheter så jag hoppas inners inne att de lyckas haffa skojaren så ingen annan behöver råka illa ut.

Men jag tycker att den DU eller ngt annan KÖPARE är ansvar att kolla upp om bilen har skuldern, om den syns inte reg nr så be få reg nr, om han inte vill ge, så köp inte.

jag skulle inte bara köpa direkt utan kolla upp allt innan köpa

alicjaizabella
23 september 2009 · 2 Inlägg

"Men jag tycker att den DU eller ngt annan KÖPARE är ansvar att kolla upp om bilen har skuldern, om den syns inte reg nr så be få reg nr, om han inte vill ge, så köp inte.

jag skulle inte bara köpa direkt utan kolla upp allt innan köpa"


mhmmm... tycker du inte att SÄLJAREN börde upplyssa om skulder på bilen??? (!) (och åtmistone inte försöka dölja dom) Dem flesta vill nog leva i samhället där man behöver inte vara paranoid misstänksam,  rätta mig om jag har fel. Själv säger jag NEJ till alla som försöker lägga sina skulder på andra!

Senast redigerat av alicjaizabella (23 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang