Vet någon vad det kan vara för fel på mina blinkers?

bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

Hej jag har en passat - 92 och min blinkers bara la av helt plötsligt men man hörde det där tickande ljudet fast det tickade väldigt fort så jag byte relä men det fungerar fortfarande inte fast nu är det inget tickande ljud och om man sätter på varningsblinkers så funkar det. vet någon vad det är för fel??

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

är det inte någon som har några förslag på vad det kan vara för fel?

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

oki är det vanligt att den går sönder? för innan jag byte relä så gick det ibland att blinka men nu efter jag har byt relä så går det inte blinka någon gång.

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
Funkiee Saab älskare!
24 september 2009 · 4 597 Inlägg

stoppa tillbaka gamla relät, blinkar det funkar inte det nya, iaf något

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

har redan testat det men det funkar inte

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

oki  japp det är helt nytt. oki men får testa byta spaken.

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
sandzoo
24 september 2009 · 2 071 Inlägg

kollat alla lampor så de e ok? annars kan du kolla när du satt på blinkers att du rör på spaken (medans blinkers e ex på höger) åt alla håll.. kan vara glapp i spaken.. brukar vara glapp i vw spakar.. tändningslås..
min gissning är nog en lampa som e lös

Senast redigerat av sandzoo (24 september 2009)

Sandzoo i da house
Dextre
24 september 2009 · 152 Inlägg

Jag har haft nästan precis samma fel på en Audi. Varningsblinkers fungerade men inte de andra. De blinkade ibland snabbt, ibland inte alls. Bilen var visserligen från -74 men det är samma relä på VW -92. Sedan kanske de började ändras på men jag kollade det då för att se om man kunde byta mot ett nyare och det gick.

Tips 1: Byt INTE relä till ett pirat. Gå till skroten, köp ett begagnat till rätt bil och kolla artikelnummer på det gamla relät (det ligger ofta typ 500 st i en låda vid receptionen/kassan). Jag ersatte med tre olika ersättningsrelän och inget fungerade som det skulle utom original.

Tips 2: En lampa som sitter löst och glappar kan ge liknande fel. Det hade jag också på den gamla bilen. Kila i lampan ordentligt och blinkersen gick. Om en lampa är ur är motståndet över relät för litet. Därför slår det av och på snabbare. Varningsblinkers belastar över större del av kretsen kan jag tro. Det är därför det fungerar.

Tips 3: Dålig jordning kan ge konstiga problem med blinkers. Kolla det men det är svårare att kolla överallt.

Tips 4: Om inget av detta fungerar kan man alltid byta ut säkringsboxen (gjorde jag OCKSÅ på den gamla bilen). Det är bara att plocka ur en skrotad bil och gå till en bilelfirma så sätter de i en "nygammal" box. Det fungerar ofta för ev. brända kretsar eller när man inte kan hitta felet via kabelbrott etc.

Jag kan tillägga att det där med spaken och kolla kretsar runt ratten gjordes också men det verkade ok. Självklart kan felet ligga där men jag tror det är längre fram i kretsen. Men just att varningsblinkers fungerar är inte en garanti för att det är spaken som spökar menar jag.

/Dextre

Senast redigerat av Dextre (24 september 2009)

bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

oki jag gick ner till bilen nu och jag satt på blinkerserna och rörde spaken lite försiktigt fram och tillbaka då kom blinkersen igång lite då och då, så det måste väl vara spaken som det är glapp i som man måste byta? eller vad tror ni?

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
sandzoo
24 september 2009 · 2 071 Inlägg

bringen_ skrev:
oki jag gick ner till bilen nu och jag satt på blinkerserna och rörde spaken lite försiktigt fram och tillbaka då kom blinkersen igång lite då och då, så det måste väl vara spaken som det är glapp i som man måste byta? eller vad tror ni?

då är detta fel.. måste bytas isf.. men du kan kolla på jepssons o fråga de.. kanske har nåt knep wink

Sandzoo i da house
bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

oki men tack så mycke för hjälpen.big_smile

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
bringen_
24 september 2009 · 217 Inlägg

och föresten så lät det ett konstigt ljud när jag jag rörde spaken försiktigt fram och tillbaka men det är med 100% att det är spaken som måste bytas?

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
te_wik Forummoderator
24 september 2009 · 12 813 Inlägg

bringen_ skrev:
och föresten så lät det ett konstigt ljud när jag jag rörde spaken försiktigt fram och tillbaka men det är med 100% att det är spaken som måste bytas?

Har du tur så räcker det att rengöra inne i spaken. smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Tommm
5 februari 2023 · 1 Inlägg

bringen_ skrev:
Hej jag har en passat - 92 och min blinkers bara la av helt plötsligt men man hörde det där tickande ljudet fast det tickade väldigt fort så jag byte relä men det fungerar fortfarande inte fast nu är det inget tickande ljud och om man sätter på varningsblinkers så funkar det. vet någon vad det är för fel??

bringen_ skrev:
oki är det vanligt att den går sönder? för innan jag byte relä så gick det ibland att blinka men nu efter jag har byt relä så går det inte blinka någon gång.

Vart ligger reläet? På bilen?

Jesper328
5 februari 2023 · 2 326 Inlägg

Tommm skrev:

bringen_ skrev:
Hej jag har en passat - 92 och min blinkers bara la av helt plötsligt men man hörde det där tickande ljudet fast det tickade väldigt fort så jag byte relä men det fungerar fortfarande inte fast nu är det inget tickande ljud och om man sätter på varningsblinkers så funkar det. vet någon vad det är för fel??

bringen_ skrev:
oki är det vanligt att den går sönder? för innan jag byte relä så gick det ibland att blinka men nu efter jag har byt relä så går det inte blinka någon gång.

Vart ligger reläet? På bilen?

Nu är ju den här tråden 14 år gammal, men relä nr21 på denna sida.

https://fuseandrelay.com/volkswagen/passat-b3.html

Senast redigerat av Jesper328 (5 februari 2023)

torsen
5 februari 2023 · 7 189 Inlägg

Jag fick byta hela spaken på min SISTA BMW - ohemult dyyyyyr!
Hade tidigare en Defender, som var tillverkad under BMW-eran. Blinkerspaken komplett kostade snudd på 5.000:-.
Tyska bileldelar är dyra och dåliga!

B t w så pajade även den "elektiska gaspedalen" (potentiometern). Inte heller billig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang