V40 - för hög soppa förbrukning..?

pHeeL
26 september 2009 · 87 Inlägg

Min bil drar mellan 1,2 - 1,5 liter/milen .. det känns som om det är lite mkt. Vad brukar förbrukningen ligga på normalt .. 0,8 ??? Vad kan man försöka göra för o minska förbrukningen ..

gäller följande bil : Volvo v40 -01 T4 , BSR steg två..

Senast redigerat av pHeeL (26 september 2009)

Tompika
26 september 2009 · 69 Inlägg

Låter ju katastrofalt mycket, vid landsvägskörning dricker min 0.65-0.69/milen samt runt 0.75 vid gaspådrag. Fast de e klart, jag kör ju 2.0t men så mkt ska de ändå inte skilja sig ändå.

Senast redigerat av Tompika (26 september 2009)

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
Pinnenpabacken
26 september 2009 · 402 Inlägg

Lambdasonden kanske är paj, då brukar dom sluka i sej en hel del. Ingen motorlampa
som lyser?

pHeeL
26 september 2009 · 87 Inlägg

Ja det hoppas jag verkligen .. för det är inte kul o pynta för soppan hela tiden. undra vad det kan vara. borde serva den iaf.. big_smile

-Akerfeldt-
26 september 2009 · 2 638 Inlägg

Tompika skrev:
Låter ju katastrofalt mycket, vid landsvägskörning dricker min 0.65-0.69/milen samt runt 0.75 vid gaspådrag. Fast de e klart, jag kör ju 2.0t men så mkt ska de ändå inte skilja sig ändå.

Det lägsta jag någonsin jag kom ner i med mina gamla s40 2,0t var 0,73l/mil. Då var det Öland tur och retur, i lungt tempo utan några hårdare accelationer. Låg aldrig över 100km/h då.
Vid vanliga pendlarmil, 7 mil om dagen gick den på ca 0.80-0,85 vid normal körning. Otroligt att din går så billigt.

Varför TS:s bil drar så mycket soppa vet jag dock inte, kolla om du får upp några felkoder. Chippet som ställer till det?

pHeeL
26 september 2009 · 87 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Lambdasonden kanske är paj, då brukar dom sluka i sej en hel del. Ingen motorlampa
som lyser?

Motorlampan har juh vart problemet hela tiden tyvärr. fick 2a på bes. igår för att den lampan lös. idag på väg mot bilia för o beställa en del så slockna den lampan . på bes. var dock alla avgas värden helt normala. så hmmss.. för nästan 1,5l/mil är juh inte OKI... sad

pHeeL
26 september 2009 · 87 Inlägg

alseryd skrev:

pHeeL skrev:
Ja det hoppas jag verkligen .. för det är inte kul o pynta för soppan hela tiden. undra vad det kan vara. borde serva den iaf.. big_smile

Serva den och be dom kolla felkoder för nått måste vara fel när den drar så mycket.
Lycka till.
Mvh Eva.

Jo måste nog göra 18.000 mil servicen .. så efter det får vi väl se om förbrukningen är lika hög..

Mankan1978 Son Of Murphy
26 september 2009 · 782 Inlägg

18" fälgar är väl inte det ultimata vad gäller låg bränsleförbrukning... tongue
När jag satte på 17" så gick min förbrukning upp t.ex. Och det har att göra med att du det antingen är för stort rullmotstånd (rullomkrets jämfört med orginal) eller att färddatorn inte läser som han ska just pga. för stora fälgar...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
-Mackan- Fire And Silk
26 september 2009 · 2 254 Inlägg

Kanske är så att din bil går i "Limp Home" läget. DVS alla värden och intsällningar är grovt tilltagna för att inte skada motorn. Bilen går fett det vill säga.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
norpan1
26 september 2009 · 1 043 Inlägg

Lyser lampan ibland så finns där en felkod, läs ut den och felsök efter det.
Inte konstigt att förbrukningen ökar då.
Bilprovningen mäter bara vid stillastående inte vid körning, då har du förmodligen höga utsläpp.

pHeeL
27 september 2009 · 87 Inlägg

norpan1 skrev:
Lyser lampan ibland så finns där en felkod, läs ut den och felsök efter det.
Inte konstigt att förbrukningen ökar då.
Bilprovningen mäter bara vid stillastående inte vid körning, då har du förmodligen höga utsläpp.

men nu när lampan inte lyser ligger förbrukningen kvar på samma... som när lampan lyser.

norpan1
27 september 2009 · 1 043 Inlägg

Har ingen betydelse om lampan lyser nu, felet lagar sig inte själv bara för att lampan slocknat.

pHeeL
27 september 2009 · 87 Inlägg

nä det har du rätt i ..

kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

Sportluftfilter?
i så fall sätter jag en 5-krona på LMM

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
pHeeL
27 september 2009 · 87 Inlägg

kolvas skrev:
Sportluftfilter?
i så fall sätter jag en 5-krona på LMM

Öppet luftfilter BSR sats, installerad hos mekonomen så jag hoppas att dem mappat bilen just för det då ? så att det ska funka.. ?

kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

Öppna filter släpper igenom mera skit än originalet och det tål inte LMM, så prova att byta den så har du nog hittat felet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Cupra_
27 september 2009 ·

kolvas skrev:
Öppna filter släpper igenom mera skit än originalet och det tål inte LMM, så prova att byta den så har du nog hittat felet

Och vad jag har förstått (kan ha fel) så mår inte våra bilar bra av helt öppna sportfilter.. Därför jag körde med filterelement till org.boxen.. Magnetventilen levde rövare när jag satte i ett konat i min bil..

Busgrabb Rejsa ?
27 september 2009 · 2 959 Inlägg

norpan1 skrev:
Har ingen betydelse om lampan lyser nu, felet lagar sig inte själv bara för att lampan slocknat.

Det har det visst..felet behöver inte alls finnas där när lampan inte lyser.
Det kan vara något som kommer och går.
Dock finns felet fortfarande lagrat och bör kollas upp.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
27 september 2009 · 2 959 Inlägg

pHeeL skrev:

kolvas skrev:
Sportluftfilter?
i så fall sätter jag en 5-krona på LMM

Öppet luftfilter BSR sats, installerad hos mekonomen så jag hoppas att dem mappat bilen just för det då ? så att det ska funka.. ?

Mekonomen har garanterat inte mappat din bil efter montering av sportluftfilter men filtret är inte anledningen till förbrukningen.

Autotech
BMW 335D (2008)
pHeeL
28 september 2009 · 87 Inlägg

Busgrabb skrev:

pHeeL skrev:

kolvas skrev:
Sportluftfilter?
i så fall sätter jag en 5-krona på LMM

Öppet luftfilter BSR sats, installerad hos mekonomen så jag hoppas att dem mappat bilen just för det då ? så att det ska funka.. ?

Mekonomen har garanterat inte mappat din bil efter montering av sportluftfilter men filtret är inte anledningen till förbrukningen.

Pratat med mekonomen i dag . i programvarat för chippningen så fanns även mjukvara för öppetluftfilter så där skall inga problem finnas, dem sa att oftast är problemet med öppet luftfilter att det är för mkt olja på det vilket till slut hamnar på lmm, o täpper igen o orsakar att den ej fungerar. tipset jag fick är att leta rätt på en billig lmm och koppla in den för o se ifall felet finns där. så vi får se ska söka runt på skroten o blocket m.m för o hitta en beg. billigt.. för somsagt lmm kanske inte är felet heller.. :S men vi får se..

Ngn som vet exakt var lmm sitter på en v40 -01 T4.. ?? skicka pm eller skriv här..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang