"Vrid" är ointressant.

torpis Forummoderator
27 september 2009 · 10 572 Inlägg

zijaa skrev:
Vridet är de som räknas, det är kraften på roterande vevaxel, alltså hur kraftigt det snurrara. tillexempel en diselbil har mycket vrid det är därför man sugs in i sätet när man åker i dom. alltså är det vridet som räknas egentligen.

Nej...


http://www.garaget.org/?car=54865   en liten bil med hiskerliga 700Nm enligt bromspappret.  Inget ont om bilen som sådan, men den är ett kanonbra exempel på att vridmomentet inte gör en bil snabb.

700Nm och 100-200 på 17sekunder, vilket absolut inte är någon raket utan ganska så väntad tid för en bil med 250hk.

Vridmoment är alltså inte det som gör bilen snabb

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sokrates Eliminator
27 september 2009 · 1 441 Inlägg

axelj skrev:

Sokrates skrev:

oskar_j skrev:

Effekt mäts i Watt. Alldrig sett en biltillverkare uppge effekten i KW?

Hmm, dina fordon kanske har så lite watt att de inte kommer upp i Kw då? lol

1000W är 1 KW,,,,,,,,,

/Tommy.

Jag anser att du bör läsa om och läsa rätt! "Aldrig sett en biltillverkare uppge effekten i KW?" är en fråga och inte ett påstående.

En lite grej bara, det skrivs kW och inte KW wink

Stor eller liten bokstav på detta forum är petitesser minst sagt.

Jag vet mycket väl hur enheter skrivs då jag både är elektriker och ingenjör,,, wink

Men förklar du som är så smart i vilken enhet Hk mäts,,, roll

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Hedning Fd Bannad
27 september 2009 · 657 Inlägg

zijaa skrev:
Vridet är de som räknas, det är kraften på roterande vevaxel, alltså hur kraftigt det snurrara. tillexempel en diselbil har mycket vrid det är därför man sugs in i sätet när man åker i dom. alltså är det vridet som räknas egentligen.

Allt detta tjafs om dieselbilar, vad fan är detta för jävla Stureplansfluga.

Effekt är Effekt, Det är Effekt som flyttar bilen framåt, inte vrid. Det är acceleration som gör att du sugs in i sätet, och effekt som skapar accelerationen.

Detta är saxxat från ett skoterforum, och på en skoter är Vrid totalt ointressant, eftersom variatorn gör att motorn hålls på önskat varvtal konstant.

Har man vrid och varv så har man effekt. Vrid på drivhjulen (det som räknas, eller hur?) kan ändras genom att dreva ner en kugg, för att öka effekten måste motorn trimmas.


http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=15778

Tycker ni ska läsa igenom denna tråd, mycket matnyttigt i den. Även trådar som 2takt vs Fyrtakt och skillnaden mellan fjädrar och stötdämpare är väldigt läsvärda.

Märkesbög
kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

Sokrates skrev:

axelj skrev:

Sokrates skrev:
Hmm, dina fordon kanske har så lite watt att de inte kommer upp i Kw då? lol

1000W är 1 KW,,,,,,,,,

/Tommy.

Jag anser att du bör läsa om och läsa rätt! "Aldrig sett en biltillverkare uppge effekten i KW?" är en fråga och inte ett påstående.

En lite grej bara, det skrivs kW och inte KW wink

Stor eller liten bokstav på detta forum är petitesser minst sagt.

Jag vet mycket väl hur enheter skrivs då jag både är elektriker och ingenjör,,, wink

Men förklar du som är så smart i vilken enhet Hk mäts,,, roll

/Tommy.

Hk är en enhet!!!

Edit:
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

Senast redigerat av kolvas (27 september 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Dansken-
27 september 2009 · 950 Inlägg

caromania skrev:
Jag tippar på att tråden har 3 sidor innan midnatt.

Och jag gissar på att detta slutar som ännu en pajkastningstråd, hihi!

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 september 2009 · 764 Inlägg

Sokrates skrev:

axelj skrev:

Sokrates skrev:
Hmm, dina fordon kanske har så lite watt att de inte kommer upp i Kw då? lol

1000W är 1 KW,,,,,,,,,

/Tommy.

Jag anser att du bör läsa om och läsa rätt! "Aldrig sett en biltillverkare uppge effekten i KW?" är en fråga och inte ett påstående.

En lite grej bara, det skrivs kW och inte KW wink

Stor eller liten bokstav på detta forum är petitesser minst sagt.

Jag vet mycket väl hur enheter skrivs då jag både är elektriker och ingenjör,,, wink

Men förklar du som är så smart i vilken enhet Hk mäts,,, roll

/Tommy.

Hk är en enhet, precis som W (watt) och joule per sekund. Alla dessa är enheter för effekt.

Effekt (P) är Energi dividerat på tid

P = (dE)/(dt)

Sokrates Eliminator
27 september 2009 · 1 441 Inlägg

Effekt förespråkare kan grunna på detta då.

Varför accelerar en Seat TDI snabbare än en BMW i "slakmota"? (BTCC)
Trots lägre effekt men med högre vridmoment,,,,

Frågan kvarstår, med vilken enhet mäts Hkr?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
27 september 2009 · 1 441 Inlägg

axelj skrev:
Hk är en enhet, precis som W (watt) och joule per sekund. Alla dessa är enheter för effekt.

Effekt (P) är Energi dividerat på tid

P = (dE)/(dt)

Nja, det där köper jag inte,,,,,wink

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

Sokrates skrev:
Effekt förespråkare kan grunna på detta då.

Varför accelerar en Seat TDI snabbare än en BMW i "slakmota"? (BTCC)
Trots lägre effekt men med högre vridmoment,,,,

Frågan kvarstår, med vilken enhet mäts Hkr?

/Tommy.

Du har ju fått svaret flera gånger i flera trådar!

Hk är en enhet!

Anledningen till att Seat TDI accar snabbare än BMW:n är att den har mer tillgänglig effekt.
Svårare än så är det inte.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rallyhalle
27 september 2009 · 4 299 Inlägg

Men att jämföra en variator med en växellåda är väl ändå inte helt rätt??

Variatorn funkar ju på ett helt annat sätt så där e de ju inte konstigt om de e skitsamma om man har mycke vrid eller ej.

torpis Forummoderator
27 september 2009 · 10 572 Inlägg

torpis skrev:

zijaa skrev:
Vridet är de som räknas, det är kraften på roterande vevaxel, alltså hur kraftigt det snurrara. tillexempel en diselbil har mycket vrid det är därför man sugs in i sätet när man åker i dom. alltså är det vridet som räknas egentligen.

Nej...


http://www.garaget.org/?car=54865   en liten bil med hiskerliga 700Nm enligt bromspappret.  Inget ont om bilen som sådan, men den är ett kanonbra exempel på att vridmomentet inte gör en bil snabb.

700Nm och 100-200 på 17sekunder, vilket absolut inte är någon raket utan ganska så väntad tid för en bil med 250hk.

Vridmoment är alltså inte det som gör bilen snabb

Jag backar upp med en film på en BMW 130i, alltså samma bil fast med bensinmotor på ungefär samma effekt fast bara 315Nm, dvs knappt hälften av vridet.  Ändå stannar min klocka på mindre än 17 sekunder på 100-200km/h

http://www.youtube.com/watch?v=GmRdvz-P … re=related

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 september 2009 · 764 Inlägg

Sokrates skrev:
Effekt förespråkare kan grunna på detta då.

Varför accelerar en Seat TDI snabbare än en BMW i "slakmota"? (BTCC)
Trots lägre effekt men med högre vridmoment,,,,

Frågan kvarstår, med vilken enhet mäts Hkr?

/Tommy.

Hur kan du som trots allt är ingenjör tjafsa emot detta? Om du läser mitt inlägg två rader upp så står det klart och tydligt att HÄSTKRAFTER ÄR EN ENHET! Energin delat på tiden, eller dE/dt lim t--->0 om vi inte ska räkna på medeleffekt!

Att Seaten accar snabbare kan bero på en mängd olika faktorer, ex. utväxling, momentförluster, luftmotstånd etc etc

kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

Exakt samma fråga besvaras här av Sharky:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1253131

och där var Sokrates den som startade diskutionen så du kanske ska läsa den tråden igen så slipper vi gå igenom allt 1 gång till

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sokrates Eliminator
27 september 2009 · 1 441 Inlägg

Hk är en enhet!!!

Edit:
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

Det är rätt konstigt då att enda gången Hkr anges är i bilannonser o liknande,,
När det gäller riktiga data är alltid Kw och Nm (här i Europa vartfall som anges)

Vägverket/transportstyrelsen är tex inte intresserade av att få reda på Hkr,,,,

Kan det bero på försäljningsteknik måhända,då siffran automatiskt ökar med 25%,,,,,

Nej, jag håller med Carroll Shelby än en gång.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
27 september 2009 · 1 441 Inlägg

axelj skrev:

Sokrates skrev:
Effekt förespråkare kan grunna på detta då.

Varför accelerar en Seat TDI snabbare än en BMW i "slakmota"? (BTCC)
Trots lägre effekt men med högre vridmoment,,,,

Frågan kvarstår, med vilken enhet mäts Hkr?

/Tommy.

Hur kan du som trots allt är ingenjör tjafsa emot detta? Om du läser mitt inlägg två rader upp så står det klart och tydligt att HÄSTKRAFTER ÄR EN ENHET! Energin delat på tiden, eller dE/dt lim t--->0 om vi inte ska räkna på medeleffekt!

Att Seaten accar snabbare kan bero på en mängd olika faktorer, ex. utväxling, momentförluster, luftmotstånd etc etc

BMW:n är snabbare på slätan,,,, wink

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

Sokrates skrev:

Hk är en enhet!!!

Edit:
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

Det är rätt konstigt då att enda gången Hkr anges är i bilannonser o liknande,,
När det gäller riktiga data är alltid Kw och Nm (här i Europa vartfall som anges)

Vägverket/transportstyrelsen är tex inte intresserade av att få reda på Hkr,,,,

Kan det bero på försäljningsteknik måhända,då siffran automatiskt ökar med 25%,,,,,

Nej, jag håller med Carroll Shelby än en gång.

/Tommy.

Hästkraft, hk, fysikalisk term, definierad och introducerad av James Watt. Gammal enhet för effekt, numera ersatt av watt. Hästkrafter används dock fortfarande av tradition inom många områden, bland annat för att ange fordons motoreffekter. I Sverige är hk ledande enhet för detta, medan man i många andra EU-länder använder kW mer än i Sverige.

Omkring 1783 införde Watt begreppet hästkraft när han behövde beskriva hur många hästars arbete hans nya ångmaskiner kunde ersätta. Watts hästkraft var (och är) ungefär 50 % mer än han ansåg att man kunde begära av en arbetshäst i kontinuerligt arbete. Och det är ungefär 10 gånger mer än en människa orkar med.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sokrates Eliminator
27 september 2009 · 1 441 Inlägg

kolvas skrev:

Sokrates skrev:

Hk är en enhet!!!

Edit:
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

Det är rätt konstigt då att enda gången Hkr anges är i bilannonser o liknande,,
När det gäller riktiga data är alltid Kw och Nm (här i Europa vartfall som anges)

Vägverket/transportstyrelsen är tex inte intresserade av att få reda på Hkr,,,,

Kan det bero på försäljningsteknik måhända,då siffran automatiskt ökar med 25%,,,,,

Nej, jag håller med Carroll Shelby än en gång.

/Tommy.

Hästkraft, hk, fysikalisk term, definierad och introducerad av James Watt. Gammal enhet för effekt, numera ersatt av watt. Hästkrafter används dock fortfarande av tradition inom många områden, bland annat för att ange fordons motoreffekter. I Sverige är hk ledande enhet för detta, medan man i många andra EU-länder använder kW mer än i Sverige.

Omkring 1783 införde Watt begreppet hästkraft när han behövde beskriva hur många hästars arbete hans nya ångmaskiner kunde ersätta. Watts hästkraft var (och är) ungefär 50 % mer än han ansåg att man kunde begära av en arbetshäst i kontinuerligt arbete. Och det är ungefär 10 gånger mer än en människa orkar med.

Jadu, det var längesedan Hkr var en ledande enhet i Sverige,,,, 30 år sedan?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 september 2009 · 764 Inlägg

Sokrates skrev:

Hk är en enhet!!!

Edit:
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

Det är rätt konstigt då att enda gången Hkr anges är i bilannonser o liknande,,
När det gäller riktiga data är alltid Kw och Nm (här i Europa vartfall som anges)

Vägverket/transportstyrelsen är tex inte intresserade av att få reda på Hkr,,,,

Kan det bero på försäljningsteknik måhända,då siffran automatiskt ökar med 25%,,,,,

Nej, jag håller med Carroll Shelby än en gång.

/Tommy.

1kW = 1,36 hk..

Du är ju mer kverulant än en sexåring utan sitt tv-spel...

EDIT: SI-enheten för effekt är W. SI-enheten för massa är kg (kilogram). Innebär det att du aldrig anger massa i ton?

Senast redigerat av axelj (27 september 2009)

Sokrates Eliminator
27 september 2009 · 1 441 Inlägg

axelj skrev:

Sokrates skrev:

Hk är en enhet!!!

Edit:
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

Det är rätt konstigt då att enda gången Hkr anges är i bilannonser o liknande,,
När det gäller riktiga data är alltid Kw och Nm (här i Europa vartfall som anges)

Vägverket/transportstyrelsen är tex inte intresserade av att få reda på Hkr,,,,

Kan det bero på försäljningsteknik måhända,då siffran automatiskt ökar med 25%,,,,,

Nej, jag håller med Carroll Shelby än en gång.

/Tommy.

1kW = 1,36 hk..

Du är ju mer kverulant än en sexåring utan sitt tv-spel...

EDIT: SI-enheten för effekt är W. SI-enheten för massa är kg (kilogram). Innebär det att du aldrig anger massa i ton?

Helt rätt av dig, jag slarvade lite i tanken, får så dj-a ofta räkna om just Hkr till Kw att jag slarvigt omsatte 0,75 till 1,25 istället för 1,36,,,

/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (2 oktober 2009)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
DusanMandick Random Hero
27 september 2009 · 4 047 Inlägg

Sokrates skrev:
Effekt förespråkare kan grunna på detta då.

Varför accelerar en Seat TDI snabbare än en BMW i "slakmota"? (BTCC)
Trots lägre effekt men med högre vridmoment,,,,

Frågan kvarstår, med vilken enhet mäts Hkr?

/Tommy.

Säger inte emot din kunskap på något sätt, men det där har mkt med drivlina o göra också

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang