Kör BMW-förare hänsynslöst? (artikel)

p12
29 september 2009 · 551 Inlägg

Läste en tråd på autopower om just denna artikel: http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/ … 194374.ece vill höra lite från er som är lite mindre bmw-tokiga.
tycker ni att det är så här? själv tycker jag att det är folk i volvo xc70/v70 (troligtvis tjänsterbilar) som står för mycket hänsynslöshet i trafiken. Visst lite fortare kanske BMW-förarna kör men inte mer vårdslöst. BMW är ju till för en målgrupp som gillar att köra bil så det kanske inte är så konstigt.
han klagade oxå mycket på att man bara köper BMW för att det är status. så det kan inte ha något med att man gillar hur de ser ut, känska, förbrukning i förhållande till effekt eller för att de driver i rätt ände wink? funderar själv på en e30 och inte för att de är status (vilket de inte är)utan för att de är en "busbil" med ett riktigt snyggt utseende.

mailade han som skrev artikeln med en del frågor. jag fick svaret att han inte hade tid... skulle ta max 5 minuter av hans kafferast.

så... kör BMW förarna mer HÄNSYNSLÖST (anser att köra fort på motorvägen inte är hänsynslöst inte heller att sladda i industriområden så länge man inte hindrar någon annan)

köper man bara BMW för att de är status?

jaa... jag har redan sökt i forumet wink

Senast redigerat av p12 (29 september 2009)

Haters gonna hate.
Rock-Star
29 september 2009 · 2 982 Inlägg

nja, jag är nog ganska snäll nu när jag inte har automat och turbo.
känns som att 525an inte har så mycket till ax. finns ingen anledning till att axa med en 525 iaf kan jag säga.
däremot glider jag FINT. smile
så svar på frågan: ja man köper BMW för status, class och glida fint.
m3 och m5 riktar sig iaf mot kunder som VILL ha hela paketet. om vi nu endast pratar om bmw och inte blandar in AMG, RS4/RS6.

Slash Saabifierad
29 september 2009 · 2 026 Inlägg

p12 skrev:
Läste en tråd på autopower om just denna artikel: http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/ … 194374.ece vill höra lite från er som är lite mindre bmw-tokiga.
tycker ni att det är så här? själv tycker jag att det är folk i volvo xc70/v70 (troligtvis tjänsterbilar) som står för mycket hänsynslöshet i trafiken. Visst lite fortare kanske BMW-förarna kör men inte mer vårdslöst. BMW är ju till för en målgrupp som gillar att köra bil så det kanske inte är så konstigt.
han klagade oxå mycket på att man bara köper BMW för att det är status. så det kan inte ha något med att man gillar hur de ser ut, känska, förbrukning i förhållande till effekt eller för att de driver i rätt ände wink? funderar själv på en e30 och inte för att de är status (vilket de inte är)utan för att de är en "busbil" med ett riktigt snyggt utseende.

mailade han som skrev artikeln med en del frågor. jag fick svaret att han inte hade tid... skulle ta max 5 minuter av hans kafferast.

så... kör BMW förarna mer HÄNSYNSLÖST (anser att köra fort på motorvägen inte är hänsynslöst inte heller att sladda i industriområden så länge man inte hindrar någon annan)

köper man bara BMW för att de är status?

jaa... jag har redan sökt i forumet wink

Hehe artikeln är ju ifrån 2006 tongue Inte undra på att han inte har tid, han kommer väl knappt ihåg den lol

Till ämnet: tja inte direkt, nu finns det ju fler v70:s ute i trafiken så det är ju logiskt att fler såna beter sig illa tongue Dock är det fler i bmw och mercedes som faktiskt skippar blinkers men det blir bara vanligare och vanligare överhuvudtaget.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
DasAuto
29 september 2009 · 2 751 Inlägg

Residence skrev:
nja, jag är nog ganska snäll nu när jag inte har automat och turbo.
känns som att 525an inte har så mycket till ax. finns ingen anledning till att axa med en 525 iaf kan jag säga.
däremot glider jag FINT. smile
så svar på frågan: ja man köper BMW för status, class och glida fint.
m3 och m5 riktar sig iaf mot kunder som VILL ha hela paketet. om vi nu endast pratar om bmw och inte blandar in AMG, RS4/RS6.

de e väll klart som fan en 525 axxar snabbt om man jämför med majoriteten av bilarna på vägen. RS6,AMG o M5 är ju knappast vardagsbilar.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Zizou ...
29 september 2009 · 171 Inlägg

Nu är jag ju inte ute och kör speciellt mycket men tycker inte att BMW förararna har utmärkt sig genom att köra hänsynlöst. Håller istället med dej p12 att det är mest tjänstebilar som kör hänsynslöst och utan att tänka alls ibland.

Volvo 850R (1996)
Rock-Star
29 september 2009 · 2 982 Inlägg

ska man dra alla bmws över en kam så stämmer zizous påstående.
alla bmw tjänstebilar körs som om det är den sista dagen innan hyrtiden tar slut.

sirmiro Double-Unicorn Rider
29 september 2009 · 2 486 Inlägg

En BMW sticker ut mer än en Volvo i Sverige.
Det är ingen som reagerar när 30st V70 dundrar förbi som vettvillingar om de inte gör det samtidigt. BMW har jobbat på motorljud så de låter trevligt när man rör gasen, folk tittar och ser en bil åka "fort".

Hur många gånger har man inte blivit utskälld efter noter av grannar för att man åker för fort? Speciellt roligt när man ligger 50, men har haft avgassystem som låtit för mycket eller varvat lite mer än svensson (detta på 50- & småvägar där det är 70). När de gnällt 100gånger har jag tröttnat och struntat i att sakta ner vid dem och legat 100+ förbi, men då på högsta växeln - och tror man inte de kommer och tackar för att man SAKTAT NER?

Nej grunden i detta är att puckona som skrivit artikeln är sura att folk köper en BMW (som då är en dyr sportbil) istället för en ny Volvo (som är dyrare, drar mer bränsle och har sämre komfort). Allt handlar om avundsjuka att andra går mot normen.
Det är bara titta vilka som kör för fort utanför skolor och dagis - föräldrarna som stressar med sina barn. Sen klagar de att folk kör för fort där. Och vad är då mest vårdslöst - att köra 50 på 30väg utanför en lågstadieskola där grindarna är öppna samtidigt som barnen har rast/just slutat, eller att ligga 200km/h i vänsterfilen på motorvägen klockan 0400 en tisdagsnatt?

Remiss
29 september 2009 · 1 339 Inlägg

Inget ont om ngn men det som står i artikeln stämmer exakt med hur jag upplever det..

----------------------------------------------------------------------------------------

Vad säger då Olof Johansson-Stenman om Malmögåtan, är det fräckt folk som väljer BMW eller gör BMW förarna fräcka?

”Svårt att undersöka, men jag tror snarast på det förstnämnda. Med visst inflytande från det sistnämnda.”

Senast redigerat av Volvo740an (29 september 2009)

p12
29 september 2009 · 551 Inlägg

sirmiro skrev:
En BMW sticker ut mer än en Volvo i Sverige.
Det är ingen som reagerar när 30st V70 dundrar förbi som vettvillingar om de inte gör det samtidigt. BMW har jobbat på motorljud så de låter trevligt när man rör gasen, folk tittar och ser en bil åka "fort".

Hur många gånger har man inte blivit utskälld efter noter av grannar för att man åker för fort? Speciellt roligt när man ligger 50, men har haft avgassystem som låtit för mycket eller varvat lite mer än svensson (detta på 50- & småvägar där det är 70). När de gnällt 100gånger har jag tröttnat och struntat i att sakta ner vid dem och legat 100+ förbi, men då på högsta växeln - och tror man inte de kommer och tackar för att man SAKTAT NER?

Nej grunden i detta är att puckona som skrivit artikeln är sura att folk köper en BMW (som då är en dyr sportbil) istället för en ny Volvo (som är dyrare, drar mer bränsle och har sämre komfort). Allt handlar om avundsjuka att andra går mot normen.
Det är bara titta vilka som kör för fort utanför skolor och dagis - föräldrarna som stressar med sina barn. Sen klagar de att folk kör för fort där. Och vad är då mest vårdslöst - att köra 50 på 30väg utanför en lågstadieskola där grindarna är öppna samtidigt som barnen har rast/just slutat, eller att ligga 200km/h i vänsterfilen på motorvägen klockan 0400 en tisdagsnatt?

kan inte göra annat än att hålla med. en BMW har ett väldigt kakaktäristiskt utseende och därför kommer man ihåg dem bättre än andra bilar.

Haters gonna hate.
Iam2fast4U
29 september 2009 · 1 534 Inlägg

ja det gör vi, iaf majoriteten av bmw förarna

BMW E34 "538" (1990)
Malabar
29 september 2009 · 164 Inlägg

Jag tror det är fel att generalisera för mycket när det gäller vissa bilmärken. Min uppfattning när det gäller körning på 90- eller motorväg är att typiska tjänstebilsförare kör mer vårdslöst oavsett om dom kör Volvo, Saab eller något annat märke.

När det gäller stadstrafik är det lite annorlunda enligt min uppfattning. Det finns ett visst klientel (ofta unga invandrare) som tyvärr kör vårdslöst i innerstadstrafik och ofta är det förare av BMW. Det visas också av de listor på "välkända bilar" som polisen använder sig av, där är BMW något överrepresenterat som bilmärke.

Skillnaden förklaras sannolikt av att många yngre BMW-förare helt enkelt kör mer i stadstrafik till skillnad från tjänstebilsförarna.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Volvo_Mannen Volvoskadad
29 september 2009 · 6 017 Inlägg

Tycker mer det är personer som åker tjänstebilar, pratarhandsfree och klär sig i kostym eller whatever. De känner sig mycket viktigare än alla andra och ska trängas i köer, köra fort och hänsynslöst.

Kan lägga som en parantes, åkte vinterbilen och stod i en lång bilkö som var i höger körfält. Och hela tiden åker det förbi folk i vänsterfilen och tränger sig in så vi civiliserade personer får vänta ännu längre. Sånt får mej att koka inombords. När vi väl kommer dit körfältena går ihop kommer en Audi Avant i vänster körfält och ska tränga sig före mej. En tjänsteman. Fan heller tänker jag, ligger väldigt nära bilen framför och Audin kör bredvid mej tills han inte kommer längre. Han hamnar bakom mej och jag ser i backspegeln hur han gesitkulerar och ser förbannad ut och gör en "tummen upp". Jag vevar ner rutan och ger han fingret.

Jonas
Niklas1987 NO
29 september 2009 · 2 182 Inlägg

Har märkt av att Volvo har bytts ut mot Audi och Volkswagen här nere, de kör lika illa oavsett bil verkar det som wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Remiss
29 september 2009 · 1 339 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Tycker mer det är personer som åker tjänstebilar, pratarhandsfree och klär sig i kostym eller whatever. De känner sig mycket viktigare än alla andra och ska trängas i köer, köra fort och hänsynslöst.

Kan lägga som en parantes, åkte vinterbilen och stod i en lång bilkö som var i höger körfält. Och hela tiden åker det förbi folk i vänsterfilen och tränger sig in så vi civiliserade personer får vänta ännu längre. Sånt får mej att koka inombords. När vi väl kommer dit körfältena går ihop kommer en Audi Avant i vänster körfält och ska tränga sig före mej. En tjänsteman. Fan heller tänker jag, ligger väldigt nära bilen framför och Audin kör bredvid mej tills han inte kommer längre. Han hamnar bakom mej och jag ser i backspegeln hur han gesitkulerar och ser förbannad ut och gör en "tummen upp". Jag vevar ner rutan och ger han fingret.

hahahahaha lol Den va bra

Rock-Star
29 september 2009 · 2 982 Inlägg

Volvo740an skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Tycker mer det är personer som åker tjänstebilar, pratarhandsfree och klär sig i kostym eller whatever. De känner sig mycket viktigare än alla andra och ska trängas i köer, köra fort och hänsynslöst.

Kan lägga som en parantes, åkte vinterbilen och stod i en lång bilkö som var i höger körfält. Och hela tiden åker det förbi folk i vänsterfilen och tränger sig in så vi civiliserade personer får vänta ännu längre. Sånt får mej att koka inombords. När vi väl kommer dit körfältena går ihop kommer en Audi Avant i vänster körfält och ska tränga sig före mej. En tjänsteman. Fan heller tänker jag, ligger väldigt nära bilen framför och Audin kör bredvid mej tills han inte kommer längre. Han hamnar bakom mej och jag ser i backspegeln hur han gesitkulerar och ser förbannad ut och gör en "tummen upp". Jag vevar ner rutan och ger han fingret.

hahahahaha lol Den va bra

hahahah!

Zizou ...
29 september 2009 · 171 Inlägg

ska man dra alla bmws över en kam så stämmer zizous påstående.
alla bmw tjänstebilar körs som om det är den sista dagen innan hyrtiden tar slut.

Förlåt jag menade generellt alla tjänstebilar, inte bara BMW wink

Volvo_Mannen skrev:
Tycker mer det är personer som åker tjänstebilar, pratarhandsfree och klär sig i kostym eller whatever. De känner sig mycket viktigare än alla andra och ska trängas i köer, köra fort och hänsynslöst.

Kan lägga som en parantes, åkte vinterbilen och stod i en lång bilkö som var i höger körfält. Och hela tiden åker det förbi folk i vänsterfilen och tränger sig in så vi civiliserade personer får vänta ännu längre. Sånt får mej att koka inombords. När vi väl kommer dit körfältena går ihop kommer en Audi Avant i vänster körfält och ska tränga sig före mej. En tjänsteman. Fan heller tänker jag, ligger väldigt nära bilen framför och Audin kör bredvid mej tills han inte kommer längre. Han hamnar bakom mej och jag ser i backspegeln hur han gesitkulerar och ser förbannad ut och gör en "tummen upp". Jag vevar ner rutan och ger han fingret.

+1! Håller helt med dej!

Volvo 850R (1996)
Rock-Star
29 september 2009 · 2 982 Inlägg

Zizou skrev:

ska man dra alla bmws över en kam så stämmer zizous påstående.
alla bmw tjänstebilar körs som om det är den sista dagen innan hyrtiden tar slut.

Förlåt jag menade generellt alla tjänstebilar, inte bara BMW wink

Volvo_Mannen skrev:
Tycker mer det är personer som åker tjänstebilar, pratarhandsfree och klär sig i kostym eller whatever. De känner sig mycket viktigare än alla andra och ska trängas i köer, köra fort och hänsynslöst.

Kan lägga som en parantes, åkte vinterbilen och stod i en lång bilkö som var i höger körfält. Och hela tiden åker det förbi folk i vänsterfilen och tränger sig in så vi civiliserade personer får vänta ännu längre. Sånt får mej att koka inombords. När vi väl kommer dit körfältena går ihop kommer en Audi Avant i vänster körfält och ska tränga sig före mej. En tjänsteman. Fan heller tänker jag, ligger väldigt nära bilen framför och Audin kör bredvid mej tills han inte kommer längre. Han hamnar bakom mej och jag ser i backspegeln hur han gesitkulerar och ser förbannad ut och gör en "tummen upp". Jag vevar ner rutan och ger han fingret.

+1! Håller helt med dej!

Jag kan iaf erkänna att jag kn***at sönder tjänstebilen på jobbet.
en 07 pegga på etanol.
stackars bil.
dock har jag tagit det lugnt ända sen företagets logo sattes upp på bilen :$

Senast redigerat av Residence (29 september 2009)

Rquired Allmänt envis
29 september 2009 · 12 512 Inlägg

Jag kör Bmw för att det är en riktigt bra och välbyggd bil, och även vägegenskaper, motor, körglädje och allt annat Bmw-ägare tjatar om spelar förstås in. Status är förstås ett plus, skall inte neka till det. Men det väger inte ett gram när det gäller att avgöra vilken bil jag skall köpa...

Blinkers? Använder jag alltid!

Kör illa? Nej det tycker jag inte, men det beror väl på vem man frågar. I stadstrafik har jag alltid tagit det lungt, i övrigt har jag kört rätt aktivt. Numera tar jag det rätt lugnt hela tiden, kan inte riskera att bli av med kortet nämligen. tongue  Men kommer jag ifatt en kärring som ligger 30 under så lever jag rövare med helljus och tuta, och när tillfälle ges kör jag om. Och det är väl den typen av förare som brukar klaga över "hänsynslösa förare". Och det bryr jag mig inte ett piss om, är du hänsynslös nog att ligga 30 under förtjänar du det...

Jag ligger en hel del på vägarna, och jag skulle faktiskt säga att det är mycket Audi, Volvo och VW (Passat) som ligger och pressar även om Bmw förstås förekommer. Anledning? Jag gissar på att dessa är vanligare som tjänste och hyrbilar.

Edit: Haha straffskatt för Bmw och liknande bilar, den svenska avundsjukan lyser rätt igenom den artikeln. Tror snarare att det, delvis, beror på att en Bmw, Mercedes osv uppmärksammas på ett helt annat sätt än (ännu) en V70 om de kommer flygandes. lol

Senast redigerat av Rquired (29 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Brandis Diktator
29 september 2009 · 968 Inlägg

finns ett gammalt talesätt, Not all BMW drivers are idiots, but all idiots drive BMW…

vissa av bmw ägarna kör normalt, men dom som gillar att köra som en dåre väljer bmw kort och gott

Freddan
29 september 2009 · 282 Inlägg

haha vilken onödig tråd :p finns ju dårar i alla bilmärken :p sen nån status tycker jag inte nån bmw från 3 lr 5 serien har, bortsett från M serien som är den enda vettiga BMWn tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang