Kör BMW-förare hänsynslöst? (artikel)

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2009 · 10 427 Inlägg

Skulle nog säga att det stämmer hyfsat, har sen några år haft en egen benämning
på en typ av omkörning där omköraren har möte på väldigt nära håll. "BMW-omkörning".
Pulshöjare för mötande bilar, men fungerar ju, men lite hänsynslöst kanske. wink

Värre är det med tjänstebils V70/XC70/XCXCXXCCXXCCC77777000 D5-förare
som alltid tror att de hinner in med sina slöa 2 tons lastbilar precis innan det blir
enfiligt och liknande. :rolleyes

Edit: För övrig alltid lika roligt att vara hänsynslös hastighetsmässigt
på tvåfilig väg mot en sån tjänstebils-70XCV705DV5D pga att de är så lättprovocerade. tongue

Senast redigerat av steifan (29 september 2009)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
nykomling
29 september 2009 · 156 Inlägg

det här var nog den dummaste artikeln jag någonsin läst. treåring som skrev den?

nej för det första, jag tror eller "vet" att vi svenskar som väljer BMW väljer de antingen för deras sexor, utseénde, bakhjulsdrift eller köregenskaper. däremot vet jag att de flesta utlänningar (OBS jag är ej rasist) väljer just BMW för de anser att märket står för status (förmodligen för att det är mkt eftertraktat i deras hemland)

artikeln är ungefär lika sann som att jag skulle påstå att hälften av alla som kör BMW inte är födda i sverige, o därför kan vi lika gärna säga att majoriteten av de som kör hänsynslöst är blattar. (baserat på noll bevis, precis som i artikeln)

Laxxen Fotograf
29 september 2009 · 253 Inlägg

nykomling skrev:
det här var nog den dummaste artikeln jag någonsin läst. treåring som skrev den?

nej för det första, jag tror eller "vet" att vi svenskar som väljer BMW väljer de antingen för deras sexor, utseénde, bakhjulsdrift eller köregenskaper. däremot vet jag att de flesta utlänningar (OBS jag är ej rasist) väljer just BMW för de anser att märket står för status (förmodligen för att det är mkt eftertraktat i deras hemland)

artikeln är ungefär lika sann som att jag skulle påstå att hälften av alla som kör BMW inte är födda i sverige, o därför kan vi lika gärna säga att majoriteten av de som kör hänsynslöst är blattar. (baserat på noll bevis, precis som i artikeln)

+1

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum
pnorberg
29 september 2009 ·

Nu vet jag inte hur det är i södra Sverige men här i Västerbotten/Norrbotten så är det 90% som kör hänsynslöst män i 35+ åldern med nya familjebilar oavsett märke, iaf när det gäller fortkörning och slicka röv.
Har funderat på att rigga upp kameror i bilen när jag kör till Tornedalen eller Umeå och filma alla fortkörande medelåldermän i deras nya V70, 9-5, 9-3, 5-serie, 3-serie, E-klass, C-klass osv.
Men det absolut värsta är, oftast har de hela familjen med sig, t.ex. små barn i barnstol.
Här i Skellefteå så kan 80% inte ens köra bil, oavsett ålder. Väjningsplikt, stopplikt, högerregel existerar inte för de flesta utan vilken väg de än kör på så är det en huvudled för dem. Otroligt nog har jag inte krockat än under dessa 4 år jag bott här men det har varit nära många gånger.

Rquired Allmänt envis
29 september 2009 · 12 512 Inlägg

Laxxen skrev:

nykomling skrev:
det här var nog den dummaste artikeln jag någonsin läst. treåring som skrev den?

nej för det första, jag tror eller "vet" att vi svenskar som väljer BMW väljer de antingen för deras sexor, utseénde, bakhjulsdrift eller köregenskaper. däremot vet jag att de flesta utlänningar (OBS jag är ej rasist) väljer just BMW för de anser att märket står för status (förmodligen för att det är mkt eftertraktat i deras hemland)

artikeln är ungefär lika sann som att jag skulle påstå att hälften av alla som kör BMW inte är födda i sverige, o därför kan vi lika gärna säga att majoriteten av de som kör hänsynslöst är blattar. (baserat på noll bevis, precis som i artikeln)

+1

+1

Men status är en sak, men jag tror inte utlänningar hade valt Bmw om de inte fått en bra bil. I det här fallet får de en kanonbil (bättre eller sämre än märke X kan man diskutera, men få kan förneka att det är ok bilar) och som du skriver den status det är i deras ögon. På samma sätt finns det svenskar som väljer Bmw för att det ser bra ut på uppfarten (även om det är få som tänker just så), men jag tror inte heller de valt just en Bmw om de inte vetat att de får en bra bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
minisillen
29 september 2009 · 10 Inlägg

vissa Kan ju vara rätt dumma hade bmw i arslet som vägrade köra om och när man kom till ett sådan parti då skulle han om höll nästan på att blåsa ner i diket pågrund av att han nästa körde in i arslet på mig när han tog satts

Germax
30 september 2009 · 12 086 Inlägg

Jag kör Bmw för att dom gör bra snygga bilar.
Jag tycker min Bmw är fet, och utstrålar styrka och manlighet.
Dock känner jag mig inte särskilt rik i den, alla med lite intresse vet att äldre Bmw inte är särskilt dyra.
Och jag är nog rätt dryg i min Bmw fkt smile Dock jag kör inte som en idiot med total frånvaro av omdömme.

Ang turkar och Bmw skulle höra ihop vill jag ifrågasätta.
Jag tycker nästan alltid de fetare Bmw körs av svenskar.
De flesta invandrare häromkring som har körkort kör japanskt..
Går man upp i klass, typ nya bilar känns de ändå som invandrare väljer Bmw.

Senast redigerat av JapMax (30 september 2009)

Andreas 940 -utan 940
30 september 2009 · 1 728 Inlägg

Jag kör långtradare så jag ser en hel del muppar i trafiken, BMW-ägarna utmärker sig klart tydligast när det gäller risktagande och visar i allmänhet en total likgiltighet inför gällande lagar och regler.
Ju närmare Stockholm man kommer desto värre blir det, en gång fick jag nita med lastbilen för att det kom en BMW i full fart åt fel håll på en enkelriktad gata.
En annan sak jag lagt märke till är att BMW-ägare ALDRIG tackar för att man kör ut i vägrenen för att underlätta deras omkörning, jag kan minnas två tillfällen på sex år som en BMW-ägare tackblinkat.
De anser väl att långtradare eller andra bilar över huvud taget inte har något på "deras" väg att göra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2009 · 13 746 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Tycker mer det är personer som åker tjänstebilar, pratarhandsfree och klär sig i kostym eller whatever. De känner sig mycket viktigare än alla andra och ska trängas i köer, köra fort och hänsynslöst.

Kan lägga som en parantes, åkte vinterbilen och stod i en lång bilkö som var i höger körfält. Och hela tiden åker det förbi folk i vänsterfilen och tränger sig in så vi civiliserade personer får vänta ännu längre. Sånt får mej att koka inombords. När vi väl kommer dit körfältena går ihop kommer en Audi Avant i vänster körfält och ska tränga sig före mej. En tjänsteman. Fan heller tänker jag, ligger väldigt nära bilen framför och Audin kör bredvid mej tills han inte kommer längre. Han hamnar bakom mej och jag ser i backspegeln hur han gesitkulerar och ser förbannad ut och gör en "tummen upp". Jag vevar ner rutan och ger han fingret.

håller med dig det är dom där jävla tjänstebilsmupparna som är dom farliga

det kvittar vad det står på skuffen

visst jag kör som ett svin men endå inte på det sättet
kör om på möte backkrön osv

stör mig oxå på dom där jävla kömupparna som inte förstår att det är pga dom och deras jävla tilltag det är köer om alla la sig på led skulle det inte bli stopp vid hindret
och alla skulle komma fram fortare

värsta var att i sommras fick jag bete mig exakt som dom
när jag väldigt ofta åkte till stockholm och det var under tidspress då jag körde anslutningsbuss till silja

då fick jag tyvärr göra exakt samma sak för att ta mig fram
dom första 3gångerna försökte jag köra med förståndet men det gick tyvärr inte
så då fick man plasera sig på ett dumnt ställe och tränga sig förbi alla
något jag aldrig skulle göra privat
och faktist känner mig ruskigt elak för att jag gjorde det
hade det inte handlat om att jag missade min rast i stockholm om jag inte kom fram i tid hade jag stått längst bak i kön och vänta på min tur

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jml
30 september 2009 · 31 Inlägg

måste då säga att det är nog avundsjuka som talar i de flesta fall för man kan jämföra bilarna direkt men firmabilar/tjänstebilar plågas mest av alla då du inte själv äger bilen i de flesta fall.
Men visst i en bmw sitter man bra åker tyst och bekvämt även om du har en 5serie från 88 eller en 08a kvalitet rakt igenom!

Stockholm Streetrace Crew - SSC
We Own The Streets!
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
30 september 2009 · 311 Inlägg

Köpte mig en BMW e39 touring för ett antal år sedan.

Fick direkt höra att jag köpt mig en "KEBAB-RACER" med "EINGEBAUTE VORFART" (inbyggd förkörsrätt) neutral

Bara att sälja åket och köpa nått annat tyskt som INTE ger sånna kommentarer (VW).

Men ingen rök utan eld brukar man ju säga, eller ?

Men har ni tänkt på procenten ?
Hur många procent av Bemrarna vs tjänstebilarana kör hänsyslöst...

Ps. Tycker att personligen att Bemer dyrkandet är lite överdrivet, finns så många andra bilmärken därute oxå ! Ds

//Öppna era sinnen för ALLT fint smile

V8-freak
30 september 2009 · 21 Inlägg

Jag tycker det är trist att BMW ska behöva lida för att så många puckon som väljer att köra dem. Själv tackar jag alltid om en lastbil/husvagn eller andra fordon flyttar på sig så att jag kan lättare köra om. Jag kör BMW för att det är körglädje och inte bara ett sätt att ta sig från A till B.

Som många tidigare har skrivit: det är sjukt många volvo, saab och andra mindre uppseendeväckande bilmärken som beter sig mer fräckt och livsfarligt.

Alpenretter: Klart det finns andra bilmärken, men BMW-bilarna är f*n roliga att köra. Jag trivs utmärkt i bruksbilen (Suzuki Jimny) och sommarbilen (VW bubbla) men ingen av dem slår BMW:n i komfort och körglädje...

PS. Använder du blinkers släpper jag in dig i mitt körfält annars kan du brinna i helvetet!!! Och för h*e den som kastar sig in framför bil med hästsläp eller tunga lastbilar - det finns en speciell plats för såna som er... DS.

BMW 540i/6 (1995)
Volkswagen 1500 LIM "Bubbly" (1967)
gamlingen
30 september 2009 · 5 198 Inlägg

haha kul läsning,,, alla skyller på alla. och alla är bäst,*s*

Munkis
30 september 2009 · 1 636 Inlägg

Jag skulle inte vilja påstå att bmw förarna är ett problem i mina trakter iallafall . Här kör nog dessa förarare som vilken skoda ägare som helst, Undantag finns givetvis. Det man ska hålla sig undan för här är mopeder och små, äldre japanska bilar , Gör man det så klarar man sig långt smile

Skulle dessutom gärna själv ha en BMW om jag bara hade råd med försäkringen

Senast redigerat av Munkis (30 september 2009)

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
30 september 2009 · 311 Inlägg

V8-freak skrev:
Jag tycker det är trist att BMW ska behöva lida för att så många puckon som väljer att köra dem. Själv tackar jag alltid om en lastbil/husvagn eller andra fordon flyttar på sig så att jag kan lättare köra om. Jag kör BMW för att det är körglädje och inte bara ett sätt att ta sig från A till B.

Som många tidigare har skrivit: det är sjukt många volvo, saab och andra mindre uppseendeväckande bilmärken som beter sig mer fräckt och livsfarligt.

Alpenretter: Klart det finns andra bilmärken, men BMW-bilarna är f*n roliga att köra. Jag trivs utmärkt i bruksbilen (Suzuki Jimny) och sommarbilen (VW bubbla) men ingen av dem slår BMW:n i komfort och körglädje...

PS. Använder du blinkers släpper jag in dig i mitt körfält annars kan du brinna i helvetet!!! Och för h*e den som kastar sig in framför bil med hästsläp eller tunga lastbilar - det finns en speciell plats för såna som er... DS.

Det finns andra körglada bilar oxå som inte är lika stötande som Bemern smile
Kvalitet finns det ju många olika sorter av (hållbarhet, känsla mm)...

Sen kvarstår ju en sanning,
ju närmare en storstad med dess förorter man kommer,
desto yngre manliga förare
och desto mer "krimms kramms" hänger det i spegeln (alla får tolka detta på sitt vis) !

Folks uppfattning om ett märke måste ju komma någonstans ifrån, eller ?...

Rock-Star
30 september 2009 · 2 982 Inlägg

JapMax skrev:
Jag kör Bmw för att dom gör bra snygga bilar.
Jag tycker min Bmw är fet, och utstrålar styrka och manlighet.
Dock känner jag mig inte särskilt rik i den, alla med lite intresse vet att äldre Bmw inte är särskilt dyra.
Och jag är nog rätt dryg i min Bmw fkt smile Dock jag kör inte som en idiot med total frånvaro av omdömme.

Ang turkar och Bmw skulle höra ihop vill jag ifrågasätta.
Jag tycker nästan alltid de fetare Bmw körs av svenskar.
De flesta invandrare häromkring som har körkort kör japanskt..
Går man upp i klass, typ nya bilar känns de ändå som invandrare väljer Bmw.

Stämmer skitbra, jag menar: kolla själv. Vilka e d som sitter i renault 19 etc... / blatten själv

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 september 2009 · 3 929 Inlägg

Väldigt onödig tråd men visst är det sant!
Ska jag vara 100% ärlig, nu vill jag inte bli påhoppad, så ser man oftast BMW som kör som dårar.
Fast jag och min polare var med om en kul sak big_smile
Blev rödlyse så lade vi oss i vänsterfilen och en icke svensk i BMW i högra filen.
han varvade som fan och kollade på oss, blev grönt, min kompis trycker fullt, han i BMWn trycker fullt OCH SVÄNGER!
Han tryckte full och sedan direkt svängde för att han skulle höger i korsningen!
Fan vad vi asgarvade big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
jes
30 september 2009 · 582 Inlägg

det stämmer försökte köra som en dåre i min audi 2.8 men den va lite klen.......men nu har jag precis köpt en m3:a så nu jääävlar håll i hatten vägsniglar here i come!!!

hej
NiKeMaN Entreprenör
30 september 2009 · 1 286 Inlägg

Javisst kör vi hänsynslöst. Alla jävla svin där ute på VÅRA vägar flytta på er när vi BMW ägare kommer med våra räcers. Har ni andra inte råd med vettigare bilar så håll er hemma för faaaan!!!!!!!!!!!!






*LOOOL* myyyyyyyycket ironi i det jag skrev ovan. Blev först lite irriterad när jag läste ovanstående. Men visst kan det väl ligga något i det? Vi som älskar att köra bil dras ofta till körglada bilar... Och BMW är ju verkligen en sådan. Om jag gillar vägkänsla, kontakt och allt med köregenskaper - inte fan går jag o köper mig en Opel Agila eller en Skoda Yeti.

// Niklas Johansson
M103
30 september 2009 · 1 570 Inlägg

Uuhhhh, det här låter verkligen som avundsjukan slagit ut i full blom. Vad är det för problem skribenten har? smile

"Professorn drar sig inte för att försiktigt föreslå ett slags gammaldags lyxskatt på till exempel BMW-bilar"
Ok då kan alla gå över till MB´s AMG modeller med typ 500hk och slippa skatten.

"När egotrippade BMW-ägare sätter sig bakom sina många hästar – och samtidigt på sina höga hästar – skall de inte kunna hävda att de minsann betalar extra för att få trakassera omgivningen."
Är det vetenskapligt bevisat att BMW-ägare är mer egotrippade än andra?

"Är det så att vissa personer – de som ser sig själva som lite bättre, lite viktigare och mycket fräckare än andra – köper BMW?" (från artikeln)

Då skulle ju ALLA som köper större motor än instegsvarianterna av samtliga bilmärken vara fåfänga och märkvärdiga fascister som ser sig som bättre människor. En löjeväckande artikel minst sagt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang