Bilverkstan P&B Arboga! Mina erfarenheter!

Rushman Evolution Garage
1 oktober 2009 · 1 299 Inlägg

Man kanske e trött på att bråka efter allt de där, men lät du dom veta att tändkablarna satt fel?
Gött att du stod på dig å kunde såpass mycket att det inte gick att lura dig!

Men nu vandrar tankarna åt de gånger man ansett sig fått mysko diagnoser på bilen och lite överdrivna priser...

Sky´s the limit...
einherjer
1 oktober 2009 · 587 Inlägg

fy F****N för såna luredrejare!

kolvas
1 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

helt sanslöst sjukt att dom kan hålla på så här.
Tur att man har bra kontakter på verkstad och kan göra allt själv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
saab_sonett Handledare
1 oktober 2009 · 1 481 Inlägg

Ja, man måste vara påläst när man lämnar bilen på verkstad. Min Polo började gå som ett krattskaft. Lämnade in den på en Stoooooor auktoriserad VAG-verkstad. Efter två dagar så ringde dom och sa att lambdasonden var trasig. Kostnad 3000:-. Nej, sa jag. Lambdasonden omfattas av den 5-åriga avgasgarantin som är lagstiftad. Efter mycket slingrande och fyra försök att få mig att betala så insåg dom att jag visste vad som gällde och lämnade ut bilen utan kostnad. Hur många av er vet att alla avgasrelaterade delar i bilen har en 5-årig garanti (8000mil) ?

Senast redigerat av saab_sonett (1 oktober 2009)

einherjer
1 oktober 2009 · 587 Inlägg

det hade jag inte en susning om. Tack för tipset !

-Mackan- Fire And Silk
1 oktober 2009 · 2 254 Inlägg

Någon borde åka till P&B Bilverkstad och skita i deras brevlåda! ALT dörrmattan om en brevlåda inte finns.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Kanriefageln
1 oktober 2009 · 18 Inlägg

JonR skrev:
Hej allihopa! Kul att ni tar er tid att läsa det jag skrev! Med lite tur så räddar det nån att bli lurad!

Tyvärr har jag inte åkt tillbaka för att visa upp att bilen fungerade med att bara byta plats på tändkablarna då det kändes onödigt då både jag o Michael Kejbert och hans mekaniker visste att det var det som var felet! Men ska ta det så fort jag stöter på honom... Är i Arboga ibland o handlar osv så nån gång ska man ta honom på sängen och förhoppningsvis skämma ut honom lite offentligt sådär med att förklara HÖGT o tydligt hur det låg till med den där "topplockspackningen"!

En insändare har man funderat många gånger på men vet inte någon tidning som skulle ta med såpass mycket text som krävs för att förklara situationen!

Ja det är helt sjukt men jag gissar på att det är så här det går till dom flesta gångerna på riktiga bilverkstäder, dom provar helt enkelt, antingen så tjänar dom 5000-10.000kr rakt av för nåt påhittat fel eller så får dom en förbannad kund som oftast inte gör nåt annat än åker därifrån utan att yttra sig!
Det som jag tycker har varit det bästa är att berätta det här för mina kompisar o folk man känner så kommer infon ut i området där P&B Bilservice håller till.. Men enligt min personliga åsikt så ska sånna här människor hängas ut ordentligt, rentav svartlistas så ingen annan kan bli lurad! Borde slås igen med omedelbar verkan om nåt liknande det jag varit med om uppdagas! Rent medvetet och genomtänkt blufferi är vad det handlar om!

Nu när vi ändå är i farten så tar vi den där historian som jag sparat på..

Om vi säger så här, Det här är INTE en självupplevd historia utan en historia som jag fått berättad för mig (dock av en som jag varit kompis med i 20år). Kompisen i fråga hade en Audi som ABS lampan började lysa på! Han lämnade in den på P&B Bilservice i Arboga och fick bilen lagad. Han åkte dit o hämtade bilen och betalade många sköna tusenlappar för byte av ALLA ABSGIVARNA!?!?!?! (Gick alla sönder på en gång?!?!?!) Hur som helst så startade han bilen och åkte därifrån, kom ungefär 100m innan ABS lampan började lysa IGEN!.. Han vänder och åker tillbaka till verkstaden och dom tittar på det och upptäcker en trasig säkring som dom byter , sedan slocknade ABS lampan igen.. Han kommer hem till mig o berättar glatt att dom var JÄTTESNÄLLA som lagade bilen gratis åt honom andra gången då ABSen pajade igen, men första gången hade dom bytt 4st absgivare!... Ni skulle ha sett hans min när jag sa "Du tror inte att det var säkringen som var trasig hela tiden då och inte ABS givarna?"...  Då fick han en sån där "Känna-sig-väldigt-blåst min i ansiktet...

Dyraste säkringsbytet jag har hört talas om iaf!

Och NEJ detta är inget skämt! Det är en histora som jag har fått berättat för mig till 100% av en kompis sen 20år tillbaka!

MVH/Jon

Där skulle inte jag vilja lämna in min bil hmm

JonR
1 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

Rushman skrev:
Man kanske e trött på att bråka efter allt de där, men lät du dom veta att tändkablarna satt fel?
Gött att du stod på dig å kunde såpass mycket att det inte gick att lura dig!

Men nu vandrar tankarna åt de gånger man ansett sig fått mysko diagnoser på bilen och lite överdrivna priser...

Ja hade jag inte haft dom kunskaper jag har om bilar hade jag ju blivit blåst, det är ju en sak som är jäkligt säker! Bara ren tur att jag hade ringt runt och fått det bekräftat från flera håll angående Immobilizern! Annars hade jag inte kunnat stå på mig där inne!

Ett tips är att, FUNDERA och MEMORERA allt som verkstadsnissen säger till dig och fråga sedan på ett forum som detta tex, om det är rimligt eller inte! Och låt verkstadsnissen bli medveten om att du ska höra dig för innan du gör nåt så kan det komma att bli annorlunda!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
te_wik Forummoderator
1 oktober 2009 · 12 813 Inlägg

JonR skrev:
Hej allihopa! Kul att ni tar er tid att läsa det jag skrev! Med lite tur så räddar det nån att bli lurad!

Tyvärr har jag inte åkt tillbaka för att visa upp att bilen fungerade med att bara byta plats på tändkablarna då det kändes onödigt då både jag o Michael Kejbert och hans mekaniker visste att det var det som var felet! Men ska ta det så fort jag stöter på honom... Är i Arboga ibland o handlar osv så nån gång ska man ta honom på sängen och förhoppningsvis skämma ut honom lite offentligt sådär med att förklara HÖGT o tydligt hur det låg till med den där "topplockspackningen"!

En insändare har man funderat många gånger på men vet inte någon tidning som skulle ta med såpass mycket text som krävs för att förklara situationen!

Ja det är helt sjukt men jag gissar på att det är så här det går till dom flesta gångerna på riktiga bilverkstäder, dom provar helt enkelt, antingen så tjänar dom 5000-10.000kr rakt av för nåt påhittat fel eller så får dom en förbannad kund som oftast inte gör nåt annat än åker därifrån utan att yttra sig!
Det som jag tycker har varit det bästa är att berätta det här för mina kompisar o folk man känner så kommer infon ut i området där P&B Bilservice håller till.. Men enligt min personliga åsikt så ska sånna här människor hängas ut ordentligt, rentav svartlistas så ingen annan kan bli lurad! Borde slås igen med omedelbar verkan om nåt liknande det jag varit med om uppdagas! Rent medvetet och genomtänkt blufferi är vad det handlar om!

Nu när vi ändå är i farten så tar vi den där historian som jag sparat på..

Om vi säger så här, Det här är INTE en självupplevd historia utan en historia som jag fått berättad för mig (dock av en som jag varit kompis med i 20år). Kompisen i fråga hade en Audi som ABS lampan började lysa på! Han lämnade in den på P&B Bilservice i Arboga och fick bilen lagad. Han åkte dit o hämtade bilen och betalade många sköna tusenlappar för byte av ALLA ABSGIVARNA!?!?!?! (Gick alla sönder på en gång?!?!?!) Hur som helst så startade han bilen och åkte därifrån, kom ungefär 100m innan ABS lampan började lysa IGEN!.. Han vänder och åker tillbaka till verkstaden och dom tittar på det och upptäcker en trasig säkring som dom byter , sedan slocknade ABS lampan igen.. Han kommer hem till mig o berättar glatt att dom var JÄTTESNÄLLA som lagade bilen gratis åt honom andra gången då ABSen pajade igen, men första gången hade dom bytt 4st absgivare!... Ni skulle ha sett hans min när jag sa "Du tror inte att det var säkringen som var trasig hela tiden då och inte ABS givarna?"...  Då fick han en sån där "Känna-sig-väldigt-blåst min i ansiktet...

Dyraste säkringsbytet jag har hört talas om iaf!

Och NEJ detta är inget skämt! Det är en histora som jag har fått berättat för mig till 100% av en kompis sen 20år tillbaka!

MVH/Jon

Då är ju min fråga till dig, varför lämnade du in bilen dit när du hört historien din polare berättat? tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
1 oktober 2009 · 12 813 Inlägg

JonR skrev:

te_wik skrev:
Då är ju min fråga till dig, varför lämnade du in bilen dit när du hört historien din polare berättat? tongue


Mvh Tommy

Förstod att nån skulle fråga det!big_smile

Det var så att den sistnämnda historien dök upp ungefär i samma veva som detta hände mig med min Mitsubishi! Kompisen som lämnade in sin Audi gjorde det några veckor efter att jag varit in där o härjat runt, då jag inte hade pratat med honom på ett tag så hade jag inte hunnit varna honom! Så på så vis ligger det till, lite osis att man inte hade kontakt oftare med sina kompisar denna gång!smile

MVH/Jon

Ok, då förstår jag bättre. Ett tips (som du säkert förstår nu) är att googla efter firman du tänkt lämna in bilen till, finns oftast skrivet något om de flesta firmor där.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
voofflan
15 december 2009 · 113 Inlägg

fyfan, känner igen det där helt klart alltså, man blir helt klart arg som fan när ngt sånt hände, men som sagt finns folk till allt och det gäller att vara kunnig för att inte blir blåst på många tusen lappar

CrilleD
15 december 2009 · 831 Inlägg

Jävla grisar! Kan mycket väl tänka mig att firmor beter sig såhär för att snabbt kunna tjäna extra stålar. Tragiskt!

Bensinskallen P o r s c h e
29 december 2011 · 1 700 Inlägg

Ursäkta bump, men har lite att tillägga.

För er stackare som blivit drabbade av p+b så har jag ett litet glatt meddelande. Nu för en stund sedan ringde jag till deras verkstad och skällde ut personen som svarade i telefonen riktigt jävla ordentligt och frågade vad det var för idioter som de har anställt egentligen. 

Hade inne bilen på bromsskivebyten fram för någon månad sedan. För några veckor sedan började bromsarna gnissla, och nu upptäckte jag att ena bromsen låg på. Rullar in bilen i garaget för att ta av hjulet. Börjar med ett rejält 50cm skaft och förlängare + hylsa. Fick ta i så in i helvete, och förlängaren gick av. Jag tog sedan ett rejält fälgkors, som fick stöd av en träkloss, och så trädde jag på ett 150cm rör och vred. Fälgkorset blev böjt och den tapp som gick in mot skruven i fälgen vred sig 90 grader innan jag gav upp. Jag har alltså deformerat fälgkorset utan att skruven rört sig...

Hur i helvete kan man vara så jävla tappad så man drar åt muttrarna så jävla hårt? Vad i helvete skulle jag gjort om jag fått punktering? Vad i helvete skulle jag gjort om jag dragit runt skallarna?.... Vad skulle jag gjort om skruvarna släppt för att skruvarna brustit av utmattning.........

Han som svarade sa att det var omöjligt, för de använder ju "momentstänger". I helvete heller att dom gör, kanske totalkassa momentstänger, inget annat. Tar med mig fälgkorset och förlängaren och visar dem i morgon när de ska lossa skruvarna åt mig.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
FatManCustoms grön aktivist
29 december 2011 · 846 Inlägg

Alla verkstäder säger att dom använder moment-stänger, men dom kör flesta (alla?) kör med muttermaskiner på högsta hugg!
Tycker synd om alla alu-fälgar som möter muttermaskinerna =/.

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang