S40 2,0T Tvärdog under körning

Cupra_
1 oktober 2009 ·

Jag hade åkt ca en mil (bilen var kall innan) då den bara stendog från ingenstans. Ingen varningslampa eller nåt lös innan, ingen tempvarning och ja jag hade bensin. Startade om bilen när jag fortfarande rullade och kunde då köra någon mil till innan det hände igen. Startade om igen och då gick det utan problem resten av dagen. Bensinpumpen funkar som den ska, filtret har bara gått ca 100mil och det märkliga var att det blev inga ryckningar eller något sånt alls innan. Den bara dog. Vad beror detta på?   Jag har ett insatsfilter i bomull från JR, men det var allt som var på när den betedde sig märkligt. Nu sitter det ett 3" på och har kört 4 mil nu utan problem..

Hybriden
1 oktober 2009 · 677 Inlägg

En polare hade liknande problem, visade sig att det var bränslerelät som var dåligt..

Iofs var det en annan bil, om det hade varit LMM borde du fått lampa

Cupra_
1 oktober 2009 ·

Bergkuist skrev:
En polare hade liknande problem, visade sig att det var bränslerelät som var dåligt..

Iofs var det en annan bil, om det hade varit LMM borde du fått lampa

Jaha ok! Jag har kört ett par mil till nu utan problem, kan bränslereläerna bli glappa eller nåt kanske?

Nerko82
2 oktober 2009 · 5 Inlägg

låter ngn el fel, kan va givaren som tilverkar gnista, vevaxel givare, eller ngn räle som bara koplar av el, om felet kommer, kan skriva till mig, jag jobbar lite med el i stockholm

Cupra_
2 oktober 2009 ·

Nerko82 skrev:
låter ngn el fel, kan va givaren som tilverkar gnista, vevaxel givare, eller ngn räle som bara koplar av el, om felet kommer, kan skriva till mig, jag jobbar lite med el i stockholm

Ok, tack! Har kört hela dagen nu utan problem iaf big_smile Kan det ha varit fukt någonstans kanske?

Cupra_
12 oktober 2009 ·

Problemet kvarstår.. Ska ta bort och göra rent LMM:en och se om det blir nån skillnad.. Det enda jag kan komma på annars är väl att jag tog tändningsströmmen till laddmätaren från stereon, men det borde inte kunna orsaka detta kan man tycka.. Har nu märkt att det uppstår efter kraftig acceleration. Säg att du drar ur den på 2:an, petar i 3:an och börjar gasa, då stänger den av allt. Precis som om du skulle ha vridit av tändningen för att sedan vrida på den igen till andra "hacket" så alla kontrollampor m.m. börjar lysa.. Har verkligen ingen aning om vad felet kan vara..

bilfreak_89
12 oktober 2009 · 169 Inlägg

kolla felkoder, kan vara atmosvärs givare elr vad den heter.
men kan vara ngn annan givare med så kolla felkoder innan du börjar göra för mycke.

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
Cupra_
12 oktober 2009 ·

bilfreak_89 skrev:
kolla felkoder, kan vara atmosvärs givare elr vad den heter.
men kan vara ngn annan givare med så kolla felkoder innan du börjar göra för mycke.

Kollat felkoder=finns inga..

bilfreak_89
12 oktober 2009 · 169 Inlägg

okej då e det lite jobbigt. Men hade en s40 som dog när den ville å starta när den ville å då va det den atmosvärsgivaren(heter ngt sånt).

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
Cupra_
12 oktober 2009 ·

Ok.. En tanke jag fick var att det kanske kan vara nån vacuumslang till insuget som läcker?

Cupra_
21 oktober 2009 ·

Problemet löst! Gjorde rent sensorn i luftmassemätaren och efter det går bilen bättre på alla sätt, inte stannat en enda gång efter det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang