Saab 9000 CSE 2,3T -95. Vad gick sönder på bilen?

-steff-
5 oktober 2009 · 100 Inlägg

Hej.
Var ute och körde min saab 9000 cse 2,3T -95  i helgen när nånting hände!
låg på 5ans växel och gasade på så bilen kom upp i varv ca (3000) nånstans. När bilen klonkade till
och bromsade till. när jag släppte gasen och körde lungt så gick den som vanligt.
( detta hände en gång förut med när bilen kom upp i varv på full gas. ) händer alltså när jag gasar för fullt och kommer upp i varv.
jag stannade bilen en kort stund och klev ur. då rykte det som bara den underhuven. lyfte upp
och då hade det runnit en massa olja. runt hela växellådan, mm. såg nästan ut som om det kom från toppen! vad hände? tacksam för alla svar!

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
SAAB_4ever
5 oktober 2009 · 767 Inlägg

kanske någon slang el packning som har pajat?

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
-steff-
5 oktober 2009 · 100 Inlägg

SAAB_4ever skrev:
kanske någon slang el packning som har pajat?

kan det var topplockspackningen? och när bilen bromsade till så tappade bilen komp?
vad för slang ska det kunnat vara?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Peran Bilmekaniker
5 oktober 2009 · 235 Inlägg

Inte så bra o börja ladda fullt laddtryck närdu ligger på så låga varv!  Kolla alla vacumslangarna, spricker när dom blir gammla, Går o efterdra topplocket då det ligger en plåtpackning där! Kedjan kan göra så bultarna lossnar eller så har dom bara dratt ut sig lite. Rengör även ventilkåpans rör på insidan. O kolla kedjan när du är där o pillar endån, rak o fin o inte för slapp.    Kolla ic rören/slangarna med så där inte e ngn spricka eller någon slangklämma som sitter löst.

Senast redigerat av Peran (5 oktober 2009)

-steff-
5 oktober 2009 · 100 Inlägg

Peran skrev:
Inte så bra o börja ladda fullt laddtryck närdu ligger på så låga varv!  Kolla alla vacumslangarna, spricker när dom blir gammla, Går o efterdra topplocket då det ligger en plåtpackning där! Kedjan kan göra så bultarna lossnar eller så har dom bara dratt ut sig lite. Rengör även ventilkåpans rör på insidan. O kolla kedjan när du är där o pillar endån, rak o fin o inte för slapp.    Kolla ic rören/slangarna med så där inte e ngn spricka eller någon slangklämma som sitter löst.

Okej okej! tack för svaret! Ska kika på detta. men vart går alla slangar som du pratar om?
Tex vacumslangarna, Ic?

Mvh

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Peran Bilmekaniker
5 oktober 2009 · 235 Inlägg

Sitter någon vid topedväggen, magnetventilen mm mm, bara o öppna huven o leta efter ngt söndrigt! smile  Hittar du inte ngt sönder så kolla felkoderna, kan ligga någon som inte visat sig!

-steff-
5 oktober 2009 · 100 Inlägg

Peran skrev:
Sitter någon vid topedväggen, magnetventilen mm mm, bara o öppna huven o leta efter ngt söndrigt! smile  Hittar du inte ngt sönder så kolla felkoderna, kan ligga någon som inte visat sig!

aight! ska kika när jag slutar på jobbet smile

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
-steff-
6 oktober 2009 · 100 Inlägg

-steff- skrev:

Peran skrev:
Sitter någon vid topedväggen, magnetventilen mm mm, bara o öppna huven o leta efter ngt söndrigt! smile  Hittar du inte ngt sönder så kolla felkoderna, kan ligga någon som inte visat sig!

aight! ska kika när jag slutar på jobbet smile

Ser inget på nån slang! alla verkar vara hel å så!
ser ut som om oljan har runnit till höger om motorn och precis mitt på! mycket olja har runnit under bilen!
sad tycker det kommit ett tickande ljud nu. bakom ventilkåpan!

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Rquired Allmänt envis
6 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Glöm inte att fylla på motsvarande med olja mot vad som rinner ut wink Du kan inte ta lite bilder på motorn och vart det ser ut att läcka ifrån då?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-steff-
6 oktober 2009 · 100 Inlägg

Rquired skrev:
Glöm inte att fylla på motsvarande med olja mot vad som rinner ut wink Du kan inte ta lite bilder på motorn och vart det ser ut att läcka ifrån då?

hehe nä ska ha koll på det! smile det var olja i nu! startade bilen och lät den gå på tomgång för att försöka se vart det läckte! men såg ingenting! HJÄLP! tongue kollar man under så ser det ut som om det runnit på båda sidorna av motorn. där växellådan sitter (växellådan dränkt med olja) och kollar man under så har det runnit på avgas systemet! kan det vara packbox mellan motor och låda?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
AxlSam
6 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Olja i kylvattnet?
Kylvatten i oljan?
Ventilkåpspackning hel?

jonTe
7 oktober 2009 · 5 710 Inlägg

-steff- skrev:
kan det vara packbox mellan motor och låda?

Njaa det är inte troligt då den sitter väldigt långt ner = det kan inte rinna uppåt till grenröret.
Ge oss bilder på eländet!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
-steff-
7 oktober 2009 · 100 Inlägg

AxlSam skrev:
Olja i kylvattnet?
Kylvatten i oljan?
Ventilkåpspackning hel?

Ventilkåpspackningen är bytt! så den "ska" vara hel.
Ska kika på vattnet när jag kommer hem! ska även ta nån bild så
ni får se!

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Shady_killen S40 T4
7 oktober 2009 · 584 Inlägg

jag har ingen aning vart turbon sitter på bilen men det hände mig med och då va det oljetillförsel röret till turbon som hade gått och turbon ligger vid torpedväggen och det började ryka ganska bra när det kommer olja på turbon tongue

kolla slangar och rör.. ett tips att tvätta av all olja och ut och kör med bilen sen så tar du och kollar vart det rinner från.

Senast redigerat av Shady_killen (7 oktober 2009)

Renault 5 "GTS" (1991)
-steff-
7 oktober 2009 · 100 Inlägg

Shady_killen skrev:
jag har ingen aning vart turbon sitter på bilen men det hände mig med och då va det oljetillförsel röret till turbon som hade gått och turbon ligger vid torpedväggen och det började ryka ganska bra när det kommer olja på turbon tongue

kolla slangar och rör.. ett tips att tvätta av all olja och ut och kör med bilen sen så tar du och kollar vart det rinner från.

Ahaa. Torpedväggen är det väggen som är nedanför vindrutan?
Det är inte farligt att köra då? kan det inte bli mer "problem"?
vart går röret då? från turbon och sen?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Shady_killen S40 T4
7 oktober 2009 · 584 Inlägg

-steff- skrev:

Shady_killen skrev:
jag har ingen aning vart turbon sitter på bilen men det hände mig med och då va det oljetillförsel röret till turbon som hade gått och turbon ligger vid torpedväggen och det började ryka ganska bra när det kommer olja på turbon tongue

kolla slangar och rör.. ett tips att tvätta av all olja och ut och kör med bilen sen så tar du och kollar vart det rinner från.

Ahaa. Torpedväggen är det väggen som är nedanför vindrutan?
Det är inte farligt att köra då? kan det inte bli mer "problem"?
vart går röret då? från turbon och sen?

det blir ju farligt om oljan försvinner tillslut.

japp det är torpedväggen i motorrummet.

oljetillförsel röret kommer från motorblocket till turbons översida.

oljereturen är från turbons undersida till motorblocket.

så va det på min bil då och tror det ska nog vara lika till din. men ta lite engine cleaner eller nåt liknande där oljan är sen tar du 2 - 3 flaskor med vatten och häller på där oljan är så rinner det mesta bort. du kan se ungefär vart det rinner igen men press inte på bilen när du test kör bilen och kör inte för länge för det ska räcka med att det kommer lite oja så du kan se vart det kommer från.

Senast redigerat av Shady_killen (7 oktober 2009)

Renault 5 "GTS" (1991)
-steff-
7 oktober 2009 · 100 Inlägg

Shady_killen skrev:

-steff- skrev:

Shady_killen skrev:
jag har ingen aning vart turbon sitter på bilen men det hände mig med och då va det oljetillförsel röret till turbon som hade gått och turbon ligger vid torpedväggen och det började ryka ganska bra när det kommer olja på turbon tongue

kolla slangar och rör.. ett tips att tvätta av all olja och ut och kör med bilen sen så tar du och kollar vart det rinner från.

Ahaa. Torpedväggen är det väggen som är nedanför vindrutan?
Det är inte farligt att köra då? kan det inte bli mer "problem"?
vart går röret då? från turbon och sen?

det blir ju farligt om oljan försvinner tillslut.

japp det är torpedväggen i motorrummet.

oljetillförsel röret kommer från motorblocket till turbons översida.

oljereturen är från turbons undersida till motorblocket.

så va det på min bil då och tror det ska nog vara lika till din. men ta lite engine cleaner eller nåt liknande där oljan är sen tar du 2 - 3 flaskor med vatten och häller på där oljan är så rinner det mesta bort. du kan se ungefär vart det rinner igen men press inte på bilen när du test kör bilen och kör inte för länge för det ska räcka med att det kommer lite oja så du kan se vart det kommer från.

Okej okej! Men om det är nått av dom rören kan det ha "sprutat" så mkt att hela växellådan blev dränkt? tongue men ska kolla detta när jag kommer hem. Är det en dyr reparation?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
-steff-
7 oktober 2009 · 100 Inlägg

-steff- skrev:

Shady_killen skrev:

-steff- skrev:

Ahaa. Torpedväggen är det väggen som är nedanför vindrutan?
Det är inte farligt att köra då? kan det inte bli mer "problem"?
vart går röret då? från turbon och sen?

det blir ju farligt om oljan försvinner tillslut.

japp det är torpedväggen i motorrummet.

oljetillförsel röret kommer från motorblocket till turbons översida.

oljereturen är från turbons undersida till motorblocket.

så va det på min bil då och tror det ska nog vara lika till din. men ta lite engine cleaner eller nåt liknande där oljan är sen tar du 2 - 3 flaskor med vatten och häller på där oljan är så rinner det mesta bort. du kan se ungefär vart det rinner igen men press inte på bilen när du test kör bilen och kör inte för länge för det ska räcka med att det kommer lite oja så du kan se vart det kommer från.

Okej okej! Men om det är nått av dom rören kan det ha "sprutat" så mkt att hela växellådan blev dränkt? tongue men ska kolla detta när jag kommer hem. Är det en dyr reparation?

tror turbon på bilen sitter fram vid kylaren typ?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
jonTe
7 oktober 2009 · 5 710 Inlägg

Shady_killen skrev:
jag har ingen aning vart turbon sitter på bilen men det hände mig med och då va det oljetillförsel röret till turbon som hade gått

Hade det vart en gammel 91-93:a hade det kunnat vart troligt men nu snackar vi -95 och då går oljeröret inte runt motorn som på de tidiga.....

mvh jonas

MVH Jonas
..............
-steff-
7 oktober 2009 · 100 Inlägg

jonTe skrev:

Shady_killen skrev:
jag har ingen aning vart turbon sitter på bilen men det hände mig med och då va det oljetillförsel röret till turbon som hade gått

Hade det vart en gammel 91-93:a hade det kunnat vart troligt men nu snackar vi -95 och då går oljeröret inte runt motorn som på de tidiga.....

mvh jonas

Så du tror inte att detta är felet?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang