Saab 9000 CSE 2,3T -95. Vad gick sönder på bilen?

-steff-
8 oktober 2009 · 100 Inlägg

jonTe skrev:

-steff- skrev:
Mekonomen!

Stog det Scan-Tech på påsen? Den har folk haft lite problem med......SAAB-original har sedan funka bättre.
Jag har dock fått ett antal motorer täta med ST packningen.


Varför det läcker vet jag inte men det kan ju:
1) Din polare har klippt packningen´.
2) Dragit kåpan på fel sätt.

-steff- skrev:
en polare gjorde det mesta tror dock inte att han använda moment nyckel!
måste man de på kåpan?

Måste måste man inte men den skall inte dras "stenhårt" utan endast med 15NM, det kan ava svårt att dra utan momentnyckel.....

-steff- skrev:
fick höra igår att man skulle dra inne från och ut? tror inte han gjorde de!

Den skall dras såhär:
http://img4.imagevenue.com/img.php?loc= … ilkapa.jpg


mvh jonas

Okej okej! Har beställt ny packning på skruvat.se nu! den är på väg! ska använda denna typ av dragning!
Ska man dra fullt på första skruven? eller ska jag skruva fast alla först och sen skruva åt dom hårdare?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Wobbert
8 oktober 2009 · 74 Inlägg

Kul att höra att du har hittat felet. Jag är dock lite orolig för din motor med tanke på felbeskrivningen. Grundat på det jag kan om bilar så borde du inte ha märkt någonting när din ventilkåpepackning gick sönder, förutom att det luktar lite bränt och man får fylla på olja märkligt ofta.

Säker på att det inte är något annat som är galet eftersom du märkte en förändring i motorns prestation när felet uppstod?

-steff-
8 oktober 2009 · 100 Inlägg

Oilsludge skrev:
Kul att höra att du har hittat felet. Jag är dock lite orolig för din motor med tanke på felbeskrivningen. Grundat på det jag kan om bilar så borde du inte ha märkt någonting när din ventilkåpepackning gick sönder, förutom att det luktar lite bränt och man får fylla på olja märkligt ofta.

Säker på att det inte är något annat som är galet eftersom du märkte en förändring i motorns prestation när felet uppstod?

Jag är lite små rädd för det med! På höga varv så bromsar de till typ! :S

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
-steff-
8 oktober 2009 · 100 Inlägg

Oilsludge skrev:
Kul att höra att du har hittat felet. Jag är dock lite orolig för din motor med tanke på felbeskrivningen. Grundat på det jag kan om bilar så borde du inte ha märkt någonting när din ventilkåpepackning gick sönder, förutom att det luktar lite bränt och man får fylla på olja märkligt ofta.

Säker på att det inte är något annat som är galet eftersom du märkte en förändring i motorns prestation när felet uppstod?

Vad tror du det kan vara då?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Wobbert
8 oktober 2009 · 74 Inlägg

Ahaa, tappar den alltid kraft och hugger till på höga varv? Jag fattade det som att det bara var nu. Då är det nog ingen fara. Gör som nämnt och kontrollera alla tryckslangar mellan turbo, intercooler och insug. Var uppmärksam på eventuella spikningar om du kör med högt laddtryck, kan låta som grus som knastrar i motorn.

Hoppas du får bukt med ditt oljeläckage.

-steff-
8 oktober 2009 · 100 Inlägg

Oilsludge skrev:
Ahaa, tappar den alltid kraft och hugger till på höga varv? Jag fattade det som att det bara var nu. Då är det nog ingen fara. Gör som nämnt och kontrollera alla tryckslangar mellan turbo, intercooler och insug. Var uppmärksam på eventuella spikningar om du kör med högt laddtryck, kan låta som grus som knastrar i motorn.

Hoppas du får bukt med ditt oljeläckage.

Ja det har hänt förut med! Har inte hört nå "grus ljud" i motorn!
ska alltså kolla om det är nått läckage från nån slang som går från turbon?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
AxlSam
8 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Är bilen trimmad?

-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

AxlSam skrev:
Är bilen trimmad?

Ja. Magnetventil och chip! 240hk.

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
AxlSam
9 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Felen med olja och "huggen" hör säkerligen inte samman.
Vad kör du på för soppa?
När bytte du stift senast och av vilken sort?

-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

AxlSam skrev:
Felen med olja och "huggen" hör säkerligen inte samman.
Vad kör du på för soppa?
När bytte du stift senast och av vilken sort?

Nä det stämmer nog! 95blyfri. Jag han ha bilen en vecka typ innan detta hände, så har själv inte bytt stift än och vet faktiskt inte just nu vad som sitter i!
skulle det kunna vara ett sånt lätt fel eller?
mvh

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Donvito
9 oktober 2009 · 964 Inlägg

Oilsludge skrev:
Kul att höra att du har hittat felet. Jag är dock lite orolig för din motor med tanke på felbeskrivningen. Grundat på det jag kan om bilar så borde du inte ha märkt någonting när din ventilkåpepackning gick sönder, förutom att det luktar lite bränt och man får fylla på olja märkligt ofta.

Säker på att det inte är något annat som är galet eftersom du märkte en förändring i motorns prestation när felet uppstod?

Jag håller tyvärr med om detta. Att det läcker lite olja i ventilkåps-packningen lär knappast ha något med bilens effekt att göra. Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare, Men i detta fallet lär du ha metall-spån i oljan eller iallafall höra någor oljud exempelvis om du står framför bilen och varvar lite, kan du då höra att det skrapar lite? Detta var fallet på min bil när mina kusiner ägde den tidigare, Under en omkörning dog bilen helt, han som körde frikopplade och rullade igång motorn igen och den gick fint, men vid ett visst varvtal hörde man att det skramlade framför motorn, då hade vevaxel-lagret gett sej. Då fick bilen en ny motor big_smile Detta var ju den tråkiga varianten tongue I ditt fall kan det ju egentligen lika gärna vara en DI-kasset som är felet eller en Bensinpump som inte orkar med alltid eller något annat löjligt enkelt!

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

Donvito skrev:

Oilsludge skrev:
Kul att höra att du har hittat felet. Jag är dock lite orolig för din motor med tanke på felbeskrivningen. Grundat på det jag kan om bilar så borde du inte ha märkt någonting när din ventilkåpepackning gick sönder, förutom att det luktar lite bränt och man får fylla på olja märkligt ofta.

Säker på att det inte är något annat som är galet eftersom du märkte en förändring i motorns prestation när felet uppstod?

Jag håller tyvärr med om detta. Att det läcker lite olja i ventilkåps-packningen lär knappast ha något med bilens effekt att göra. Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare, Men i detta fallet lär du ha metall-spån i oljan eller iallafall höra någor oljud exempelvis om du står framför bilen och varvar lite, kan du då höra att det skrapar lite? Detta var fallet på min bil när mina kusiner ägde den tidigare, Under en omkörning dog bilen helt, han som körde frikopplade och rullade igång motorn igen och den gick fint, men vid ett visst varvtal hörde man att det skramlade framför motorn, då hade vevaxel-lagret gett sej. Då fick bilen en ny motor big_smile Detta var ju den tråkiga varianten tongue I ditt fall kan det ju egentligen lika gärna vara en DI-kasset som är felet eller en Bensinpump som inte orkar med alltid eller något annat löjligt enkelt!

Ajdå! det lät inte skojj! Ja man kan ju hoppas på nått enkelt iaf!! smile

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
AxlSam
9 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Donvito skrev:
Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare,

Förklara dig gärna!
Ett lager "nyper" inte ihop vid snabb belastning och värmeväxling!

Angående ditt soppa val så hade jag starkt rekomenderat BF98.
Kör du på så pass högt laddtryck så skall du inte tanka något annat.
Byt även stift ur service syfte till NGKBCPR7ES-11.

MVH

-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

AxlSam skrev:

Donvito skrev:
Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare,

Förklara dig gärna!
Ett lager "nyper" inte ihop vid snabb belastning och värmeväxling!

Angående ditt soppa val så hade jag starkt rekomenderat BF98.
Kör du på så pass högt laddtryck så skall du inte tanka något annat.
Byt även stift ur service syfte till NGKBCPR7ES-11.

MVH

aight! Får göra det! Men det beror väl inte på det som hänt med bilen??

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/118545/779872_qzpoqg.jpg
Vad är detta?? nånting med vevhusventelationen? men mer? slangen satt lite löst och lite olja hade kommit där!!

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

Har nu bytt ventilkåpspackning! Den håller tätt just nu iaf! på tomgång iaf! Men såg nu vart röken kommer ifrån! under turbon! ser inte exakt vart! men under turbon iaf!!

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Donvito
9 oktober 2009 · 964 Inlägg

AxlSam skrev:

Donvito skrev:
Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare,

Förklara dig gärna!
Ett lager "nyper" inte ihop vid snabb belastning och värmeväxling!

Angående ditt soppa val så hade jag starkt rekomenderat BF98.
Kör du på så pass högt laddtryck så skall du inte tanka något annat.
Byt även stift ur service syfte till NGKBCPR7ES-11.

MVH

Ett lager som blir varmt kan om man har otur ändra storlek och nypa. Samma sak som att en en bil med motorras kan upplevas som trög eftersom att lagrena har nypit ihop och gör att motorn går runt trögare.
Angående bensinen så har iallafall jag svårt att tro att det har med saken att göra. Kör man med lägre oktan så reglerar motorn laddet efter det och det som händer är väl att man kanske tappar några hästkrafter! Men det är ju egentligen helt ofarligt att köra på BF95. Men huggningarna kan mycket väl vara på grund av dåliga stift! Även DI-kassetten kan ha med felet att göra.

Senast redigerat av Donvito (9 oktober 2009)

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

okej okej! men "ryket" som kom då! gammal olja bara eller äre nått läckage där under med?
Så nya tändstift och kanske ny DI-kasett ska testas?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Donvito
9 oktober 2009 · 964 Inlägg

-steff- skrev:
okej okej! men "ryket" som kom då! gammal olja bara eller äre nått läckage där under med?
Så nya tändstift och kanske ny DI-kasett ska testas?

Det beror ju lite på om det är oljerök eller vanlig "avgasrök" oljerök luktar specielt mot vanliga avgaser. Men om det är avgaser som läcker kan de ju bara vara så enkelt att någon av skruvarna mellan turbo och avgasrör är trasig. Men att det bildas ett rökmoln av detta är lite underligt! Så de kan ju lika gärna vara oljereturen som har gett set så att det lägger sej olja på varma delar ex. turbon och medför rök, detta kan ryka mycket isåfall. Det är som tur är mycket enkelt att byta! Ja stift och kasset är en bra början! Många underliga fel kan orsakas av trasiga DI-kassetter!

Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

Okej okej! Alltså det ryker inte nått kopiöst mycket! men det är vit rök med bränd olja lukt! som kommer..
Men har beställt nya stift iaf! smile måste man ha nått special tändstift nyckel på saabarna?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang