Donvito
9 oktober 2009
· 964 Inlägg
Oilsludge skrev:
Kul att höra att du har hittat felet. Jag är dock lite orolig för din motor med tanke på felbeskrivningen. Grundat på det jag kan om bilar så borde du inte ha märkt någonting när din ventilkåpepackning gick sönder, förutom att det luktar lite bränt och man får fylla på olja märkligt ofta.
Säker på att det inte är något annat som är galet eftersom du märkte en förändring i motorns prestation när felet uppstod?
Jag håller tyvärr med om detta. Att det läcker lite olja i ventilkåps-packningen lär knappast ha något med bilens effekt att göra. Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare, Men i detta fallet lär du ha metall-spån i oljan eller iallafall höra någor oljud exempelvis om du står framför bilen och varvar lite, kan du då höra att det skrapar lite? Detta var fallet på min bil när mina kusiner ägde den tidigare, Under en omkörning dog bilen helt, han som körde frikopplade och rullade igång motorn igen och den gick fint, men vid ett visst varvtal hörde man att det skramlade framför motorn, då hade vevaxel-lagret gett sej. Då fick bilen en ny motor Detta var ju den tråkiga varianten I ditt fall kan det ju egentligen lika gärna vara en DI-kasset som är felet eller en Bensinpump som inte orkar med alltid eller något annat löjligt enkelt!