Saab 9000 CSE 2,3T -95. Vad gick sönder på bilen?

Donvito
9 oktober 2009 · 964 Inlägg

-steff- skrev:
Okej okej! Alltså det ryker inte nått kopiöst mycket! men det är vit rök med bränd olja lukt! som kommer..
Men har beställt nya stift iaf! smile måste man ha nått special tändstift nyckel på saabarna?

Ja då är det nog från oljereturen tongue Det finns en Tändstiftsnyckel med i reparations-satsen i bagaget tongue Den funkar utmärkt ;D

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
AxlSam
9 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Donvito skrev:
Ett lager som blir varmt kan om man har otur ändra storlek och nypa. Samma sak som att en en bil med motorras kan upplevas som trög eftersom att lagrena har nypit ihop och gör att motorn går runt trögare.

Lagret expanderar i värme. Så vill tillfällig belastning "sväller" inte lagret snabbt.
Utan detta sker vid höga varv, mycket värme och mycket tryck.

Med motorras misstänker jag att du menar lagerras.
Och att bilen då går trögare beror förmodligen inte på att lagren "kramar" hårdare
utan att ytbeläggningen i lagret har släppt och du får mer friktion mot vevaxeln.

Donvito skrev:
Angående bensinen så har iallafall jag svårt att tro att det har med saken att göra. Kör man med lägre oktan så reglerar motorn laddet efter det och det som händer är väl att man kanske tappar några hästkrafter! Men det är ju egentligen helt ofarligt att köra på BF95. Men huggningarna kan mycket väl vara på grund av dåliga stift! Även DI-kassetten kan ha med felet att göra.

Skillnaden på BF95 och BF98 är stor.
Styrsystemet reglerar laddtryck vid spikningar genom att skicka ner turbon i GLT.
DVS. Grund laddtryck. (0,4bar).
Och skillnaden på GLT och fullt laddtryck är stor wink
Och motorn spikar säkerligen på både dålig soppa och dåliga stift.

-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

Okej okej! Tänkte kolla kanske ska köpa en 9000 cse 2,3T från 97! Kan man sätta över magnetventilen från min nuvarande saab till den nya då och få ut lite mer effekt?
eller blir min gamla bil konstig då? och även nya?
svårt att göra?? och om det är en A50 saab. hur vet man de? smile

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

vad menas med oljereturen då? Vad gör man för att fixa?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Shady_killen S40 T4
9 oktober 2009 · 584 Inlägg

-steff- skrev:
vad menas med oljereturen då? Vad gör man för att fixa?

om det är till turbon så är det röret som det rinner tillbaka till oljesumpen från turbon..

fixa det? om det är röret är det bara att byta rör om det är en packning så byt packning tongue

Renault 5 "GTS" (1991)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

inte svårt alls alltså! kan detta ha gjort att prestandan "dog" på höga varv?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Donvito
9 oktober 2009 · 964 Inlägg

AxlSam skrev:

Donvito skrev:
Ett lager som blir varmt kan om man har otur ändra storlek och nypa. Samma sak som att en en bil med motorras kan upplevas som trög eftersom att lagrena har nypit ihop och gör att motorn går runt trögare.

Lagret expanderar i värme. Så vill tillfällig belastning "sväller" inte lagret snabbt.
Utan detta sker vid höga varv, mycket värme och mycket tryck.

Med motorras misstänker jag att du menar lagerras.
Och att bilen då går trögare beror förmodligen inte på att lagren "kramar" hårdare
utan att ytbeläggningen i lagret har släppt och du får mer friktion mot vevaxeln.

Donvito skrev:
Angående bensinen så har iallafall jag svårt att tro att det har med saken att göra. Kör man med lägre oktan så reglerar motorn laddet efter det och det som händer är väl att man kanske tappar några hästkrafter! Men det är ju egentligen helt ofarligt att köra på BF95. Men huggningarna kan mycket väl vara på grund av dåliga stift! Även DI-kassetten kan ha med felet att göra.

Skillnaden på BF95 och BF98 är stor.
Styrsystemet reglerar laddtryck vid spikningar genom att skicka ner turbon i GLT.
DVS. Grund laddtryck. (0,4bar).
Och skillnaden på GLT och fullt laddtryck är stor wink
Och motorn spikar säkerligen på både dålig soppa och dåliga stift.

Nu var det väl inte just vid tillfällig belastning jag menade, han sa ju att han gasade på när detta hände och då är de väl belastning som belastning? Vid belastning ökar väl värme mm och detta påverkar ett dåligt lager negativt, ja jag menade lagerras men det antog jag att man förstod när jag tidigare hade pratat om lager tongue En bil med dåliga lager går ofta köra en stund, specielt när den är kall! Ett lager skär ihop, det är därför det är svårt att laga en motor som har haft t.ex. ett vevlager ras eller liknande, lagret nyper och sliter sönder lagerbanan i blocket och det krävs en del för att borra upp detta till rätt dimension och få det att fungera bra igen. Vad som får lagret att skära ihop har säkert olika skäl och det du nämnde är säkert ett skäl! Nu är det väl ioförsej igen idé att diskutera lagerhaveri när detta antagligen inte är aktuellt för trådskaparen tongue Angående skillnaden på BF95 och BF98 Så är det verkligen inte sån skillnad, Specielt inte om den bara är chippad, den går säkerligen bättre på BF98 Men att den skulle behöva gå på grundladd för att man har i BF95 är ju ganska overkill. Om den gör det så är garanterat något annat fel. Jag har kört på BF95 i min utan några som helst problem! Har till och med kört med datorn inkopplad under körning och inga spikningar registrerades. Men däremot lägre oktantal än BF95 som finns typ nere i Europa mm, då är det tänkt att den ska gå på grundladd.

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
-steff-
9 oktober 2009 · 100 Inlägg

nu blev de mkt big_smile bra att veta!!

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
AxlSam
10 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Donvito skrev:
Nu var det väl inte just vid tillfällig belastning jag menade, han sa ju att han gasade på när detta hände och då är de väl belastning som belastning? Vid belastning ökar väl värme mm och detta påverkar ett dåligt lager negativt, ja jag menade lagerras men det antog jag att man förstod när jag tidigare hade pratat om lager tongue En bil med dåliga lager går ofta köra en stund, specielt när den är kall! Ett lager skär ihop, det är därför det är svårt att laga en motor som har haft t.ex. ett vevlager ras eller liknande, lagret nyper och sliter sönder lagerbanan i blocket och det krävs en del för att borra upp detta till rätt dimension och få det att fungera bra igen. Vad som får lagret att skära ihop har säkert olika skäl och det du nämnde är säkert ett skäl! Nu är det väl ioförsej igen idé att diskutera lagerhaveri när detta antagligen inte är aktuellt för trådskaparen tongue Angående skillnaden på BF95 och BF98 Så är det verkligen inte sån skillnad, Specielt inte om den bara är chippad, den går säkerligen bättre på BF98 Men att den skulle behöva gå på grundladd för att man har i BF95 är ju ganska overkill. Om den gör det så är garanterat något annat fel. Jag har kört på BF95 i min utan några som helst problem! Har till och med kört med datorn inkopplad under körning och inga spikningar registrerades. Men däremot lägre oktantal än BF95 som finns typ nere i Europa mm, då är det tänkt att den ska gå på grundladd.

Jag har själv haft en 9-5 på cirkus 300hp.
Och BF95 VS BF98 var natt och dag. SAAB rekomenderar från fabrik
BF98 i en orginal AERO. Så att bilen spikar på BF95 är inga omöjligheter.
Om dessutom dåliga stift bättrar på denna felorsak är det inte någon minsta
omöjlighet att Trionic ställer ner laddet till GLT.

Och angående lager frågan så citerar jag dig direkt från tråden:

Donvito skrev:
Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare,

Trådskaparen skriver att "det bromsar vid högre varv".
Bilen når inte högre temperaturer tillfälligt under högre varv.
Skulle det mot alla omständigheter vara så som du säger så skulle bilen var lika trög
på lägre varv då temperaturen är snarlik.

Och ett vevlagerras slipar inte upp lagerbanan i blocket.
Utan ytbeläggningen i glidlagret släpper och sliper upp vevaxeln.
Du får mao. ett glapp mellan lager och vev.
Därav ett hemskt knackande.
Tro mig, har haft isär och renoverat flertalet motorer med vevlagerras.
Och jobbar dessutom med lager dagligen wink (SKF)

-steff-
10 oktober 2009 · 100 Inlägg

okok! Men om det nu är olje returen! typ att det är läckage i röret! kan det ha påverkat prestandan på höga varv?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Donvito
10 oktober 2009 · 964 Inlägg

AxlSam skrev:

Donvito skrev:
Nu var det väl inte just vid tillfällig belastning jag menade, han sa ju att han gasade på när detta hände och då är de väl belastning som belastning? Vid belastning ökar väl värme mm och detta påverkar ett dåligt lager negativt, ja jag menade lagerras men det antog jag att man förstod när jag tidigare hade pratat om lager tongue En bil med dåliga lager går ofta köra en stund, specielt när den är kall! Ett lager skär ihop, det är därför det är svårt att laga en motor som har haft t.ex. ett vevlager ras eller liknande, lagret nyper och sliter sönder lagerbanan i blocket och det krävs en del för att borra upp detta till rätt dimension och få det att fungera bra igen. Vad som får lagret att skära ihop har säkert olika skäl och det du nämnde är säkert ett skäl! Nu är det väl ioförsej igen idé att diskutera lagerhaveri när detta antagligen inte är aktuellt för trådskaparen tongue Angående skillnaden på BF95 och BF98 Så är det verkligen inte sån skillnad, Specielt inte om den bara är chippad, den går säkerligen bättre på BF98 Men att den skulle behöva gå på grundladd för att man har i BF95 är ju ganska overkill. Om den gör det så är garanterat något annat fel. Jag har kört på BF95 i min utan några som helst problem! Har till och med kört med datorn inkopplad under körning och inga spikningar registrerades. Men däremot lägre oktantal än BF95 som finns typ nere i Europa mm, då är det tänkt att den ska gå på grundladd.

Jag har själv haft en 9-5 på cirkus 300hp.
Och BF95 VS BF98 var natt och dag. SAAB rekomenderar från fabrik
BF98 i en orginal AERO. Så att bilen spikar på BF95 är inga omöjligheter.
Om dessutom dåliga stift bättrar på denna felorsak är det inte någon minsta
omöjlighet att Trionic ställer ner laddet till GLT.

Och angående lager frågan så citerar jag dig direkt från tråden:

Donvito skrev:
Att bilen nyper till när man gasar upp kan ju om du har riktig otur vara ett lager som vid värme sväller upp och nyper ihop och medför att bilen går trögare,

Trådskaparen skriver att "det bromsar vid högre varv".
Bilen når inte högre temperaturer tillfälligt under högre varv.
Skulle det mot alla omständigheter vara så som du säger så skulle bilen var lika trög
på lägre varv då temperaturen är snarlik.

Och ett vevlagerras slipar inte upp lagerbanan i blocket.
Utan ytbeläggningen i glidlagret släpper och sliper upp vevaxeln.
Du får mao. ett glapp mellan lager och vev.
Därav ett hemskt knackande.
Tro mig, har haft isär och renoverat flertalet motorer med vevlagerras.
Och jobbar dessutom med lager dagligen wink (SKF)

Skillnaden på BF95 Och BF98 är effekten, Vi har också en 9-5 Aero dock original på 250 hk men den rekomenderas att man ska köra på BF98, det stämmer Men BF95 Går precis lika bra! Vi har kört på Både BF95 och BF98 året runt utan några som helst problem, om allt står rätt till vill säga. Hur trimmade var ska ja inte uttrycka mej om! Min 9000 är trimmad, inte jättemycket men litegranna! Den går också alldeles utmärkt att köra på BF95. alla filmer mm jag har på min profil är inspelade när jag kör på BF95, bara det är väl ett bevis på att det fungerar? angående detta med lager så verkar vi ha varit med om olika varianter av ras tongue Min rasade 10 mil hemifrån och kördes utan problem hem efter detta tongue Det knastrade fint vid vissa varv tongue Jag ska inte säga att jag har haft isär massa motorer och lagat, men jag har iallafallen vart med om tre fyra stycken, senast en denna veckan, men jag har mycket kvar att lära! Men det finns säkert olika varianter som sagt! Men vid ett vevlager-ras så ska blocket antingen alborras elelr skrotas.

Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
AxlSam
10 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Effektskillnaden är snarlig hos de olika bränslena.

Bränslet självantänder vid för mycket tryck.

Känsligheten hos bränslet anges i oktantal.
BF95 - 95 oktan
BF98 - 98 oktan
V-Power - 99 oktan
E85 - ~103 oktan

Kör du för lågt oktantal och för högt tryck i förbränningsrummet
så kan bränslet självantända innan kolven har nått sin ordinarie förbränningspunkt.
Detta är en spikning och är skadligt för motorn.

Hade OpenSID i min 9-5 och kunde läsa ur spikningar/knackningar via färddatorn.
Och jag fick enormt mycket fler knackningar om jag körde på 95 oktan.

Senast redigerat av AxlSam (10 oktober 2009)

Donvito
10 oktober 2009 · 964 Inlägg

AxlSam skrev:
Effektskillnaden är snarlig hos de olika bränslena.

Bränslet självantänder vid för mycket tryck.

Känsligheten hos bränslet anges i oktantal.
BF95 - 95 oktan
BF98 - 98 oktan
V-Power - 99 oktan
E85 - ~103 oktan

Kör du för lågt oktantal och för högt tryck i förbränningsrummet
så kan bränslet självantända innan kolven har nått sin ordinarie förbränningspunkt.
Detta är en spikning och är skadligt för motorn.

Hade OpenSID i min 9-5 och kunde läsa ur spikningar/knackningar via färddatorn.
Och jag fick enormt mycket fler knackningar om jag körde på 95 oktan.

Jo vad är spikning är vet jag allt, även hur dom uppkommer, men att den skulle spika och gå på grundladd för att man kör på BF95 är fortfarande inte sant. Mindre oktan än BF95 vet jag också är dåligt, men att den spikar på 95 stämmer inte! 9-5 Aero rekomenderas som sagt köras på BF98, men att köra på BF95 leder ju inte till att den går på grundladd och spikar? Det har fungerat för mej massa gånger, och jag har svårt att tro att båda mina bilar är så speciella mot alla andra likadana! Visst oftast kör även jag på BF98 men det är enbart för effektes skull tongue Och det du säger stämmer! BF95 antänds lättare än BF98 och det innebär att spikningar lättare uppstår! Men det fungerar ändå lika bra att köra på det eftersom motorsystemet ser till att undvika spikningar! Skillnad i effekt är väl inte jättestor heller!

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
-steff-
10 oktober 2009 · 100 Inlägg

tips på vart man kan få tag på nytt rör "slang" till oljereturen till turbon??

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
AxlSam
10 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

Donvito skrev:

AxlSam skrev:
Effektskillnaden är snarlig hos de olika bränslena.

Bränslet självantänder vid för mycket tryck.

Känsligheten hos bränslet anges i oktantal.
BF95 - 95 oktan
BF98 - 98 oktan
V-Power - 99 oktan
E85 - ~103 oktan

Kör du för lågt oktantal och för högt tryck i förbränningsrummet
så kan bränslet självantända innan kolven har nått sin ordinarie förbränningspunkt.
Detta är en spikning och är skadligt för motorn.

Hade OpenSID i min 9-5 och kunde läsa ur spikningar/knackningar via färddatorn.
Och jag fick enormt mycket fler knackningar om jag körde på 95 oktan.

Jo vad är spikning är vet jag allt, även hur dom uppkommer, men att den skulle spika och gå på grundladd för att man kör på BF95 är fortfarande inte sant. Mindre oktan än BF95 vet jag också är dåligt, men att den spikar på 95 stämmer inte! 9-5 Aero rekomenderas som sagt köras på BF98, men att köra på BF95 leder ju inte till att den går på grundladd och spikar? Det har fungerat för mej massa gånger, och jag har svårt att tro att båda mina bilar är så speciella mot alla andra likadana! Visst oftast kör även jag på BF98 men det är enbart för effektes skull tongue Och det du säger stämmer! BF95 antänds lättare än BF98 och det innebär att spikningar lättare uppstår! Men det fungerar ändå lika bra att köra på det eftersom motorsystemet ser till att undvika spikningar! Skillnad i effekt är väl inte jättestor heller!

Som du läst i mina tidigare inlägg så säger jag inte att den går ner i GLT på endast BF95.
Men gemensamt med dåliga stift kan den göra detta.

Sen är det ALDRIG rekommenderat att köra på BF95 när man kör trimmat.
Det är verkligen att utmana ödet. För eventuella garantier försvinner direkt.

AxlSam
10 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

-steff- skrev:
tips på vart man kan få tag på nytt rör "slang" till oljereturen till turbon??

Jag har aldrig hört talas om en oljeretur som gett med sig.
Men möjligt att du kan behöva byta packningen.
Finns säkerligen hos en SAAB resevdels återförsäljare.

-steff-
10 oktober 2009 · 100 Inlägg

Vilken packning?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
AxlSam
11 oktober 2009 · 1 497 Inlägg

-steff- skrev:
Vilken packning?

Packningen mellan oljeretur och turbo

Donvito
11 oktober 2009 · 964 Inlägg

AxlSam skrev:

Donvito skrev:

AxlSam skrev:
Effektskillnaden är snarlig hos de olika bränslena.

Bränslet självantänder vid för mycket tryck.

Känsligheten hos bränslet anges i oktantal.
BF95 - 95 oktan
BF98 - 98 oktan
V-Power - 99 oktan
E85 - ~103 oktan

Kör du för lågt oktantal och för högt tryck i förbränningsrummet
så kan bränslet självantända innan kolven har nått sin ordinarie förbränningspunkt.
Detta är en spikning och är skadligt för motorn.

Hade OpenSID i min 9-5 och kunde läsa ur spikningar/knackningar via färddatorn.
Och jag fick enormt mycket fler knackningar om jag körde på 95 oktan.

Jo vad är spikning är vet jag allt, även hur dom uppkommer, men att den skulle spika och gå på grundladd för att man kör på BF95 är fortfarande inte sant. Mindre oktan än BF95 vet jag också är dåligt, men att den spikar på 95 stämmer inte! 9-5 Aero rekomenderas som sagt köras på BF98, men att köra på BF95 leder ju inte till att den går på grundladd och spikar? Det har fungerat för mej massa gånger, och jag har svårt att tro att båda mina bilar är så speciella mot alla andra likadana! Visst oftast kör även jag på BF98 men det är enbart för effektes skull tongue Och det du säger stämmer! BF95 antänds lättare än BF98 och det innebär att spikningar lättare uppstår! Men det fungerar ändå lika bra att köra på det eftersom motorsystemet ser till att undvika spikningar! Skillnad i effekt är väl inte jättestor heller!

Som du läst i mina tidigare inlägg så säger jag inte att den går ner i GLT på endast BF95.
Men gemensamt med dåliga stift kan den göra detta.

Sen är det ALDRIG rekommenderat att köra på BF95 när man kör trimmat.
Det är verkligen att utmana ödet. För eventuella garantier försvinner direkt.

Det stämmer, kombinationen med dåliga stift kan vara en del av problemet! Jag fick för mej att du påstod att den skulle gå på GLT enbart för att man körde på BF95! Aja, de är inte så noga, vi kan ju låta trådskaparen ha sin tråd till det han frågade om så kan vi diskutera olika bränslen mm över PM isf tongue

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Donvito
11 oktober 2009 · 964 Inlägg

AxlSam skrev:

-steff- skrev:
tips på vart man kan få tag på nytt rör "slang" till oljereturen till turbon??

Jag har aldrig hört talas om en oljeretur som gett med sig.
Men möjligt att du kan behöva byta packningen.
Finns säkerligen hos en SAAB resevdels återförsäljare.

Jag har aldrig heller hört talas om det, men om det kommer oljerök underifrån så känns detta nästan mest troligt! Kan ju som du sa vara packningen eller någon av dom där "slangklämmorna" som gått sönder.

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang