Lambo dörrar på Calibra, hur gör jag?

Celica89
7 oktober 2009 · 183 Inlägg

Har köpt ett lambokit, so far so well, problemet är dock att jag inte fick med några ritningar eller instruktioner, någon som har någon ritning eller liknande?

ImprezaGT
7 oktober 2009 · 343 Inlägg

Vilken typ av gångjärn och vilket märke ?
Universal eller modellanpassade ?

Är dom modellanpassade så kan du se i min projekttråd hur jag monterade dom, det var mer eller mindre bara skruva bort dom gamla och dit med dom nya och sen justera in dom.

Är det universal så kan och troligen kommer det krävas ganska mycket mer jobb.
Men allt går att lösa med en bra borrmaskin och en svets, då kan du i värsta fall såga bort dom fästen som fins och göra egna och svetsa dit cool

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Celica89
7 oktober 2009 · 183 Inlägg

Här är en bild på det jag fick.
Antagligen får jag svetsa ihop kalaset, eller vad säger ni?
Bilden finns på länken: http://img2.imageshack.us/img2/2486/20091007191.jpg

Celica89
7 oktober 2009 · 183 Inlägg

All hjälp uppskattas verkligen! Står i garaget nu och kliar mig i huvudet ^^

Erick
7 oktober 2009 · 4 767 Inlägg

Har du provat att kontakta säljaren? Butiken du köpte det av borde ju kunna bistå med monteringsanvisningar, speciellt om du köpt ett modellanpassat kit.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Celica89
7 oktober 2009 · 183 Inlägg

Dem har tydligen inga anvisningar och det kommer ju ta en stund att få dem skickade i vilket fall tyvärr

Celica89
7 oktober 2009 · 183 Inlägg

ImprezaGT skrev:
Vilken typ av gångjärn och vilket märke ?
Universal eller modellanpassade ?

Är dom modellanpassade så kan du se i min projekttråd hur jag monterade dom, det var mer eller mindre bara skruva bort dom gamla och dit med dom nya och sen justera in dom.

Är det universal så kan och troligen kommer det krävas ganska mycket mer jobb.
Men allt går att lösa med en bra borrmaskin och en svets, då kan du i värsta fall såga bort dom fästen som fins och göra egna och svetsa dit cool

När du satte dit dina gångjärn, satt de orginala bultade i karossen också?
för mina är svetsade och det verkar som om jag är tvungen att kapa bort dom + att kontakten som sitter i dörren sitter ivägen :S

ImprezaGT
8 oktober 2009 · 343 Inlägg

Celica89 skrev:

ImprezaGT skrev:
Vilken typ av gångjärn och vilket märke ?
Universal eller modellanpassade ?

Är dom modellanpassade så kan du se i min projekttråd hur jag monterade dom, det var mer eller mindre bara skruva bort dom gamla och dit med dom nya och sen justera in dom.

Är det universal så kan och troligen kommer det krävas ganska mycket mer jobb.
Men allt går att lösa med en bra borrmaskin och en svets, då kan du i värsta fall såga bort dom fästen som fins och göra egna och svetsa dit cool

När du satte dit dina gångjärn, satt de orginala bultade i karossen också?
för mina är svetsade och det verkar som om jag är tvungen att kapa bort dom + att kontakten som sitter i dörren sitter ivägen :S

Humm mina dörrar satt med två gångjärn som var skruvade med två skruvar var i karossen och två skruvar i dörrarna.
Så för mig var det bara att skruva bort orginalgångjärna och skruva fast lambogångjärna, men jag hade fortfarande den kabelgenomföringen som var i vägen men den är lätt att lossa och flytta.

Av bilderna att dömma så är dom du har inte modellanpassade utan mer av en universaltyp och det kommer ge dig en del mer jobb.
Första du behöver göra är så klart att få loss orginalgångjärna och om du behöver skära bort dom så får du göra det, efter det så handlar det om att få dit dom nya lambo gångjärna och om det är så illa att dina orginal inte är skruvade utan svetsade så behöver du antingen borra och gänga nya hål fört nya gångjärna eller svetsa dit dom.
Efter det är klart så har du problemet med att fästa dörrarna på dom och vad jag kan se på bilden så skulle jag gissa på att den staven med två hål i är till för att sitta i dörren och sen svetsas fast i gångjärna.
Så första du behöver göra där är att få den staven att fungera bra med dörrens orginalhål och sen måtta in exakt vert du behöver svetsa fast staven på gångjärna och sen svetsa dit dom.
Sen efter det så är det "bara" att justera in dörrarna vilket inte alltid är så lätt med tanka på hur bra man måste passa in dom för att det ska bli helt tätt.

Så för att få det att funka så krävs det en hel del jobb och kunskap eller en hög med pengar att ge till någon eller något företag som kan instalera dom.

Jag hoppas att den här informationen hjälper dig lite och leder dig på rätt väg åtminstonde smile

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Celica89
9 oktober 2009 · 183 Inlägg

Stort tack till ImprezaGT! Har fått ihop det nu, det var ett sjuhelvetes jobb, gångjärnen jag hade original var svetsade så det har fått kapas bort och nya hål har gängats, har fått svetsa dit den där avlånga metallstaven på gångjärnen, nu ska jag bara lyckas justera in dem för dem hänger ut en bra bit, men dem funkar big_smile
Aldrig mer universal.

Aerocombi Xenoholic
9 oktober 2009 · 2 559 Inlägg

Tråkigt bara om man får nedslag på det i besiktningen se bara.
Man kan ju tydligen få 2a på det har jag hört.

Edit: stavfel

Senast redigerat av Aerocombi (9 oktober 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Koop
9 oktober 2009 · 1 867 Inlägg

Grattis, får du en grinig besiktningsman nästa gång så åker du dit på regbes, och då går inte dina töntgångjärn igenom utan du får på nåt sätt svetsa dit dina gamla.

Senast redigerat av Koop (9 oktober 2009)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
anderssonboy
9 oktober 2009 · 355 Inlägg

de hinner dra många blikar till sej innan du han montera tillomed ju tongue haha

Celica89
9 oktober 2009 · 183 Inlägg

Koop skrev:
Grattis, får du en grinig besiktningsman nästa gång så åker du dit på regbes, och då går inte dina töntgångjärn igenom utan du får på nåt sätt svetsa dit dina gamla.

Snackade med besiktningsmannen senast igår och mina tönt gångjärn får hänga där eftersom bilen inte är helbilsgodkänd (eller vad det nu heter) bara låset till dörren funkar så är allt ok!

Celica89
9 oktober 2009 · 183 Inlägg

anderssonboy skrev:
de hinner dra många blikar till sej innan du han montera tillomed ju tongue haha

Det roligaste var att den blev ju lättad i framvagnen dessutom:lol:

anderssonboy
9 oktober 2009 · 355 Inlägg

Celica89 skrev:

anderssonboy skrev:
de hinner dra många blikar till sej innan du han montera tillomed ju tongue haha

Det roligaste var att den blev ju lättad i framvagnen dessutom:lol:

haha du är inte frisk tongue

ImprezaGT
9 oktober 2009 · 343 Inlägg

Celica89 skrev:
Stort tack till ImprezaGT! Har fått ihop det nu, det var ett sjuhelvetes jobb, gångjärnen jag hade original var svetsade så det har fått kapas bort och nya hål har gängats, har fått svetsa dit den där avlånga metallstaven på gångjärnen, nu ska jag bara lyckas justera in dem för dem hänger ut en bra bit, men dem funkar big_smile
Aldrig mer universal.

Hehe kul att man kunde hjälpa till smile skönt att du fick ihop det och som du sa universal är inte roligt att leka med.
Jag brukar säja till polare som fråga om styling delar och liknande
Orginal = bra passform, och kvalitet ( oftast ) men tråkiga och svårmodifierade
Modellanpassad = borde passa ungefär till bilen du har beställ delarna till men inte säkert
Universal = Passar absolut ingen bil och oftast mindre bra kvalite

Aerocombi skrev:
Tråkigt bara om man får nedslag på det i besiktningen se bara.
Man kan ju tydligen få 2a på det har jag hört.

Edit: stavfel

Jo visst kan man få en tvåa på det men det är ju bara att byta tillbaka till orginal gångjärna eftersom han nu har borrat och gängat hål istället för att svetsa tillbaka orginal kan han bara skruva dit dom smile

Knoop du kan ju läsa vad jag skrev ovan också och " töntgångjärn " vafan? även om du kanske tycker att det är töntigt så tycker många att det är coolt / snyggt  eller vad som.
Och saker som du tycker är coola tycker troligen någon annan är skit töntigt och dumt så respektera vad andra gör med sinna saker och  gör det du tycker är snyggt / coolt på din bil istället för att klaga eller skriva som det du skrev.

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Celica89
10 oktober 2009 · 183 Inlägg

Tack för respons:D
Som ImprezaGT skriver det är ju bara att bulta fast dem gamla gångjärnen om det skiter sig, hela 5 skruvar att ta loss ^^

Michkijn Tangentbordsriddare
10 oktober 2009 · 1 825 Inlägg

Låter som ett kul projekt. funderar på att skaffa det på min med. dock så är det det ju fyra dörrar... tongue

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
Aerocombi Xenoholic
10 oktober 2009 · 2 559 Inlägg

Ok, dom var bara bultade. Ja då kan man ju återställa det igen, missade det wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Celica89
10 oktober 2009 · 183 Inlägg

Michkijn skrev:
Låter som ett kul projekt. funderar på att skaffa det på min med. dock så är det det ju fyra dörrar... tongue

Hehe kan bli lite knivigt, kanske lambo fram och suicide bak;)?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang