1398
Sök

Volvo 940 gl Har fått felkod, Någon som kan volvo?

369 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Hej, har fått felkoden 1-1-3. Jag vet vad koden betyder: Bränsleblandning försvag/ för stark.
Och där sitter jag fast, bilen drar för mycket bensin, luktar bensin om den och den rycker lite i motorn när den blivit varm och vid ca 2000rpm+. Även vid häftiga gaspådrag så kommer det mörkblått röck ur avgasystemet.

Så vad kan det vara för fel?
Vad är det som gör att det kommer in för mycket bränsle, något vanligt fel kanske?

Tack på förhand, MVH.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Vet inte om det kanske hjälper, men det är en 93:a och har 34 000 mil på nacken.

Avant för varje slant.

164 Inlägg
8 oktober 2009
Någon som kan volvo? Ja typ halva garaget kör väl volvo tror jag tongue. Märks tydligt på "garaget rekomenderar", där kan volvos som för en icke frälst inte ser mycket ut för världen dyka upp. Hjälp lär du få, dock inte av mig, volvo är inte min grej smile.

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

1 004 Inlägg
8 oktober 2009
om du har lh2.4?   1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond    10 sekunders googling smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

865 Inlägg
8 oktober 2009
262turbo skrev:
om du har lh2.4?   1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond    10 sekunders googling smile

han har ju redan skrivit vad som fel koden betyder...

jag skulle tippa att din lmm e slut

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 oktober 2009
Kan vara fel på sonden med.
Läckage i någon slang eller rör på trycksidan kanske ?

Autotech

34 Inlägg
8 oktober 2009
Om lamba sonden är sönder får inte styrenheter dom signaler den behöver för att skapa rätt bränsle luft blandning. Den kanske tror att den får för mkt luft och fettar upp med bensin. Kan vara en anledning.

Mvh christoffer

369 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
no_fake skrev:
262turbo skrev:

han har ju redan skrivit vad som fel koden betyder...

jag skulle tippa att din lmm e slut

Bytt. nästan ny. Så den är det inte.

Om lamdasonden var slut skulle jag väl få den felkoden?

Avant för varje slant.

369 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
262turbo skrev:

Har en volvo 940 gör det själv bok, det var där jag hittade ang min felkod

Avant för varje slant.

369 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Kan vara fel på sonden med.
Läckage i någon slang eller rör på trycksidan kanske ?

Det ska jag kolla upp

Avant för varje slant.

16 Inlägg
8 oktober 2009
många gånger letar man efter fel saker eller byter ut fel delar,typ jobbar bakåt.
en liten gissning , kan vara en så enkel sak som motortempgivaren , kolla i repboken vilket ohm tal den ligger på och kolla sen den gamla.
Felaktig givare = fel bränsle/luft = lamda lampan lyser 

hör av dig när du hittat felet,kan vara kul att veta vad det var för fel. 

lycka till

369 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
ghostvette skrev:
många gånger letar man efter fel saker eller byter ut fel delar,typ jobbar bakåt.
en liten gissning , kan vara en så enkel sak som motortempgivaren , kolla i repboken vilket ohm tal den ligger på och kolla sen den gamla.
Felaktig givare = fel bränsle/luft = lamda lampan lyser 

hör av dig när du hittat felet,kan vara kul att veta vad det var för fel. 

lycka till

Tackar, enkelt att kolla upp. Då gör jag det, återkommer så fort ja gjort det.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Tänkte bara höra, vad tror ni att en felsökning hos volvo eller annan verkstad skulle ungefär kosta? Då även att jag säger allt jag vet, och tror. Kommer inte att lämna in den, men om man skulle lämna den till en kompisens volvo kunninga kompis, så att man vet hur pass mycket man ska betala.

Börjar på bli lite brottom med att fixa detta, s70:in kanske säljs imorgon och då måste jag ha en "fullt" fungerande bil. Sen är det även kallt att stå och mecka ute, snart för kallt, har tyvär inte alternativet att stå inne.
Senast redigerat av turbos4 (9 oktober 2009)

Avant för varje slant.

Mr White
1 072 Inlägg
9 oktober 2009
1-1-3 spridar fel..Hade samma fel på min..Var en spridare som stog helt öppen helatiden.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 oktober 2009
min bil hade samtliga spridare öppna när ja hade denna felkod, hade förvisso många andra också. rengjorde jordpunkterna i bilen och efter det så startade bilen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Robban 245 skrev:
1-1-3 spridar fel..Hade samma fel på min..Var en spridare som stog helt öppen helatiden.

Men vad hade du för bränslesystem?

Nu skriver jag precis av det som står i min Haynes volvo gör-det-själv-handbok:

Bosch LH2.4-jetronic (det jag har på min)

1-1-3 = Bränsletillförsel för svag/ kraftig  Symptom= Hög bränsleförbrukning

Bendix Regina

1-1-3= Fel på bränsleinsprutare  Symptom= Motorn startar inte, stannar eller tvekar

Vad jagt har förståt så är det inte insprutningsporblem på min.. Dessutom så startar den alltid, på första försöket, dvs inga problem med starten. Den drar även mycket bensin ha jag märkt.
Senast redigerat av turbos4 (9 oktober 2009)

Avant för varje slant.

369 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Det konstiga med denna gör det själv bok är att det inte är några förklaringar till felkoderna, står igenstans om hur man ska gå vidare, eller så är det jag som är blind...

Avant för varje slant.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 oktober 2009
1-1-3 kan mkt väl vara spridarna, likaväl som de kan vara lambdasonden eller lmm som felar, samt insprutningsboxen.

En sak ja tänkte på är att du skrev att den ryker mörkblått. De tyder på att du får olja in i loppen vilket kan bero på dålig topplockspackning eller att ventiltätningarna är slut.

Eldar den olja kommer lambdasonden på en gång att tycka att den går för fett.

Kallstarten brukar kunna jävlas på de här bilarna också och de resulterar i tjurig gång och hög förbrukning.

LMM och insprutningsboxen är saker som är så pass dyra, att allting annat är värt att kolla upp före.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
patrikhornfeldt skrev:
1-1-3 kan mkt väl vara spridarna, likaväl som de kan vara lambdasonden eller lmm som felar, samt insprutningsboxen.

En sak ja tänkte på är att du skrev att den ryker mörkblått. De tyder på att du får olja in i loppen vilket kan bero på dålig topplockspackning eller att ventiltätningarna är slut.

Eldar den olja kommer lambdasonden på en gång att tycka att den går för fett.

Kallstarten brukar kunna jävlas på de här bilarna också och de resulterar i tjurig gång och hög förbrukning.

LMM och insprutningsboxen är saker som är så pass dyra, att allting annat är värt att kolla upp före.

Kallstarter har inte varit något problem, går bättre då den är kall. Men detta med oljan låter ju rätt logiskt. Hoppas inte det är topplockspackningen som har gått, stå o montera den i denna kyla skulle jag aldrig göra...

Avant för varje slant.

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Någon som har lust/ ork att rada upp alla fel det skulle kunna vara? Med åttanke på miltal, går bra då den är kall, startar alltid, och all beskrivning från mitt första inlägg, så ska ja försöka att komma fram till det vanligaste felet och på så sätt ta mig igenom listan på nått sätt.

Avant för varje slant.

Sök