2696
Sök

Volvo 940 gl Har fått felkod, Någon som kan volvo?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 oktober 2009
#21
turbos4 skrev:
Kallstarter har inte varit något problem, går bättre då den är kall. Men detta med oljan låter ju rätt logiskt. Hoppas inte det är topplockspackningen som har gått, stå o montera den i denna kyla skulle jag aldrig göra...

Om kallstarten fettar på trots att motorn gått upp i arbetstemp kommer du få just felkod 1-1-3 och bilen kommer gå dåligt.

Om toppackningen hade gått borde den gå sämre kall, då allting har en tendens att vidga sej och därav täta när de blir varmt. Däremot kan ju ventiltätningarna vara slut, vilket resulterar i att bilen drar en del olja vid hårdare körningar samt att den blåryker lite. Du kan ju kolla oljenivån med jämna mellanrum för att vara på den säkra sidan.

Hur ser stiften ut? Misständer motorn, alltså har den en tendens att gå ned på tre cylindrar emellanåt?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 oktober 2009
#22
Kan kila ut i garaget imorgon och kolla felkoden i en verkstadshandbok ja har från volvo om du inte får ett bättre svar i kväll/natt!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#23
patrikhornfeldt skrev:
turbos4 skrev:
Kallstarter har inte varit något problem, går bättre då den är kall. Men detta med oljan låter ju rätt logiskt. Hoppas inte det är topplockspackningen som har gått, stå o montera den i denna kyla skulle jag aldrig göra...

Om kallstarten fettar på trots att motorn gått upp i arbetstemp kommer du få just felkod 1-1-3 och bilen kommer gå dåligt.

Om toppackningen hade gått borde den gå sämre kall, då allting har en tendens att vidga sej och därav täta när de blir varmt. Däremot kan ju ventiltätningarna vara slut, vilket resulterar i att bilen drar en del olja vid hårdare körningar samt att den blåryker lite. Du kan ju kolla oljenivån med jämna mellanrum för att vara på den säkra sidan.

Hur ser stiften ut? Misständer motorn, alltså har den en tendens att gå ned på tre cylindrar emellanåt?

Ska kolla upp stiften imrogon, oljenivån ser ok ut, men ska hålla ett öga på den. Ja ryckningen känns som en form av misständning, men tror inte att den går på färre cylindrar. Måste tilläga att i övrigt går bilen bra.
Tackar för hjälpen, skulle verkligen vilja lösa detta "själv" dvs. att inte lämna bort den och få den fixad, har alltid gjort allt själv på mina bilar, vill fortsätta med det.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#24
Varit ute och kollat lite på den nu, och har kollat följande:

Kollade hur pass luftfiltret såg ut, lyfter upp kopan och finner ett genomdränkt filter med olja.
kollade stiften, ser rätt så svarata ut och luktar bränd olja
kollade ifall det var några leckage på slangar, men det verkade inte så
såg att ingen olja rann ut från toppblocket eller ventilkopan
oljeförbrukningen är hög på den, tog upp oljestickan och såg att oljenivån sjunkit ca en halv cm
Då jag startade den så märkte jag att den misstände lite, men efter ca 10-20 sec så gick den som vanligt


Så vad jag har kommit fram till är att det måste vara olja i motorn, men hur kan den ta sig så långt som till luftfiltret och vart kan denna olja läcka in nånstans?

Sedan är det olja i motorn som är problemet i mitt fall, eller kan det vara fler saker med felkoden i åttanke?

Avant för varje slant.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 oktober 2009
#25
Så här står det i handboken:

1-1-3 Lambdareglering för mager eller fet

Om felkod 1-1-3 uppträder med andra felkoder ska den felkod som diagnossystemet presenterar först åtgärdas. Följande felkoder betraktas som följdfel.

Villkor för felkod:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut blandningen. När styrenheten kompenserar mer än 25% under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.

Felorsaker:

Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden.
Kraftigt fet eller mager motor.

Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

Sedan föreslår boken att du ska mäta upp lambdasondens värde och det gör du genom att dela på kabeln som sitter vid höger fjädertorn. Normalt är att den ligger vid 0.5 - 0.6V, mellan 0.1 och 0.5 så indikerar de på mager gång. Mellan 0.6 och 0.9 så går den för fett.

Den föreslår också en koll av vevhusventilationen. Men eftersom att du har olja i luftfiltret, den blåryker, går fett och stiften är svarta så tyder de på att ventilationen troligen redan är tät och ångorna har tagit en alternativ väg. Då kan toppackningen vara dålig, kolvringarna kan vara dåliga och ventiltätningarna kan vara dåliga.

För att kolla vevhusventilationen så varmkör du motorn, pluggar sedan vevhusventilationen. Sedan mäter du lambdavärdet igen. Voltmetern ska börja pendla. Visar den ändå på fetgång så ska man kolla bränsletrycket, men jag tror inte att de är det som är problemet.


Jag föreslår att du skaffar ny olja, nytt oljefilter, nya tändstift och ett nytt luftfilter, samt rengör vevhusventilationen. Då du har gjort det kan du också komptesta motorn.

Återkom med resultat!
Hoppas du får till problemet smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#26
Okej, tack för info, återkommer då det är klart.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#27
kollade på lambdasonden nyligen, vad jag forstod var jag på rätt kontakt. Går en sladd längs torpedväggen och seda ner mot avgassystemet och fortsätter under bilen, antog att det var den sladden som gick till lambdan så jag följde tillbaka den upp mot kontakten vid högra fäjdertornet. Kontakten bestod av två delar, en vanlif kontakt med två vita sladdar och sedan en till rund kontakt brevid ( allt ur samma sladd, är det inte bara 2 små vita kablar ur lamdan?), den "vanliga" kontakten hade i alla fall två hål i sig, ja provade me voltmetern i båda och fick bara utslag ur ena. Den visade i början då motorn var kall ca 0.1-0.3 och steg sedan till 0.5-0.9. Jag vet inte om det var dålig kontaktyta men ibland så gick den ner till 0.0-0.3, och sedan snabbt upp igen. Var det över huvud taget ens rätt kontakt, vet du hur de ser ut?

Avant för varje slant.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 oktober 2009
#28
Det är den som ligger för sej själv du ska mäta på. Den är svart, på de här bilarna är de 3 kablar. 2 vita och 1 svart.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#29
sådär då, resultat:

Ibörjan va den på exakt 0.5, när motorn blev varmare så sjönk den snabt först till 0.1-0.4 och la sig sen på 0.6-0.8.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#30
Går jag vidare genom att byta olja och oljefilter, luftfilter och tändstift? Eller någon test innan, så att man mer exakt vet vad problemet är, så att man inte håller på att fixa felen så rasar motorn om någon vecka..

Avant för varje slant.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 oktober 2009
#31
Jadu. Den går ju för fett då som de verkar. Oljan kan mkt väl ha med detta att göra.

Har du någon uppfattning om hur mkt olja den drar per mil?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 oktober 2009
#32
turbos4 skrev:
Går jag vidare genom att byta olja och oljefilter, luftfilter och tändstift? Eller någon test innan, så att man mer exakt vet vad problemet är, så att man inte håller på att fixa felen så rasar motorn om någon vecka..

Du kan ju komptesta för att se om de är dålig kompression. Du kan ju också kolla om vevhusventilationen är tät före du köper till grejerna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#33
Nä kan nog inte ens gissa mig till det, kan göra så att jag kollar exakt olje nivån och sedan kör kanske en 10 mil, och kollar igen, fat åt andra sidan, bra och köra den då den är i detta skick?

Avant för varje slant.

369 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#34
patrikhornfeldt skrev:
turbos4 skrev:
Går jag vidare genom att byta olja och oljefilter, luftfilter och tändstift? Eller någon test innan, så att man mer exakt vet vad problemet är, så att man inte håller på att fixa felen så rasar motorn om någon vecka..

Du kan ju komptesta för att se om de är dålig kompression. Du kan ju också kolla om vevhusventilationen är tät före du köper till grejerna.

Okej, ska se om jag hinner och kolla det imorgon då, återkommer med resultat.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#35
Bara en fråga, hur länge tror du att bilen håller ifall man bara kör den så som den är? Kunde nämligen inte få tag på kmopressions verktyget, så måste köpa nytt. Det känns som att alla småkostnader för denna bil kommer att bli mycket i slutändan, så frågan är om det är ens värt alla hålla på med denna.

Dock synd, för i övrigt är den i bra skick.
Senast redigerat av turbos4 (11 oktober 2009)

Avant för varje slant.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 oktober 2009
#36
Det jag kan tänka mej är att topplockspackningen är dålig. En sotningssats hittar du billigt på biltema eller hos folkraceshop.se (fördelen med biltema om du har de i närheten är att du slipper frakten). Min toppackning flög i våras och jag bytte den över en Lördag med hjälp av en kompis. Jag köpte sotningssatsen hos folkraceshop och kan varmt rekomendera deras grejer.

Jag hade ett topplock vid sidan som ja hade lämnat in tidigare hos fordonsprogramet där ja bor. Samtliga ventiler var inslipade och alla ventiltätningar var bytta. Sen var ventilspelet justerat. Totalt med packningarna, bultar, kamrem och topplocksarbetet de hade gjort så hamnade ja på en summa av lite mindre än 1600kr. Jag tyckte att de var värt det, men å andra sidan har ja inte pengar till att byta bil heller så.

Du behöver ju inte lämna iväg topplocket om du känner att bilen inte är värd det (den kommer ju trots allt att fungera bara du ser till att ventiltätningarna är fräscha) och då är de bara bultarna, remmen (ev. spännrulle om den du har är dålig) och sotningssatsen som behövs för att fixa problemet.

För att avgöra om du törs köra bilen så behöver jag veta om den går riktigt i övrigt, eller om du tappat kraft i motorn och om du har ett trycksatt kylarsystem?

Edit: Kom bara ihåg att jag nu inte kan allt tongue Jag utgår bara från mina egna erfarenheter från min bil, samt kompisars bilar.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (11 oktober 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#37
Om jag kunde få denna fixad för 1600 skulle jag gärna gå med på det. Jag köpte nyss luftfilter samt tändstift, gick på 135kr på biltema, inte alls farligt. Den gick lite bättre faktiskt. Efter körningen kollade ja hur luftfiltret såg ut, mitt på filtret var det som en stor droppe olja, annars rent, tändstiften såg ok ut, sen börja det regna så gick in tongue.

Problemet är att jag igentligen inte hinner att hålla på med denna. Tycker att det är kul att skruva och dona men just denna månad har jag så mycket runt om kring. Bara en ren gissning av dig, vad tor du min skulle kosta att laga om jag lämnade in den på någon sådan fordonsprogram? ( kanske svårt att veta sånt)

Edit: Hur lång tid tog det för dem, dvs att få tid och jobbet gjort? (månader, dagar eller veckor?)
Senast redigerat av turbos4 (11 oktober 2009)

Avant för varje slant.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 oktober 2009
#38
Ja, alltså. För mej tog de en evighet (3 månader) och jag fick betala fullt pris ändå, 487kr, men arbetet var riktigt gjort (om inte så ersätter de en tydligen). Anledningen till att de tog tid för mitt topplock var för att ja inte visste att ja skulle bli ersatt om något gick snett och därav insisterade jag på att låta en kompis jag litar på göra arbetet.

Vet några kompisar som har lämnat in topplock och annat efter mej på samma ställe och för dem har de tagit mellan 1 och 2 veckor.

Jag skulle gissa på att priset är ungefär detsamma genom landet, eftersom att skolor inte får ta betalt för arbetskostnaden. Vet att här där jag bor så kan man lämna in hela bilen för diverse arbeten, bl a topplocksbyten. Tycker helt klart att du ska åka och kolla lite priser smile !

Iaf så när ja bytte topplocket så rengjorde jag vevhusventilationen i samma veva, och den var väldigt tät så passa på att göra det i samma veva om du beslutar dej för att genomföra ett byte smile
Senast redigerat av patrikhornfeldt (12 oktober 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

369 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#39
Min S70 är för närvarande på www.netbil.se ( auktionssajt) så nu sitter jag med enbart 940in. Så kan varken lämna iväg den för reparation som tar mer än en dag, max två. Har ännu inte kompmätt den, men det är det enda jag kommer göra själv pga att det för kallt för att stå ute och mecka nu. För närvarande så måste jag köra med den i befintligt skick, så får hoppas att den håller vintern ut, eller tills jag hunnit köpa en ny "huvudbil". Pga att jag ska köpa en annan bil känns det inte så frestande att lägga ut pengar på denna, men får se, eventuellt säljs denna som rep. objekt för kanske 5000kr, men får se. Vad jag tror i alla fall är att det enbart är topplockspackningen som är dålig samt någoon tätning i vevhusventilationen, verkar vara så i alla fall. Får i alla fall tacka för all hjälp, hade gärna velat haft åsikter från mer personer men får nöja mig med den info jag fått av dig smile

Avant för varje slant.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 oktober 2009
#40
Ingen orsak! Jo, de var lite tunt med åsikter från andra. Hade gärna sett nån som kunnat komma med andra tips smile

Hoppas bilen håller för dej nu! Du kan ju kolla upp vevhusventilationsslangarna iaf och se hur de ser ut. Finns ett filter där i som brukar bli tätt, volvos lösning är att kasta skiten.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök