Så här står det i handboken:
1-1-3 Lambdareglering för mager eller fet
Om felkod 1-1-3 uppträder med andra felkoder ska den felkod som diagnossystemet presenterar först åtgärdas. Följande felkoder betraktas som följdfel.
Villkor för felkod:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut blandningen. När styrenheten kompenserar mer än 25% under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsaker:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden.
Kraftigt fet eller mager motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
Sedan föreslår boken att du ska mäta upp lambdasondens värde och det gör du genom att dela på kabeln som sitter vid höger fjädertorn. Normalt är att den ligger vid 0.5 - 0.6V, mellan 0.1 och 0.5 så indikerar de på mager gång. Mellan 0.6 och 0.9 så går den för fett.
Den föreslår också en koll av vevhusventilationen. Men eftersom att du har olja i luftfiltret, den blåryker, går fett och stiften är svarta så tyder de på att ventilationen troligen redan är tät och ångorna har tagit en alternativ väg. Då kan toppackningen vara dålig, kolvringarna kan vara dåliga och ventiltätningarna kan vara dåliga.
För att kolla vevhusventilationen så varmkör du motorn, pluggar sedan vevhusventilationen. Sedan mäter du lambdavärdet igen. Voltmetern ska börja pendla. Visar den ändå på fetgång så ska man kolla bränsletrycket, men jag tror inte att de är det som är problemet.
Jag föreslår att du skaffar ny olja, nytt oljefilter, nya tändstift och ett nytt luftfilter, samt rengör vevhusventilationen. Då du har gjort det kan du också komptesta motorn.
Återkom med resultat!
Hoppas du får till problemet
