Flytta batteri till bagaget, vad göra?

caseih
10 oktober 2009 · 296 Inlägg

hej.

vill placera batteriet i bagaget, dels för att frigöra plats och lite annat..

Men, har hört att man ska ha "elcentralen" inom 40cm ifrån batteriet. Hur kommer det att fungera om jag flyttar bak batteriet? kommer nog behålla elcentralen fram...

Tack!

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
262turbo
11 oktober 2009 · 1 004 Inlägg

jag skulle dra bak en pluskabel..... om du inte bara ska ha det som prydnad? mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Drönirettab
11 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

caseih skrev:
Men, har hört att man ska ha "elcentralen" inom 40cm ifrån batteriet.

Det är nog antagligen detta med säkringen som du har hört om, man bör/ska ha en säkring högst 30 cm (enligt en del försäkringsbolag) från batteriet när man drar en huvudkabel tex genom en plåtvägg eller liknande. smile

kajc
11 oktober 2009 · 311 Inlägg

Ja, säkringen är bra. Sätt dit en huvudströmbrytare med i bagaget, eller i närheten av batteriet. Det brukar förs.bolagen gilla och det är bra att i vissa lägen kunna bryta batterispänningen ( tex vid olycka).
Kostar inte många kronor på tex Biltema.

henke_99 Offroad Racing
11 oktober 2009 · 3 122 Inlägg

Tänk på bara att säkringen/kabeln måste vara rejäla nog för att klara av att driva startmotorn...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
caseih
11 oktober 2009 · 296 Inlägg

ok, jo kabel har jag som är kraftig nog, och huvudströmbrytare anser jag som ett måste!

Men alltså så borde det räcka med att smälla dit en väldigt grov säkring på pluskabel? så jag behöver inte flytta själva säkringsboxen till bagaget utan det räcker med en groc säkring på kabeln?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
262turbo
11 oktober 2009 · 1 004 Inlägg

varför skull en brytare vara ett måste bara för att batteriet sitter i bagaget? varför skulle det göra någon skillnad?  bara nyfiken...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Drönirettab
11 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

caseih skrev:
så jag behöver inte flytta själva säkringsboxen till bagaget utan det räcker med en groc säkring på kabeln?

Ja, så är det. smile

caseih
11 oktober 2009 · 296 Inlägg

262turbo skrev:
varför skull en brytare vara ett måste bara för att batteriet sitter i bagaget? varför skulle det göra någon skillnad?  bara nyfiken...

Nej alltså det gör ingen skillnad med strömbrytare bara för att batteriet flyttas till bagaget. Jag ser alltid huvudströmbrytare (oavsett vart batteriet är placerat), som ett måste. Jobbar med tunga fordon och där finns det alltid huvudströmbrytare och jag kan inte förstå varför inte det finns orginalmonterat i alla fordon.

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
11 oktober 2009 · 296 Inlägg

Drönirettab skrev:

caseih skrev:
så jag behöver inte flytta själva säkringsboxen till bagaget utan det räcker med en groc säkring på kabeln?

Ja, så är det. smile

Fint! vart hittar man ett sånt as till säkring?

vad säger herr besiktnings man om batteri bak i bagaget?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Drönirettab
11 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Hos bilstereobutiker brukar det finnas åtminstone upp till 250 A säkringar (ANL), men det finns större också. 35mm2 kabel får ha upp till 150 A säkring och 50 mm2 kabel får ha upp till 250 A säkring enligt flera rekommendationstabeller. smile

Så länge som batteriet sitter fast ordentligt borde inte besiktningspersonalen protestera, skydd för batteripolerna är ju också en vettig sak.

262turbo
11 oktober 2009 · 1 004 Inlägg

caseih skrev:

262turbo skrev:
varför skull en brytare vara ett måste bara för att batteriet sitter i bagaget? varför skulle det göra någon skillnad?  bara nyfiken...

Nej alltså det gör ingen skillnad med strömbrytare bara för att batteriet flyttas till bagaget. Jag ser alltid huvudströmbrytare (oavsett vart batteriet är placerat), som ett måste. Jobbar med tunga fordon och där finns det alltid huvudströmbrytare och jag kan inte förstå varför inte det finns orginalmonterat i alla fordon.

det kan jag... det märker man varje gång man får ställa klockan,söka om alla radiostationer m.m

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Drönirettab
11 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Då finns det ett litet knep enligt vad jag har sett i någon tråd, nämligen att sätta en liten extra pluskabel med tex 1 A säkring på batterikabelskon. Det räcker för att driva minnet på stereon och klockan, men händer det någonting så går säkringen direkt eftersom den är klen.

262turbo
11 oktober 2009 · 1 004 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då finns det ett litet knep enligt vad jag har sett i någon tråd, nämligen att sätta en liten extra pluskabel med tex 1 A säkring på batterikabelskon. Det räcker för att driva minnet på stereon och klockan, men händer det någonting så går säkringen direkt eftersom den är klen.

jo jag är elektriker så det är jag med på.... hur många bilar har brunnit upp för er? säger inte att det är en dum tanke men ett "absolut måste" kan jag inte hålla med om... men som sagt berätta gärna hur ni tänker?

Senast redigerat av 262turbo (11 oktober 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
caseih
11 oktober 2009 · 296 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hos bilstereobutiker brukar det finnas åtminstone upp till 250 A säkringar (ANL), men det finns större också. 35mm2 kabel får ha upp till 150 A säkring och 50 mm2 kabel får ha upp till 250 A säkring enligt flera rekommendationstabeller. smile

Så länge som batteriet sitter fast ordentligt borde inte besiktningspersonalen protestera, skydd för batteripolerna är ju också en vettig sak.

okey, får leta rätt på en sån säkring då.

Jo nog komma det sitta fast, tänker bygga hållare med låta och allt...

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
11 oktober 2009 · 296 Inlägg

262turbo skrev:

caseih skrev:

262turbo skrev:
varför skull en brytare vara ett måste bara för att batteriet sitter i bagaget? varför skulle det göra någon skillnad?  bara nyfiken...

Nej alltså det gör ingen skillnad med strömbrytare bara för att batteriet flyttas till bagaget. Jag ser alltid huvudströmbrytare (oavsett vart batteriet är placerat), som ett måste. Jobbar med tunga fordon och där finns det alltid huvudströmbrytare och jag kan inte förstå varför inte det finns orginalmonterat i alla fordon.

det kan jag... det märker man varje gång man får ställa klockan,söka om alla radiostationer m.m

haha ja men man drar ju en kabel för klocka och radio med en klen säkring.. Det är skitbra med strömbrytare

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Drönirettab
11 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Det där med huvudbrytare, som finns i tunga fordon, har jag nog ingen speciell åsikt om. Har aldrig funderat så mycket på det egentligen. smile

caseih
11 oktober 2009 · 296 Inlägg

262turbo skrev:

Drönirettab skrev:
Då finns det ett litet knep enligt vad jag har sett i någon tråd, nämligen att sätta en liten extra pluskabel med tex 1 A säkring på batterikabelskon. Det räcker för att driva minnet på stereon och klockan, men händer det någonting så går säkringen direkt eftersom den är klen.

jo jag är elektriker så det är jag med på.... hur många bilar har brunnit upp för er? säger inte att det är en dum tanke men ett "absolut måste" kan jag inte hålla med om... men som sagt berätta gärna hur ni tänker?

Ja elektriker eller inte.. Brukar väll handla om man äger ett tungt fordon eller maskin som man är rädd om och behöver skruva rätt ofta i.

Jag tycker att det är bra med huvudströmbrytare är kanon därför att. Man kan bryta strömmen under natten eller när man ställer bort ett fordon, och därmed inte behöva vara rädd för eld.

Man kan skruva/svetsa på ett fordon och enkelt stänga av strömmen för att inte förstöra styrboxar med mera...

vissa fordon kräver försäkrings bolaget att det ska vara huvudströmbrytare på och bransdsläckare.. det gör dom på min bil...

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
kajc
11 oktober 2009 · 311 Inlägg

Varför skulle man inte sätta dit en huvudströmbrytare?
Inte så mycket mer jobb, kostar inte mycket, är säkrare (genom att man kan bryta strömmen när man vill) och kan samtidigt vara ett stöldskydd.
Minne till stereon osv kan man ju koppla direkt till batteriet ,som tidigare nämts.

caseih
11 oktober 2009 · 296 Inlägg

Precis!

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang