2561
Sök

Får inte min dump att fungera som den ska, Volvo S70 2.5T -98

1 585 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Hej jag har haft en hel del problem med min eftermarknads dump som jag köpte för ett par veckor sedan. Har haft den monterad på bilen i ett par dagar nu och har försökt ställa in den rätt men lyckas aldrig. Låter som bilen skickar tillbaka trycket hela tiden, det kvittar till. Inte förens jag kommer upp i runt 0.9 bar i laddtryck öppnar ventilen, men då låter den typ ingenting. Väldigt tyst är den. Vad är det för skit jag köpt igentligen ? Och är det meningen att det ska vara så här? Bör inte ventilen öppna tidigare? Är ju inte jätte ofta man drar på för fullt direkt. Har testat att skruva ut skruven till max men den beter sig likadant då. Står på sidan jag köpte dumpventilen att rekommenderat laddtryck är 0.7bar. Och jag har runt 1bar i laddtryck i min S70. Är det skadligt att köra runt så här som jag gör nu? Har jag kopplat in dumpen fel? Eller är det bara dumpen som är dålig? Här är länk till dumpventilen jag har monterad på bilen, och skickar även med en länk på motorutrymmet så ni kan se hur den är inkopplad. Börjar bli lite trött på skiten nu så monterar snart bort den och kör med original men nu har man ju redan sågat sönder ett tryck rör och monterat ett dumplock så man vill ju i alla fall få den att fungera. Eller ska man behöva köpa en till dump? Vilken rekommenderar ni i så fall?

http://www.ridetech.se/Shop/Application … p?iId=9005

http://www.garaget.org/?car=167298&image=1625187

2 911 Inlägg
11 oktober 2009
Klipp fjädern 1-2 varv och skruva ut den max.

Tänk på att dumpventilen ska inte släppa förrän du har last, så står inte och tomvarva på parkeringen och förvänta dig att den ska dumpa (även fast det finns dårar som har det så...)

Edit: jag har liknande dump på min vinterpulka och den lirar som den ska efter 1 varv på fjädern och utskruvad.
Senast redigerat av Decibel (11 oktober 2009)

1 585 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Okej, jag öppnade och kollade inne i dumpen för ett tag sedan och då såg jag att de satt dubbla fjädrar i dumpen. Men jag tror man ska korta av båda fjädrarna? Nej det förstår jag också, jag står aldrig och torr gasar utan tar alltid en test runda för att se hur den beter sig. Ja det finns ju en del dårar som tror det hehe.

Okej då blir det till att korta av fjädern ett varv till att börja med för att se hur den beter sig då! Tack för svaret

Edit: Klippte drygt 1 varv på båda fjädrarna. Och var ute och provkörde nyss, men hjälpte inte. Nu öppnar den inte alls låter det som :S
Blir så jävla trött på det här. Klipper 1 varv till imorgon fungerar det inte då slänger jag skiten i soptunnan och skruvar tillbaka allt till original.. Om inte någon annan har något tips på vad som kan vara fel.
Senast redigerat av Jolle87 (11 oktober 2009)

2 911 Inlägg
11 oktober 2009
Kan du ta en bild hur det ser ut med fjädrarna?

Kolla också så att kolven i dumpen är helt stängd när du har bilen på tomgång, så det inte är tvärtom att fjädern är för slapp redan

8 267 Inlägg
11 oktober 2009
Börja med att känna om den står öppen och om den öppnar. Lyssna inte, utan känn med handen där luften ska komma ut.

Decibel skrev:
Tänk på att dumpventilen ska inte släppa förrän du har last, så står inte och tomvarva på parkeringen och förvänta dig att den ska dumpa (även fast det finns dårar som har det så...).

Har man rätt spänning på fjädern så ska ventilen öppna även om man från tomgång bara torrgasar lite snabbt till säg 1500, annars är den för hårt spänd.

2 911 Inlägg
11 oktober 2009
Marlboroman skrev:
Börja med att känna om den står öppen och om den öppnar. Lyssna inte, utan känn med handen där luften ska komma ut.

Decibel skrev:
Tänk på att dumpventilen ska inte släppa förrän du har last, så står inte och tomvarva på parkeringen och förvänta dig att den ska dumpa (även fast det finns dårar som har det så...).

Har man rätt spänning på fjädern så ska ventilen öppna även om man från tomgång bara torrgasar lite snabbt till säg 1500, annars är den för hårt spänd.

Om vi skiter i att en dumpventil låter i några sekunder smile

Så du menar alltså att redan på 1500 rpm utan last på en s70 så har du ett sådant övertryck som behöver släppas bort för att det annars (i långa loppet) skadar turbon ?

Det går säkerligen att räkna ut vilket tryck det handlar om (inkl. negativt vakuum) men jag har ytterst svårt att tro att det är en universiell inställning att gå efter.

Bara en tanke, fram med högernäven om du tycker jag har fel wink
Senast redigerat av Decibel (11 oktober 2009)

8 267 Inlägg
11 oktober 2009
Decibel skrev:
Marlboroman skrev:

Decibel skrev:

Om vi skiter i att en dumpventil låter i några sekunder smile

Så du menar alltså att redan på 1500 rpm utan last på en s70 så har du ett sådant övertryck som behöver släppas bort för att det annars (i långa loppet) skadar turbon ?

Det går säkerligen att räkna ut vilket tryck det handlar om (inkl. negativt vakuum) men jag har ytterst svårt att tro att det är en universiell inställning att gå efter.

Bara en tanke, fram med högernäven om du tycker jag har fel wink

Plockar fram högernäven direkt! wink

Vem har sagt nåt om övertryck? Det är skillnaden i tryck som öppnar ventilen, sen om du har laddtryck eller inte spelar ingen roll. Är ventilen rätt inställd ska den öppna även vid ytterst små skillnader i tryck. Och om den är rätt inställd så ska den precis hålla tätt på tomgång, och det gäller alla motorer.

1 585 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Hur känner jag så att den står öppen då? Ska jag göra det när bilen är igång på tomgång eller vid belastning eller med bilen avstängd? Ska känna efter om det kommer ut någon luft imorgon. Men som det låter på ljudet så kvittrar det till hela tiden. Och då öppnar ju inte ventilen, men ska känna efter imorgon om den släpper ut någon luft eller ej. Kan ju hända att den släpper ute lite luft.
Senast redigerat av Jolle87 (11 oktober 2009)

1 585 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Jadå det kan jag ordna imorgon.

Hur kollar jag så att kolven är helt stängd när bilen står på tomgång? Är det bara att köra in fingrarna i dumpen och känna efter eller? tongue Ja så kan det ju också vara. Ska kolla upp allting lite mer imorgon. 

Decibel skrev:
Kan du ta en bild hur det ser ut med fjädrarna?

Kolla också så att kolven i dumpen är helt stängd när du har bilen på tomgång, så det inte är tvärtom att fjädern är för slapp redan

8 267 Inlägg
12 oktober 2009
Jolle87 skrev:
Marlboroman skrev:

Hur känner jag så att den står öppen då? Ska jag göra det när bilen är igång på tomgång eller vid belastning eller med bilen avstängd? Ska känna efter om det kommer ut någon luft imorgon. Men som det låter på ljudet så kvittrar det till hela tiden. Och då öppnar ju inte ventilen, men ska känna efter imorgon om den släpper ut någon luft eller ej. Kan ju hända att den släpper ute lite luft.

Lät den gå på tomgång och håll handen mot utloppet på dumpen. Sugs den fast så är den öppen och det ska den inte vara. "Kvitter" kan man få fast den öppnar vid vissa tryck i insuget.

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Nu har jag testat lite mera, Den står inte öppen på tomgång iallafall för handen sugs inte fast. Testade även att varva upp bilen lite för att känna efter om den kommer någon luft och lite blåser det ju till på handen. Låter som det kvittrar genom luftfiltret men det ska det kanske göra? Något mer kom jag inte fram till.

Edit: Här kommer några bilder på dumpen, var någon som ville se fjädrarna osv tydligen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/781715_g60xow.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/781716_m9b8ia.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/781717_jvigna.jpg
Senast redigerat av Jolle87 (12 oktober 2009)

3 295 Inlägg
12 oktober 2009
du har möjligtvis inget skumt läckage på nån vakumslang?
och jag antar att du tätade ventilen efter du skruvade isär den?
har en likadan och den läckte i skarven där man kan plocka isär den, jag tog och silicona på lite och satte ihop den igen, skruvade åt justerskruven med en liten o-ring mellan mutter och toppen. tät som fan wink
Senast redigerat av Slave_joe (12 oktober 2009)

7 281 Inlägg
12 oktober 2009
En del dumpar kräver en hel del justering innan man får till det.
Vet att jag var tvungen att kapa duktigt många varv innan den öppnade.

Edit, bara jag som får en känsla av att man bara ska använda ena fjädern?
Hade gissat på att ena är hårdare än den andra så du ska kunna byta om ena inte duger.
Senast redigerat av Brains (12 oktober 2009)

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Slave_joe skrev:
du har möjligtvis inget skumt läckage på nån vakumslang?
och jag antar att du tätade ventilen efter du skruvade isär den?
har en likadan och den läckte i skarven där man kan plocka isär den, jag tog och silicona på lite och satte ihop den igen, skruvade åt justerskruven med en liten o-ring mellan mutter och toppen. tät som fan wink

Nej inget läckage vad jag har kunnat se iallafall. Vakumslangen som går till dumpventilen är helt ny så det ska inte vara något läckage på den iallafall. Hmm nej det gjorde jag inte. Det skulle jag kanske ha gjort?
Okej såg nu när jag skruvade isär den igen att packningen har gått sönder vid skruvhålen på ett par ställen. Tänkte även på en sak att dumplocket som jag monterade på turbon, det skulle kanske ha varit en packning mellan där också eller? Okej får prova göra det nu när jag skruvar ihop den igen smile Jag har bara en vanlig bricka där men tror inte det kan läcka någon luft till justerskruven men man vet ju aldrig.

Tack för tipset ialalfall smile
Senast redigerat av Jolle87 (12 oktober 2009)

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Brains skrev:

Hade gissat på att ena är hårdare än den andra så du ska kunna byta om ena inte duger.

Mm jag har förstått det, Men frågan är ju hur många varv man ska våga kapa på fjädrarna. Eftersom det blev ju bara värre när jag kapade ett varv på fjädrarna är man ju lite rädd för hur det kommer bli om man tar ett varv till:P

7 281 Inlägg
12 oktober 2009
Jolle87 skrev:
Brains skrev:

Mm jag har förstått det, Men frågan är ju hur många varv man ska våga kapa på fjädrarna. Eftersom det blev ju bara värre när jag kapade ett varv på fjädrarna är man ju lite rädd för hur det kommer bli om man tar ett varv till:P

Ta ur ena fjädern helt och se vad som händer.

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Ta ur ena fjädern helt och se vad som händer.

Precis vad jag också hade tänkt göra:) Är ju värt ett försök iallafall.

402 Inlägg
12 oktober 2009
Brains skrev:

Håller med dej lite här, det brukar ju följa med dubbla fjädrar, en hårdare och en mjukare.
Kanske bara ska va den ena? Verkar ju lite "överkurs" med dubbla fjädrar.hmm
Senast redigerat av Pinnenpabacken (12 oktober 2009)

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Brains skrev:

Håller med dej lite här, det brukar ju följa med dubbla fjädrar, en hårdare och en mjukare.

Mm det var lite så jag också tänkte när jag öppnade och tittade i dumpen första gången, Men frågan är ju vilken av fjädrarna jag ska använda, den ena fjädern är lite grövre än den andra. Ska jag testa med den grova fjädern först eller?

402 Inlägg
12 oktober 2009
Jolle87 skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Brains skrev:

Mm det var lite så jag också tänkte när jag öppnade och tittade i dumpen första gången, Men frågan är ju vilken av fjädrarna jag ska använda, den ena fjädern är lite grövre än den andra. Ska jag testa med den grova fjädern först eller?

Testa med den grova och kolla hur de beter sej, som sagt: viktigt att den tätar på tomgång.

Sök