1928
Sök

Får inte min dump att fungera som den ska, Volvo S70 2.5T -98

8 267 Inlägg
12 oktober 2009
Jolle87 skrev:
Nu har jag testat lite mera, Den står inte öppen på tomgång iallafall för handen sugs inte fast. Testade även att varva upp bilen lite för att känna efter om den kommer någon luft och lite blåser det ju till på handen. Låter som det kvittrar genom luftfiltret men det ska det kanske göra?

Då verkar du ju vara på rätt väg åtminståne. Att det l¨åter från luftfiltret är inget att bry sig, det komemr man inte undan.

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Så nu har jag tagit en test runda med den grövre fjädern men samma sak kvittrar fortfarande. Ska jag göra ett nytt försök med den lite smalare fjädern eller ska jag börja skruva lite på justeringsskruven kanske? eller hur ska jag göra för att gå vidre:P? Trodde aldrig det skulle vara så här bökigt med att få en dump att fungera. Hade jag vetat att det skulle vara så här mycket jobb med det hade jag aldrig köpte en dumpventil.
Senast redigerat av Jolle87 (12 oktober 2009)

3 295 Inlägg
12 oktober 2009
testa den andra fjodern, sen justerar du ut skruven helt och drar åt mutter så den blir tät, sen testa igen wink

7 Inlägg
12 oktober 2009
eftersom dumpen i fråga är gjord för att klara 3,5bar så så är de nog enbart den tunna fjädern som ska användas. De är rent av möjligt att de inte går att komma ifrån kvitter med en så pass överdimensionerad dump.

//Nicke

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Slave_joe skrev:
testa den andra fjodern, sen justerar du ut skruven helt och drar åt mutter så den blir tät, sen testa igen wink

Ja det är väll inte mycket mer man kan göra tongue haha ett jävla skruvande på den där dumpen.

Edit: nu börjar jag komma på rätt väg roll Med den lite tunnare fjädern så öppnar ventilen som den ska, den står ej öppen på tomgång och öppnar direkt vid lite belastning så nu är nog allt som det ska. MEN, bilen går dåligt:S Blöddrar till ibland precis som om man ska få soppatorsk typ. Rycker till, känndes väldigt obehagligt och få såna ryck i 100km/h. Bensin finns i tanken ca:30liter och den har aldrig gjort så tidigare.

Så ska det väll inte vara eller?
Senast redigerat av Jolle87 (12 oktober 2009)

402 Inlägg
12 oktober 2009
Hade jag vart du så hade jag stoppat i den grövre fjädern igen, att den hackar till och
"blöddrar" till lite ibland är ett tecken på att dumpen inte hänger med riktigt. Kan bli när
man växlar och när man släpper gasen. Kör du som du har det nu så kommer förmodligen
motorlampan att tändas snart. Det är bättre med ett "litet" bakslag än att de läcker, ett sånt
lätt bakslag är inget att bry sej om.

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Okej ja då blir det väll att montera ditt den grövre fjädern igen, men då öppnar ju inte ventilen alls? Vilket inte är speciellt bra iheller:/ Men om jag kör med den lösa fjädern och spänner lite på justeringsskruven då kanske den inte öppnar så tidigt utan den kanske bara öppnar sig på högre tryck? Eller det är dumt att göra så också kanske?

3 295 Inlägg
12 oktober 2009
justerskruven är till för att f¨ett lite högre fjädertryck. justera på du, du kan ju justera medans du har motorn igång

1 585 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Okej får prova justera lite sen då, Men om det inte blir bättre så får jag väll använda dumpen som återcirkulerande. Men återcirkulationen ska den kopplas in innan eller efter LMM? Antar att det är innan men ej 100% säker.

8 267 Inlägg
12 oktober 2009
Återcirkulationen ska kollas in efter lmm.

402 Inlägg
12 oktober 2009
Jolle87 skrev:
Okej ja då blir det väll att montera ditt den grövre fjädern igen, men då öppnar ju inte ventilen alls? Vilket inte är speciellt bra iheller:/ Men om jag kör med den lösa fjädern och spänner lite på justeringsskruven då kanske den inte öppnar så tidigt utan den kanske bara öppnar sig på högre tryck? Eller det är dumt att göra så också kanske?

Givetvis kan du justera med skruven och ha den tunna fjädern, trodde inte du hade mer att
skruva på. Bara att prova sej fram. Att koppla in återcirkulationen hjälper ju inte i sej om dumpen
fortfarande är feljusterad, bara det att all luft går in i systemet igen (efter lmm) så du slipper
orolig gång, men feljusterat är fortfarande feljusterat. Försök att få den rätt först oavsett om du
kör åc eller öppet.smile

Sök