Fråga om varningsblinkers

Rallykungen Lastbilschaufför
13 oktober 2009 · 125 Inlägg

Hej. Har en liten fråga. Får man ut och köra en bil vars knapp för varningsblinkers inte fungerar? behöver snabba svar.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
FLindgren
13 oktober 2009 · 5 089 Inlägg

nej.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Rallykungen Lastbilschaufför
13 oktober 2009 · 125 Inlägg

FLindgren skrev:
nej.

ok

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Caffe
13 oktober 2009 · 1 436 Inlägg

Och då kommer följdfrågan. Är det troligt att du åker fast för det? Enda gångerna min varningsblinkers använts är en dag på motorvägen och någon mer gång.

Vad jag menar är att det finns mycket som i realiteten inte påverkar bilkörningen och som inte upptäcks som man kan köra med utan att bli en fara för sig själv och andra.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Rallykungen Lastbilschaufför
13 oktober 2009 · 125 Inlägg

Caffe skrev:
Och då kommer följdfrågan. Är det troligt att du åker fast för det? Enda gångerna min varningsblinkers använts är en dag på motorvägen och någon mer gång.

Vad jag menar är att det finns mycket som i realiteten inte påverkar bilkörningen och som inte upptäcks som man kan köra med utan att bli en fara för sig själv och andra.

jo, det har du rätt i. men jag vågar inte ta den risken att stöta på en flygande inspektion eller något sånt och riskera att bli stoppad och så kanske dom kollar det och så får jag böter för att dom inte funkar. nä då väntar jag hellre till den ska in och fixas den 27/10. då ska jag lämna in den på bs bilservice och då byter dom den knappen och skiftar till vinterdäck. är inte i akut behov av bilen

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
saab_sonett Handledare
13 oktober 2009 · 1 481 Inlägg

Ursäkta en okunning, men var någonstans står att man MÅSTE ha varningsblinkers? Det står i författningssamlingen att man FÅR HA varningsblinkers. Inget om att man SKA ha. Har aldrig på 35 år upplevt att man provat varningsblinkersen. Varken på bilprovningen eller vid flygande besiktning.

KHRacing
14 oktober 2009 ·

bilar nyare än 1986 SKALL ha fungerande varningsblinkers

_Olsson_Volvo_
14 oktober 2009 · 14 Inlägg

Jag har ingen på min pontiac parisienne från 1963 .. Så vet ijf att på äldre bilar behöver du ingen för det finns inte .. hehe .. lyssna på KHRacing .. han lät bestämd å vetande .. smile

Loud Pipes Save Lives !!
saab_sonett Handledare
14 oktober 2009 · 1 481 Inlägg

KHRacing skrev:
bilar nyare än 1986 SKALL ha fungerande varningsblinkers

Och var står det? Så här står det i VV:s författningssamling.

166 § Varningsblinker skall bestå av körriktningsvisare som särskilt anordnats som varningsanordning. Om fordon är försett med varningsblinker skall kraven i 167 – 169 §§ vara uppfyllda.


167 § Varningsblinker skall ha lyktor som kan visa orangegult ljus.


168 § Varningsblinkers lyktor skall, när de är tillkopplade, blinka samtidigt eller så att de främre lyktorna blinkar växelvis med de bakre.

     Blinkfrekvensen skall vara 90 ± 30 blinkningar per minut.


169 § Varningsblinker på fordon av 1984 eller senare års modell skall ha en från förarplatsen väl synlig kontrollampa som visar blinkande rött ljus när anordningen är tillkopplad.



Det står OM fordonet är utrustat, inte att det SKALL vara.

Jämför med strålkastartorkare. Finns dom, ska dom fungera, men det finns inga krav på att det SKA finnas.

Betyder att om inte knappen finns, så har man ingen varningsblinkers.

Malabar
14 oktober 2009 · 164 Inlägg

OM bilen är utrustad med varningsblinkers, dvs om det finns en "knapp" för aktivering av varningsblinkers, skall denna aktivering också fungera.

Jämför gärna med färdbelysning...

OM ett fordon är utrustat med färdbelysning SKALL denna fungera.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
volvocrille
23 mars 2010 · 287 Inlägg

KHRacing skrev:
bilar nyare än 1986 SKALL ha fungerande varningsblinkers

så en 740 1985 måste inte ha fungerande varningsblinkers då ? big_smile

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Mack Forum- och sitemoderator
23 mars 2010 · 26 167 Inlägg

volvocrille skrev:

KHRacing skrev:
bilar nyare än 1986 SKALL ha fungerande varningsblinkers

så en 740 1985 måste inte ha fungerande varningsblinkers då ? big_smile

Läste du det som kom efter?
Tolkar jag det så måste även en 740 ha fungerande varningsblinkers, då varningsblinkers är standard på dessa modeller från fabrik..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
gamlingen
23 mars 2010 · 5 198 Inlägg

saab_sonett skrev:

KHRacing skrev:
bilar nyare än 1986 SKALL ha fungerande varningsblinkers

Och var står det? Så här står det i VV:s författningssamling.

166 § Varningsblinker skall bestå av körriktningsvisare som särskilt anordnats som varningsanordning. Om fordon är försett med varningsblinker skall kraven i 167 – 169 §§ vara uppfyllda.


167 § Varningsblinker skall ha lyktor som kan visa orangegult ljus.


168 § Varningsblinkers lyktor skall, när de är tillkopplade, blinka samtidigt eller så att de främre lyktorna blinkar växelvis med de bakre.

     Blinkfrekvensen skall vara 90 ± 30 blinkningar per minut.


169 § Varningsblinker på fordon av 1984 eller senare års modell skall ha en från förarplatsen väl synlig kontrollampa som visar blinkande rött ljus när anordningen är tillkopplad.



Det står OM fordonet är utrustat, inte att det SKALL vara.

Jämför med strålkastartorkare. Finns dom, ska dom fungera, men det finns inga krav på att det SKA finnas.
Betyder att om inte knappen finns, så har man ingen varningsblinkers.

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=2

ingår inte i bilprovningens kontroll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 534 Inlägg

Ska bes. en bil från 1998 på torsdag. Varningsblinkers fungerar ej. Har aldrig sett att de kollat detta men... Ska man avbeställa tiden kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2012 · 5 650 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Ska bes. en bil från 1998 på torsdag. Varningsblinkers fungerar ej. Har aldrig sett att de kollat detta men... Ska man avbeställa tiden kanske?

aldrig vart med om att dom kollar att de fungerar ever. sen använder man ju aldrig dom heller . inte äns testat att de äns funkar på bilen man har.

man kollar ju inte äns varnings blinkers när man kopplar släp



lär nog inte vara några större bekymmer.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 534 Inlägg

MrEricsson skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Ska bes. en bil från 1998 på torsdag. Varningsblinkers fungerar ej. Har aldrig sett att de kollat detta men... Ska man avbeställa tiden kanske?

aldrig vart med om att dom kollar att de fungerar ever. sen använder man ju aldrig dom heller . inte äns testat att de äns funkar på bilen man har.

man kollar ju inte äns varnings blinkers när man kopplar släp

lär nog inte vara några större bekymmer.

Jag brukar ju förvisso använda dessa när det blir stopp på motorvägen och man bromsar kraftigt. Som tyskarna gör. Det var så jag upptäckte felet idag... Dåligt av mig som "f.d. bilförsäljare" att missa att kolla en sådan sak men gjort är gjort. Är dock inne på din linje ang. bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slash Saabifierad
4 april 2012 · 2 026 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Ska bes. en bil från 1998 på torsdag. Varningsblinkers fungerar ej. Har aldrig sett att de kollat detta men... Ska man avbeställa tiden kanske?

Testa, har själv glapp i varningsblinkersknappen så de fungerar var 10 gång ungefär men de har aldrig testat det på besiktningen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang