Ang. ohm 2x1 och 2x4 sammankoppling

Leo86
14 oktober 2009 · 1 468 Inlägg

Om jag har en bas på 2x1 ohm och en på 2x4 ohm. den på 2x1 ohm kan man juh koppla upp till 2 ohm och den på 2x4 ohm borde man väl kunna koppla ner till 2 ohm? går det att spela tillsammans eller blir det apskit?
Har läst i olika forum osv men ej hittat denna fråga tidigare. därför startar jag en ny tråd med denna fråga.

Mvh

dbakuten TEAM dBAkuten
14 oktober 2009 · 865 Inlägg

Leo86 skrev:
Om jag har en bas på 2x1 ohm och en på 2x4 ohm. den på 2x1 ohm kan man juh koppla upp till 2 ohm och den på 2x4 ohm borde man väl kunna koppla ner till 2 ohm? går det att spela tillsammans eller blir det apskit?
Har läst i olika forum osv men ej hittat denna fråga tidigare. därför startar jag en ny tråd med denna fråga.

Mvh

Det blir inte bra att spela de ihop då du har garanterat inte samma värden på basarna.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
14 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Teoretiskt går det ju....

Seriekoppla spolarna på 2x1Ohm så blir det två ohm.
Parallellkoppla sedan spolarna på 2x4Ohm så får man 2 Ohm...

Paralellkoppla sedan detta så får man ett Ohm.

Dock så har Björn en BRA poäng (som vanligt) vilket är EN anledning varför man inte skall blanda basar.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Leo86
14 oktober 2009 · 1 468 Inlägg

dbakuten skrev:

Leo86 skrev:
Om jag har en bas på 2x1 ohm och en på 2x4 ohm. den på 2x1 ohm kan man juh koppla upp till 2 ohm och den på 2x4 ohm borde man väl kunna koppla ner till 2 ohm? går det att spela tillsammans eller blir det apskit?
Har läst i olika forum osv men ej hittat denna fråga tidigare. därför startar jag en ny tråd med denna fråga.

Mvh

Det blir inte bra att spela de ihop då du har garanterat inte samma värden på basarna.

MVH//Björn

tanken är om man får tag i 2 identiska basar bara att ohm antalet är olika http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16652 som ett exempel. samma kon och allt. bara att ohmantalet är olika. kan man koppla som till samma ohm? hur blir motståndet i konan då?
Rör dom sig likadant?
Eller kommer dom att slå olika?

TT-Avant
14 oktober 2009 · 6 851 Inlägg

Tror ej du kan få identiska basar med olika värden på spole/spolar. TS kommer till 99% inte att stämma överens imellan dessa basar.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Frissan
14 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

Om en bas har 2x4 ohm spolar och man kopplar den i tex 2 ohm så har den inte samma värden som om man skulle koppala den i 8 ohm.

Därför tror inte jag i alla fall att dom får samma värden. Tyvärr..... Jag vet vad det är du tänker på.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang