Ge tips på ovanliga volvomodeler ska vara från 240/740/940

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

780 är inte sådär ruskigt ovanlig ändå, händer att man ser en i trafiken ute på vintern. wink
(Om inte annat så var dom ju ruskigt dyra när de var nya)


242 GT röstar jag för, med B23E (de tidiga har B21E med 12x hk, står en avställd sådan
i mitt p-garage med 17k på mätaren, stått där sedan 1987 tror jag). cool

Senast redigerat av steifan (16 oktober 2009)

Ghost_Face
16 oktober 2009 · 517 Inlägg

242GT är ju frän och så, men de kan vara svårt att hitta till vettiga priser...för hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande en dekaltrimmad 242 sad

Personligen hade jag nog satsat på någon turbo-modell i 200-klassen, de börjar bli sällsynta och priserna har börjat skena. Och där har man ju lite utvecklings potential utan att det ska behöva kosta skjortan.

En Arbetskollega skulle till att sälja sin gamla 245 Turbo här förra våren och jag vart lite småsugen och tänkte att man kanske skulle erbjuda honom kring 15.000:- för den var ganska fräsch och motorn var i princip orörd.
Men sedan lade han ut den på blocket för 25.000:- och det var många som hörde av sig och var intresserade. Det slutade med att det kom en snubbe långt ner från södra Sverige och köpte bilen på stubinen utan att ens försöka pruta en spänn.

Volvo_Mannen Volvoskadad
16 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Håller med Ghost_Face fräscha 240 turbo bilar som inte är sönderskruvade, sönderstylade, sönderkörda, sönderrostade, krockade osv. Är faktiskt väldigt väldigt ovanligt.

Jonas
Zwudda Refined
16 oktober 2009 · 1 770 Inlägg

Finns så många ovanliga som ingen knappt vet om.

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Ghost_Face skrev:
242GT är ju frän och så, men de kan vara svårt att hitta till vettiga priser...för hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande en dekaltrimmad 242 sad

Om man bortser från motorn, tuffa inredningen, instrumentpanelen, chassit och de bortkapade baljorna bak så är det väl så wink Men ack så tufft dekaltrimmad! cool

wallbeeek
16 oktober 2009 · 87 Inlägg

En 940 TACK kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/50922/784008_acr5u9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/50922/784009_8zcpxn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/50922/784010_ory4o9.jpg

Classic
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

http://www.volvo242gt.se/ 242 GT klubb-hemsida som dykt upp på senare tid verkar det som.
Finns massa schyssta kataloger och grejer! Intressant läsning smile

http://www.volvo242gt.se/80volvo242gt-8-1.jpg
cool

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

wallbeeek skrev:
En 940 TACK kanske?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/50922/784008_acr5u9.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/50922/784009_8zcpxn.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/50922/784010_ory4o9.jpg

En jag känner köpte hem ett TACK-emblem från Taiwan via en kontakt.
Tror det finns nån mer liknande också.

Ghost_Face
16 oktober 2009 · 517 Inlägg

steifan skrev:

Ghost_Face skrev:
242GT är ju frän och så, men de kan vara svårt att hitta till vettiga priser...för hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande en dekaltrimmad 242 sad

Om man bortser från motorn, tuffa inredningen, instrumentpanelen, chassit och de bortkapade baljorna bak så är det väl så wink Men ack så tufft dekaltrimmad! cool

Jo, den är ju riktigt cool och retro! Det är ju inte så att jag dissar GT:n, men jag tycker bara inte de är värda pengarna för vissa verkar tro att de är värda sin vikt i guld sad

Men skulle jag få välja mellan en GT och en Turbo, så hade jag ju helt klart tagit en GT big_smile

Navkapsel
16 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Håller med Ghost_Face fräscha 240 turbo bilar som inte är sönderskruvade, sönderstylade, sönderkörda, sönderrostade, krockade osv. Är faktiskt väldigt väldigt ovanligt.

Vinrödmetallic 81-82 med silversvart inredning, fick tårar när jag fick se en i superfint originalskick på en bilträff förra året. Så vackert, bättre blir det inte!

Det där med 240 med olika antal dörrar på olika sidor kan vara krockade och då ombyggda fordon eller något handikappsanpassat eller vad det nu var. Hur som helst är det en myt till 100% att de skulle vara feltillverkade.

145 Express byggdes av Volvo, det roliga är att Volvo kunda blanda lite delar från olika årsmodeller vid tillverkningen, inte så noga på dem. 245 byggdes aldrig av Volvo om jag minns rätt utan av andra karossfirmor.

Iam2fast4U
16 oktober 2009 · 1 534 Inlägg

volvo 243 wink

http://jalopnik.com/photogallery/3doorv … 1006829317

Senast redigerat av Iam2fast4U (16 oktober 2009)

BMW E34 "538" (1990)
frostepower
16 oktober 2009 · 121 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Sen sägs det ju att det vart fel i tillverkningen någon gång och ex antal 240 fick 2-dörrarsmodellen på ena sidan och 4-dörrarsmodellen på andra sida. Såg några bilder på det, men svårt att avgöra om det är fejk eller inte.

Edit, hittade nu: http://forums.motivemag.com/zerothread? … id=4234641

HAHAHAHA fan va sjukt tongue

frostepower
16 oktober 2009 · 121 Inlägg

Slash skrev:
Finns vad jag brukar se på en Willysparkering (av alla ställen) en Volvo 960/S90 som har förlängda bakdörrar, står antingen 960 eller S90 Executive på bakluckan, kanske kan vara något? vet dock inte hur vanliga dessa är då jag enbart sett denna.

Sedan har du ju 760 och 960 limo, riktigt coola men långa så det gäller att man har en egen tomt där den får plats wink

Sedan om du vill ha en ovanlig Volvo men kan tänka dig framhjulsdrift så har du ju Volvo 480 cool Den ser man inte ofta ute i trafiken.

AA. men en 480 det kallar jag inte en gammal volvo det ska vara bakhjulsdrift wink

frostepower
16 oktober 2009 · 121 Inlägg

Ghost_Face skrev:
242GT är ju frän och så, men de kan vara svårt att hitta till vettiga priser...för hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande en dekaltrimmad 242 sad

Personligen hade jag nog satsat på någon turbo-modell i 200-klassen, de börjar bli sällsynta och priserna har börjat skena. Och där har man ju lite utvecklings potential utan att det ska behöva kosta skjortan.

En Arbetskollega skulle till att sälja sin gamla 245 Turbo här förra våren och jag vart lite småsugen och tänkte att man kanske skulle erbjuda honom kring 15.000:- för den var ganska fräsch och motorn var i princip orörd.
Men sedan lade han ut den på blocket för 25.000:- och det var många som hörde av sig och var intresserade. Det slutade med att det kom en snubbe långt ner från södra Sverige och köpte bilen på stubinen utan att ens försöka pruta en spänn.

Hehe aa turbo är ju aldrig fel wink

frostepower
16 oktober 2009 · 121 Inlägg

Ghost_Face skrev:

steifan skrev:

Ghost_Face skrev:
242GT är ju frän och så, men de kan vara svårt att hitta till vettiga priser...för hur man än vrider och vänder på det så är det fortfarande en dekaltrimmad 242 sad

Om man bortser från motorn, tuffa inredningen, instrumentpanelen, chassit och de bortkapade baljorna bak så är det väl så wink Men ack så tufft dekaltrimmad! cool

Jo, den är ju riktigt cool och retro! Det är ju inte så att jag dissar GT:n, men jag tycker bara inte de är värda pengarna för vissa verkar tro att de är värda sin vikt i guld sad

Men skulle jag få välja mellan en GT och en Turbo, så hade jag ju helt klart tagit en GT big_smile

Hittar man en 262 bertone för en billig peng tackar man inte nej smile

Moser .-ϻΘϨƎЯ
16 oktober 2009 · 1 313 Inlägg

http://jalopnik.com/assets/images/gallery/12/2009/02/medium_3261011292_a1759fb1d9_o.jpg

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
frostepower
16 oktober 2009 · 121 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Håller med Ghost_Face fräscha 240 turbo bilar som inte är sönderskruvade, sönderstylade, sönderkörda, sönderrostade, krockade osv. Är faktiskt väldigt väldigt ovanligt.

Vinrödmetallic 81-82 med silversvart inredning, fick tårar när jag fick se en i superfint originalskick på en bilträff förra året. Så vackert, bättre blir det inte!

Det där med 240 med olika antal dörrar på olika sidor kan vara krockade och då ombyggda fordon eller något handikappsanpassat eller vad det nu var. Hur som helst är det en myt till 100% att de skulle vara feltillverkade.

145 Express byggdes av Volvo, det roliga är att Volvo kunda blanda lite delar från olika årsmodeller vid tillverkningen, inte så noga på dem. 245 byggdes aldrig av Volvo om jag minns rätt utan av andra karossfirmor.

142-145 är en riktig klassiker smile

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 oktober 2009 · 1 594 Inlägg

TurbOla skrev:

hotrodder skrev:

MrEricsson skrev:
ni har glömmt den där som volvo gjorde fel och såldes enbart i estland lr vad de va volvo 243.."dörrar från 44 på enasidan från 42 på andra sidan"

Det är en skröna som inte har någon som helst förankring i verkligheten.

Så då är denna påhittad? wink
Synd, den ser äkta ut... roll
http://static1.album.ee/files/71/917/la … 7_7apa.jpg
http://static1.album.ee/files/71/923/la … 3_8sgJ.jpg

Det rullar fler 3 dörrars 240 än den där blåa men... INGEN är byggd från fabrik pga. nåt slarv utan samtliga är senare ombyggda bilar.

Senast redigerat av hotrodder (16 oktober 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Expoze
16 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Den där 3-dörrars myten har jag även höret om Rover eller Leyland eller nåt sånt. Även om det mot all tänkbar möjlighet skulle ha råkats bygga en sån bil så hade ju aldrig någonsin den gått igenom kvalitetskontrollen innan skeppning från fabriken.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang